سوء تغذیه کودکان | 5 علل سوء تغذیه کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سوء تغذیه کودکان از جمله مسائلی است که والدین باید اهمیت زیادی به آن  بدهند. زمانی که کودکان اشتهای خود را از دست می‌دهند و روز به روز ضعیف تر می‌شوند؛ دلهره بزرگی به والدین دست می‌دهد. کمبود مواد مغذی و معدنی باعث سوء تغذیه کودکان می‌شود. پس سلامتشان به خطر می‌افتد و به بیماری های مختلفی دچار می‌شوند.

برای درمان سوء تغذیه کودکان ابتدا باید با انواع، علائم و علل آن آشنا باشید. پس از اینکه به بیماری کودکتان مشرف شدید، باید از پزشک و متخصص در این زمینه کمک بگیرید. تا رژیم مناسب غذایی به کودک بدهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سوء تغذیه در کودکان تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

سوء تغذیه کودکان چیست؟

وقتی که کودک از سوء تغذیه رنج می‌برد، به این معنا است که او به مقدار کافی مواد معدنی، مغذی و کالری دریافت نمی‌کند. در صورتی که تمام مواد لازم به بدن کودک نرسد، سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود و کودک به عفونت های مضر مبتلا می‌شود. اما یکی دیگر از انواع سوء تغذیه کودکان، مقدار زیاد کالری است. عدم تغذیه مناسب باعث بروز اختلالات زیاد در بدن کودک می‌شود. سوء تغذیه کودکان بر رفتار، خلق و خو، سلامت جسمی، فرآیند های رشد و دیگر وظایف بدن اثر گذار است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

انواع سوء تغذیه کودکان

سوء تغذیه کودکان انواع مختلفی دارد که در این بخش مقاله سعی کرده ایم به انواع آن اشاره کنیم.

? سوء تغذیه انرژی پروتئینی

یکی از انواع سوء تغذیه کودکان، انرژی پروتئینی است. این نوع سوء تغذیه به دلیل کمبود پروتئین و گلوکز غذا ها به وجود می‌آید. سوء تغذیه انرژی پروئتینی به سه دسته تقسیم می‌شود.

? سوء تغذیه مزمن: در این نوع سوء تغذیه، کودک از رشد کم رنج می‌برد.

?سوء تعذیه حاد: در سوء تغذیه حاد کودک لاغر می‌شود و وزن بدنش کاهش می‌یابد.

? سوء تغذیه حاد و مزمن: اگر کودک به هر دو سوء تغذیه دچار باشد، وزن بدنش کاهش می‌یابد و مشکلات سلامتی متعددی را تجربه می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشکل تغذیه کودک کلیک کنید.

? کمبود ریز مغذی ها (منابع معدنی و ویتامین)

یکی از انوع سوء تغذیه کودکان، کمبود ریز مغذی ها می‌باشد. این نوع سوء تغذیه منجر به کمبود مواد مغذی می‌شود. ریز مغذی ها شامل مواد معدنی و ویتامین ها هستند. که برای سلامتی و کارکرد های بدنی کودک بسیار ضروری می‌باشد.

علل سوء تغذیه کودکان

سوء تغذیه کودکان به دلایل مختلفی به وجود می‌آید. که والدین باید به عوامل سوء تغذیه دقت کنند تا مبادا و از سوء تغذیه کودکان جلوگیری کنند. برخی از دلایل اصلی را در این بخش مقاله توضیح داده ایم.

? مشکلات سلامت روانی

مشکلات سلامت روانی از علل سوء تغذیه کودکان است. کودکی که عقب ماندگی ذهنی داشته باشد بیشتر از کودک سالم به سوء تغذیه دچار می‌شود. در چنین شرایطی حتی کودک عادت های غذایی مناسبی ندارد. کودکان با این شرایط معمولا به بی اشتهایی عصبی و پرخوری مبتلا هستند. برای اطلاع از روش های درمان بی اشتهایی کودکان کلیک کنید.

? اختلالات دستگاه گوارش

اختلالات دستگاه گوارش از دیگر دلایل سوء تغذیه کودکان است. به دلیل مشکلات گوارشی کودک به راحتی توانایی جذب مواد غذایی را ندارد. در نهایت بدن او عاری از هرگونه مواد حیاتی مورد نیاز می‌شود. اگر کودک شما مبتلا به کولیت اولستراتیو یا بیماری کرون است، به احتمال بالایی به سوء تغذیه مبتلا می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه غذا نخوردن کودک کلیک کنید.

? رژیم غذایی ضعیف

یکی از دلایل سوء تغذیه کودکان، رژیم غذایی ضعیف است. زمانی که کودک مواد غذایی مناسبی را دریافت نکند، با سوء تغذیه مواجهه می‌شود. رژیم غذایی ضعیف باعث دریافت کم مواد مغذی بدن کودک می‌شود. در نتیجه کودک به بیماری های گوناگونی دچار می‌شود.

? دیابت

دیابت نوع دیگری از دلایل سوء تغذیه کودکان است. زمانی که کودک به دیابت مبتلا باشد، توانایی جذب مواد مغذی را نخواهد داشت. به دلیل قند خون بالا، پانکراس او با مشکل روبرو می‌شود. که باعث آسیب به فرآیند های رشدی و جذب مواد غذایی می‌شود.

? عدم شیردهی

یکی از دلایل مهم سوء تغذیه کودکان، عدم شیردهی است. شیردهی مناسب در دوران نوزادی باعث رشد مناسب و سلامت کودک می‌شود. و باعث جلوگیری از بروز بیماری های مختلف می‌شود. در برخی موارد مادران به دلایل مختلفی کودکان خود را از شیر می‌گیرند. همین عدم شیردهی یکی از مهم ترین دلایل سوء تغذیه کودکان می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه میان وعده سالم برای کودکان کلیک کنید.

نشانه های سوء تغذیه کودکان

سوء تغذیه کودکان با تعدادی از نشانه ها بروز می‌کند. که در این بخش مقاله برای اطلاعات بیشتر و آگاهی والدین از سوء تغذیه در کودکان به علائم و نشانه ها اشاره کرده ایم.

? غیر فعال بودن

? سطح تمرکز پایین

?زمان طولانی بهبودی از انواع بیماری ها

? زمان طولانی جهت التیام زخم ها، عفونت ها و بریدگی ها

? حساسیت بسیار بالا برای احساس سرما

?خستگی

? کاهش حجم ماهیچه ها

? سیستم ایمنی بسیار ضعیف

?دمای پایین غیر عادی بدن

? فقدان چربی بدن

? افسردگی روانی

?خستگی شدید

? حساسیت شدید

? مشکلات تنفسی

?کاهش ناگهانی وزن

? پوست خشک

? رنگ صورت پریده

?پوست سرد

? موهای خشک و زبر

? مشکلات قلبی

?لاغری صورت و گونه ها

? تیرگی زیر چشم ها

? افزایش ریزش مو

?مشکلات تنفسی

? مشکلات کبدی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بد غذایی کودک در سنین پایین کلیک کنید.

پیامدهای سوء تغذیه کودکان

سوء تغذیه کودکان همراه با خود پیامدهایی را به دنبال دارد. که در این بخش مقاله به تمامی پیامدهای سوء تغذیه کودکان اشاره کرده ایم.

❌ پیامدهای رشدی

سوء تغذیه کودکان باعث انواع پیامدهای رشدی می‌شود. زمانی که کودک به عفونت دستگاه گوارش مبتلا می‌شود، مواد مغذی را نمی‌تواند از طریق مواد غذایی جذب کند. در نهایت فرآیندهای رشدی کودک با خطر مواجه می‌شود.

❌ کمبود مواد غذایی خاص

از پیامدهای سوء تغذیه کودکان می‌توان به کمبود مواد غذایی خاص اشاره کرد. زمانی که مواد غذایی خاص در بدن کودک وجود نداشته باشد، شرایط سوء تغذیه کودک تقویت می‌شود. جذب چربی کم باعث محرومیت کودک از ویتامین A و ویتامین D می‌شود. که در توانایی های بصری رشد کودک تاثیر گذار است. در نهایت رشد استخوان های کودک را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

❌ سیستم ایمنی ضعیف

از بارز ترین پیامدهای سوء تغذیه کودکان، سیستم ایمنی ضعیف است. سوء تغذیه کودکان باعث تضعیف بدن کودک و عفونت های مختلف می‌شود. هم چنین کمبود آهن، روی و ویتامین ها باعث تحریک سوء تغذیه کودکان می‌شود.

❌ نارسایی در اندام ها

سوء تغذیه کودکان باعث نارسایی در اندام ها می‌شود. اندام هایی مانند کبد، قلب و کلیه ها به شدت تحت تاثیر مواد غذایی قرار دارد. که اگر کودک سوء تغذیه داشته باشد، این اندام ها بیشتر با نارسایی روبرو می‌شود.

❌ دیگر پیامدهای سوء تغذیه کودکان

? بیماری های مضر

? ذات الریه

?عفونت دستگاه ادراری

? اسهال

? رشد آهسته رفتاری

?کاهش وزن

? عقب ماندگی ذهنی

? رشد کم

?ناتوانی در یادگیری

? کاهش توانایی در حل مساله

? کاهش مهارت های اجتماع

?کاهش سطح IQ

? اختلال در کمبود توجه

? رشد بسیار کند بدن

?اختلال در دستگاه گوارش

? کمبود حافظه

? کاهش پیشرفت در زبان

?کاهش روند بهبود زخم ها

? کاهش وزن بسیار شدید

? اختلال در عملکرد ذهنی

روش های جلوگیری از سوء تغذیه کودکان

برای جلوگیری از سوء تغذیه کودکان والدین باید به شدت به مواد غذایی و رژیم غذایی کودکان توجه کنند. حتما کودکان را از رژیم غذایی ناسالم دور کنید. غذاهای چرب و تند باعث کاهش رشد کودکان می‌شود. همچنین باعث بی حالی و چاقی آنها می‌شود. کودکان باید ساعت غذایی منظمی داشته باشند. برای این کار بهتر است هر 3 الی 4 ساعت کودک اندکی غذا بخورد تا همیشه اشتها برای میل به غذا داشته باشد. برای کودکان ورزش منظمی در نظر بگیرید تا با فعالیت های روزانه انرژی خود را تخلیه کنند تا میل به غذا داشته باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال نشخوار نوزاد و کودک کلیک کنید.

⭕ مواد غذایی مناسب برای جلوگیری از سوء تغذیه کودکان

◾ کربوهیدارت ها

◾ چربی های ضروری

◾پروتئین

◾ ویتامین

◾ مواد معدنی

◾میوه ها

◾ سبزیجات

◾ محصولات لبنی

◾مواد غذایی سبوس دار

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه سالم کودکان کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله گفته شد، سوء تغذیه کودکان به مرور زمان باعث بروز پیامدهای شدید در کودکان می‌شود و رند رشد کودک را با مشکل روبرو می‌کند. به همین دلیل باید از یک متخصص برای بهبود و روند رشد کودک کمک گرفت. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سوء تغذیه کودکان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره کودک با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره