رشته پزشکی | آیا رشته پزشکی مناسب من هست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا رشته پزشکی مناسب من هست؟ غافل از اینکه آیا واقعا این رشته مناسب آنان هست یا نه! فراموش نکنید که نه تنها ورود به رشته پزشکی دشوار است؛ بلکه گذراندن دوره های پزشکی نیز دشوار خواهد بود. قبل از ورود به دانشگاه و انتخاب رشته تحصیلی، بهتر است قبل از هر چیز به علاقه و توانمندی هایتان دقت کنید. والدین زیادی فرزندان خود را مجبور به انتخاب این رشته می‌کنند. اما با گذشت مدتی، شاهد شکست و سرخوردگی فرزند خود خواهند بود. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک کنید.

رشته پزشکی

رشته پزشکی جزو پردرآمدترین رشته ها محسوب می‌شود و قبولی در آن به هیچ عنوان آسان نیست. اولین قدم برای قبولی در این رشته، مطالعه دقیق و مستمر است. این رشته گاهی افراد را ترغیب می‌کند تا حتی بعد از گذشت مدتی از زمان فارغ التحصیلی از دانشگاه دوباره برای شرکت در کنکور اقدام کنند.

به هرحال قبل از ورود به هر رشته ای افراد باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشند و با آگاهی تصمیم بگیرند. برای قبولی در این رشته باید برنامه ریزی دقیق داشت و عوامل مختلفی را در نظر گرفت. برای اطلاع از عوامل موثر بر استعدادیابی نوجوانان و جوانان کلیک کنید.

دوره های رشته پزشکی

دوره های رشته پزشکی

بعد از قبولی در این رشته و ورود به دانشگاه باید در مورد دوره های مختلفی که فرد باید آنها را بگذراند نیز اطلاعات کسب کرد. در واقع باید با یک چشم انداز دورتر وارد این رشته شوید. مراحل مختلف پزشکی، شامل علوم پایه فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی(استاژری) و کارورزی بالینی(اینترنی) می‌شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

?علوم پایه

علوم پایه اولین دوره ای است که فرد بعد از قبولی در رشته پزشکی، باید بگذراند. معمولا 2 سال است و در غالب 4 ترم ارائه می‌شود. در واقع در این مقطع افراد با مفاهیم پایه پزشکی آشنا می‌شوند. تمام دروس در این 4 ترم، تئوری هستند. در انتهای این دوره، فرد باید در آزمون جامع موفق شود تا وارد دوره بعدی گردد. دروس علوم پایه شامل، آناتومی، بیوشیمی، بافت شناسی، اپیدمیولوژی، جنین شناسی، ایمنی شناسی،فیزیولوژی، روانشناسی، ژنتیک، تغذیه، میکروب شناسی، انگل شناسی، قارچ شناسی، ویروس شناسی، آسیب شناسی عمومی، دروس عمومی و زبان تخصصی، می‌شود. علوم پایه یکی از مهم ترین دوره های پزشکی است. بعد از آن دانشجویان وارد مرحله فیزیوپاتولوژی می‌شوند.

?فیزیوپاتولوژی

دوره بعدی در رشته پزشکی، فیزیوپاتولوژی است که معمولا یک ساله بوده و 6 الی 7 ترم دارد. در این دوره دروس فیزیولوژی و فارماکولوژی به دانشجویان ارائه می‌شود. در این مقطع، دانشجویان با ساختار بدن، انواع بیماری ها و داروهای مختلف آشنا خواهند شد. امتحانا این دوره به صورت ماهانه برگزار می‌شوند. دروس فیزیوپاتولوژی شامل، آسیب شناسی اختصاصی، سمیولوژی، فارماکولوژی، پاتولوژی تئوری، فیزیوپاتولوژی ارگان ها، فیزیک پزشکی و… می‌شود.

?کارآموزی بالینی (استاژری)

در سومین دوره که کارآموزی بالینی نام دارد؛ دانشجویان وارد بیمارستان می‌شوند. این دوره 2 سال است و در 4 الی 5 ترم به دانشجویان رشته پزشکی ارائه می‌شود. این مقطع، هم واحدهای عملی دارد و هم واحد تئوری. دانشجو باید در ساعات مختلف شبانه روز در بیمارستان به صورت کشیک، حضور پیدا کند. در انتهای این دوره نیز آزمونی برگزار می‌شود که دانشجویان با قبولی در آن وارد دوره ی اینترنی خواهند شد. دوره های مختلف کارآموزی بالینی شامل، جراحی، بخش داخلی، کودکان، چشم، زنان و زایمان، گوش و حلق و بینی، رادیولوژی، پوست، بیماری های اعصاب و بیماری های عفونی می‌شود.

?کارورزی بالینی(اینترنی)

آخرین دوره رشته پزشکی، کارورزی بالینی یا اینترنی است. این دوره 2 ساله بوده و تمام واحد های آن عملی است. درواقع دانشجو به طور کامل در بیمارستان حضور دارد. می‌توان گفت این دوران تقریبا سخت ترین دوره پزشکی است؛ چراکه دانشجویان به طور کامل با بیماران در ارتباط هستند. البته فعالیت های آنان زیر نظر اساتید است. اگر دانشجویان امتحانات این دوره را با موفقیت سپری کنند؛ به طور رسمی به عنوان یک پزشک وارد جامعه و بازار کار خواهند شد. دروس این دوره شامل، کارورزی بخش چشم، جراحی، سوختگی، ارتوپدی، اطفال، گوش و حلق و بینی، زنان و زایمان، اورژانس و پوست، می‌شود.

قبولی در رشته پزشکی

بعد از آشنایی با دوره ها و دروس رشته پزشکی، اگر همچنان به علاقه خود پایبند هستید؛ باید برای قبولی در آن نیز آماده شوید. اخیرا تغییراتی اساسی در کنکور ایجاد شده است که با توجه به آنها باید آمادگی لازم را کسب کنید. دروس عمومی به طور کامل از کنکور حذف شده و ضرایب دروس نیز دچار تغییراتی گردیده اند.

تنها دروسی که فرد باید به آنها مسلط باشد؛ ریاضی، شیمی، فیزیک، زیست شناسی و زمین شناسی سه سال دهم، یازدهم و دوازدهم، خواهد بود. از طرف دیگر تاثیر معدل نیز بسیار افزایش یافته، پس دانش آموزان باید امتحانات نهایی خود را نیز با موفقیت بشت سر بگذارند. فراموش نکنید که کنکور در نوبت دی و تیرماه برگزار می‌شود که منابع آنها کاملا یکسان است.

⭕ضریب درس زمین شناسی 1

⭕درس ریاضی 7

⭕زیست شناسی 12

⭕فیزیک 7

⭕درس شیمی 9

مدت زمان تحصیل در رشته پزشکی

اگر علاقه زیادی به رشته پزشکی دارید؛ باید مشکلات و سختی های آن را نیز بپذیرید. مدت زمان این رشته نیز یکی از دغدغه‌های افراد خواهد بود. مدت تقریبی برای اتمام این رشته 7 سال در نظر گرفته می‌شود. اما بیشتر دانشجویان درس خود را بعد از 8 یا 9 سال تمام می‌کنند. بعد از این دوران فرد یک پزشک عمومی محسوب می‌شود که علاوه بر گذراندن طرح باید مدت زمانی را برای گرفتن تخصص خود در نظر بگیرد. این مدت طولانی گاهی برای دانشجویان حالت فرسایشی پیدا کرده و مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل باید قبل از ورود به رشته پزشکی همه جوانب را در نظر گرفت.

ادامه تحصیل رشته پزشکی در خارج از کشور

یکی از سوالات رایج میان دانشجویان رشته پزشکی و یا حتی داوطلبین، ادامه تحصیل در خارج از کشور برای این رشته است. کشورهای مختلفی برای ادامه تحصیل و یا شروع به تحصیل در این رشته دارند. برای مثال فردی با مدرک پزشکی در ایران نمی‌تواند در آمریکا طبابت کند. برخی از کشورها در مورد رشته پزشکی فقط فارغ التحصیلات کشور خود را می‌پذیرند. اما به هر حال هزینه های این رشته در کشورهای دیگر بالا خواهد بود و داشنجویان باید با توجه به دانشگاه موردنظر و کشور مقصد خود شرایط را جویا شوند.

برخی از مزایا و معایب رشته پزشکی

مزایا و معایب رشته پزشکی

اگر شما فردی هستید که فوبیای خون ندارید و یا در مقابل اتفاقات ناگواری مثل مرگ و یا تصادف دیگران، می‌توانید احساسات خود را کنترل کنید؛ برای پزشکی مناسب هستید. البته اینها تمام شرایط سخت پزشکی نیستند. کشیک های طولانی، مدت زمان زیادبرای اتمام درس، مطالعه و تلاش بسیار، فشار روانی زیاد و در مواردی دوری از خانواده، تمام چالش های این رشته هستند که باید برای آنها آمادگی داشته باشید.

از طرف دیگر اگر در دانشگاه هایی غیر از دانشگاه های دولتی، پذیرفته شوید؛ هزینه های زیاد آن را نیز در نظر داشته باشید. اما بعد از دوره فارغ التحصیلی به راحتی می‌توانید وارد بازارکار شده و در مکان های مختلفی مشغول به کار شوید. همچنین درآمد حاصل از رشته پزشکی احتمالا بخش بزرگی از زحمات شما را جبران خواهد کرد. برای اطلاع از نشانه های ترس از خون یا هموفوبیا کلیک کنید.

سخن پایانی

رشته پزشکی علاوه بر سختی های زیادی که دارد؛ مزایای آن نیز کم نیست. درآمد خوب و جایگاه اجتماعی مناسب دلایل قانع کننده ای برای ورود به این رشته هستند. اما هر موقعیتی به آسانی کسب نمی‌شود و باید برای آن تلاش کرد. فراموش نکنید که رشته پزشکی تمام هدف زندگی و دوران تحصیل نیست و باید عوامل مختلفی را برای انتخاب آن در نظر داشت. هرکسی وارد این رشته می‌شود؛ لزوما صلاحیت پزشکی را ندارد. این شغل نیاز به دانش و مهارت زیادی دارد و نمی‌توان به راحتی جان انسانها را نادیده گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته پزشکی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

رشته پزشکی برای چه کسانی مناسب است؟

برای ورود به این رشته علاوه بر علاقه باید استعداد و توانمندی را نیز در نظر داشت. همچنین افراد باید برای رویارویی با اتفاقات ناگوار و شرایط پراسترس زیادی آماده باشند. روحیه و انگیزه برای ادامه این رشته بسیار مهم است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره