درمان سریع بی خوابی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درمان سریع بی خوابی با روش های مختلفی امکان پذیر است. اما سؤال اصلی اینجاست که این راهکارها واقعاً چقدر تأثیر دارند؟ بی‌خوابی یکی از رایج‌ترین و عذاب‌آورترین اختلالات خواب است. این مشکل پیامدهای منفی زیادی روی جسم و روان باقی می‌گذارد. به همین خاطر پیدا کردن راهکاری برای درمان بی‌خوابی دغدغه بسیاری از ماست. اکثر راهکارهایی که برای این مشکل مطرح می‌شوند سعی می‌کنند تا سبک زندگی‌تان را تغییر دهند و بسیاری از اوقات هم می‌توانند نتیجه‌بخش باشند.

اما اگر احساس می‌کنید این راهکارها نتوانسته مشکل بی‌خوابی‌تان را به‌طور کامل درمان کند بهتر است راجع به این موضوع از یک روانشناس کمک بگیرید. گاهی اوقات مشکلات روحی مانند اضطراب و افسردگی باعث بی‌خوابی می‌شوند و تا قبل از درمان ریشه‌ای آن‌ها بی‌خوابی درمان نخواهد شد. برای آشنایی با عوارض بی خوابی بر جسم و روان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان سریع بی خوابی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

درمان سریع بی خوابی

تقریبا هر فردی یک سوم عمر مفید خود را در خواب می‌گذارند. خواب کافی یکی از عوامل مهم برای سلامتی است. سلامت خواب بر جنبه های مختلفی از زندگی تاثیر می‌گذارد و همین مورد اهمیت درمان بی خوابی را مشخص می‌کند. در واقع رابطه بی خوابی با سلامتی مستقیم و دو طرفه است و هر یک بر دیگری تاثیر می‌گذارند. بی خوابی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند و برای درمان نیز روش‌های مختلفی وجود دارد. توصیه می‌شود افراد در ابتدا علت را پیدا کرده و مطابق با آن درمان شروع کنند. برای آشنایی بیشتر با بی خوابی شبانه کلیک کنید.

درمان بی خوابی با درک علل آن

بی‌خوابی یا اینسومنیا یکی از شایع‌ترین اختلالات خواب است که می‌تواند در هر سنی اتفاق بیافتد. این اختلال خود را به سه شکل مختلف نشان می‌دهد؛ گاهی اوقات ساعت‌ها در رخت‌خواب بیدار هستید و برای خوابیدن تلاش می‌کنید. بعضی‌ها هم با آنکه در خوابیدن مشکلی ندارند خیلی زودتر ازآنچه باید از خواب بیدار می‌شوند و دیگر نمی‌توانند بخوابند.

گاهی اوقات هم در طول خواب شبانه بارها به دلایل مختلف بیدار می‌شوید. بی‌خوابی باعث می‌شوند که در طول روز احساس خستگی داشته باشید و تمرکز کافی برای انجام کارهایتان را از دست بدهید. بی‌خوابی می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که رایج‌ترین آن‌ها اختلالات روحی به‌خصوص اضطراب و افسردگی هستند. بیماری‌های تنفسی و یا سبک زندگی نامناسب از دیگر دلایلی هستند که باعث بروز این مشکل می‌شوند. برای آشنایی با انواع اختلالات خواب کلیک کنید.

بی‌توجهی به درمان بی خوابی

بی‌خوابی اختلال عذاب‌آوری است که تحمل آن برای مدت طولانی کار بسیار مشکلی است. این شرایط باعث می‌شود تا در طول روز احساس خستگی کنید و تمرکز کافی برای انجام فعالیت‌های مختلف را نداشته باشید. بی‌خوابی می‌تواند روی سلامت جسمی شما و به‌خصوص مقاومت سیستم ایمنی بدن هم تأثیرات منفی داشته باشد.

این درحالیست که تحقیقات نشان می‌دهد میزان بیماری‌های روحی و به‌خصوص اضطراب و افسردگی با بی‌خوابی‌های شبانه ارتباط مستقیمی دارد. با توجه به همه آنچه گفته شد بهتر است نسبت به درمان این مشکل در خود یا هر یک از اطرافیانتان که با آن درگیر شده بی‌توجه نباشید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

جدیدترین راه‌های درمان سریع بی خوابی

درمان سریع بی خوابی

 

برای درمان سریع بی خوابی راهکارهای مختلفی بیان شده است. بیشتر این راهکارها سعی دارند تا سبک زندگی‌تان را تغییر دهند و بعضی عادت‌های اشتباه که باعث بی‌خوابی می‌شوند را از بین ببرند. طبیعی است که همه این راهکارها نمی‌توانند برای همه مفید باشند. به همین دلیل بهتر است با توجه به شرایط زندگی خود بعضی از آن‌ها را امتحان کنید. اما برای درمان بی‌خوابی به این موضوع توجه داشته باشید که هیچ‌کدام از این راهکارها نمی‌توانند یک شبه مشکلات شما را حل کنند و باید در انجام آن‌ها صبور باشید. اگر فکر می‌کنید با دارو می‌تونید سریع بخوابید، مقاله قرص خواب آور را بخوانید.

?برنامه منظم برای خواب‌ و بیداری داشته باشید

سعی کنید ساعت مشخصی را برای خوابیدن و بیدار شدن در نظر بگیرید. این کار شاید در روزهای اول برایتان بسیار سخت باشد اما به‌تدریج به آن عادت می‌کنید. یکی از دلایلی که باعث بی‌خوابی می‌شود این است که در ساعت خواب‌وبیداری نظم مشخصی ندارید. به همین خاطر وقتی ساعت مشخصی را برای استراحت در نظر می‌گیرید به‌تدریج بدن شما به خوابیدن و بیداری در این زمان عادت خواهد کرد. برای رسیدن به این نظم تکنیک های خواب سریع را یاد بگیرید.

? درمان سریع بی خوابی | فعالیت‌های ذهنی ممنوع

روانشناسان معتقدند از حدود یک ساعت پیش از زمانی که به رخت‌خواب می‌روید باید فعالیت‌های فکری را محدود کنید. بهتر است کارهای ساده‌ای مثل مرور برنامه روزانه فردا یا مرتب کردن وسایلی که فردا لازم دارید را در این ساعت انجام دهید. فعالیت‌های فکری سنگین مثل درس خواندن و حتی تماشای برنامه‌های تلویزیونی یا صحبت راجع به موضوعی که ذهن شما را درگیر می‌کند در به خواب رفتن‌تان تأثیر منفی خواهد داشت. برای درمان سریع بی خوابی تلاش کنید قبلا از به خواب رفتن از تماشای فیلم های اکشن یا موسیقی های ریتمیک خودداری کنید. چرا که اینگونه از فعالیت ها سبب افزایش انرژی یا مشغول شدن ذهن می‌شوند.

?محیط خواب مناسب

محیط خواب‌تان باید فضایی مناسب داشته باشد. اتاق خواب باید به لحاظ نور، سکوت و همین‌طور دما در شرایطی باشد که به‌راحتی در آن خواب‌تان برود. یکی دیگر از نکاتی که راجع به بهداشت محیط خواب باید به آن توجه کنید این است که هرگز کارهای روزانه‌تان را در رخت‌خواب انجام ندهید.

روانشناسان معتقدند تخت خواب باید تنها خستگی و نیاز به خواب راحت را در ذهن‌تان یادآوری کند، اما وقتی از آن برای هر کاری مثل کتاب خواندن یا غذا خوردن استفاده می‌کنید این یادآوری در ذهن شما کمرنگ خواهد شد. برای فراهم کردن شرایط خواب راحت کلیک کنید. برای رفع بی خوابی خود سع کنید فضایی آرام برای خود محیا کنید.

? درمان سریع بی خوابی | تمرینات آرام‌سازی

تمرینات آرام‌سازی مثل مدیتیشن یا ریلکسیشن باعث می‌شود تا اضطراب و خستگی که در طول روز تجربه کرده‌اید از بدن خارج شده و یک آرامش مطلوب را تجربه کنید. به همین خاطر استفاده از این تمرین‌ها به‌خصوص برای کسانی که به دلیل اضطراب و فشارهای روانی دچار بی‌خوابی شده‌اند مفید خواهد بود. تنفس صحیح نیز در آرام سازی موثر است. به کمک تمرینات آرام سازی متوجه درمان سریع بی خوابی خواهید شد. این روش هیچگونه عوارضی نیز نخواهد داشت.

?اهمیت تغذیه

تغذیه تأثیر بسیاری در خواب‌وبیداری دارد اما معمولاً توجه چندانی به آن نمی‌کنیم. استفاده از یک لیوان شیر گرم قبل از خواب یا نوشیدن دم‌نوش‌های گیاهی تأثیر مثبتی روی خواب شما دارند. گاهی اوقات می‌توانید از مکمل‌هایی مثل ملاتونین یا منیزیم هم پیش از خواب استفاده کنید. درعین‌حال خوردن مواد غذایی چرب، کربوهیدرات‌ها و همین‌طور چای و قهوه می‌توانند بی‌خوابی شبانه شما را افزایش دهند. برای آشنایی بیشتر با بهترین حالت خوابیدن کلیک کنید.

?درمان سریع بی خوابی با درمان بیماری‌های روحی

بیماری‌های روحی و به‌خصوص اضطراب و افسردگی از اصلی‌ترین دلایلی هستند که باعث بی‌خوابی می‌شوند. به همین خاطر اگر نشانه‌های این اختلالات را در خود احساس می‌کنید بهتر است برای درمان از یک متخصص کمک بگیرید. این موضوع به حدی تأثیرگذار است که کتاب راهنمای اختلالات روانی بی‌خوابی را یکی از نشانه‌های اصلی افسردگی مطرح می‌کند. در کنار این بیماری‌ها سبک زندگی پراسترس و فشارهای روانی هم باعث بی‌خوابی می‌شوند. درمجموع می‌توان گفت یکی از مؤثرترین راه‌ها برای درمان سریع بی خوابی این است که به سلامت روان خود توجه ویژه‌ای داشته باشید.

?ورزش برای درمان بی خوابی

ورزش برای درمان سریع بی خوابی بسیار موثر است. ورزش مداوم و روزانه نه تنها سبب تنظیم هورمون ها می‌شود؛ بلکه فرد را از نظر جسمی خسته کرده و به او در به خواب رفتن کمک می‌کند. ورزش هایی مثل یوگا علاوه بر حفظ سلامت جسمانی، به سلامت روان نیز کمک خواهند کرد و روش موثری برای بی خوابی هستند.

درمان سریع بی خوابی با روش‌های روان‌شناختی

درمان سریع بی خوابی با روش روانشناختی

در بیشتر موارد مشکلات روانی سبب بروز بی خوابی خواهند شد. برای مثال نشخوار فکری یکی از مواردی است افراد را مجبور به بی خوابی می‌کند. در این شرایط باید در ابتدا ریشه روانی این موضوع برطرف شده، سپس به درمان سریع بی خوابی پرداخت. روانشناس با تکنیک های رواندرمانی و روانپزشک با دارو درمانی به شما کمک خواهند کرد. برای اطلاع از رابطه بی خوابی و افسردگی کلیک کنید.

?درمان شناختی-رفتاری بی‌خوابی

یکی از بهترین روش‌های درمان سریع بی خوابی استفاده از درمان شناختی-رفتاری است. تحقیقات نشان می‌دهد این روش در بسیاری از مواقع مشکل بی‌خوابی را به‌صورت ریشه‌ای درمان کرده است. درمان شناختی رفتاری برای بی‌خوابی به این صورت است که روانشناس به بیمار کمک می‌کند تا افکار منفی و باورهای اشتباهی که راجع به بی‌خوابی دارد را اصلاح کند.

برای مثال بسیاری از کسانی که دچار بی‌خوابی هستند این موضوع را به‌عنوان یک حقیقت و جزئی از زندگی خود باور کرده‌اند و به همین خاطر تلاشی هم برای تغییر آن نمی‌کنند. در این روش بیمار یاد می‌گیرد انتظارات منفی مثل اینکه باور نداشته باشد واقعاً خوابش خواهد برد را از خود دور کند.

?دارودرمانی برای بی‌خوابی

گاهی اوقات درمانگر به این نتیجه می‌رسد که بهتر است برای درمان سریع بی خوابی از بعضی داروهای خواب‌آور استفاده کند. داروهای ضد اضطراب مثل آلپرازولام رایج‌ترین داروهایی هستند که در این شرایط مورداستفاده قرار می‌گیرند. اما بهتر است همیشه از این داروها زیر نظر متخصص استفاده کنید. برای درمان سریع بی خوابی بهتر است علل آن را نیز شناسایی و رفع کنید، پیشنهاد می‌شود مقاله علت بی خوابی را هم بخوانید.

سخن پایانی

اکثر افراد بلافاصله بعد از تجربه بی خوابی، تنها از مصرف قرص برای درمان سریع بی خوابی استفاده می‌کنند. اما دارو درمانی تنها راه درمان بی خوابی نیست. افراد بعد از مراجعه به پزشک و پیدا کردن علت بی خوابی خود می‌توانند در کنار روش های دارویی از راهکارهای دیگری که در متن هم به آنها اشاره کردیم؛ استفاده کنند. بی خوابی باعث بیماری های جسمانی، توهم، اختلالات روانی و … خواهد شد. البته معمولا این مشکلات موقت هستند و با رفع بی خوابی، آنها نیز درمان می‌شوند. بهتر است برای درمان این مشکل حتما از پزشک کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان سریع بی خوابی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

بهترین درمان برای بی‌خوابی چیست؟

با توجه به دلایلی که برای بروز بی‌خوابی وجود دارد از روش‌های مختلفی هم برای درمان آن استفاده می‌شود. اما استفاده از روش درمان شناختی رفتاری برای بی‌خوابی از تمامی روش‌های دیگر مؤثرتر است.

درمان سریع بی خوابی چیست؟

خیلی از افراد برای درمان سریع بی خوابی به قرص متوسل می‌شوند. در حالی که این روش تنها برای بازه کوتاهی موثره و بعد از مدتی شما را با مشکلات خواب شدیدتری مواجه می کند. پس بهتره با متخصص روانشناسی در مورد روشی بدون عوارض برای درمان سریع بی خوابی مشورت نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره