اختلاف بر سر مهریه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اختلاف بر سر مهریه و به هم‌خوردن ازدواج به خاطر مهریه موضوعی‌است که بارها با آن در جلسات مشاوره روبرو شده‌ایم. «مهریه را کی‌داده وکی‌گرفته» جمله‌ایست که منجر به سهل انگاری در این زمینه می‌شود. به نوعی بی توجهی به میزان مهریه می‌تواند برای خانم و آقا در آینده مشکل ساز شود. اما دیدگاه های اشتباه درباره این مساله مثل “مهریه تضمینی برای پایداری ازدواج”، ممکن است پایه های هر زندگی مشترکی را سست کند. متخصصان با توجه به نگرانی های خانواده دختر و پسر به شما کمک‌می‌کنند تا با توجه به جوانب مختلف ازدواج، مهریه ای مناسب در نظر بگیرید. و زوج جوان با اطمینان وارد زندگی مشترک بشوند. در صورتی که در این زمینه دچار اختلاف شده‌اید، حتما برای مشاوره ازدواج کلیک کنید.

اختلاف بر سر مهریه

با مراجعه به دادگاه های خانواده متوجه می‌شوید که نگرانی بر سر میزان مهریه چندان بی اهمیت نیست. پس اگر در ابتدای رابطه و ازدواج تان دچار اختلافات در این زمینه شده‌اید، بهتر است زاویه دیدتان را تغییر دهید و برای حل شدن ماجرا، به دنبال یک راه حل اساسی باشید. معمولا وقتی که اختلاف بر سر مهریه بالا می‌گیرد، دو طرف موضوع را تنها از جانب خودشان بررسی می‌کنند، در نتیجه نمی‌توانند به یک نقطه اشتراک برسند. یکی از مهم ترین راه ها برای حل این اختلاف در نظرگرفتن شرایط طرف مقابل نیز است.

برای آشنایی با سایر مشکلات احتمالی و اختلافات در ازدواج کلیک کنید.

چگونه اختلافات بر سر مهریه شکل می­‌گیرد؟

گاهی خانواده­ عروس و خود دختر با پیشنهاد مهریه بالا، به دلایل مختلف آغازگر بروز اختلاف بر سر این مسئله می­‌شوند. داماد ممکن است تحت تاثیر احساسات این مهریه را بپذیرد، اما معمولا با مخالفت خانواده خود روبه­‌رو می­‌شود. علت این مخالف نیز آینده­‌نگرتربودن آن­‌ها و نگرانی‌شان برای فرزندشان و عدم توانایی او درپرداخت مهریه تعیین شده است.

آیا مهریه بالا ضامن خوشبختی است؟

در مسئله مهریه هم طرف دختر و هم طرف پسر نگرانی‌های به حقی دارند. خانواده دختر به علت ترس از اینکه اگر پسر مسئولیت‌پذیر نباشد و یا دچار مشکلات اخلاقی باشد، معتاد شود یا پس از مدتی بخواهد بی دلیل طلاق بگیرد؛ مخصوصاً با توجه به تفکر عمومی جامعه نسبت به دختر مطلقه و دیگر تفکرات عمومی جامعه، خانواده‌های دختران می­‌خواهند تضمینی برای آینده دخترشان داشته باشد.

از طرفی خانواده پسر و پسر نیز ممکن‌است به علت عدم توانایی مالی و یا ترس از اینکه اگر دختر فقط برای گرفتن‌اموال پسر با وی ازدواج کرده‌باشد، زیر بار مهریه­‌های بالا نمی­‌روند.

اما مهریه بر خلاف تصور بسیاری از افراد تضمین‌­کننده زندگی مشترک نیست. مهریه در حقیقت و به عنوان هدیه­‌ای از طرف داماد به عروس تعریف شده است. مهریه بالا نه تضمین کننده ادامه پیدا کردن زندگی مشترک است و نه می­‌تواند از بروز مشکلات بین زوجین جلوگیری کند.

برای آشنایی با اصول تعیین مهریه در خواستگاری کلیک کنید.

علت تعیین مهریه بالا و بروز اختلاف

  • باور به این که ارزش دختر به میزان مهریه تعیین شده است. و یا میزان دوست‌داشتن پسر را با میزان مهریه می‌سنجد. اما غافل از آن که ارزش انسان­‌ها قابل مقایسه با مادیات نیست و این مقایسه بسیار اشتباه است. میزان دوست‌داشتن هیچ فردی را هم با میزان مهریه نمی‌توان سنجید. چه بسیار زندگی­‌هایی به دلیل احساسات ناپایدار و زودگذر با مهریه بالا آغاز شد اما خیلی زود با بروز اختلافات کوچک به سرانجام رسید.
  • مقایسه و چشم و همچشمی با دیگران: گاهی خانواده­‌ها به علت چشم و هم‌چشمی مهریه دخترشان را بالا مشخص می‌کنند. ریشه این مسئله نیز باید در فرهنگ خانواده و گاها مشکلات رفتاری و شناختی این افراد جست­جو کرد.
  • برای پایبند کردن مرد به زندگی: در کشورمان حق طلاق با مرد است و مرد به راحتی می­‌تواند درخواست طلاق دهد و جدا شود. به همین دلیل دختر و خانواده­‌اش برای آن که از طلاق آسان مرد جلوگیری کنند، مهریه را آنقدر بالا تعیین می­‌کنند که مرد توان پرداخت آن را نداشته باشد. اما آیا ادامه زندگی مشترک صرفا به دلیل عدم توان مرد در پرداخت مهریه امری درست است؟ زندگی که فقط به دلیل مهریه بالا پابرجا بماند چگونه زندگی است؟

برای آشنایی با نحوه تعیین ملاک انتخاب همسر کلیک کنید.

حل اختلاف بر سر مهریه

  • با یکدیگر صحبت کنید: لازمه حل مسائل و مشکلات صحبت کردن با یکدیگر به صورت منطقی است. دو طرف علت­های خود را برای درخواست خود بیان کنند وبا صحبت با یکدیگر سعی کنید با هم کنار بیایید.
  • رسیدن به شناخت کافی: داشتن شناخت بسیار مهم‌تر از مسئله مهریه است. لازم است دختر و پسر و خانواده‌هایشان قبل از ازدواج به میزان کافی با یکدیگر آشنا شده و به شناخت نسبی برسند. درک شباهت­‌ها و تفاوت­‌ها، شناخت حدودی عادات و اخلاقیات یکدیگر، بررسی میزان شباهت و تفاوت خانواده‌ها در مسائل دینی و مذهبی، اقتصادی و سطح فرهنگی هر دو خانواده… برای‌رسیدن به این پاسخ که تا چه میزان با یکدیگر تفاهم دارید، امری ضروری است. این شناخت از راه معاشرت زوجین با یکدیگر، معاشرت خانواده‌ها با یکدیگر تا حدی قابل دسترس است.
  • مقایسه نکنید و هر توصیه­‌ای از جانب اطرافیان را نپذیرید: گاهی اطرافیان حتی با نیت خیر و کمک توصیه­‌هایی می­‌کنند و بر تصمیم­گیری ما اثر می­‌گذارند. در صورتی که این توصیه­‌ها ممکن‌است مناسب ما و شرایط ما نباشد به همین خاطر کمک‌گرفتن از یک مشاور امری ضروری است.
  • اصلاح باور و تفکرات اشتباه : گاه افراد به خاطر عقاید اشتباه و جاافتادن رسوم و عقاید نادرست در یک خانواده یا جامعه، تصمیمات اشتباهی می­‌گیرند. در مورد مهریه نیز این رسوم و عقاید اشتباه بسیار دیده شده است. و سبب اختلاف خانواده­‌ها، بهم‌خوردن مراسم ازدواج­ و… می‌شود. به عنوان مثال یکی از این عقاید اشتباه این است که ارزش دختر را به میزان مهریه­‌اش می­دانند. پس باید ابتدا به اصلاح این‌گونه عقاید و باورها پرداخت، که اصلاح باور هم بدون کمک یک فرد متخصص امری بسیار دشوار است.

کمک مشاوره برای حل اختلافات ازدواج

در طی جلسات مشاوره قبل از ازدواج، با بررسی و انجام آزمون­‌های شخصیتی، انجام مشاوره فردی و همزمان میزان تفاهم زوجین با یکدیگر بررسی می­‌شود. همینطور مهارت­‌های لازم برای مدیریت زندگی و ارتباط با همسر و حل مسئله و… را تمرین و فراگرفته می‌شود.

کلام نهایی

هر وقت حرف از ازدواج شود، مهریه بحث داغ همه خانواده­‌هاست و در موارد زیادی موجب اختلافاتی می‌شود. خانواده‌ها با تمرکز و توجه بیش از حد بر این مسئله، سبب فراموشی سایر مسائل مهم‌تر می‌شود. در واقع مهریه ضامن خوشبختی نیست بلکه مسئله مهم­تری که می­‌تواند خوشبختی را تضمین کند، انتخاب صحیح است. برای انتخاب‌همسری مناسب باید پیش از ازدواج خانواده­‌ها و زوجین به شناخت لازم از یکدیگر برسند. به منظور حل اختلافات که بر سر مهریه پیش‌آمده و کمک به رسیدن‌شناخت کافی از یکدیگر باید از کمک مشاوران متخصص بهره برد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلاف بر سر مهریه می توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره