ترک مواد توهم زا با سریع ترین روش های درمان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترک مواد توهم زا را می‌توان یکی از سخت‌ترین انواع ترک دانست چراکه این مواد تأثیر بسیاری بر فرایندهای مغزی و ادراک فرد می‌گذارند. به همین خاطر استفاده از جلسات مشاوره و بازپروری در فرایند ترک مواد توهم زا ضروری به نظر می‌رسد. مواد توهم زا شامل انواع مختلفی از جمله ال اس دی، کتامین و قرص اکس می‌باشد. این مواد به دلیل اینکه بسیار اعتیادآور هستند؛ علاوه بر اینکه مشکلات زیادی برای خود فرد ایجاد می‌کنند؛ احتمالا برای اطرافیان نیز تهدید کننده هستند. بهتر است افراد این مواد و عوارض جانبی آنها را شناسایی کرده و برای ترک آنها اقدام کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک مواد توهم زا می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

اهمیت ترک مواد توهم زا

ترک مواد توهم زا

اعتیاد به این مواد باعث آسیب دیدن موقعیت اجتماعی، تحصیلی و شغلی فرد شده و حتی ارتباطات خانوادگی فرد را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. به همین خاطر تلاش برای ترک مواد توهم زا اهمیت بسیاری دارد. در این مطلب راجع به انواع مواد توهم زا و چگونگی عملکرد آن‌ها صحبت خواهیم کرد و سپس روش‌ها و مراحل مختلفی که برای ترک مواد توهم زا وجود دارد را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

برای دریافت اطلاعات کافی درباره بهترین روش ترک اعتیاد کلیک کنید.

?مواد توهم زا و انواع آن

مواد توهم زا به گروهی از مواد مخدر گفته می‌شود که اگرچه وابستگی جسمی به همراه ندارند ولی باعث تغییر در شرایط ذهنی و ادراکات فرد شده و احتمال بروز توهم را افزایش می‌دهند. از معروف‌ترین انواع این دسته از مواد مخدر می‌توانیم به قرص اکس اشاره کنیم.

در ارتباط با دلایل استفاده از این مواد باید به این نکته اشاره کنیم که مواد توهم زا برخلاف سایر مواد اعتیادآور احساس لذت و سرخوشی را به همراه ندارند و تنها دلیل تمایل فرد به مصرف آن‌ها تأثیر قوی و خارق‌العاده‌ای است که در ذهن فرد ایجاد می‌کنند.

فروشگاه آرامیس

برای مثال در ارتباط با مصرف ال‌اس‌دی گفته می‌شود که این ماده باعث هم‌آمیزی حواس می‌شود به این معنا که فرد ممکن است آنچه را می‌شنود ببیند و یا بالعکس. این مواد باعث افزایش وضوح رنگ‌ها و هوشیاری فرد می‌شوند و همان‌طور که گفته شد تجربه این شرایط انگیزه‌ای برای فرد خواهد بود که مجدداً از این مواد استفاده کند. ازجمله انواع مواد توهم زا می‌توان به ال‌اس‌دی، قرص اکس، فن سیکلیدین و کتامین اشاره کرد. ترک مواد توهم زا از هر نوعی با هم مشابه هستند.

برای آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

طبق تحقیقات بسیاری از مصرف کنندگان توهم زاها نوجوانان و جوانان هستند و این به آن معناست که خانواده‌ها می‌بایست توجه ویژه‌ای نسبت به ابتلای فرزندانشان به نشانه های اعتیاد و ترک مواد توهم زا داشته باشند. شما می‌توانید با دریافت کمک مشاورین راه‌های پیشگیری و ترک مواد توهم زا را برای فرزندانتان بشناسید. شناخت نشانه ها و روش های ترک مواد توهم زا برای همراهی و کمک والدین به نوجوانان ضروری است. برای آشنایی با انواع مواد توهم زا کلیک کنید.

?آیا گل و حشیش جزء توهم زاها هستند؟

باید گفت خیر، این دو ماده در دسته کانابیس ها قرار میگیرند، اما به دلیل آثار مشابهی که با توهم زاها ایجاد می‌کنند، روش های درمانی آن ها نیز تشابه زیادی دارد. برای آشنایی با روش ترک گل و ترک حشیش کلیک کنید.

ترک مواد توهم زا

یکی از نخستین سؤالاتی که در ارتباط با ترک مواد توهم زا باید به آن پاسخ دهیم این است که اگر این مواد وابستگی جسمی ایجاد نمی‌کنند پس منظور از اعتیاد و ترک آن چیست؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت که برخلاف تصور عموم اعتیاد به مواد مخدر صرفاً جنبه جسمانی ندارد و وابستگی‌های روانی شاید به‌مراتب خطرناک‌تر و مشکل آفرین‌تر باشند.

وابستگی روانی به این معناست که فرد در ذهن خود میل شدیدی به مصرف مجدد ماده مخدر احساس می‌کند و وجود این وسوسه عاملی برای شروع مصرف مجدد حتی پس از مراحل سم‌زدایی و پاک شدن بدن فرد خواهد بود. به همین خاطر است که معمولاً توصیه می‌شود در کنار درمان‌های فیزیولوژیکی برای ترک به جلسات رواندرمانی و بازپروری نیز می‌بایست توجه شود.

علاوه بر اهمیت رواندرمانی در کاهش وسوسه و تمایل فرد برای ترک، مواد توهم زا معمولاً باعث بروز آسیب‌ها و مشکلاتی در عملکرد طبیعی مغز شده و آسیب‌های روحی و روانی را به همراه دارند که بررسی بروز آن‌ها و راه‌های بهبود یا جلوگیری از بروز آن‌ها بر عهده روانشناسان خواهد بود.

روانشناسان برای ترک مواد توهم زا چه کاری انجام می‌دهند

پس‌ از آنکه با معنای ترک اعتیاد در ارتباط با مواد توهم زا آشنا شدید نوبت پاسخگویی به این سؤال است که اقدامات بازپروری یا روان‌شناختی در ارتباط با ترک مواد توهم‌زا چیست یا به عبارتی روانشناسان در این زمینه چه کارهایی انجام می‌دهند. ازجمله اقداماتی که روانشناسان برای ترک به این قبیل مواد مخدر انجام می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • برگزاری جلسات انگیزشی برای ایجاد انگیزه نسبت به ترک مواد توهم زا و کمک به فرد برای نگه‌داشتن این انگیزه در تمامی مراحل درمانی
  • بررسی آسیب‌های موجود در کارکرد مغز فرد یا بیماری‌های روحی که به دلیل مصرف مواد توهم زا ایجاد می‌شود و تلاش برای بهبود آن‌ها یا جلوگیری از پیشرفت
  • کمک به فرد برای شناسایی عواملی که باعث بروز وسوسه مصرف مجدد در وی می‌شوند و تلاش برای کنترل وسوسه در این شرایط
  • علت‌یابی دلایل اعتیاد فرد و کمک به وی برای از بین بردن ریشه‌های اعتیاد
  • استفاده از جلسات خانواده‌درمانی و کمک به بهبود روابط فرد با اعضای خانواده و همچنین آموزش نکاتی که اعضای خانواده باید آن‌ها را رعایت کنند.
  • برگزاری جلسات گروه‌درمانی و کمک به فرد برای برقراری ارتباط با سایر افرادی که شرایط و اهدافی مشترک با فرد دارند.

بی‌توجهی به ترک مواد توهم زا

با توجه به اینکه استفاده از مواد توهم زا آسیب یا وابستگی جسمی را به همراه ندارد بی‌توجهی به ترک و ادامه استفاده از این مواد چه عوارضی را به دنبال خواهد داشت؟

استفاده از مواد توهم زا در درجه اول باعث قطع ارتباط فرد با محیط می‌شود و از این طریق احتمال بروز آسیب‌های جسمی یا حتی مرگ را برای مصرف‌کننده به دنبال داشته باشد. برای مثال بارها دیده شده که فرد خود را از ارتفاعی به پایین می‌اندازد و یا از ماشین در حال حرکت پیاده می‌شود و مشکلات جسمی بسیاری برای وی پیش خواهد آمد.

توجه داشته باشید که در اکثر این موارد فرد به‌قصد آسیب زدن به خود یا خودکشی این رفتار را انجام نمی‌دهد بلکه آن‌ها تحت تأثیر مواد توهم زا ممکن است حرکت ماشین و یا میزان ارتفاع نقطه‌ای که در آن قرار دارند را به‌درستی درک نکنند. همان‌طور که گفته شد توهم می‌تواند به‌صورت عدم ادراک واقعیت‌های موجود در محیط نیز بروز پیدا کند.

علاوه بر خطرات جسمانی که به دنبال مصرف مواد توهم زا ممکن است برای فرد پیش بیاید استفاده از این مواد معمولاً عوارض ناخوشایندی را در عملکرد طبیعی مغز فرد به دنبال خواهد داشت که می‌تواند برای مدتی طولانی یا حتی به‌صورت دائم باقی مانده و مشکلاتی را برای فرد به همراه داشته باشد.

در کنار تمامی این مسائل اعتیاد باعث آسیب دیدن موقعیت اجتماعی، تحصیلی و شغلی فرد شده و حتی ارتباطات خانوادگی فرد را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. به همین خاطر تلاش برای ترک مواد توهم زا اهمیت بسیاری دارد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

مکانیسم اثر مواد توهم زا

ماده مخدر توهم زا با اثرگذاری بر عملکرد مغز برای افراد ایجاد احساسات غیرواقعی می‌کنند. این احساسات در دراز مدت باعث ایجاد احساس لذت در فرد می‌شود؛ به همین دلیل این ماده اعتیاد پیدا کرده و نمی‌توانند مصرف آن را متوقف کنند. این مواد باعث تغییر در میزان ادراک می‌شوند و افراد محرک های محیطی ساده را بسیار شگفت انگیز و غیرمعمولی احساس می‌کنند. طبیعی است که این دسته از مواد بعد از مدتی تاثیرات جبران ناپذیری بر مغز می‌گذارند و باعث وابستگی روانی افراد می‌شوند. به همین دلیل ترک مواد توهم زا دشوار تر است.

چگونگی مصرف مواد توهم زا

انواع مواد توهم زا به گونه های مختلفی مصرف می‌شوند. LSD که یکی از معروف ترین انواع مواد توهم زا است؛ به شکل قرص بوده و به صورت دهانی مصرف می‌شود. این ماده در بزاق حل شده و در مدت زمان کوتاهی اثرات آن بروز می‌کند. این ماده بسیار قوی بوده و مصرف مقدار کمی از آن باعث بروز توهماتی به مدت 6 تا 12 ساعت می‌شود.

نوع دیگری از این مواد که pcp است به صورت قرص بوده اما در غالب پودر نیز در بازار عرضه می‌شود. افراد می‌توانند این ماده را یا به صورت استنشاقی و یا به صورت ترکیب با الکل مصرف کنند. رنگ های مختلفی داشته و در دوزهای مختلفی مصرف می‌شود. ترک مواد توهم زا در این شرایط بستگی به دوز مصرفی، نوع ماده و همچنین مدت زمان مصرف دارد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

مدت زمان ماندگاری مواد توهم زا در بدن

روش های ترک مواد توهم زا

مدت زمان ماندگاری مواد توهم زا در بدن به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال بعد از مصرف LSD بعد از دو تا چهار ساعت اثر این ماده به اوج خود می‌رسد. اما به طور کلی 8 تا 12 ساعت در بدن باقی می‌ماند. تقریبا بعد از 24 ساعت به طور کلی از بدن دفع می‌شود؛ اما آثار روانی آن تا مدت ها باقی می‌ماند.

PCP نیز سه تا شش ساعت در بدن باقی می‌ماند و یعد از آن جای خود را به افسردگی خفیفی می‌دهد که از عوارض جانبی مصرف آن است. اما تا یک هفته در آزمایش خون و یا ادرار مصرف این ماده، مشخص می‌گردد. آثار مصرف مسکالین 10 تا 12 ساعت و سیلوسبین نیز 4 تا 6 ساعت در بدن وجود دارد.

سخن پایانی

مصرف مواد توهم زا تاریخچه طولانی دارد. اما امروزه به دلیل سومصرف این مواد و همچنین تاثیرات مخربی که بر زندگی شخصی و حرفه ای افراد می‌گذارد؛ متخصصین در پی راهی برای کاهش عوارض آنها هستند. از آنجایی که این مواد باعث بروز توهمات دیداری و شنیداری جالبی در افراد می‌شوند؛ بسیار اعتیادآور بوده و ترک آنها نیز سخت تر می‌شود. اما عوارض ناشی از این مواد بسیار بیشتر بوده و مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند. افراد می‌توانند برای اطلاع از راه های ترک مواد توهم زا با متخصصین مشورت کرده و بروز عوارض ناشی از این مواد پیشگیری کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک مواد توهم زا می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا اعتیاد به مواد توهم زا نشانه جسمی دارد؟

استفاده از این مواد وابستگی جسمی به همراه ندارد و به همین خاطر به دنبال عدم استفاده نیز نشانه‌های جسمانی بروز پیدا نمی‌کنند. مواد توهم زا صرفاً یک وابستگی و کشش برای مصرف مجدد در ذهن فرد ایجاد می‌کنند.

برای ترک مواد توهم زا باید چه کرد؟

با توجه به اینکه اعتیاد به این مواد صرفاً جنبه روانی دارد برای ترک نیز بهتر است از یک متخصص روانشناسی کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام.من 3روز ک حشیش نمی‌کشم و قراره ک فردا تست بدم جواب منفی است یا خیر اگر نیست چکاری کنم ک منفی بشه ممنون میشم کمکم کنید.

  2. سلام.من 3روز ک حشیش نمی‌کشم و قراره ک فردا تست بدم جواب منفی است یا خیر اگر نیست چکاری کنم ک منفی بشه ممنون میشم کمکم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره