تعیین مهریه در خواستگاری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تعیین مهریه در خواستگاری یکی از رسوماتی قدیمی ما ایرانیان است. ازدواج و عروسی بر طبق سنت­‌های ایرانی با مراسم خواستگاری آغاز می‌شود. در این مراسم است که خانواده­‌ها و دختر و پسر در صورت نبود شناخت با یکدیگر آشنا می­‌شوند. در طی جلسات خواستگاری خانواده‌ها درباره شرط و شروط ازدواج، آداب و رسوم‌شان، مهریه و… صحبت و تصمیم­‌گیری می­‌کنند. همانطور که گفته شد یکی از مسائل مهم که در طی مراسم خواستگاری درباره آن تصمیم­‌گیری می­‌شود، مهریه است. در ادامه درباره مهریه و جلوگیری از پیش آمدن اختلافات میان خانواده­‌ها در تعیین مقدار آن صحبت کرده‌ایم.

تعیین مهریه

مهریه یکی از مسائل مهمی است که پیش از ازدواج خانواده‌­ها درباره آن با یکدیگر صحبت می­‌کنند و گاها درباره میزان آن به اختلافاتی بر می­‌خورند. مهریه یکی از حقوق زوجه است که با توافق میان آنان تعیین شده و در عقدنامه ذکر می­‌گردد.

تعیین مهریه برای زنان پیش از ازدواج از گذشته­‌های دور در میان مسلمانان و ایرانیان رایج بوده است و در واقع هدیه­‌ای است که در زمان عقد نکاح داماد به عروس می­‌دهد.

امروزه تفکری که نسبت به مهریه وجود دارد دستخوش تغییرات بسیاری شده است و باورهای اشتباهی نسبت به آن شکل گرفته است. برخی خانواده­ها مهریه را به عنوان تضمینی برای زندگی مشترک، یا تعیین کننده میزان ارزش دختر برای پسر و… می­‌دانند و به همین خاطر تمایل دارند میزان مهریه را بسیار بالا تعیین کنند.

برای آشنایی با روش های جلوگیری از اختلاف بر سر مهریه کلیک کنید.

تعیین کننده مهریه در خواستگاری

بر طبق آداب و رسوم هر خانواده برای تعیین مهریه، گاها دختر و پسر میزانی را تعیین کرده و با مشورت خانواده آن را اعلام می­‌کنند، در این صورت ممکن است گاهی با مخالفت و مداخله خانواده­‌های خود روبرو شوند و به اختلاف بخورند. در برخی دیگر از خانواده­‌ها نیز از ابتدا بزرگترها خودشان تصمیم می­‌گیرند. آن‌ها بر این باورند که دختر و پسر به علت این که ممکن است تحت تاثیر عواطف و احساسات‌شان هستند، تصمیم درستی نگیرند.

اختلاف میان خانواده­‌ها بر سر مهریه بسیار دیده شده است. چه خانواده­‌ها درمورد میزان مهریه تصمیم بگیرند و چه خود زوجین؛ این اختلافات ممکن است پیش بیاید. علت این اختلافات نیز وجود باورها و رسوم اشتباه، مقایسه و چشم و هم‌­چشمی، تلاش برای جلوگیری از طلاق و… است.

تعیین مهریه در خواستگاری بر چه مبنایی باشد؟

برای تعیین مهریه نمی‌­توان عدد و مبلغ مشخصی را پیشنهاد داد و از نظر قانونی هرچیزی که شرعا و عرفا و قانونا مالیت داشته باشد، را می‌توان به عنوان مهریه تعیین کرد و برای میزان آن نیز محدودیتی وجود ندارد. همین امر سبب شده که امروزه در تعیین مقدار مهریه ضابطه‌ای عادلانه وجود نداشته باشد. البته به تازگی برخی قوانین جدید ترغیب برای به تعیین مهریه در خواستگاری با مقادیری قابل قبول تعیین شده است.

تعیین مهریه‌­های بالا می­‌تواند از لحاظ ذهنی مرد را تحت فشار بسیاری قرار دهد.

بهتر است خانواده‌­ها در تعیین مهریه به جای مقایسه و چشم و­ هم‌چشمی شرایط خود و طرف مقابلشان را در نظر بگیرند و به جای آن که از مهریه به عنوان ضامن خوشبختی استفاده کنند، با توجه به مسائل مهم­‌تر، خوشبختی فرزندشان را تا حدی تضمین کنند. زوج­‌های بسیاری با مبالغ مهریه بسیار بالا، کارشان به طلاق و جدایی کشیده شده است. در مقابل نیز زوج­‌های بسیاری وجود دارند که با مهریه کم اما با تمرکز بر مسائلی مانند شناخت قبل از ازدواج و… در کنار هم زندگی می­‌کنند و در کنار هم بسیار خوشبخت­‌اند.

علت بروز اختلافات چیست؟

تعیین مهریه بالا از جانب خانواده عروس معمولا با مخالفت داماد و خانواده داماد مواجه می­‌شود. هر یک از خانواده­‌ها برای به کرسی نشاندن نظر خود تلاش کرده و اختلافات شدت می­‌گیرد.

خانواده عروس اغلب به دلیل این که تضمینی برای خوشبختی دخترشان می­‌خواهند دست به تعیین مهریه با مبالغ بالا می­‌زنند. البته وجود برخی قوانین و باورها درباره زنان مانند حق طلاق مرد و… که شرایط را برای زن سخت می­‌کندُ نگرانی خانواده عروس را توجیه می­‌نماید. گاهی نیز برخی به علت چشم و همچشمی و یا تحت تاثیر مهریه­‌های عجیبی که به تازگی باب شده­‌اند، درخواست مهریه بالا می‌کنند که خود نیازمند برسی است. در این شرایط توصیه می‌شود حتما برای دریافت خدمات مشاوره ازدواج کلیک کنید.

حال داماد ممکن است به علت عواطف و احساساتش چنین مهریه­‌ای را قبول کند. اما خانواده داماد معمولا آینده­‌نگرتر بوده و زیر بار مهریه سنگین نمی­‌روند. به این ترتیب اختلافات بر سر مهریه آغاز می­‌شود.

نقش خانواده

خانواده­‌ها نقش بسیار کلیدی در کاهش اختلافات پیش از ازدواج به خصوص اختلافاتی که در مورد مسئله مهریه پیش می­‌آید دارند. اگر خانواده­‌ها درباره مهریه سختگیری کمتری داشته باشند، و به فرزندشان نیز مسائل مهم دیگر در زندگی را یادآور شوند، بسیاری از مشکلات پیش نمی­‌آیند.

بزرگترها به علت تجربه زیادشان در زندگی می‌توانند به خوبی جوانان را راهنمایی کنند و تجربیات‌شان را برایشان بازگو نمایند. خانواده‌ها نباید درباره مهریه بر جوانان فشار آورند و به خاطر چشم و همچشمی و باورهای نادرست مانعی برای شروع زندگی مشترک‌ زوج درست کنند.

برای پیدا کردن راهی برای حل اختلافات در ازدواج کلیک کنید.

چگونه از اختلافات جلوگیری کنیم؟

  • اصلاح باورهای نادرست: اولین راهکار اصلاح باورهای نادرست‌مان درباره مهریه، زنان و نسبت دادن ارزش زن به میزان مهریه­‌اش و… است. اگر این باورهای نادرست اصلاح شوند، به طبع بسیاری از مشکلات هم پیش نخواهد آمد.
  • تمرکز بر مسائل مهم‌تر: هیچ چیز بهتر از یک انتخاب صحیح نمی‌­تواند تضمین ­کننده خوشبختی شما باشد. پس لازم است قبل از ازدواج به شناخت کافی از یکدیگر برسید. مادیات و ظواهر هیچگاه نتوانسته­‌اند به تنهایی تضمینی برای داشتن یک زندگی خوب باشند.
  • صحبت کردن با یکدیگر و خانواده‌­ها: جبهه گرفتن نسبت به یکدیگر و خانواده را کنار بگذارید و با یکدیگر صحبت کنید. شنیدن صحبت و نظر و علت تصمیم هر یک، سبب می­‌شود یکدیگر را درک کنیم. با درک یکدیگر، می‌توان راحت‌تر مشکلات را از میان برد.

برای آشنایی با ملاک انتخاب همسر کلیک کنید.

بهترین روش برای تعیین مهریه در خواستگاری

بهترین راه برای جلوگیری و حل اختلافات پیش آمده بر سر مهریه کمک گرفتن از یک مشاور ازدواج یا خانواده است. مشاور تجربه بسیاری در این زمینه داشته و در این زمینه تحصیل کرده و می‌تواند بهترین راه حل­‌هایی را متناسب با شرایط زوجین پیشنهاد دهد.

مشاور با زوجین به تنهایی و مشترکا صحبت می­‌کند. در صورت لزوم از تست­‌های روانشناسی و شخصیت بهره می­‌گیرد. همینطور در طی جلسات بر روی باورها، مهارت­‌های ارتباطی، مهارت­‌های حل مسئله و… کار می­‌کند. این جلسات کمک می­‌کند زوجین به شناخت بهتری از هم برسند و بتوانند اختلافات را حل کنند. حتی ادامه دادن جلسات به یادگیری مهارت­‌هایی که در طی زندگی مشترک کمک کننده‌­اند منجر می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره