آیا توهم در افراد معتاد خطرناک است؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

توهم در افراد معتاد یکی از نشانه های خطرناک مصرف مواد مخدر محسوب می‌شود. با اینکه به طور کلی همه نشانه های مصرف مواد خطرناک هستند؛ اما بروز توهم احتمال آسیب زدن به خود فرد معتاد و دیگران را بیشتر می‌کند. از طرفی تنها بخشی از مواد هستند که منجر به توهم شدید در افراد می‌شوند. همه انواع مواد مخدر منجر به بروز اختلال در هوشیاری افراد می‌شوند؛ اما این به معنی دیدن اشیا و یا صداهای غیرواقعی نیست. بیماران تحت تاثیر این علائم گاهی تصمیماتی گرفته و یا اقداماتی انجام می‌دهند که جبران ناپذیر هستند. در بیشتر موارد افراد برای تجربه توهمات هیجان انگیز دست به مصرف چنین موادی می‌زنند. اما در نهایت گرفتار شده و دچار اعتیاد می‌گردند. از این رو با بیشتر کردن اطلاعات افراد در این مورد می‌توان تا حد زیادی از اعتیاد به این ماده جلوگیری نمود. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه توهم در افراد معتاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

توهم در افراد معتاد

به طور کلی با وجود اعتیاد آگاهی افراد و هوشیاری آنها در مورد محیط اطرافشان و حتی خودشان به شدت کاهش می‌یابد. حال اگر این حالت با توهم نیز همراه شود؛ می‌تواند منجر به مشکلات زیادی گردد. در واقع در بیشتر موارد رفتارهای پرخطر این افراد تحت تاثیر همین توهمات است. از طرفی در کنار این توهمات افراد دچار نشانه های دیگری نیز می‌شوند که همین موضوع کنترل رفتار را برایشان دشوارتر می‌کند. متاسفانه امروزه آمار مصرف این دسته از مواد مخصوصا در میان جوانان بسیار زیاد شده و منجر به بروز مشکلات مختلفی در سطح جامعه شده است.

کدام مواد موجب توهم در افراد می شوند؟

انواع توهم در افراد معتاد

انواع مختلفی از مواد توهم زا هستند. در واقع در بین مواد مخدر دسته ای جداگانه را برای مواد توهم زا در نظر می‌گیرند. برخی از آنها شامل ال اس دی، دی ام تی، مسکالین و مواد توهم زای تجزیه کننده شامل فن سیکلیدین، کتامین و… است. شیشه نیز یکی دیگر از مواد مخدر پرمصرف بوده که منجر به بروز توهم در افراد می‌گردد. در بیشتر موارد این مواد آسیب جسمانی زیادی برای افراد نداشته و تنها منجر به وابستگی روانی می‌شوند. در قسمت بعدی در مورد مکانیسم اصر این دسته از مواد توضیح  خواهیم داد. برای آشنایی بیشتر با انواع مواد توهم زا کلیک کنید.

📌اثرات

مواد مخدر توهم زا با تاثیر برگیرنده های عصبی، فعالیت های شناختی را مختل کرده و از طرفی حواس ما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. از طرفی به این دلیل که این دسته از مواد در بیشتر موارد صنعتی هستند؛ اثرات شدیدتری بر افراد ایجاد می‌کنند.

📌مکانیسم اثر مواد توهم زا

همانطور که در قسمت قبلی هم به آن اشاره شد؛ مواد توهم زا با تاثیر مستقیم بر گیرنده های عصبی مختلف در مغز در ما احساسات غیرواقعی ایجاد کرده و منجر به بروز توهم دیداری و شنوایی می‌شوند. در واقع در بیشتر موارد توهمات این افراد دیداری است. اما در موارد شدیدتر ممکن است انواع دیگر توهم را نیز تجربه کنند. این دسته از مواد به این دلیل که شرایطی برای افراد ایجاد می‌کنند که هرگز تجربه نکرده اند؛ برایشان هیجان انگیز بوده و به این ماده اعتیاد پیدا می‌کنند.

افراد معتاد دچار چه نوع توهم هایی می شوند؟

معمولا توهم در افرد معتاد به یک نوع محدود نشده و به شکل های مختلفی تجربه می‌شود. از طرفی دسته بندی این توهمات در افراد معتاد کار چندان ساده ای نیست. چرا که آنان گزارشات درستی از توهمات خود ندارند. اما در بیماران روانی و یا افراد دیگر که دچار توهم می‌شوند؛ راحت تر می‌توان اینکار را انجام داد.

شایع ترین نوع توهمات در افراد معتاد دیداری است که بعد از مصرف مواد اشیای اطراف خود را به شکل دیگری دیده و یا به طور کلی احساس می‌کنند که در مکان دیگری هستند.

نوع دیگری از توهم در افراد معتاد ، شنیداری است که در آن معتادین صداهای غیرطبیعی و یا صداهایی که اصلا وجود ندارد را می‌شوند. برای مثال احساس می‌کنند مدام فردی آنها را صدا می‌کند در صورتی که تنها هستند.

برخی از معتادین دچار توهم گزند و آسیب نیز می‌شوند که این می‌تواند نشانه ای از ابتلا به اختلالات روانی دیگر مانند اسکیزوفرنی باشند. معتادین در حالات شدید دچار این نوع توهم نیز می‌شوند. که در آن همواره تصور می‌کنند فردی در حال تعقیب شان است و یا می‌خواهد به آنها آسیب بزند.

علت توهم در افراد معتاد

دلیل بروز توهم در افراد معتاد کاملا روشن است. حتی مصرف برخی از داروها نیز منجر به توهم می‌شوند. حال طبیعی است که با وجود مصرف مواد مخدر افراد توهمات مختلف را تجربه کنند. برخی از افراد با همین نیت به دنبال امتحان کردن این دسته از مواد هستند. در واقع آنان تمایل دارند که احساسات غیرواقعی را تجربه کرده و دچار توهمات مختلف شوند. چنین افرادی در بیشتر موارد نشانه های افسردگی و بیماری روحی را داشته و به دنبال راهی برای فرار از واقعیت هستند.

مدت زمان ماندگاری نشانه های توهم در بدن افراد معتاد

مدت زمان ماندگاری نشانه های توهم در بدن

مدت زمان ماندگاری نشانه های توهم در بدن افراد بسته به نوع ماده مصرفی و دوز آن دارد. اما در بیشتر موارد توهم در افراد معتاد دو تا هشت ساعت طول کشیده؛ اما بعد از این مدت نیز تا 24 ساعت در خون باقی می‌ماند. حتی با استفاده از آزمایشات مختلف نیز می‌توان تا نود روز آن را شناسایی نمود.

درمان توهم در افراد معتاد

درمان توهم در افراد معتاد مستلزم ترک اعتیاد آنها به این مواد است. ترک مواد توهم زا در مقایسه با انواع دیگر مواد کمی ساده تر است. اما مانند دیگر مواد افراد باید دوران سم زدایی و نقاهت را پشت سر گذاشته و همچنین به دلیل وابستگی روانی که این مواد ایجاد می‌کنند؛ افراد احتمالا از لحاظ روحی نیز دوران سختی را پشت سر خواهند گذاشت. برای اطلاع از بهترین روش های ترک اعتیاد کلیک کنید.

پیامدهای خطرناک توهم در افراد معتاد

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ توهم در افراد معتاد هم به خود آنها و هم اطرافیانشان آسیب خواهد زد. برای مثال بسیار می‌شنویم که بیماران معتاد به شیشه، زن و فرزندان خود را به این دلیل که آنها را نوعی حیوان می‌دیدند؛ کشته اند😢. از این رو حتی کسانی که با معتادین دچار توهم زندگی می‌کنند امنیت نداشته و باید هر لحظه انتظار واکنشی عجیب را داشته باشند.

تفاوت هذیان و توهم در افراد معتاد

به طور کلی توهم در مورد مفاهیم ادراکی بوده؛ اما هذیان در مورد توانایی های شناختی رخ می‌دهد. افرادی که دچار هذیان می‌شوند؛ انکار بالایی داشته و به هیچ عنوان تحت تاثیر منطق قرار نمی‌گیرند. اما توهم اختلال در حواس پنجگانه است. برای مثال فرد چیزی می بینید، می شنود یا لمس می کند که در واقعیت وجود ندارد.

با توجه به این تفاوت ها افرادی که معتاد به مواد مخدر افیونی هستند؛ ممکن است دچار انواع هذیان ها مانند خودبزرگ بینی شوند. اما افرادی که از موادتوهم زا مصرف کرده اند اغلب دچار توهم (دیداری، شنیداری) می شوند. در روند درمان این بیماران تشخیص نوع توهم و هذیان بسیار اهمیت دارد.

سخن پایانی

از آنجایی که توهم در افراد معتاد زمینه ساز بسیاری از مشکلات و خطرات است؛ خود این افراد و اطرافیان شان باید در این مورد اطلاعات کافی را داشته و به آنها کمک کنند. ترک این دسته از مواد امکانپذیر است؛ اما گاهی اثرات این مواد برای همیشه زندگی و سلامتی فرد بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بهتر است در این مورد حتما با متخصص مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه توهم در افراد معتاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام.من 3روز ک حشیش نمی‌کشم و قراره ک فردا تست بدم جواب منفی است یا خیر اگر نیست چکاری کنم ک منفی بشه ممنون میشم کمکم کنید.

  2. سلام.من 3روز ک حشیش نمی‌کشم و قراره ک فردا تست بدم جواب منفی است یا خیر اگر نیست چکاری کنم ک منفی بشه ممنون میشم کمکم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره