ساعت مطالعه برای کنکور چقدر باید باشد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ساعت مطالعه برای کنکور برای بسیاری از داوطلبان که در حال رقابت برای کنکور سراسری هستند، حائز اهمیت است. برای اینکه دانش‌آموزی بتواند در کنکور سراسری موفق عمل کند، باید به فاکتورهای مختلفی توجه داشته باشد. یکی از این فاکتورهای مهم، ساعت‌مطالعه برای کرنیست و آنچه که اهمیت دارد این است که دانش‌آموز ساعت‌مطالعه باکیفیت داشته باشد. هر داوطلب کنکور سراسری باید متناسب با توانایی‌ها و ویژگی‌های خود، ساعت زیستی بدنش و سایر عوامل برنامه‌ریزی درسی مختص خود طراحی کند و ساعت مطالعه مفیدش را بالا ببرد. در ادامه اطلاعات کامل‌تری از میزان ساعت مطالعه برای کنکور و نحوه افزایش آن ارائه داده‌ایم. در صورتی که نمی‌توانید کیفیت و زمان مطالعه خود را بهبود دهید، حتما مشاوره تحصیلی دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ساعت مطالعه برای کنکور می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

برنامه‌ریزی ساعت مطالعه برای کنکور

بسیاری از افراد که در ابتدای مطالعه برای کنکور سراسری هستند، سعی می‌کنند ساعت‌مطالعه کنکور سراسری را به صورت اغراق‌آمیز برای خود در نظر بگیرند. اما واقعیت این است که ساعت‌مطالعه برای کنکور سراسری باید متناسب با توانمندی و استعدادهای هر فردی در نظر گرفته شود.

بنابراین در قدم اول، یک داوطلب باید برای خود برنامه‌ریزی مطالعاتی متناسب با اهداف تحصیلی که دارد؛ طراحی و تنظیم نماید. برنامه‌ریزی کردن می‌تواند ساعت‌مطالعه برای کنکور را برای هر داوطلب مشخص کند. 

ساعت مطالعه برای کنکور چقدر باید باشد؟

بسیاری از داوطلبان می‌خواهند بدانند که ساعت‌مطالعه برای کنکور چقدر است؟ واقعیت این است که ساعت‌مطالعه واحدی برای موفقیت در کنکور وجود ندارد که آن را به همه داوطلبان کنکور سراسری پیشنهاد داد.

در واقع ممکن است فردی برای یادگیری یک مطلب، یک ساعت زمان صرف کند و فرد دیگری نیازمند اختصاص زمان بیشتری برای یادگیری داشته باشد. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید ساعت‌مطالعه برای کنکور چقدر است، این شما هستید که باید به یک نتیجه برسید.

برای رسیدن به ساعت‌مطالعه برای موفقیت در کنکور، ابتدا سعی کنید لیستی از مطالبی را که قرار است بخوانید را تهیه نمایید. همینطور مشخص کنید که برای مطالعه این مباحثی که تعیین کرده‌اید، چه میزان زمان در اختیار دارید. سپس در مقابل هر کدام از مبحث‌ها زمان تقریبی برای مطالعه، حل سوال، تست زدن و رسیدن به تسلط بیشتر را تخمین بزنید. در نهایت با یک جمع‌بندی می‌توانید به ساعت‌مطالعه برای کنکور سراسری مختص خودتان برسید.  برای آشنایی بیشتر با روش های موفقیت در کنکور کلیک کنید.

ساعت مطالعه برای کنکور رتبه برترها

بسیاری از داوطلبان تمایل دارند در زمینه مطالعه برای کنکور سراسری رتبه برترها را الگوی خود قرار دهند. به همین دلیل سوال می‌کنند رتبه برترها و افراد موفق در کنکور سراسری در سال‌های گذشته، روزی چند ساعت مطالعه می‌کرده‌اند؟

آنچه که از مصاحبه‌های افراد برتر در کنکور سراسری سال‌های گذشته، می‌توان متوجه شد؛ این است که این دسته از داوطلبان مطالعه روزانه و مستمری داشته‌اند و به طور متوسط در طول روز 8 الی 12 ساعت درس می‌خوانده‌اند که میان افراد مختلف این بازه زمانی متفاوت می‌باشد.

چگونه ساعات مطالعاتی را باید تنظیم کرد؟

همانطور که پیش‌تر تاکید کردیم، ابتدا به توانایی‌ها و استعدادهای خودتان توجه داشته باشید و سعی نکنید در ابتدای مسیر که انرژی و انگیزه بالایی دارید، با ساعت‌مطالعه بالا خودتان را خسته کنید.

در قدم بعدی ساعت زیستی بدن‌تان را تعیین کنید. تعیین ساعت زیستی بدن به این معناست که مشخص کنید در چه ساعاتی از شبانه روز عملکرد بهتری در زمینه مطالعه دارید. برخی از افراد روزها و برخی دیگر شب‌ها کیفیت مطالعه بالاتری دارند. 

پس از مشخص کردن بازه‌های زمانی یادگیری و مطالعه، بهتر است برای افزایش تمرکز، بین هر بازه زمانی دو ساعته و یا حتی کم‌تر، زمان‌هایی را برای استراحت نیز در نظر بگیرید. 

تنها نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که داشتن ساعت‌مطالعه طولانی و بدون استراحت، فقط بازدهی مطالعه شما را کاهش می‌دهد. سعی نکنید در ابتدای مسیر با حالتی کمال گرایانه، تعداد زیادی کتاب‌ را برای موفقیت در کنکور انتخاب کنید. مطالعه کتاب‌های محدود و در عین حال مستمر و با اختصاص زمان‌های برای مرور، نتیجه بهتری را برای شما رقم می‌زند. 

چگونه ساعت مطالعه برای کنکور را افزایش دهیم؟

در ابتدای مسیر مطالعه‌برای کنکور سراسری، بهتر است با ساعت‌مطالعه پایین و متناسب با توانایی‌های خود شروع کنید. بهتر است برای رسیدن به ساعت مطالعه‌ای که مد نظر دارید، حتما گام به گام و به تدریج جلو بروید. 

اگر بخواهید در ابتدای کار با ساعت‌مطالعه طولانی آغاز کنید، احتمالا خسته می‌شوید و انگیزه و انرژی کافی برای ادامه دادن نخواهید داشت. بنابراین برای رسیدن به ساعت مطالعه ایده‌آل برای کنکور سراسری، ابتدا با روزانه سه تا چهار ساعت مطالعه آغاز کنید. سعی کنید از هفته دوم ساعت مطالعه خود را به پنج ساعت افزایش دهید و به همین ترتیب از هفته‌های بعدی نیم‌ساعت تا یک ساعت به ساعت مطالعه روزانه خود اضافه کنید.

اینگونه خواهید دید که به تدریج و نهایتا در مدت یک تا یک و نیم ماه به ساعت مطالعه ایده‌آل خود رسیده‌اید، در حالی که انرژی و انگیزه شما نیز در سطح بالایی باقی مانده است. 

بهتر است در تمامی این مسیر که در حال افزایش ساعت مطالعه برای کنکور سراسری هستید، خودتان را با دیگر داوطلبان مقایسه نکنید. هر کسی متناسب با شرایط جسمی و روحی که دارد، می‌تواند برای کنکور سراسری در یک ساعات مشخصی مطالعه کند.

برای دریافت پاسخ خود درباره روزی چند ساعت درس بخوانیم کلیک کنید.

افزایش کیفیت ساعت مطالعه برای کنکور

از اشتباهات رایج میان داوطلبان کنکور سراسری این است که بیش از توانایی‌هایی که دارند از خودشان انتظار دارند. در واقع این دسته از دانش‌آموزان برنامه سخت‌گیرانه با ساعت مطالعه زیادی برای کنکور طراحی و در نظر می‌گیرند و سعی می‌کنند به آن عمل کنند.

ساعت‌مطالعه برای کنکور سراسری فقط یک عدد و رقم نیست بلکه داوطلب باید پس از آن از کیفیت مطالعه و بازدهی مطالعه خود نیز اطمینان داشته باشد. 

هر زمان از مطالعه که احساس کردید به اندازه کافی بر روی یادگیری مباحث تمرکز ندارید، بهتر است دست از مطالعه بکشید و کمی به خود فرصت دهید. استراحت کردن در میان ساعت‌های در نظر گرفته شده برای مطالعه، می‌تواند به داشتن ساعات مطالعه مفید شما کمک کند. 

از طرفی تلاش کنید از برخی تکنیک‌های مطالعه و همینطور حل سوالات تستی مطلع شوید تا بتوانید با استفاده از آن‌ها، کیفیت مطالعه خود را بالا ببرید. 

ساعت مطالعه برای کنکور در روزهای پایانی

در ماه‌ها و روزهای پایانی تا برگزاری کنکور سراسری، رقابت میان داوطلبان نیز افزایش پیدا می‌کند و تمامی شرکت کنندگان این آزمون سعی می‌کنند در این روزهای باقی مانده، ساعت مطالعه خود را افزایش دهند و بیشتر از گذشته مطالعه کنند. 

البته بسیاری در این روزها خسته می‌شوند و انگیزه خود را از دست می‌دهند، اما بسیاری دیگر تلاش می‌کنند تا همانند گذشته برای موفقیت در کنکور سراسری مطالعه نمایند.

البته توصیه می‌شود برای موفقیت در کنکور سراسری، ساعات بیشتری از روزهای باقی مانده تا کنکور، صرف مرور و تست زدن شود تا داوطلب بتواند میزان تسلط خود را بر مباحثی که مطالعه کرده است، افزایش دهد. 

اگر احساس می‌کنید برای داشتن ساعت مطالعه با کیفیت و مفید در روزهای پایانی کنکور سراسری، به راهنمایی نیاز دارید؛ می‌توانید از خدمات مشاوره تحصیلی ارائه شده در مرکز ذهن نو استفاده کنید و از مشاوران مجرب این مرکز راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

سخن آخر

پس از اینکه پس از مدتی از مطالعه کردن برای کنکور سراسری و برنامه ریزی، متوجه شدید که شما با چند ساعت مطالعه به هدفی که دارید نزدیک می‌شوید، بهتر است با اراده و پشتکار قوی برای رسیدن به هدفتان مطالعه کنید.

توصیه می‌شود میانه رو باشید و به هیچ وجه در ساعت مطالعه کم‌کاری و یا اغراق نکنید. حتی اگر به دلیل اتفاقات غیر منتظره‌ای از برنامه‌تان جاماندید و یا نتوانستید برای مدت کوتاهی به برنامه خود عمل کنید، نگران نباشید و در کنار استراحت و خواب کافی دوباره به برنامه‌تان برگردید. داشتن تغذیه مناسب و استراحت به شما کمک می‌کند تا روزانه مطالعه پیوسته برای کنکور سراسری را تجربه کنید.

در صورتی که پیرامون ساعت مطالعه برای کنکور نیازمند راهنمایی‌های بیشتری هستید، می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره ذهن نو در ارتباط باشید. پیشنهاد می‌شود مقاله موفقیت تحصیلی را هم بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ساعت مطالعه برای کنکور می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

ساعت مطالعه برای کنکور باید چقدر باشد؟

این سوال پاسخ دقیقی ندارد؛ چراکه هر داوطلب برای یادگیری یک مطلب و رسیدن به تسلط، زمان متفاوتی را اختصاص می‌دهد. بهتر است شما عزیزان برای موفقیت در کنکور سراسری با تعیین ساعت زیستی بدن خود، توجه به توانایی‌های و استعدادهایی که دارید؛ به ساعت مطالعه مناسب خود برای کنکور سراسری دست پیدا کنید. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره