بداخلاقی نوجوان چه علت هایی دارد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بداخلاقی نوجوان یکی از معضلاتی است که بسیاری از خانواده‌ها با آن مواجه می‌شوند و نمی دانند چگونه باید به شکل درستی آن را مدیریت نمایند. این مسئله تا حد زیادی پدر و مادرها را تحت فشار قرار داده و آن‌ها هم متقابلا با تندی و بداخلاقی به فرزند خود پاسخ می‌دهند. در نهایت اگر به شیوه درستی با بداخلاقی نوجوان برخورد نشود به یک سیکل معیوب می‌انجامد و روابط والد فرزندی را با مشکل مواجه می‌سازد. والدین باید بدانند این بداخلاقی تا حد زیادی تحت تاثیر نوسانات هورمونی و مسائل مرتبط با بلوغ است. در ادامه راهکارهایی برای کاهش و کنترل بد اخلاقی نوجوانان ارائه کرده‌ایم. برای آشنایی بیشتر برای رفتار صحیح با نوجوان کلیک کنید.

بد اخلاقی نوجوان

برای اغلب ما آدم ها پیش آمده که در زمان بروز مشکلاتی توانایی مدیریت هیجاناتمان را از دست بدهیم. اما به مرور یاد گرفته ایم که در شرایط بحرانی و یا زمانی که چیزی آزارمان می‌دهد، چطور واکنش هایمان را متناسب موقعیت بروز دهیم. بد اخلاقی نوجوانان خیلی اوقات به دلیل بی تجربگی و ناتوانی آنها در مدیریت هیجاناتشان است. هر چند که از نظر شما، علت ناراحتی نوجوان تان بابت موضوعی بی اهمیت است، اما برای درک و کمک به او باید بتوانید مسائل را از زاویه دید یک نوجوان بنگرید.

علائم بداخلاقی نوجوان

بسیاری از والدین شکایت دارند که فرزندشان در دوران نوجوانی به یک باره تغییر رفتار داده و با پرخاشگری یا بداخلاقی با برخورد می‌کند. این بداخلاقی اغلب در قالب علائمی نظیر  صحبت با صدای بلند، پایین آمدن آستانه تحمل، تحریک پذیری، عدم پذیرش نظر مخالف، لجبازی، گوشه گیری، دعوا و مرافعه در محیط خانه یا مدرسه خود را نشان می‌دهد. اگر این علائم تا حدی باشند که عملکرد نوجوان را در زندگی تحت تاثیر قرار داده و منجر به مشکلاتی در زمینه تحصیلی یا ارتباطی شوند، باید برای درمان به روانشناس متخصص در حیطه کودک و نوجوان مراجعه نمایید.

علت زیستی و روانی بداخلاقی نوجوان

اما چرا فرزندتان دوران نوجوانی تغییر خلق و خو می‌دهد و دچار بداخلاقی یا پرخاشگری می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که عوامل زیست شناختی مرتبط با بلوغ بسیار موثر هستند. در واقع بداخلاقی تا حد زیادی از نوسانات هورمونی نشات ‌می‌گیرد. همچنین نوجوانی دغدغه‌های جدیدی را برای فرزندتان ایجاد می‌کند که می‌توانند در خلق و خوی او تاثیرگذار باشند.

برای مثال نوجوانان در این دوره از زندگی به دنبال کسب یک هویت منحصر به فرد و مستقل هستند. از همین رو دوست ندارند والدین یا اطرافیان همانند یک کودک با آن‌ها رفتار نمایند. آن‌ها در صورتی که ببینند دیگران هویتشان را به عنوان یک بزرگسال تایید نمی‌کنند با بداخلاقی و پرخاشگری واکنش نشان می‌دهند. از جمله دیگر دلایلی که می‌توانند در بدخلقی نوجوانان اثرگذار باشد عبارتند از؛

  • تعارض با والدین
  • ناتوانی در کنار آمدن با علائم بلوغ
  • بحران هویت
  • تجربه تنش با گروه های همسال

بیشتر بخوانید : اشتباهات نوجوان

راهکارهایی برای مقابله با بداخلاقی نوجوان

برای اینکه به فرزندتان کمک کنید دوران نوجوانی را به سلامت پشت سر بگذارد و به شیوه‌ای مناسب با بداخلاقی‌های او مقابله کنید، روش‌های زیر را به کار بگیرید. همچنین حتما درباره روش‌های تربیتی خود تجدید نظر نمایید، پس پیشنهاد می‌شود حتما مقاله تربیت نوجوان را بخوانید.

1- اطلاعات خود را در مورد دوران نوجوانی افزایش دهید

اولین قدم برای مقابله با هر مشکلی افزایش آگاهی و رسیدن به شناخت در مورد آن مشکل است. از همین رو پیش از هرچیز باید در مورد دوران نوجوانی و چالش‌های خاصی که دارد اطلاعات کسب کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا درک بیشتری از شرایط فرزندتان داشته باشید و در نتیجه تعاملات سازنده‌تری با یکدیگر برقرار نمایید.

2- به نوجوان اجازه آزمون و خطا بدهید

نوجوانان در ابتدای راهی هستند که طی آن می‌خواهند به عنوان یک بزرگسال به هویتی مستقل دست پیدا کنند. آن‌ها برای کشف هویت منحصر به فرد خود نیاز دارند که موضوعات مختلفی را تجربه کرده و به نوعی آزمون و خطا دست بزنند. در نتیجه باید کمتر به فرزندتان سخت بگیرید و ضمن ارائه راهنمایی‌های لازم فرصت تصمیم گیری و تجربه کردن را در اختیار او قرار دهید. والدینی که بیش از حد به نوجوان فشار می‌آورند و انتظار هیچ گونه اشتباهی را از فرزندشان ندارند، بیش از دیگران با کج خلقی او مواجه می‌شوند.

3- با نوجوان همانند یک کودک رفتار نکنید

یکی از موضوعاتی که به شدت نوجوانان را عصبانی و بداخلاق می‌کند این است که همانند یک کودک با آن‌ها رفتار کنید. مراقبت‌های افراطی، چک کردن زیاد و نصیحت کردن نمونه رفتارهایی هستند که به افراد در سنین نوجوانی حس منفی القاء می‌کنند. در حقیقت با این اعمال به طور غیرمستقیم این پیغام را به فرزندتان منتقل می‌کنید که نمی‌توانید به عنوان یک بزرگسال روی او حساب باز کنید.

4- مهارت کنترل خشم را به فرزندتان آموزش دهید

کنترل خشم یکی از مهارت‌های بسیار مهم در زندگی است که از همان ابتدای کودکی باید به آموزش داده شود. در دوران نوجوانی به دلیل اوج گرفتن هیجانات باید بیش از هر زمانی روی این مهارت تاکید کنید. برای مثال به نوجوان بیاموزید زمانی که احساس خشم می‌کند، گفتگو را خاتمه دهد و هر زمان که آرام‌تر شد مجددا مکالمه را از سر بگیرد.

همچنین نوشیدن یک لیوان آب سرد، تنفس عمیق برای چند دقیقه، ترک محیط و یا گرفتن دوش آب گرم از جمله روش‌هایی هستند که به کنترل خشم کمک می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با این تکنیک‌ها می‌توانید به کتاب‌های خودیاری مراجعه کرده یا از خدمات مشاوره و روان درمانی استفاده نمایید. در این زمینه می‌توانید مقاله روانشناسی نوجوان را نیز بخوانید.

5- به یک روانشناس متخصص در حوزه کودک و نوجوان مراجعه کنید

کنار آمدن با بداخلاقی نوجوان برای همه والدین کار آسانی نیست. در بسیاری از مواقع بداخلاقی فرزند یک چرخه معیوب را در خانواده به راه می‌اندازد. به این صورت که بداخلاقی منجر به واکنش‌های تند در خانواده شده و این واکنش‌ها بداخلاقی را تشدید می‌کنند.

برای اینکه این چرخه را درهم بشکنید و یا به طور موثرتری به بهبود وضعیت خلقی فرزندتان کمک کنید می توانید از یک روانشناس متخصص در حوزه کودک و نوجوان کمک بگیرید. روانشناس با انجام ارزیابی‌های دقیق به علل دقیق کج خلقی در نوجوان پی می‌برد و به شما کمک می‌کند تا در جریان یک ارتباط سالم بتوانید این موضوع را در خانواده خود حل و فصل نمایید. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

برای درمان بداخلاقی نوجوان باید به چه متخصصی مراجعه کنم؟

روانشناسان متخصص در حیطه کودک و نوجوان و روانشناسان خانواده از جمله کارشناسانی هستند که در این زمینه می‌توانند به شما یاری برسانند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره