تهدید کودکان دو تا چهار سال | به جای تهدید کودک چه کنیم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تهدید کودکان یکی از رفتارهایی است که معمولا والدین از خود بروز داده و بدین وسیله قصد دارند تا کودک را ترغیب به انجام کاری کنند. در صورتی که اینکار هیچگاه نمی‌تواند به نتیجه درستی منتهی شده و در کودکان انگیزه ایجاد کند. از طرفی والدین نیز زمانی که شاهد تاثیرگذاری تهدیدهای خود بر فرزندان هستند؛ تصور می‌کنند که این روش درستی برای تربین کودکان است. در صورتی که این روش در طولانی مدت نه تنها کار نخواهد کرد؛ بلکه منجر به نتایج بدی نیز خواهد شد. والدین باید بهتر است با کمک گرفتن از یک روانشناس راه های جایگزین تهدید کودک را پیدا کرده و از آنها استفاده نمایند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تهدید کودکان می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

تهدید کودکان به چه معناست؟

تا صحبت از تهدید می‌شود؛ همه افراد موقعیتی بسیار خطرناک را تصور می‌کنند که جان کودک در خطر است. در صورتی که همینکه مادر با فشار تلاش می‌کند تا کودک را وادار به انجام کاری کند؛ تهدید محسوب می‌شود. همچنین بیشتر افراد تصور می‌کنند که والدین هیچگاه نمی‌توانند فرزند خود را تهدید به انجام کاری کنند. در صورتی که والدین نیز گاهی به صورت ناخودآگاه اینکار را انجام داده و منجر به پیامدهای منفی نیز برای کودک شان می‌گردند.

بیشتر والدین در مقابل لجبازی های کودکان به این روش متوسل شده و حتی باعث تشدید رفتارهای کودکانه در فرزند خود می‌شوند. از این رو بهتر است والدین در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کرده و حتما از یک متخصص نیز کمک بگیرند. برای اطلاع از تاثیرات پرخاشگری والدین بر کودکان کلیک نمایید.

راه های جایگزین تهدید کودک

راه های جایگزین تهدید کودکان

اما والدین دقیقا نمی‌دانند که به جای تهدید کودکان باید از چه روش های دیگری برای تغییر رفتار آنها استفاده کنند. به طور کلی استفاده از روش های مختلف در مورد کودکان کار سختی نیست. چرا که شخصیت آنها در حال شکل گیری بوده و انعطاف پذیری بیشتری دارند. این بدان معنا نیست که والدین به طور مداوم از روش های مختلف استفاده نمایند. بلکه باید متناسب با رفتارهای کودک و همچنین شرایط خود بهترین راهکار را انتخاب نمایند. در این قسمت به توضیح برخی از این راه های جایگزین تهدید کودک می‌پردازیم. برای اطلاع از راه های درمان لجبازی کودکان کلیک نمایید.

به کودکان حق انتخاب بدهید

یکی از اقدامات موثر به جای تهدید کودکان ، دادن حق انتخاب های مختلف به آنان است. برای مثال به جای اینکه به فرزند بگویید اسباب بازیتو ازت می‌گیرم و دیگه بهت نمیدم؛ بهتر است بگویید میخوای بری توی اتاقت و یا حیاط خونه بازی کنی. در این واقع با اینکار کودک متوجه ناراحتی شما شده و از طرفی حق انتخاب های بیشتری هم برای ادامه رفتار یعنی بازی کردن دارد.

به جای تهدید کودکان پشتکار به خرج دهید

در بیشتر موارد والدین به تهدید هاعمل نکرده و تنها آنها را برای آرام کردن فرزند خود به زبان می‌آورند. در صورتی که همین موضوع کودکان را برای ادامه رفتار بیشتر ترغیب می‌کند. چرا که آنها این موضوع را فهمیده و از آن سواستفاده می‌کنند. اما برای مقابله با این موضوع والدین باید پشتکار داشته سعی کنند به جای تهدید، استمرار داشته باشند. برای مثال اگر هر شب به فرزند خود می‌گویید که اتاقش را مرتب کند و او اینکار را انجام نمی‌دهد؛ ناامید نشوید و بازهم به آرامی این موضوع را گوشزد کنید.

اعتراف کردن به اشتباه خود

در مواردی والدین در حین تهدید کودکان از کلمات و جملاتی استفاده می‌کنند که اشتباه هستند. در واقع یا بیش از حد شدید بوده و تاثیرات روانی زیادی بر فرزند دارند و یا حتی به طور کلی از لحاظ تربیتی و اخلاقی اشتباه هستند. اگر احساس کردید که حرف شما اشتباه بوده است؛ از اعتراف کردن به آن نترسید و معذرت خواهی کنید. کودک نیز این رفتار را از شما خواهد آموخت.

برای مثال به قدری عصبانی می‌شوید که کودک را در ماشین به تنهایی رها کرده و در ماشین را روی او قفل می‌کنید. ناگهان به خودتان می‌آیید و متوجه می‌شوید که اینکار بسیار خطرناک است. در این حالت به جای لجبازی با کودک بهتر است برگردید و او را از ماشین خارج کنید. یا حتی به خاطر این رفتار از او عذرخواهی نمایید. چرا که این موضوع می‌تواند کودک را تا حد زیادی بترساند.

انتظارات مشخصی داشته باشید

زمانی که انتظارات و توقعات خود را به طور واضح از کودک مشخص نمایید؛ کمتر احتمال دارد که کودک شروع به لجبازی کرده و شما نیز مجبور به تهدید کردن شوید. برخی از والدین اصلا با فرزندان خود در زمینه های مختلف صحبت نمی‌کنند. از این رو کودکان نیز دچار اشتباه شده و نمی‌دانند که رفتار درست کدام است.

یک مثال دیگر در این زمینه این است که به جای اینکه به فرزند خود بگویید که “درست رفتار کند” به طور مشخص برای او توضیح دهید که درست رفتار کردن یعنی چه و چطور باید رفتار درستی در شرایط مختلفی داشت. اینکار کودک را نیز از سردرگمی خارج می‌کند.

به جای تهدید کودکان خونسرد بمانید

در شرایط مختلف سعی کنید که خونسردی خود را حفظ نمایید. فراموش نکنید که این عصبانیت و خشم بیش از حد است که منجر به تهدید کودکان می‌شود. حتی در شرایطی که اصلا نیازی به این حجم از خشونت نیست. از این رو سعی کنید صبوری کرده و خونسردی خود را در مواجهه با کودکان حفظ نمایید.

در نظر گرفتن محدودیت ها و شرایط

در شرایطی والدین تحت تاثیر احساسات و یا کمالگرایی کودکان را تهدید به کاری می‌کنند که اصلا انجام آن امکانپذیر نیست. دراین حالت انتظارات والدین اشتباه و غیرمنطقی هستند و نه رفتار کودک. از این رو قبل از تهدید کودکان شرایط کودک و حتی خودتان را در نظر گرفته و محدودیت ها را در نظر داشته باشید. برای اطلاع از راه های صحیح تشویق کودکان کلیک نمایید.

برای چه شرایطی والدین از تهدید استفاده میکنند؟

معمولا والدین برای برخی از موقعیت ها در زندگی کودک، بیشتر از تهدید استفاده می‌کنند. اگر والدین این موقعیت ها را شناسایی کرده می‌توانند خود را برای آنها آماده کرده و عملکرد بهتری در آنها داشته باشند. برخی از این شرایط شامل موارد زیر هستند.

  • به تختخواب رفتن
  • شام خوردن
  • مسواک زدن
  • انجام دادن تکالیف
  • داشتن رفتاری مناسب در حین خرید
  • درخواست کردن بدون غر زدن
  • تمیز کردن اتاق
  • خبرچینی نکردن
  • آرام نشستن در ماشین
  • غذا دادن به حیوان خانگی

پیامدهای ناشی از تهدید کودکان

پیامدهای تهدید کودکان

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ تهدید کودکان می‌تواند زمینه ساز مشکلات بیشتری برای آنها باشد. در واقع این تهدیدها از نظر روانی فشار زیادی به کودکان وارد کرده و منجر به خدشه دار شدن اعتماد به نفس شان می‌گردد. گاهی تحت تاثیر این تهدیدها کودکان منزوی و گوشه گیر شده و مایل به برقراری ارتباط با هیچکس نیستند. چرا که تصور می‌کنند همه رفتارهای آنها نادرست است. از این رو والدین باید در برخورد با کودکان در شرایط مختلف بیشتر دقت نمایند.

سخن پایانی

طبیعی است که والدین در شرایط مختلف به صورت ناخودآگاه به تهدید کودکان متوسل شوند. اما به محض اینکه متوجه این موضوع شدند؛ باید آن را متوقف کرده و حتی عذرخواهی نمایند. روحیه کودکان بسیار آسیب پذیر و حساس است و نباید در برخورد با آنها از واکنش های افراطی استفاده نمود. والدین بهتر است در این زمینه از روانشناس کمک گرفته و با او مشورت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تهدید کودکان می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره