تغذیه سالم کودکان چیست ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تغذیه سالم کودکان و توجه به نیازهای غذایی آن‌ها برای داشتن فرزندی سالم و قوی امری ضروری است. برای اینکه کودک به‌خوبی رشد کند باید تمام مواد اساسی بدن او فراهم شود؛ بنابراین لازم است والدین آگاهی خود را در مورد مواد غذایی متناسب با سن کودک خود بالا ببرند. متاسفانه خیلی از خانواده‌ها به دلیل عدم آگاهی از برنامه غذایی مناسب سن فرزندشان، ناخواسته به او آسیب می‌زنند. خیلی از این اطلاعات را می‌توانید از متخصصان آموزش دیده در این بخش یاد بگیرید. برای مثال کافی است با شماره‌ های درج شده جهت دریافت مشاوره کودک تماس حاصل نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تغذیه سالم کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

تغذیه سالم در کودکان

رشد مناسب و کامل کودکان درگرو داشتن تغذیه مناسب آن‌ها است. ازجمله دلایلی که می‌توان در ذکر اهمیت بهبود عادات غذایی کودک اشاره کرد، عبارت‌اند از:

تقویت سیستم ایمنی

کودکان در تمام طول روز در معرض میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا قرار دارند. برای اینکه سیستم ایمنی آن‌ها بتواند با این عوامل مقابله کند لازم است موادی همچون ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین، روی، آهن و… در بدن فرد به میزان مناسب و کافی در دسترس باشد.

بهترین منبع برای تأمین مواد ضروری بدن، غذا است؛ بنابراین برای اینکه کودک کمتر بیمار شود و به‌طورکلی از سلامت جسمانی خوبی برخوردار باشد، توجه به تنوع غذایی آن‌ها حائز اهمیت است.

فروشگاه آرامیس

بیشتر بخوانید : غذای کودک زیر یک سال

تأثیر بر روی رشد نرمال کودک

پرخوری یا سوءتغذیه در کودک روی رشد و تکامل نرمال و بهنجار آن‌ها تأثیر دارد. چاقی، اختلالات مربوط به خوردن و نیز مشکلاتی که ممکن است در پی این مسائل بروز کند مانند افسردگی، کاهش اعتمادبه‌نفس، اختلال و تأخیر در رشد از مشکلات مربوط به تغذیه نامناسب کودک است.

داشتن حجم مناسب برای هر وعده غذایی و رژیم تغذیه‌ای مناسب برای کودکان می‌تواند از بروز مشکلاتی که ذکر شد جلوگیری کند.

تغذیه سالم و تأثیر بر میزان یادگیری کودکان

تمرکز دانش‌آموزانی که وعده‌های غذایی کامل دارند در مقایسه با سایر همکلاسی‌های خود بهتر و بالاتر است. انرژِی حاصل از غذا باعث می‌شود کودک دیرتر از درس خسته شود. همچنین گرسنگی و احساسات ناخوشایندی که ممکن است در اثر سوءتغذیه در کودک تجربه شود، مانع یادگیری او نمی‌گردد. وقتی کودک احساس گرسنگی می‌کند، حواسش به درس پرت شده و غذا فکر او را مشغول می‌کند. این حالت در درازمدت می‌تواند سبب احساس خجالت دانش‌آموز در بین همکلاسانش شود.

تأثیر روی نحوه رفتارهای کودک

گرسنگی رابطه مستقیمی با خلق و خو دارد. کودک در هنگام گرسنگی خشم و عصبانیت بیشتری را تجربه کرده و بهانه‌جویی می‌کند. پرخوری یا تغذیه نامناسب نیز می‌تواند باعث افزایش تحریک‌پذیری‌های غیرطبیعی در فرزندان گردد.

افسردگی، اضطراب یا بیش فعالی از پیامدهای رفتاری تغذیه ناسالم و نداشتن عادات غذایی مناسب است. این رفتارها با نحوه تعاملات اجتماعی کودکان و برخوردهایی که با همسالان خود دارند، بسیار قابل‌توجه است.

آموزش تغذیه سالم در کودکان

باید به کودکان‌ آموزش دهیم که باید از مواد غذایی متنوعی استفاده کنیم. این کار را می‌توان به‌صورت غیرمستقیم و عملی انجام داد. به این صورت که در هنگام خریدهای منزل، کودک را با خود همراه کنید و از آن‌ها در انتخاب مواد غذایی موردنیاز کمک بخواهید. می‌توانید در هنگام نیاز، در مورد ارزش غذایی و دلایل اهمیت برخی از خوراکی‌ها توضیح دهید.

تلاش کنید در مورد هرم غذایی سالم توضیح داده و کودک را با وظیفه‌ای که هر بخش از این هرم در سلامت بدن دارد، آشنا کنید. برای مثال توضیح دهید که خوردن پروتئین‌ها یا غلات به آن‌ها انرژی برای دویدن، رقصیدن و بازی می‌دهد.

بیشتر بخوانید: فوائد شیر مادر

نکات مربوط به داشتن تغذیه سالم کودکان

در تشویق کودکان به امتحان غذاهای جدید استقامت داشته باشید

کودکان معمولاً از غذاها و مزه‌های جدید استقبال نمی‌کنند؛ اما با تکرار این خوراکی‌ها و تشویق‌های مکرر، بسیاری از آن‌ها را می‌پذیرند. به کودکان توضیح دهید که این‌که به آن‌ها اجازه امتحان غذاهای جدید را داده‌اید نشان می‌دهد که آن‌ها بزرگ‌شده‌اند. این حالت باعث می‌شود کودک نسبت به خود احساس افتخار کند و حتی اگر از خوراکی تازه خوشش نیامده است، بازهم مقداری از آن را بچشد.

اجبار به کامل خوردن غذا را کنار بگذارید

کودکان با غریزه ذاتی احساس سیری و گرسنگی به دنیا می‌آیند. بدن آن‌ها به‌طور طبیعی می‌فهمد که چه زمانی باید از خوردن دست بکشد؛ بنابراین با فشار وارد آوردن برای تمام کردن ظرفشان، آن‌ها را از غذا بی‌میل نکنید. داشتن وعده‌های متنوع ولی کوچک در بین روز برای کودکان نسبت به بزرگ‌سالان ضروری‌تر است. بری اطلاع بیشتر درباره میان وعده سالم برای کودکان کلیک کنید.

میز آرایی کنید

اینکه غذا با رنگ‌های شاد و اشتهاآور همراه باشد، تأثیر زیادی بر میزان مصرف غذا به‌خصوص در کودکان دارد. از خلاقیت خود استفاده کنید و خوراکی فرزند خود را با تزیین‌های زیبا و کودکانه بچینید. برای آشنایی با سایر روش‌های مقابله با بی اشتهایی کودکان کلیک کنید.

در آشپزخانه شادباشید

اجازه دهید کودکان در برخی کارهای آشپزخانه به شما کمک کنند. با آن‌ها شوخی کنید تا محل صرف غذا را با احساسات خوب تداعی کنند. این کار در لذت بردن از غذا و استفاده هر چه‌ بهتر از خوراکی‌ها در کودکان و حتی بزرگ‌سالان کمک‌کننده است.

خوردن آب را جدی بگیرید

هنگام صرف غذا، آب را جایگزین نوشیدنی‌های شیرین کنید. نوشیدنی‌های مختلف علاوه بر داشتن افزودنی‌های مضر، کالری اضافی به بدن وارد می‌کنند که همین باعث احساس سیری کاذب در کودکان می‌گردد. بهتر است برای جلوگیری از کاهش حجم غذایی فرزند خود، از آب برای رفع تشنگی در کنار غذا استفاده کنید.

البته لازم به ذکر است صرف میزان زیادی آب در کنار غذا توصیه نمی‌شود؛ زیرا باعث پر شدن فضای معده و دل‌درد در افراد می‌گردد؛ بنابراین تنها نوشیدن مقدار اندکی از آن برای رفع احساس تشنگی کفایت می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تغذیه سالم کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره