ترس از صحبت در جمع

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از صحبت در جمع یا به نوعی کلاستروفوبیا یکی از مشکلات اضطرابی است که حتما باید درمان شود. کسانی که درگیر این مشکل می‌شوند برای صحبت کردن در حضور دیگران استرس بسیاری را تجربه می‌کنند. این نگرانی گاهی آن‌قدر شدید می‌شود که فرد اصلاً حاضر نیست صحبت در جمع را شروع کند. به‌علاوه بسیاری از مواقع همین اضطراب باعث می‌شود که شما نتوانید از تمام توانایی خود در صحبت‌کردن استفاده کنید. با توجه به مشکلاتی که این شرایط در زندگی شما ایجاد خواهد کرد، بهتر است برای درمان آن راهی پیدا کنید. مشاورین معتقدند تمرین صحبت‌کردن در میان جمع و به‌خصوص کنارگذاشتن افکار منفی از مهم‌ترین روش‌ها برای این شرایط است. بااین‌حال حل این مساله به تنهایی به ندرت رخ داده است و برای درمان حتما باید از مشاور کمک بگیرید.

ترس از صحبت کردن در جمع

شاید فکر کنید تنها کمبود اعتماد به نفس است که باعث می شود یک نفر نتواند در جمع صحبت کند. اما با بررسی های به عمل آمده موضوع فراتر از توانایی های فرد می‌باشد. خیلی از افراد دچار این ترس دارای مهارت و توانایی های کلامی خوبی هستند، با این حال از حرف زدن در حضور دیگران واهمه دارند. برای درمان این دست افراد باید ریشه ترس آن ها پیدا شده و درمان اتخاذ شود. برای آشنایی بیشتر با اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

علت ترس از صحبت کردن در جمع

اولین سؤالی که باید به آن جواب بدهیم این است که چرا بعضی از ما درگیر ترس از صحبت کردن در جمع می‌شویم؟ در حقیقت وقتی شما دلایل یک مشکل را پیدا می‌کنید بهتر می‌توانید به دنبال راهکاری برای آن باشید. پس بهترین راه برای حل کردن مشکلی که با آن درگیر شده‌اید این است که دلایل آن را بشناسید. علت ترس از صحبت کردن در جمع می‌تواند با توجه به شرایط هریک از ما متفاوت باشد. بااین‌حال بعضی از مهم‌ترین دلایل به شرح زیر هستند.

افکار منفی

اصلی‌ترین نشانه و مشکل کسانی که ترس از صحبت‌کردن در جمع دارند افکار منفی است. آن‌ها قبل از این که صحبت را شروع کنند دچار ترس می‌شوند؛ و پیش خودشان می‌گویند که قطعاً همه چیز را خراب خواهند کرد. افکاری مثل اینکه شخص تصور می‌کند به اندازه کافی خوب نیست؛ حتماً در طی سخنرانی اشتباهاتی خواهم داشت؛ دیگران قرار است مرا مسخره کنند و…. از جمله افکار منفی هستند که به سراغ او می‌آیند. طبیعتاً وقتی فکر و باور هرکدام از ما این باشد دچار ترس می‌شویم و نمی‌توانیم عملکرد خوبی داشته باشیم.

اعتمادبه‌نفس پایین

شاید بتوان گفت اعتمادبه‌نفس پایین دلیل افکار منفی است که از آن صحبت کردیم. در حقیقت زمانی شما دچار افکار منفی می‌شوید که توانایی خودتان را باور نداشته باشید. به همین خاطر می‌توانیم بگوییم اولین و زیربنایی‌ترین دلیل ترس از صحبت‌کردن در جمع، اعتمادبه‌نفس پایین است.

تجربه کم

همیشه اولین تجربه‌ها اضطراب بیشتری دارند. هنگامی که شما کاری را چندین بار تجربه کرده باشید حتماً اعتمادبه‌نفس و همین‌طور تسلط بیشتری روی شرایط خواهید داشت. همین موضوع باعث می‌شود که ترس شما نیز کمتر باشد. اما وقتی تجربه کمی برای یک موضوع داشته باشید احتمالاً دچار اضطراب می‌شوید. این موضوع تا حدودی به این خاطر است که ما نمی‌دانیم قرار است چه اتفاقی بیفتد. در چنین شرایطی تمرین‌کردن بیش از هر چیزی می‌تواند مفید باشد.

فروشگاه آرامیس

روابط اجتماعی ضعیف

شاید برای‌تان جالب باشد اگر بگوییم روابط اجتماعی ارتباط نزدیکی با ترس از صحبت کردن در جمع دارد. در حقیقت زمانی که شما روابط اجتماعی بسیاری را تجربه کرده باشید ترس کمتری از صحبت‌کردن با دیگران خواهید داشت. این درحالیست که شخصیت‌های منزوی معمولاً از ازدحام و همین‌طور صحبت‌کردن در میان جمع احساس خوبی نمی‌گیرند.

خاطرات ناخوشایند

یکی از موضوعاتی که می‌تواند شما را از صحبت‌کردن در جمع بترساند تجربه‌های ناخوشایند هستند. خاطره یک سخنرانی بد بیشتر از هر چیزی می‌تواند فرد را درگیر خودش کند. کسانی که درگیر این مشکل می‌شوند همیشه می‌ترسند که مبادا دوباره این اتفاق بد برای آنها تکرار بشود.

تمرین هایی برای مقابله با ترس از صحبت در جمع

تمرینات را جدی بگیرید

اولین راهکاری که برای ترس از صحبت کردن در جمع یا هر ضعف دیگری باید به آن توجه کرد تمرین است. به‌خاطر داشته باشید که هیچ مهارتی ناگهانی به دست نمی‌آید. بهتر است از جمع‌های کوچک‌تر شروع کنید و صحبت‌کردن را مدام تمرین کنید. حتی اگر خیلی خجالت می‌کشید ابتدا این کار را در خانه و برای شنوندگان فرضی انجام بدهید. سپس با یک یا دو شنونده کارتان را ادامه بدهید. چیزی که اهمیت دارد این است که شما به تمرین برای صحبت‌کردن ادامه بدهید. این روش به شما کمک خواهد کرد تا به‌تدریج خودتان را تبدیل به یک سخنران حرفه‌ای کنید.

افکار منفی را متوقف کنید

همان‌طور که گفتیم اصلی‌ترین دلیل ترس از صحبت‌کردن در جمع افکار منفی هستند. به همین خاطر اگر به دنبال راهی سریع برای برطرف‌کردن ترس‌هایتان هستید سعی کنید افکار منفی را تحت کنترل بگیرید. برای این کار هر بار دچار یک فکر منفی می‌شوید به خودتان این آگاهی را بدهید که این، فقط یک فکر است. و هیچ دلیلی برای آن وجود ندارد. به‌علاوه می‌توانید سعی کنید به‌جای هر فکر منفی یک نگاه مثبت را جایگزین کنید.

تغذیه و ورزش برای کنترل ترس از صحبت کردن در جمع

یکی از راهکارهای مهم برای رها شدن از ترس صحبت‌کردن این است که شما اضطراب خود را کاهش دهید. اهمیت‌دادن به تغذیه و به‌خصوص ورزش از جمله روش‌هایی هستند که شما را به این نتیجه می‌رسانند. به همین خاطر بهتر است قبل از هر سخنرانی به این مسئله توجه کافی داشته باشید. در کنار تغذیه و ورزش سعی کنید راه‌های دیگری که باعث می‌شوند شما آرام باشید را هم امتحان کنید. برای اشنایی با روش های درمان اضطراب کلیک کنید.

خجالت را کنار بگذارید

اعتمادبه‌نفس پایین بسیاری از مواقع باعث می‌شود شما از انجام خیلی کارها خجالت بکشید. تنها راه برای اینکه این مشکل را کنار بگذارید این است که خجالت نکشیدن را امتحان کنید. در حقیقت رفتاری که از انجام آن در سخنرانی می‌ترسید را امتحان کنید. خواهید دید که هیچ اتفاق عجیبی پیش نخواهد آمد. همین موضوع به‌تدریج باعث می‌شود که شما خجالت کشیدن از صحبت‌کردن را کنار بگذارید.

مشاوره برای ترس از صحبت کردن در جمع

ترس از صحبت‌کردن در جمع بسیاری از مواقع با استفاده از راهکارهای بالا درمان می‌شود. بااین‌حال برای کسانی که واقعاً درگیر این بیماری می‌شوند این روش‌ها نمی‌تواند کمک چندانی بکند. خیلی از مواقع افکار منفی و ضعف اعتمادبه‌نفس ما آن‌قدر شدید است که به‌تنهایی از پس برطرف‌کردن آن برنمی‌آییم. در چنین شرایطی بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با استفاده از روش‌های مختلفی مثل بررسی افکار منفی و کمک به تغییر آنها یا انجام تکنیک‌هایی مثل بازی‌کردن نقش در اتاق درمان به شما کمک می‌کنند تا نقاط ضعفتان را پیدا کرده و آنها را برطرف کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و اختلالات همراه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا استفاده از داروهای ضد اضطراب برای ترس از صحبت‌کردن در جمع اشتباه است؟

اگر شما یک‌سخنرانی فوری پیش رو دارید و هیچ راهی برای کنترل اضطراب به ذهنتان نمی‌رسد می‌توانید از این روش استفاده کنید. بااین‌حال دقت داشته باشید که داروها هرگز نمی‌توانند درمان قطعی برای مشکل ما باشند و شما می‌بایست به دنبال یک درمان قطعی بگردید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره