بهترین حالت خوابیدن از نظر علمی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بهترین حالت خوابیدن چگونه است؟ ما در طول عمر خود ساعات زیادی را در خواب می‌گذرانیم. طبق بررسی‌ها انسان‌ها چیزی در حدود یک سوم عمر خود را در خواب هستند! از آنجایی که در طول خواب بسیاری از عضلات انقباض‌های طبیعی خود را دست می‌دهند، بسیار اهمیت دارد که برای حفظ سلامتی خود وضعیتی را انتخاب کنیم که خطری برای مفاصل و عضلات نداشته باشند. خیلی اوقات علت دیسک کمر همین بد خوابیدن است که با تغییر عادت بهبودی زیادی پیدا می‌کند. بد خوابیدن بر روی خلق روزانه هم تاثیر منفی می‌گذارد. بنابراین برای سلامت جسم و روان باید با بهترین حالات خوابیدن آشنا باشید. برای آشنایی با انواع اختلالات خواب کلیک کنید.

بهترین حالت خوابیدن کدام است؟

بهترین حالت خوابیدن کدام است

 

همه ما انسان‌ها ساعات زیادی از عمر خود را در خواب می‌گذرانیم. به طوری که بررسی‌ها نشان می دهند دست کم یک سوم از عمر خود را در خواب هستیم (حدودا 25 تا 40 درصد از طول عمر). از همین رو کیفیت خواب چه از لحاظ روانی و چه از لحاظ جسمی تاثیر بسزایی بر سلامتی‌مان خواهد داشت. برای اینکه بفهمیم کدام  بهترین حالت خوابیدن از نظر فیزیکی برایمان کدام است، در ادامه انواع وضعیت‌های خواب را بررسی کرده‌ایم. در صورتی که سخت به خواب می‌روید، مقاله علت بی خوابی را بخوانید.

?بهترین حالت خوابیدن برای ستون فقرات | حالت طاق باز

خوابیدن به پشت یا همان حالت طاق باز از نظر متخصصان بهترین حالت خوابیدن برای حمایت از ستون فقرات است. چرا که در این وضعیت تمامی مهره‌ها در یک راستا قرار می‌گیرند و راه نفس کشیدن نیز باز است. از دیگر مزیت‌های به پشت خوابیدن پیشگیری از چین و چروک‌های پوستی است. زیرا یکی از دلایل پیدایش چروک پوستی قرار گرفتن صورت روی بالش در طی خواب است. خوابیدن به پشت به خصوص برای کسانی که دچار مشکل رفلاکس (بازگشت اسید معده) و یا دارای خر و پف شبانه هستند، بیشتر توصیه می‌شود. در مقابل این وضعیت برای مادران باردار و کسانی که دچار کمر درد هستند، توصیه نمی‌شود.

?خوابیدن به پهلو

خوابیدن به پهلو برای اکثر افراد راحت‌ترین و بهترین حالت خوابیدن است. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که این وضعیت می‌تواند به ستون فقرات فشار بیاورد. اگر عادت دارید که به پهلو بخوابید برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی بهتر است از یک بالش کوچک کمک بگیرید و آن را میان زانوان خود قرار دهید. همچنین می‌توانید پای زیرین خود را به داخل شکم خم کرده و دیگری را در حالت صاف قرار دهید.

با توجه به آسیب‌هایی که به پهلو خوابیدن می‌تواند برای ستون فقرات و عضلات کمر به همراه بیاورد، بهتر است تلاش کنید این عادت خود را تغییر دهید و اگر به طور کل نمی‌توانید آن را کنار بگذارید حداقل تلاش کنید برای چند ساعت هم که شده در وضعیت دیگری بخوابید. توجه داشته باشید که به پهلو خوابیدن علاوه بر مشکلات ذکر شده می‌تواند در بروز مشکلاتی نظیر سوزش معده نیز اثر بگذارد و عملکرد ارگان‌های داخلی نظیر کبد، ریه و معده را با مشکل مواجه کند.

?خوابیدن روی شکم

خوابیدن روی شکم یا همان دمر خوابیدن، شاید نامناسب‌ترین وضعیتی باشدکه می‌توانید برای خواب انتخاب کنید! از جمله معایبی که برای این وضعیت ذکر می‌شود عبارتند از؛ بروز چروک‌های صورت در اثر قرار گرفتن روی بالش، ایجاد درد و آسیب در نواحی کمر و گردن و بروز مشکلات مفصلی.

در مقابل تنها مزیتی که می‌توان برای آن ذکر کرد کاهش خر و پف است. متخصصان توصیه می‌کنند تا جای ممکن از خوابیدن روی شکم بپرهیزید و اگر نمی‌توانید این عادت را کنار بگذارید برای کاهش آسیب‌ها یک بالش زیر شکم و ناحیه لگن خود قرار دهید تا ستون فقرات در یک راستا قرار بگیرد. اگر به خوابیدن در چنین وضعیتی عادت کرده اید؛ برای بهترین حالت خوابیدن، می‌توانید از بالش و یا تشک مناسب کمک بگیرید.

?خوابیدن در حالت جنینی

خوابیدن در حالت جنینی به وضعیتی گفته می‌شود که فرد به پهلو دراز کشیده و دوپای خود را داخل شکم جمع می‌کند و در مقابل سر را به زانوها نزدیک می‌کند. این وضعیت به کسانی که به پهلو می‌خوابند کمک می‌کند تا فشار کمتری در ناحیه ستون فقرات خود حس کنند و خون به طور آزادانه‌تری در بدنشان جریان داشته باشد.

با این حال نباید ساعات طولانی در این وضعیت قرار بگیرید و بهتر است هرچند ساعت موقعیت خود را تغییر دهید تا به عضلات فشار وارد نشود. خوابیدن در حالت جنینی، یکی از انواع بهترین حالت خوابیدن محسوب می‌شود که افراد می‌توانند در طول خواب نسبت به آن تغییر وضعیت دهند.

?بهترین حالت خوابیدن با چندین بالش

اگر بخواهیم به بهترین حالت خوابیدن را داشته باشیم؛ باید از چندین بالش در حین خواب استفاده کنیم. برای مثال اگر به پشت می‌خوابید؛ با بالشی صاف و کم حجم ناحیه گودی کمر خود را پر کنید. یا می‌توانید در حالت طاق باز بالشی را زیر زانوهای خود قرار دهید تا فشار کمتری به کمرتان وارد شود. در هنگام خوابیدن به پهلو نیز می‌توانید بالشی را بین زانوهای خود قرار دهید تا در یک راستا قرار گیرند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

بهترین حالت خوابیدن در دوران بارداری

 

پیدا کردن بهترین حالت خوابیدن و  وضعیت مناسب برای داشتن یک خواب راحت از جمله دغدغه‌های مهم زنان باردار به خصوص در ماه‌های آخر حاملگی است. متخصصان همواره به مادران توصیه می‌کنند که در این دوران به پشت نخوابند و به جای آن خوابیدن به پهلو را امتحان کنند. چرا که به پشت خوابیدن مشکلاتی نظیر سوزش معده و افزایش ضربان قلب را به همراه می‌آورد.

در حالتی که اگر به پهلو بخوابید از این مشکل خبری نخواهد بود. همچنین خوابیدن به پهلو به جریان بهتر خون شما کمک می‌کند، احتمال خر و پف را کاهش می‌دهد و در حفظ سلامت قلب و سیستم گوارش موثر خواهد بود. در واقع این، بهترین حالت خوابیدن در دوران بارداری است. امروزه بالش های مخصوصی برای زنان باردار وجود دارند؛ که با کمک آنها می‌توانند خواب راحت تری را تجربه کرده و به سلامت جنین هم آسیبی وارد نشود. برای آشنایی با عوامل موثر بر خوابیدن زن باردار کلیک کنید.

⭕به پهلوی راست بخوابم یا چپ؟

وقتی به مادران باردار توصیه می‌شود که به پهلو بخوابند این سوال در ذهن‌شان شکل می‌گیرد که آیا خوابیدن به پهلوی راست و چپ برایشان فرقی می‌کند یا خیر؟ متخصصین در جواب به این سوال خوابیدن به پهلوی چپ را توصیه می‌کنند. چرا که در این وضعیت احتمال اینکه رحم به ارگان هایی نظیر کبد فشار وارد کند کمتر است، جریان خون راحت‌تر اتفاق می‌افتد و جنین نیز در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد.

در صورتی در به خواب رفتن و یا تدام خواب در طول شب مشکل دارید، حتما مقاله درمان بی خوابی را مطالعه نمایید. پس بهترین حالت خوابیدن برای زنان باردار خوابیدن به پهلوی چپ خواهد بود. گرچه با گذشت زمان بزرگ شدن سایز شکم مادر، حتی خوابیدن در این وضعیت نیز برای او سخت خواهد بود.

بهترین حالت خوابیدن برای افراد مبتلا به دیسک گردن

از آنجایی که گردن، یکی از حساس ترین نواحی در بدن محسوب می‌شود؛ افرادی که مبتلا به به عارضه دیسک در این ناحیه هستند؛ باید در این مورد بسیار دقت کنند. این مشکل به دلایل مختلف به وجود آمده و حتی خوابیدن در وضعیت نامناسب نیز برای مدت زمان طولانی از دلایل عمده آن است. استفاده از بالش های هوشمند در این حالت بهترین حالت خوابیدن را مهیا خواهد کرد.

همچنین اگر افراد به پشت می‌خوابند باید از بالش کم ارتفاع استفاده کنند تا سطح سر از بدن بالا تر قرار نگیرد و اگر به پهلو می‌خوابند؛ بالش کمی بلندتر باشد تا سر در راستای ستون فقرات قرار گیرد. تشک های سفت و نیمه سفت نیز برای این افراد بسیار مناسب هستند. استفاده از گردنبند های مخصوص برای نگهداری از گردن در وضعیتی ثابت نیز از دیگر اقداماتی است که این افراد باید انجام دهند.

پیامدهای خوابیدن به روش ناصحیح

روش-های-بهترین-حالت-خوابیدن

از آنجایی که ما یک سوم از عمر خود را خواب هستیم؛ باید به نکات زیادی را در این زمینه توجه داشته باشیم. اگر برای مدت درمان طولانی در شرایط نامناسب به خواب برویم؛ در مدت زمان طولانی آسیب های زیادی را در ناحیه کمر، پاها، گردن و حتی شانه ها، تجربه خواهیم کرد. علاوه بر بهترین حالت خوابیدن، استفاده از بالش و تخت مناسب نیز در این زمان بسیار موثر است. برخی از عارضه هایی که خوابیدن نامناسب برای افراد ایجاد می‌کند؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

?بروز درد در ناحیه گردن و ستون فقرات

?دردها و گرفتگی عضلانی

?مشکل بی خوابی و پایین آمدن کیفیت خواب

?به وجود آمدن قوز

?احساس خستگی. برای اطلاع از دلایل خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح کلیک کنید.

سخن پایانی

سلامت خواب و کیفیت آن، یکی از عوامل مهم سلامت روان و جسمانی خواهد بود. اگر افراد نتوانند بهترین حالت خوابیدن را برای خود پیدا کرده و از آن استفاده کنند؛ دچار مشکلات زیادی خواهند شد. علاوه بر وضعیت بدنی خوابیدن، عوامل دیگری نیز در این زمینه موثر خواهند بود که افراد باید به آنها توجه کنند. استفاده از بالش و تشک مناسب در هنگام خواب از این عوامل هستند. همچنین افراد می‌توانند برای تجربه خوابی راحت تر، از یک روانشناس و متخصصین این حوزه نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بهترین حالت خوابیدن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

آیا راهی برای کاهش آسیب های ناشی از خوابیدن روی شکم وجود دارد؟

بله اگر به هر دلیلی نظیر عادت نتوانستید این وضعیت را تغییر دهید، بهتر است یک بالش زیر شکم و لگن خود قرار دهید تا مهره های ستون فقراتتان در یک راستا قرار بگیرند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره