معیارهای انتخاب همسر | 10 ملاک اصلی برای انتخاب همسر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

معیارهای انتخاب همسر از جمله مسائلی است که هر دختری و پسری برای ازدواج باید برای خود آن را تعیین کند. هر کسی با توجه به فرهنگ و دیدگاه‌هایی که در زندگی دارد، اولویت‌های مشخصی را برای همسر آینده‌‌اش در نظر می‌گیرد. با این حال اغلب پارامترهایی که باید در نظر گرفته بشوند، فراموش شده و انتخاب همسر بر اساس دیده‌ها وشنیده‌های اطرافیان صورت می‌گیرد. بیشتر نارضایتی‌ها هم به خاطر نادیده‌گرفتن مسائلی است که باید قبل از ازدواج به آن‌ها پرداخته می‌شد.

پول، ظاهر، تحصیلات و… تنها بخش بیرونی آدم را مشخص می‌کند، در حالی که شما با تمام بخش‌های ظاهری و باطنی یک فرد وارد زندگی مشترک می‌شوید. برای پی بردن به درستی آن آدم می‌توانید با او ازدواج کرده و او را در زندگی محک بزنید و یا از کمک‌های روانشناس برای پی بردن به آینده آن ازدواج استفاده کنید. برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ملاک انتخاب همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

معیارهای انتخاب همسر

تعیین معیارهای انتخاب همسر ، یکی از مهم ترین گام ها برای قدم نهادن در این مسیر است. این مساله در مورد هر دو جنس صدق می کند. آقایان قبل از خواستگاری باید معیارهایی برای انتخاب همسر آینده شان تعیین کرده باشند. در این شرایط آشنایان بهتر می‌توانند همسری مورد پسند او را معرفی کنند. خانم ها نیز همینطور، با تعیین معیارهای انتخاب همسر خود خواستگارهایی نزدیک تر به سلیقه شان معرفی خواهد شد. علاوه بر این آگاهی از این معیارها به دختر و پسر کمک‌می‌کند تا در محیط های مختلف بتوانند با افراد مناسب تری آشنایی پیدا کنند. در ادامه مهم ترین معیارهای انتخاب همسر را نام برده ایم.

حتما به صفحه اینستاگرام ذهن نو بپیوندید.

معیارهای انتخاب همسر را چه کسی مشخص می کند؟

اگرچه بسیاری از جوانان ملاک‌های مشخصی برای ازدواج دارند و به خوبی می‌دانند همسر مناسب برای آن‌ها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، اما برخی دیگر در انتخاب این معیارها سردرگم می‌شوند و نمی‌دانند بر اساس چه ارزش‌هایی معیارهای خود را در نظر بگیرند. یکی از دلایل این مسئله می‌تواند ضعف در خودشناسی و نبود هویت ثابت در فرد باشد. افرادی که دیدگاه درستی راجع به خود و خواسته‌هایشان در زندگی ندارند طبیعتاً در زمینه انتخاب همسر نیز نمی‌توانند اصول مشخصی را طرح‌ریزی کنند.

فروشگاه آرامیس

مهم‌ترین نکته‌ای که در زمینه معیارهای انتخاب همسر باید به آن توجه داشته باشید این است که معیارها کاملاً فردی و خصوصی هستند. هریک از ما براساس فرهنگ و انتظاراتی که از زندگی داریم ملاک‌های مشخصی برایمان اهمیت بیشتری داشته و برخی دیگر برای ما بی‌ارزش هستند. در نتیجه سعی کنید در این زمینه صرفاً به خواسته‌ها و اولویت‌های خودتان توجه داشته باشید. اگرچه مشورت کردن با دیگران در تمامی موضوعات مفید خواهد بود اما ضبط معیارهای دیگران بدون تفکر راجع به آن‌ها نمی‌تواند به شما کمک کند. برای رسیدن به یک نظر منسجم و تصمیم مناسب حتما مشاوره ازدواج دریافت کنید.

بیشتر بخوانید : آمادگی برای ازدواج

معیارهای انتخاب همسر چیست؟

معیارهای انتخاب همسر

اگرچه معیارهای انتخاب همسر برای همه ما یک موضوع شخصی است و ممکن است آنچه برای یک نفر در اولین اولویت است برای دیگری هیچ اهمیتی نداشته باشد اما بهتر است به‌طور کلی این ویژگی‌ها را در نظر داشته باشید و در هریک از این موارد تصمیم مشخصی بگیرید.

1. ویژگی‌های ظاهری

نخستین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید ظاهر همسرتان است. برای لحاظ‌کردن معیارهای ظاهری در انتخاب همسر به این سؤالات پاسخ دهید که راجع به قد، وزن و زیبایی صورت طرف مقابل‌تان چه دیدگاهی دارید؟ درمیان این ویژگی‌ها کدام یک برایتان با ارزش‌تر است و به‌طور کلی ملاک‌های ظاهری تا چه حد در تصمیم شما برای ازدواج کردن یا نکردن اهمیت دارند.

اگر ظاهر خواستگار و یا خانمی که برای ازدواج در نظر دارید، مورد پسندتان نیست، هرگز با این فکر که “اگر جراحی کند و یا عمل زیبایی کند همان می‌شود که می‌خواهم” رابطه را ادامه ندهید. برای آشنایی با نکات مربوط به ویژگی های ظاهری همسر کلیک کنید.

2. ملاک انتخاب همسر | سن

شما ترجیح می‌دهید طرف مقابلتان تا چه حد با شما از نظر سنی اختلاف داشته باشد؟ سن شایع ترین پارامتر در معیارهای انتخاب همسر است. برای توجه به معیار سن بهتر است نکاتی مثل تفاوت فکری و تولد فرزند را در نظر داشته باشید. به‌علاوه افرادی که مربوط به یک دوره هستند و اختلاف سنی بالایی با هم ندارند معمولاً به دلیل وجود اشتراکاتی همچون برنامه‌های تلویزیونی در زمان کودکی، احساس نزدیکی بیشتری را میانشان تجربه خواهند کرد.

درحالی که متولدین نسل‌های متفاوت معمولاً درک چندانی از این مسائل نسبت به یکدیگر ندارند. مقاله بهترین اختلاف سن ازدواج را مطالعه نمایید.

3. توانایی مالی

یکی از جنبه‌های اساسی هر زندگی قدرت مالی است. اگرچه دیدگاه‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد اما شما به حداقل‌هایی برای گذران زندگی نیاز دارید. در زمینه توانایی مالی همسرتان به این موضوع توجه داشته باشید که چه میزان از این توانایی برای شما اهمیت دارد. به لحاظ مالی چه انتظاراتی از همسرتان دارید و مسائل مالی اولویت چندم زندگی شما هستند. توجه داشته باشید که مسائل مالی علاوه بر میزان درآمد، ابعاد دیگری نظیر برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و درایت اقتصادی، دست و دلبازی یا خساست و اتفاق‌نظر در زمینه نحوه خرج کردن را نیز شامل می‌شود.

4. سلامت جسمی و روانی از معیارهای مهم انتخاب همسر

یک از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید وضعیت سلامت جسمی و به‌خصوص روحی همسر آینده‌تان است. بهتر است برای اطمینان خاطر در این زمینه حتماً از جلسات مشاوره پیش از ازدواج استفاده کنید و نسبت به انجام تست‌های سلامت روان و تناسب شخصیت حساس باشید.

این موضوع به‌ویژه در شرایطی که طرف مقابل شما آسیب‌هایی را در زندگی تجربه کرده باشد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا اصول صحیح رفتار با هر شخصیت را بیاموزید و بدانید زندگی با هر سبک شخصیتی چه نتایجی خواهد داشت. برای آشنایی با جوانب کامل بهداشت روانی در ازدواج کلیک کنید.

5. ویژگی های رفتاری

هر فردی با توجه به روش تربیتی والدینش، خصوصیات رفتاری به خصوصی دارد. برای مثال نحوه برخورد فرد در فروشگاه، نحوه احوال پرسی، طریقه معاشرت با دوستان و همکاران همگی جزو ویژگی‌های رفتاری گزینه ازدواجی شما هستند. پس در معیارهای انتخاب همسر خود حتما به سبک خاص رفتاری که برای همسرتان مد نظر دارید توجه داشته باشید.

6. معیارهای انتخاب همسر | تناسب عقاید دختر و پسر

 

در هر جامعه علاوه بر فرهنگ، باورهای مختلفی درباره مذهب، زندگی، علوم، چهارچوب های اخلاقی، نحوه پس انداز کردن و… وجود دارد. تناسب عقاید از مهم ترین معیارهای انتخاب همسر است. متاسفانه بسیاری از زوج ها به دلیل سهل انگاری و یا صادق نبودن، بعد از ازدواج در این زمینه دچار اختلافات فراوانی می شوند. پس با دریافت خدمات مشاوره ازدواج حتما در باره عقاید خود تبادل نظر کنید.

7. تفاوت های فرهنگی

به دلیل پیشرفت هایی که در ارتباطات رخ داده. در این عصر شاهد ازدواج های دو یا چند فرهنگ هستیم. در ایران خودمان اقوام و فرهنگ های زیادی وجود دارد. ازدواج با تفاوت های فرهنگی اگر ناآگاهانه رخ دهد، موجب مشکلات زیادی خواهد شد. متخصصان در معیارهای انتخاب همسر ، فرهنگ را بسیار مهم می‌دانند.

8. معیارهای انتخاب همسر | میزان تحصیلات

تحصیلات همسر آینده شما در میزان درآمد، تربیت فرزندان، ارتباط با شما و… تاثیرگذار است. پس نادیده گرفتن تحصیلات، اشتباه است. در معیارهای انتخاب همسر تحصیلات جایگاه بالایی دارد. به طوری که برخی زنان و مردان پیش از آشنایی حداقل هایی در این زمینه مشخص می‌کنند.

9. علایق مشترک

این روزها خانواده ها زمان بیشتری را برای آشنایی زوج ها در نظر می‌گیرند. این بازه زمانی فرصت خوبی برای پی بردن به علایق و سلیقه همسرآینده تان است. به علایق همسرآینده تان توجه کنید. شما قراراست یک خانه و زندگی مشترک با او داشته باشید. قرار نیست همه چیز بر وفق مراد شما باشد. یا برعکس. بلکه در بهترین حالت سلیقه هر دوی شما اعمال می شود. و هر دو از حضور در خانه و کنار یکدیگر لذت خواهید برد. در معیارهای انتخاب همسر خود باید بدانید که نمی‌توانید علایق خود را تحمیل کنید.

10. معیارهای انتخاب همسر | هدف از زندگی

 

شاید هر کسی هدف از زندگی را جزو معیارهای انتخاب همسر نداند. هدف از زندگی در عالی ترین سطح بلوغ قرار دارد. انسان خواه ناخواه در مسیری یک طرفه قرار دارد. برخی فعالانه در جستجوی هدفشان هستند. و برخی اهداف دیگران را پیش می گیرند. برخی نیز هیچ توجهی به مسیرشان نمی کنند. پس برای رشد بیشتر حتما در معیارهای انتخاب همسر تان هدف از زندگی را قرار دهید. شما به همراه همسرتان درک بهتری از جهان هستی خواهید داشت.

6نکته حیاتی درباره معیارهای انتخاب همسر که باید در نظر بگیرید

نکاتی در معیارهای ازدواج

بی توجه به حرف و قضاوت دیگران

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در انتخاب معیارها و ازدواج توجه به حرف و نظر دیگران بیش از نظر خود فرد است. بسیاری از ما ویژگی‌هایی را برای همسر آینده‌مان در نظر می‌گیریم که اطرافیان، برای مثال پدر و مادر یا دوستان آن‌ها را مهم می‌دانند و یا بعضی معیارها را به این خاطر در نظر می‌گیریم که قضاوت دیگران راجع به همسر ما، برایمان اهمیت بالایی دارد.

این موضوع گاها باعث می‌شود که شما با فردی ازدواج کنید که مطابق سلیقه شما نیست و در آینده دچار نارضایتی و دلزدگی خواهید شد. در نتیجه سعی کنید در کنار توجه به نظرات دیگران خودتان تصمیم گیرنده اصلی باشید.

نداشتن معیار مشخص

اینکه ما معیارهای مشخصی نداشته باشیم و ندانیم به دنبال پیدا کردن چگونه شریکی برای زندگی آینده هستیم؛ می‌تواند آسیب‌های بسیاری را در آینده متوجه زندگی ما کند. این افراد معمولاً به دنبال احساساتی که دچارش می‌شوند و یا شرایط زمانی با یک نفر ازدواج می‌کنند و ممکن است در آینده از انتخابشان پشیمان شوند.

کنار گذاشتن بی دلیل معیارها

برخی از جوانان علی‌رغم اینکه معیارهای مشخصی برای انتخاب همسر آینده دارند اما در زمان ازدواج به دلیل مسائلی همچون علاقمندی به یک فرد یا شرایط زمانی از معیارهای خود صرف‌نظر می‌کنند. به این موضوع توجه داشته باشید که انعطاف، یکی از شروط اصلی برای زندگی مشترک است و چشم‌پوشی از برخی مسائل شرط لازم برای شروع و ادامه زندگی است.

اما میان انعطاف و کنار گذاشتن معیارها تفاوت وجود دارد. همچنین شما از ملاک‌های اصلی و اصول مهم خود نمی‌توانید عقب‌نشینی کنید و این مسئله در آینده شما را دچار مشکل خواهد کرد.

امید به تغییر از اشتباهات رایج در ملاک انتخاب همسر

یکی از دلایل کنار گذاشتن معیارها و یا تغییر در دیدگاه‌ها راجع به همسر آینده می‌تواند به دلیل امید به تغییر کردن فرد در آینده باشد. بسیاری از دختران و پسران به این موضوع فکر می‌کنند که فرد مورد علاقشان را در آینده و به مرور زمان بر اساس ملاک‌ها و خواسته‌های خود تغییر خواهند داد.

این نکته را همواره در نظر داشته باشید که شما قادر به تغییر دادن شخصیت هیچکس نخواهید بود و این موضوع حتی اگر ممکن باشد دشواری‌های بسیاری خواهد داشت. بهتر است به جای انتخاب فردی که با معیارهای شما تفاوت دارد و تلاش برای تغییر او، از ابتدا با فردی ازدواج کنید که مطابق معیارهای شما باشد. برای آشنایی بیشتر مقاله با چه کسانی نباید ازدواج کرد را بخوانید.

تمریناتی برای تصمیم گیری مناسب در انتخاب همسر

برای اینکه بدانید چه موضوعاتی برای شما در انتخاب همسر اهمیت بیشتری دارند می‌توانید از تمرین زیر استفاده کنید.

سعی کنید زندگی مشترک با همسرتان در آینده را تصور کنید. چشمان‌تان را ببندید و تا جای ممکن به تصوراتتان اجازه دهید جزئیات بیشتری را ترسیم کنند. توجه داشته باشید که در این تمرین صرفاً بر خواسته‌ها و آرزوهایتان تمرکز کنید و مسائل منطقی یا ممکن بودن و نبودن خواسته‌هایتان را درنظر نگیرید.

اکنون همه آنچه را در همسر آینده‌تان تصور کردید روی کاغذ بیاورید. به موارد نوشته شده با دقت نگاه کنید و هرچه می‌خواهید به آن اضافه یا کم کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که احساس کنید چیزی را در همسر آینده‌تان از قلم نینداخته‌اید. در مرحله بعد سعی کنید این ویژگی‌ها را اولویت‌بندی کنید و رتبه هریک را براساس ارزشی که دارند مشخص نمایید. برای مثال اگر ظاهر و وضعیت مالی دو اولویت شما هستند از خود بپرسید که حاضرید کدام یک را به خاطر دیگری کنار بگذارید.

بیشتر بخوانید : اختلافات در ازدواج

همسرتان را تصویرسازی کنید

یک تمرین دیگر که ممکن است از تمرین قبلی برایتان آسان‌تر باشد این است که سعی کنید به این سؤال پاسخ دهید (دلتان می‌خواهد همسر آینده شما چه ویژگی‌هایی را نداشته باشد؟) سعی کنید این موارد را فهرست کنید و از این طریق دیدگاه روشن‌تری نسبت به معیارهایتان به دست آورید.

با استفاده از این تمرینات می‌توانید اولویت‌های خود در انتخاب همسر را مشخص نمایید. اگر احساس می‌کنید علی‌رغم انجام این تمرین‌ها موضوع خاصی به ذهنتان نمی‌رسد می‌توانید با کمک گرفتن از مشاورین خانواده با نکات مهمی که باید در زمینه انتخاب همسر به آن توجه داشته باشید آشنا شوید. پیشنهاد می‌شود که مقاله معیارهای اشتباه ازدواج را هم بخوانید.

نتیجه گیری نهایی برای انتخاب همسر

 

با توجه به آنچه که گفته شد، معیارهای انتخاب همسر از فردی به فرد دیگر متفاوت است. شما برای مشخص کردن معیارهای انتخاب همسر باید پیش از هر چیز به یک خودآگاهی رسیده باشید. چرا که با شناخت‌خود قادر به تعیین معیارهایی کاربردی و ارزشمند خواهید بود. شما باید خوب و بد را با خط کش خودتان بسنجید. پس در تعیین معیارهای انتخاب همسر عجله نکنید. مطالعه نمایید. و به متخصص خانواده و ازدواج مراجعه کنید.

سخن آخر

ازدواج یک انتخاب است، نه حادثه. پس شما بیش از هر کسی بر آن کنترل دارید. با تعیین معیارهای انتخاب همسر خود آگاهانه در این مسیر قدم خواهید گذاشت. شاید نتوانید همه چیز را پیش بینی کنید. اما داشتن‌یک ملاک به شما کمک می کند تا نزدیک ترین انتخاب به معیارهای ازدواج تان را داشته باشید.

اما نکته قابل ذکر در تعیین معیارهای انتخاب همسر ، واقع بینانه بودن آنهاست. شما باید ملاک هایی واقع بینانه تعیین کنید. پس به خود و شرایط تان توجه کنید. ابتدا به خود بنگرید و سپس همسرآینده تان را در ذهن ترسیم کنید. هرچقدر با خود بیشتر صادق باشید، همسر دلخواه تان را زودتر خواهید یافت.

برای دریافت مشاوره در زمینه معیارهای انتخاب همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چرا داشتن ملاک برای انتخاب همسر اهمیت دارد؟

درصورتی‌که معیار مشخصی برای انتخاب همسر نداشته باشید به این معناست که نمی‌دانید به دنبال چه هستید. این افراد معمولاً در آینده دچار این شک می‌شوند که شاید درصورت انتخاب کردن فرد دیگری زندگی بهتری داشتند و یا در آینده متوجه شوند فردی که انتخاب کرده‌اند مطابق میل و علاقه آن‌ها نیست.

تا چه حد می‌توانم برای ازدواج با فرد موردعلاقه‌ام از معیارهایم صرف‌نظر کنم؟

شما نمی‌توانید معیارهایتان را به طور کلی کنار بگذارید اما می‌توانید از برخی آن‌ها به خاطر طرف مقابلتان چشم‌پوشی کنید. البته این درصورتی است که طرف مقابل شما حداقل نیمی از معیارهای مدنظر شما را برآورده کرده باشد. به‌علاوه صرف‌نظر کردن از معیارهایی که نخستین اولویت‌ها را برای شما داشته‌اند معمولاً باعث پشیمانی در آینده خواهد شد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره