اختلاف سنی زیاد در ازدواج

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا می‌دانید اختلاف سنی زیاد در ازدواج چه مشکلاتی را به همراه دارد؟ ازدواج یک اتفاق خوشایند در زندگی همه دختران و پسران به شمار می‌آید و با ایجاد آرامش عمیق روحی و روانی تاثیر مثبتی در زندگی آنان می‌گذارد. این در حالیست که در راستای رسیدن به این هدف، زن و مرد باید قدم به قدم در کنار هم گام برداشته و یکدیگر را درک نمایند. یکی از علل مهمی که در ادارک درست و صحیح همسر نقش بسزایی دارد، تناسب سنی زوجین است. اگر بنا به دلایل مختلف زن و شوهر با دامنه اختلاف سنی زیاد با یکدیگر ازدواج نمایند، ادراک و فهم همسر به درستی اتفاق نمی‌افتد و مشکلاتی را در پی خواهد داشت. با آگاهی هرچه تمام‌تر در زمینه اختلاف سنی زیاد در ازدواج می‌توانید بهترین تصمیم را در این زمینه بگیرید. 

بیشتر بخوانید : بهترین سن ازدواج 

مشکلات و پیامد های منفی اختلاف سنی زیاد در ازدواج

اختلاف سنی زیاد می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. عدم درک متقابل

زن و مرد نیاز دارند که توسط همسر خود فهمیده شوند و به عبارتی همسرش او را درک نماید. این امر زمانی واقعیت پیدا می‌کند که دختر و پسر ادراک نزدیک به هم داشته باشند، یعنی نسبت به موضوعات مختلفی که در زندگی زناشویی رخ می‌دهد دیدگاه مشابهی داشته و نظرات یکدیگر را پیرامون آن موضوع بشنوند و به شکل منطقی واکنش نشان دهند. وقتی زن و مرد با دامنه اختلاف سنی کم اقدام به ازدواج می‌کنند، معمولا از لحاظ فکری، روحی و جنسی ویژگی‌های مشابهی دارند که باعث می‌شود همدیگر را درک کرده و به خواسته‌های هم احترام بگذارند. این در حالیست که اگر اختلاف سنی زیاد باشد، زن و مرد نمی‌توانند درک صحیحی از هم پیدا کنند و هر کدام افکار و ذهنیت خاصی را نسبت به موضوع پیش آمده نشان می‌دهند.

2. اختلاف سنی زیاد در ازدواج | تغییر یافتن نقش همسر به نقش والد

والدین به دلیل اینکه چند سال بیشتر از فرزندان خود زندگی کرده‌اند و تجارب مختلفی به دست آورده‌اند در مواقعی که فرزندشان دچار اشتباه می‌شود، شروع به پند و اندرز کرده و نقش یک حمایت کننده را ایفا می‌کنند. این نکته در هنگام ازدواج با اختلاف سنی زیاد هم مشاهده می‌شود چرا که وقتی زن یا مرد بزرگتر باشد، قبلا اشتباهاتی را مرتکب شده‌اند که غالبا طرف مقابل که چندسن سال کوچکتر بوده، اکنون مرتکب می‌شود. بنابراین همسران بزرگتر مانند والدین عمل کرده و پند و اندرز می‌دهند.

بیشتر بخوانید : ملاک انتخاب همسر 

3. عدم برقراری روابط جنسی صحیح

موضوع اختلاف سنی زیاد زمانی بسیار مسئله ساز خواهد شد و زمینه را برای خیانت‌های زن یا مرد فراهم می‌آورد که یکی از زوجین دارای سن زیاد بوده و به نوعی دچار سردی و کاهش میل به برقراری روابط جنسی شده باشد. حال همسر دارای سن کوچکتر دارای میل شدید به برقراری رابطه جنسی می‌باشد و چنانچه این نیاز توسط همسر وی برطرف نشود، ممکن است به سمت راه حل‌های مختلف برود که یکی از نتایج منفی این امر، بروز خیانت‌های بعد از ازدواج است.

4. کنترل کردن های شدید

مدتی پس از ازدواج، تاب و تب‌تای اولیه کاهش می‌یابد و زن و مرد با منطق بیشتری به نتایج و پیامدهای ازدواج فکر می‌کنند. وقتی زن و مردی با هم ازدواج نمایند که دامنه اختلاف سنی آن‌ها زیاد باشد، کم کم به این مسئله فکر می‌کنند که همسر جوان‌شان نیاز به همسر هم سن و سال خود دارد و این ذهنیت پیش می‌آید که نکند همسر من در فکر خیانت است و به دیگری گرایش دارد. به همین دلیل نسبت به کوچکترین رفتار همسر حساس شده و می‌خواهد به هر طریقی از کار او سر در بیاورد. به این ترتیب شروع به کنترل کردن همسر خود نموده و ذهنیت شکاکانه‌ای نسبت به رفتارهای همسر کوچکتر خود پیدا می‌کند.

5. از دست دادن شادابی اولیه در ظاهر

وقتی زن یا مرد چندین سال از همسر خود بزرگتر باشد یا به عبارت اختلاف سنی بین آن‌ها زیاد باشد تفاوت در ظاهر آنان قابل مشاهده می‌شود. یکی از زوجین سن بالایی داشته و به نسبت سن خود چهره‌ای فرسوده‌ای دارد و همسر کوچکتر چهره‌ای شاداب و با طراوت خواهد داشت. به این ترتیب به مرور زمان همسر کوچکتر از اینکه در اماکن عمومی با همسر خود که تقریبا سنی نزدیک به والد او را دارد، دیده شود شرمنده شده و خجالت می‌کشد.

6. اختلاف سنی زیاد در ازدواج | انعطاف پذیری کمتر

 اختلاف سنی زیاد در هنگام ازدواج باعث می‌شود دو نفر با دو حالت انعطاف پذیری متفاوت در کنار هم قرار گیرند. یکی از زوجین جوان بوده و انعطاف بیشتری برای تغییر دارد اما آن یکی سن بیشتری داشته و به عبارتی شخصیت وی در طول مدت زمان زیادی که از عمر وی سپری شده، شکل گرفته است. بنابراین نمی‌تواند انعطاف بیشتر از خود نشان دهد. در زیر مقالاتی را که مربوط به انواع اختلاف سنی هستند را می‌توانید بخوانید

ازدواج با مرد کوجکتر

 ازدواج با مرد سن بالا

ازدواج با دختر بزرگتر

با وجود تمامی موارد ذکر شده باز هم دیده می‌شود که دو نفر با اختلاف سنی زیاد زندگی شیرین و بی دغدغه‌ای در کنار هم دارند و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد. همچنین دانستن عواقب ازدواج با اختلاف سنی زیاد می‌تواند در نحوه انتخاب در این تصمیم بزرگ زندگی بسیار موثر باشد ولی برای افرادی که انتخاب خود را کرده‌اند و با فردی بسیار بزرگتر یا بسیار کوچکتر از خود ازدواج کرده‌اند، باید دنبال راهکاری جهت حفظ زندگی بود. در این رابطه می‌توان ازمتخصصین و مشاوارن با تجربه در این زمینه کمک گرفت. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید و یا از منوی سایت در قسمت درگاه پرداخت اقدام به رزرو وقت نمایید.

 

 
پیامدهای اختلاف سنی زیاد در ازدواج چیست؟

اختلاف سنی زیاد می‌تواند پیامدهای منفی را به همراه داشته باشد از جمله پیامد‌های آن تغییر نقش یکی از زوجین به والد، اختلاف زیاد در خواسته‌ها و نیازهای مختلف، بروز شک و تردید بین زوجین، دلسردی و سرخوردگی از ازدواج است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره