ترس از خون یا هموفوبیا | نشانه ها ، علل و درمان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از خون یا هموفوبیا یکی از انواع ترس‌های مرضی یا فوبیا است که باعث می‌شود فرد با دیدن خون‌و جراحت یا حتی تصور آن دچار اضطراب ‌شود. اما طبق مشاهدات نشانه‌های ترس‌از خون با نشانه‌های سایر ترس‌های اضطرابی تفاوت دارد؛ در سایر انواع ترس‌مانند ترس‌از ارتفاع یا حیوانات فرد دچار تپش قلب و افزایش فعالیت بدن می‌شود، اما ترس‌از خون با کاهش فعالیت بدن، افت فشارخون و حتی غش کردن نمود می‌یابد. به همین خاطر درست برعکس سایر درمان‌های مؤثر در فوبیا، برای درمان این بیماری به فرد آموزش داده می‌شود که چگونه سطح فعالیت بدن خود را افزایش دهد. در ادامه با روش های درمان نیز آشنا می‌شوید برای شروع درمان به صورت تلفنی نیز می‌تواند اقدام کنید. برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : درمان اضطراب

ترس از خون یا هموفوبیا

علائم ترس از خون

ترس از خون یکی از فوبیا هایی است که فرد با مشاهده خون‌رنج می‌برد. این فرد از آزمایش خون و فعالیت هایی که با خون همراه است هراس دارد. از علائم و نشانه های این فوبیا می‌توان به حملات پانیک، افت فشار خون، افزایش ضربان قلب، لرزش و … اشاره کرد. علل ترس‌از خون‌یا هوفوبیا به وراثت، محیط، ترس اطرافیان و … است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

علائم و نشانه های ترس از خون

ترس از خون یا هموفوبیا یکی از انواع ترس‌های مرضی است که باعث می‌شود فرد به هنگام دیدن خون‌و جراحت یا حتی فکر کردن به آن دچار اضطراب شود. اما این اضطراب برخلاف سایر بیماری‌های اضطرابی خود را به‌صورت افت فشارخون و حتی از حال رفتن نشان می‌دهد. اگرچه جراحت یا خون‌ریزی برای هیچ‌کس موضوع خوشایندی نیست، اما افرادی که دچار هموفوبیا می‌شوند حتی از فکر کردن به این موضوع نیز دچار اضطراب می‌شوند و همچنین هنگامی‌که زخم یا جراحتی برای آن‌ها یا اطرافیانشان اتفاق می‌افتد شدت نگرانی آن‌ها با میزان جراحت تناسبی ندارد.

درصورتی‌که ترس از خون برای مدتی در حدود شش ماه در فرد باقی بماند. باور داشته باشید که این یک ترس غیرمنطقی است، اما توانایی جلوگیری از آن برای‌تان وجود نداشته باشد. و همین‌طور هنگامی‌که به دلیل این ترس در فعالیت‌های روزمره بیمار محدودیت‌هایی ایجاد شده. باید برای بهبود این وضعیت از یک متخصص روانشناسی مشورت بگیرید. برای اشنایی با سایر اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

دلایل ترس از خون

ترس از خون نیز مانند سایر ترس‌ها دارای زیربنایی اضطرابی است، اما متخصصان در پاسخ به این سؤال که اضطراب به چه دلیل در فرد به این شکل درمی‌آید دلایلی را بیان می‌کنند که حضور یک یا چند مورد از آن‌ها در هر بیمار مبتلا به ترس از خون‌ممکن است. برای آشنایی با سایر انواع فوبیا کلیک کنید.

تاثیر ژنتیک در ترس از خون

متخصصین معتقدند اضطراب یکی از بیماری‌های روانی است که با احتمال زیادی به ارث می‌رسد. در میان اعضای خانواده یا اقوام افرادی که دچار ترس از خون هستند معمولاً سابقه وجود این بیماری یا ترس‌های مرضی از سایر مسائل وجود دارد. بااین‌حال ژنتیک به‌تنهایی نمی‌تواند دلیلی برای بروز اضطراب فرد باشد و آمادگی‌های زیستی می‌بایست در کنار شرایط محیطی قرار بگیرند.

اختلال فیزیولوژیک

برخی شواهد نشان می‌دهند بخش‌هایی از مغز که مسئول کنترل اضطراب هستند، در ذهن افراد دارای ترس از خون به‌خوبی فعالیت نمی‌کنند و یا بالعکس نواحی که مسئولیت ایجاد اضطراب را بر عهده دارند، در این افراد دچار بیش فعالی هستند و این باعث می‌شود تا آن‌ها از موضوعات بی‌خطر نیز احساس ترس کنند.

خاطرات ناخوشایند در بروز ترس از خون

وجود یک خاطره ناخوشایند مثل بریدگی یا جراحت سنگین، دیدن فردی در این شرایط یا حتی مشاهده فیلم یا تصویری در این زمینه می‌تواند باعث ابتلا به ترس از خون شود.

ترس اطرافیان

گاهی اوقات ترس‌های مرضی مانند ترس از خون بدون وجود هیچ خاطره ناخوشایند و صرفاً به این خاطر که اطرافیان فرد از موضوعی می‌ترسند ایجاد می‌شود. به عبارتی فرد با دیدن ترس اطرافیان احساس می‌کند که او نیز می‌بایست از این موضوع بترسد و خود را از این خطر محافظت کند.

بیشتر بخوانید : علائم اضطراب شدید

بی‌توجهی به درمان ترس از خون

درمان ترس از خون

متأسفانه برخی افراد تصور می‌کنند ترس از خون موضوعی نیست که احتیاج به پیگیری و درمان داشته باشد و به‌مرورزمان خوب می‌شود یا حتی اگر بهبود پیدا نکند نیز خطر جدی برای زندگی به همراه نخواهد داشت. بی‌توجهی به درمان ترس از خون باعث بروز پیامدهای مختلفی می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

درمان نشدن بیماری

نخستین پیامدی که بی‌توجهی به درمان بیماری ترس از خون به همراه دارد این است که ترس فرد برای همیشه با او باقی خواهد ماند. اگرچه بسیاری از ترس‌ها در طی دوران رشد کودک ایجاد می‌شود و سپس به‌مرورزمان از بین خواهد رفت، اما درصورتی‌که ترس در طی جریان رشد از بین نرود می‌توان انتظار داشت که به‌صورت مزمن و برای همیشه همراه فرد باقی بماند.

لذت نبردن از زندگی

درمان نشدن بیماری و باقی ماندن آن باعث می‌شود تا اضطراب و نگرانی ایجاد جراحت همواره با فرد باشد. و دچار ترس از خون شود. و این اضطراب توانایی وی برای لذت از زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

تعمیم یافتن بیماری

بی‌توجهی به درمان اضطراب در برخی موارد باعث شدت پیدا کردن ترس از خون می‌شود. برای مثال اگر در ابتدا فرد صرفاً از دیدن زخم یا خون می‌ترسیده. پس از مدتی دیدن تصویر یا حتی شنیدن نام این موضوع نیز می‌تواند به همان اندازه اضطراب‌آور باشد. و یا شاید پس از مدتی فرد با دیدن ابزاری که ممکن است باعث ایجاد جراحت شوند نیز دچار اضطراب شود. و این دایره به‌تدریج گسترده‌تر می‌شود.

 

ایجاد محدودیت در فعالیت‌های فرد

ترس از خون باعث می‌شود از برخی فعالیت‌ها به دلیل مواجه نشدن با خون اجتناب کنید. برای مثال احتمالاً شما هم شنیده‌اید که بسیاری از افراد به دلیل ترس از خون از رشته پزشکی انصراف می‌دهند. این موضوع می‌تواند در مسائل ساده نیز دیده شود. برای مثال افرادی که ترس از خون دارند و این بیماری در آن‌ها تا حدودی پیشرفت کرده احتمالاً از کار کردن با برخی وسایل مانند چاقو می‌ترسند و نگرانند که مبادا دچار جراحت شوند و یا بسیاری از این افراد هنگام بیماری به دلیل ترس از آزمایش یا تزریق به دنبال درمان آن نیستند. به همین خاطر بهتر است برای درمان هموفوبیا اقدامات جدی‌تری صورت بگیرد.

 

چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم؟

خونریزی و جراحت برای همه ما موضوع ناخوشایندی است، به همین خاطر هر نگرانی از این موضوع را نمی‌توان ترس از خون یا هموفوبیا دانست. اما درصورتی‌که شما یا هریک از اطرافیانتان با این نشانه‌ها مواجه شدید بهتر است از یک درمانگر کمک بگیرید:

  • شدت ترس می‌بایست نامتناسب با میزان خونریزی یا جراحت باشد
  • حتی فکر یا شنیدن نام خون و جراحت نیز باعث اضطراب شود.
  • فرد از قرار در محیط‌هایی که احتمال جراحت یا خونریزی وجود دارد اجتناب می‌کند. و در صورت مواجه‌ به‌شدت مضطرب می‌شود
  • ترس از خون محدودیت‌هایی را در جریان زندگی روزانه فرد ایجاد کرده باشد
  • در کودکان این ترس به‌صورت گریه کردن، چسبیدن به والدین، پرخاش و بدرفتاری یا بداخلاق شدن می‌باشد.

راه‌های درمان ترس از خون

ترس از خون یکی از بیماری‌های اضطرابی است که می‌بایست زیر نظر متخصصین روانشناس درمان شود. درمانگر با توجه به شرایط فرد و شدت بیماری از روش‌های مختلفی برای درمان استفاده خواهد کرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد. برای اشنایی بیشتر با روش های درمان فوبیا کلیک کنید.

 

حساسیت‌زدایی منظم

فرض اصلی حساسیت‌زدایی منظم این است که یک فرد نمی‌تواند دو احساس متضاد را در یک‌زمان تجربه کند. برای مثال شما نمی‌توانید در یک‌زمان هم شاد و هم غمگین باشید. با توجه به اینکه بیماران مبتلا به ترس از خون هنگامی‌که با خون مواجه می‌شوند دچار افت فشارخون و یا بیهوشی می‌شوند. در حساسیت‌زدایی منظم به آن‌ها آموزش داده می‌شود که چطور بدن خود را در حالت فعالیت نگه دارند. سپس درمانگر و بیمار سلسله مراتبی از موضوعات ترس‌آور تهیه می‌کنند و در هر مرحله فرد با یکی از این موضوعات مواجه می‌شود.

برای مثال ممکن است شنیدن کلمه “خون” کمترین و “خونریزی شدید” بیشترین ترس را برای فرد داشته باشد. روانشناس ابتدا کلمه خون را به فرد نشان می‌دهد و بیمار می‌بایست از افت فشارخون و اضطراب خود جلوگیری کند. هنگامی‌که وی توانست این مرحله را با موفقیت بگذراند، به‌تدریج سایر موضوعات تا رسیدن به خونریزی شدید برای وی نمایش داده می‌شود.

مواجهه مستقیم

در مواجهه مستقیم برخلاف حساسیت‌زدایی منظم، بیماری که ترس از خون دارد به‌صورت ناگهانی با موضوعی که از آن می‌ترسد مواجه می‌شود و اجازه فرار کردن یا تغییر وضعیت به او داده نمی‌شود. فرض بر این است که در این شرایط وی متوجه می‌شود چیزی که از آن می‌ترسیده آن‌قدرها هم خطرناک نیست و این باعث از بین رفتن ترس وی خواهد شد.

دارودرمانی

استفاده از داروها هرگز نمی‌تواند باعث از بین رفتن ترس از خون شود. اما در شرایطی که شما چنین ترسی داشته باشید و درعین‌حال مجبور باشید به هر دلیلی با خون‌مواجه شوید استفاده از داروهای ضد اضطراب می‌تواند به کاهش اضطراب شما کمک کند. به همین خاطر از این شیوه درمانی برای کوتاه‌مدت و در زمان‌های اضطراری استفاده می‌شود. برای آشنایی با انواع دارو های ضد اضطراب کلیک کنید.

کلام آخر

ترس از خون زمانی که در فردی بروز یابد او را در زندگی روزمره دچار چالش می‌کند. زندگی روزمره ما شاید گهگاهی با خون روبرو شود و اگر توان مقابله با آن را نداشته باشید به سختی با این موضوع کنار خواهید آمد. این افراد تا زمانی که تحت درمان قرار نگیرند در مواجهه با خون غش می‌کنند و بر بدن خود کنترلی نخواهند داشت. برای درمان و آموزش راه های مقابله با این بیماری نیاز به روانشناس است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از خون می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا دارویی برای درمان ترس از خون وجود دارد؟

هیچ دارویی نمی‌تواند ترس از خون را از بین ببرد اما داروهای ضد اضطراب به بیمار کمک می‌کنند هنگامی‌که مجبور است با خون مواجه شود اضطراب کمتری را تحمل کند.

چرا برخی افراد از خون می‌ترسند؟

مشاهده ترس دیگران از خون، بروز اتفاقات ناخوشایند یا سابقه ژنتیکی ازجمله مسائلی است که می‌تواند باعث شروع ترس از خون باشد. علاوه بر این برخی افکار غلط مانند آلودگی یا مرگ به علت خونریزی نیز می‌تواند باعث بروز این بیماری باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره