بد غذایی کودک در سنین پایین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بد غذایی کودک یکی از مشکلاتی است که دغدغه زیادی برای مادران ایجاد می‌کند. سختی بچه‌داری و رسیدگی به سایر امور خانه داری از یک طرف، لجبازی و دردسرهای غذا نخوردن‌های کودک از طرف دیگر شرایط را برای مادر یا مراقبان دشوار می‌کند. اهمیت تغذیه و رشد کودک موجب نگرانی و بروز واکنش‌هایی می‌گردد که ممکن است موجب بدتر شدن اوضاع شود. اگر کودک‌تان دائم در وقت غذا موجب خشم و نگرانی شما می‌شود، حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید، در صورت موثر نبودن این مقاله مشاوره کودک دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بد غذایی کودک و نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

بد غذایی کودک | چرا کودک من بدغذا است؟

بعضی از بچه ها از همان دوران کودکی بدغذا هستند، یعنی هر غذایی را نمی‌خورند و اشتهای چندانی از خود نشان نمی‌دهند. در حقیقت آن‌ها سلیقه غذایی محدودی دارند که این مسئله کار را برای مادر و سایر مراقبین دشوار می‌سازد. عوامل زیر از جمله مواردی هستند که در بد غذا شدن کودک تاثیر دارند.

1- علل پزشکی بد غذایی کودک

بیماری یا وجود مشکلات پزشکی اولین مسئله ایست که هنگام مشاهده بد غذایی کودک باید مورد توجه قرار بگیرد. چرا که بسیاری از بیماری‌های دوران کودکی با بی اشتهایی و بدغذایی خود را نشان می‌دهند. از جمله رایج‌ترین مشکلاتی که می‌توانند با بدغذایی و بی‌اشتهایی بچه‌ها در ارتباط باشند باید به رفلاکس معده و یبوست اشاره کرد. اگرچه رفلاکس در نوزادان بیشتر دیده می‌شود، اما این مشکل در برخی از بچه‌ها تا سال های بعد نیز ادامه پیدا می‌کند.

در همین راستا از آنجایی که کودکان قادر به توضیح درد و مشکل معده خود نیستند، این مسئله را با بدغذایی و بی اشتهایی ابراز می‌کنند. در نتیجه اگر می‌بینید فرزندتان تمایل چندانی به غذا خوردن از خود نشان نمی دهد پیش از هرچیزی در مورد نبود ناراحتی‌های جسمانی اطمینان خاطر کسب کنید و برای اینکار از یک متخصص کمک بگیرید. برای آشنایی با علل بی اشتهایی کودکان کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

2- علل روانشناختی و رفتاری

بد غذایی کودک در بسیاری از موارد می‌تواند علل روانشناختی داشته باشد. برای مثال کودکانی که در زندگی تنش بالایی را تجربه می‌کنند یا دچار اختلالاتی نظیر افسردگی دوران کودکی هستند، اغلب علائمی نظیر کاهش اشتها و مشکلات خواب را از خود بروز می‌دهند.

هم‌چنین نکته حائز اهمیت اینجاست که بچه‌ها به مرور زمان درمی‌یابند که والدین به غذا خوردن آن‌ها توجه می‌کنند؛ در نتیجه ممکن است از آن به عنوان ابزار قدرت نمایی و کنترل‌گری استفاده کنند. برای مثال کودک با امتناع از غذا خوردن توجه بیشتری از جانب والدین دریافت می‌کند و یا آن‌ها را وا می‌دارد تا در برابر لجبازی‌های او تسلیم شده و گوش به فرمان فرزند خود باشند.

در این شرایط برای اینکه بتوانید کنترل اوضاع را به دست بگیرید و ارزیابی دقیقی از وضعیت روانشناختی فرزندتان به عمل بیاورید، باید به یک روانشناس کودک و نوجوان مراجعه نمایید.

3- علل حسی

برخی از کودکان از نظر حسی، حساسیت بالایی نسبت به سایرین دارند. در واقع آن‌ها نسبت به بوها، مزه‌ها و سایر محرک‌های محیطی واکنش بیشتری نشان می‌دهند. این بچه‌ها از مزه‌های جدید استقبال نمی‌کنند. و هنگام به دهان‌بردن هر غذا به بافت، رنگ، طعم و بوی آن بیش از سایرین توجه می‌کنند. همین مسئله باعث می‌شود که از هر غذایی خوششان نیاید و سلیقه غذایی محدودی داشته باشند.

4- تغذیه مادر در دوران بارداری و شیردهی

نوع رژیم غذایی مادر در دوران شیردهی و بارداری می‌تواند در ترجیحات غذایی کودک تاثیر بگذارد. برای مثال تغذیه شما در طول شیردهی در طعم و بوی شیرتان تفاوت ایجاد می‌کند و همین مسئله بر ذائقه فرزندتان تاثیر می‌گذارد. پس در این زمان در رژیم غذایی خود گستره متنوعی از خوراکی‌ها را بگنجانید. اینگونه علایق غذایی کودک بعدها نیز با خانواده یکسان خواهد بود. شما درباره هر کدام از این مسائل، می‌توانیدبا متخصصان کودک نی نی مایند برای دریافت مشاوره در مورد بد غذایی کودک تماس بگیرید.

روش های مقابله با بد غذایی کودک

برای آنکه بتوانید عادت بدغذایی را از سر کودک بیاندازید توجه به برخی نکات می‌تواند تا حد زیادی موثر باشد. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- از نبود مشکلات پزشکی اطمینان حاصل کنید

قبل از هر راهکار روانشناختی، اطمینان حاصل نمایید که فرزندتان دچار ناراحتی جسمانی خاصی نیست. وجود برخی علائم پزشکی نظیر تب، گلو درد و مشکلات گوارشی از جمله مسائلی هستند که حتما باید هنگام بد غذایی کودک مورد بررسی قرار بگیرند. اگر فرزندتان در کنار بدغذایی علائمی از بیماری نیز دارد حتما با یک متخصص اطفال در این باره مشورت نمایید.

2- غذا خوردن را به ابزاری برای قدرت نمایی کودک تبدیل نکنید

در ازای غذاخوردن فرزندتان هرگز نباید به او باج بدهید. در واقع نباید به خاطر اینکه کودک غذا بخورد هر خواسته‌ای را برآورده کنید. اینکار باعث می‌شود که کودک از غذا نخوردن به عنوان سلاحی در برابر شما استفاده نماید. در این شرایط بد غذایی کودک حاصل روش تربیتی خود شماست.

3- تنش های محیطی را کاهش دهید

غذا نخوردن کودک بازتابی از نارضایتی یا نگرانی او در مورد تنش‌های موجود در محیط نیز می‌تواند باشد. سعی کنید فضای خانه را آرام نگه داشته و استرس‌های پیرامونی را کم نمایید. اگر علائم اضطرابی نظیر کابوس‌های  شبانه و دل دردهای مکرر را در فرزندتان مشاهده می‌کنید، بهتر است برای بهبود اوضاع از یک روانشناس متخصص در حوزه کودک و نوجوان کمک بگیرید. در این شرایط بد غذایی کودک خود را به کمک متخصصین کودک از بین ببرید.

4- الگوی خوبی برای فرزندتان باشید

کودکان بسیاری از رفتارهای خود را از طریق مشاهده رفتارهای والدین یاد می‌گیرند. در حقیقت کارهایی که آن‌ها انجام می‌دهند تا حد زیادی تقلیدی از کردار بزرگسالان است. اگر فرد بد غذایی بودید و یا عادات غذایی ناسالمی داشته باشید، احتمال اینکه فرزندتان نیز همین ویژگی‌ها را از خود نشان دهد بیشتر خواهد شد. برای آشنایی با رژیم مناسب و تغذیه سالم کودکان کلیک کنید.

5- در کنار هم غذا بخورید

فضایی که کودک در آن غذا می‌خورد تاثیر بسزایی در رفتار و اشتهای او دارد. پس حداقل یک وعده از روز همه اعضای خانواده در کنار هم و در یک فضای صمیمانه غذا بخورید. این کار تا حد زیادی حس تعلق و امنیت خاطر را در کودک تقویت کرده و به بهبود بدغذایی او نیز کمک می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بد غذایی کودک و نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا تغذیه مادر در دوران شیردهی می تواند بر ذائقه و بد غذایی کودک تاثیر بگذارد؟

بله، رژیم غذایی مادر در طعم و بوی شیر او تاثیر می گذارد. در این شرایط اگر شما از انواع محدودی غذا استفاده کنید احتمال دارد فرزندتان نسبت به سایر مزه ها از خود واکنش منفی نشان داده و بد غذا شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره