خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح یا خستگی بعد خواب تجربه آزاردهنده‌ای است که می‌تواند کل روز ما را خراب کند. گاهی اوقات این خستگی حتی با وجود خواب‌کافی هم برطرف نمی‌شود. درواقع بهتر است بگوییم خستگی اول صبح نشان می‌دهد که شما برخلاف تصورتان خواب کافی و مناسبی نداشته‌اید. مشکلات جسمی و روحی بسیاری می‌تواند این شرایط را ایجاد کند. اگر احساس می‌کنید این مشکل برای مدتی در شما باقی مانده بهتر است برای برطرف کردن آن از یک متخصص کمک بگیرید. چرا که اختلالات خواب ممکن است به صورت پنهان موجب آسیب به جسم و روان‌تان شوند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح مربوط به آن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح

علت خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح

خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح به دلایل مختلفی بستگی دارد. که شرایط زندگی از مهم ترین دلایل است. زمانی که هنگام صبح باز هم احساس خواب آلودگی دارید؛ باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. یا اینکه چکاب جسمانی بروید تا از مشکلات درونی و بیماری های خود مطلع باشید. خواب استراحتی است که بدن افراد را بازسازی می‌کند. به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا انسان با خوابیدن به آرامش می‌رسد و تنش ها را از خود دور می‌کند. نشانه های این مشکل گوناگون است که در این مقاله اشاره کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید. و لبرای غلبه بر خواب آلودگی در طول روز کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علائم نشانه های خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح

خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح همراه با نشانه هایی بروز می‌کند. این نشانه ها حاکی از آن است که شما اول صبح با خستگی بیدار می‌شوید. در این بخش مقاله راجع به علائم خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح صحبت کرده ایم.

? سرگیجه

? درد گره های لنفاوی

? درد عضلات

? عدم توانایی در تمرکز

? خستگی همیشگی

? بی تفاوتی و نداشتن انگیزه

? عدم هماهنگی میان حرکات چشم و دست

? عدم توانایی در تصمیم گیری

? سر درد

? زود رنجی و دمدمی مزاجی

? بی اشتهایی

? عدم توانایی در تصمیم گیری

? ضعف در سیستم ایمنی بدن

? اختلال در حافظه کوتاه مدت

? خواب آلودگی

? واکنش های آرام

? مشکل در بینایی مانند تاری دید

دلایل خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح | 10 علت خستگی بعد از خواب

درمان و دلایل خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح

خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح به دلایل مختلفی بستگی دارد. در این بخش مقاله راجع به دلایل این رفتار توضیح داده ایم.

? نداشتن خواب منظم

از دلایل خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح، نبود خواب منظم است. یکی از مهم‌ترین راهکارها برای حفظ سلامتی داشتن برنامه خواب منظم است. حتی اگر در طول هفته تنها یک شب دیرتر بخوابید بدن شما تا چندین روز درگیر جبران این شرایط خواهد بود. به همین خاطر متخصصان همیشه توصیه می‌کنند اولین قدم برای اینکه صبح خود را بانشاط شروع کنید این است که برنامه خواب منظمی داشته باشید. سعی کنید یک ساعت مشخص را برای خواب شبانه تعیین کنید و هر شب در این ساعت برای خوابیدن آماده شوید. برای آشنایی با علت بی خوابی کلیک کنید.

? خستگی اول صبح | محیط خواب نامناسب

محیط خواب نامناسب از دیگر دلایل خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح است. گاهی اوقات تصور می‌کنیم تمام شب را خوابیده‌ایم اما بازهم صبح احساس خستگی می‌کنیم. یکی از دلایل این شرایط می‌تواند محیط خواب نامناسب باشد. گرما یا سرمای بیش‌ازحد، وجود نور و صدا در فضای اتاق‌خواب باعث می‌شود که خواب‌تان کیفیت مطلوبی نداشته باشد. این شرایط گاهی باعث می‌شود در طول شب بدون اینکه خودتان بفهمید چندین بار از خواب بیدار شوید. بیدار شدن‌های هر چند کوتاه در طول شب احساس خستگی اول صبح را به همراه خواهد داشت.

? تغذیه نامناسب

یکی از دلایل خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح، تغذیه نامناسب است. حتی زمان‌هایی که خواب هستید، بدن‌تان در حال فعالیت است؛ طبیعتاً این فعالیت نیاز به مواد غذایی برای سوخت‌وساز دارد. به همین خاطر بسیاری از آن‌هایی که درگیر رژیم‌های لاغری هستند و برای مدت طولانی گرسنه می‌مانند در طول شب خواب مناسبی نخواهند داشت. استفاده از نوشیدنی‌هایی مثل چای یا قهوه و همین‌طور مصرف غذاهای پرچرب یا پر از قند نیز باعث می‌شود دستگاه گوارش‌تان در طول شب درگیر هضم این غذاها باشد و به همین خاطر خواب مطلوبی نخواهید داشت.

? خستگی اول صبح | مشکلات تنفسی

بسیاری از مشکلات تنفسی و به‌خصوص آپنه یا وقفه‌های تنفسی باعث احساس خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح می‌شوند. در این شرایط بدن شما در طول شب دچار مشکل اکسیژن‌رسانی می‌شود؛ مغز برای رفع خطر شما را برای مدت کوتاهی بیدار خواهد کرد؛ این حالت ممکن است در طول شب چندین بار اتفاق بیافتد و همین موضوع باعث می‌شود تا در طول روز احساس خستگی کنید.

? خروپف کردن

با خروپف خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح دشوار می‌شود. خروپف کردن یکی از مشکلات شایع در هنگام خواب است. این شرایط باعث می‌شود که اکسیژن کافی به مغز شما نرسد و به همین خاطر شب‌ها چندین بار از خواب بیدار می‌شوید. اگر دچار خروپف هستید بهتر است برای درمان آن تلاش کنید. برای این کار باید تمرین کنید که از راه بینی تنفس کنید. اگر این کار برایتان سخت است تا وقتی آن را به‌خوبی یاد بگیرید از نوارهای تنفس بینی استفاده کنید. این نوارها در تمامی داروخانه‌ها موجود است. خروپف بیش از هر چیز با اضافه‌وزن ارتباط دارد. به همین خاطر اگر در خواب خروپف دارید، حتما برای کاهش وزن خود اقدام کنید.

? خستگی اول صبح | رفلاکس معده

خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح می‌تواند به رفلاکس معده نیز مرتبط باشد. به‌ طور کلی رفلاکس یعنی بخشی از اسید معده به درون مری برمی‌گردد. با توجه به اینکه شب‌ها ترشح اسید معده بیشتر می‌شود این حالت ممکن است در طول شب بیشتر برای شما اتفاق بیافتد. تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری از کسانی که صبح‌ها احساس خستگی می‌کنند و دلیل آن را پیدا نمی‌کنند دچار رفلاکس معده هستند. یکی از نشانه‌های رفلاکس این است که صبح‌ها احساس می‌کنید دهانتان تلخ است. اگر فکر می‌کنید دچار این مشکل هستید هر چه زودتر برای درمان آن اقدام کنید.

? بیماری‌ های جسمانی

بسیاری از بیماری‌های جسمانی هم می‌توانند باعث خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح باشند. برای مثال کبد چرب، کم‌خونی و فقر آهن و یا کم‌کاری تیروئید ازجمله شرایطی هستند که می‌تواند خواب شب شما را تحت تأثیر خود قرار دهد. اگر سابقه ابتلا به این بیماری‌ها را دارید یا نشانه‌های آن را در خود احساس می‌کنید بهتر است راجع به این موضوع با یک متخصص مشورت نمایید.

? افسردگی

خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح می‌تواند ریشه در مشکلات روحی داشته باشد. در بین بیماری‌های روحی افسردگی بیشترین ارتباط را با این شرایط دارد. تا جایی که متخصصان دشواری در خواب را یکی از نشانه‌های اصلی بیماری افسردگی می‌داند. بیماران افسرده معمولاً در طول شب خواب خوبی ندارند، آن‌ها یا دیر به خواب می‌روند و یا خیلی زود از خواب بیدار می‌شوند؛ گاهی اوقات هم ممکن است در طول شب چندین بار از خواب بیدار شوند. این شرایط باعث می‌شود آن‌ها روزشان را با خستگی شروع کنند.

یکی دیگر از نشانه‌های افسردگی احساس خستگی و بی انرژی بودن است که با خوابیدن نیز درست نمی‌شود (این نشانه ها در افسردگی مالیخولیا بیشتر است). این بیماران هرچقدر بیشتر بخوابند بازهم در طول روز احساس خستگی و بی انرژی بودن می‌کنند. به همین خاطر یکی از نشانه‌های افسردگی این است که حتی اگر در طول شب خواب خوبی داشته‌اید بازهم صبح‌ها خسته و بی انرژی خواهید بود.

? اضطراب

از دیگر دلایل خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح، اضطراب است. اضطراب یکی دیگر از اختلالات روانی است که می‌تواند مشکلاتی را برای خواب شما ایجاد نماید. بیماری‌های اضطرابی باعث می‌شود فعالیت بخشی از مغز که مسئولیت ایجاد آرامش را بر عهده دارد کاهش پیدا کند؛ به‌جای آن شما همواره در حالت آماده‌باش برای وضعیت‌های نابسامان قرار دارید و این می‌تواند خواب شما را تحت تأثیر قرار دهد. به‌علاوه اضطراب باعث می‌شود ذهن شما آن‌قدر درگیر افکار منفی باشد که احساس کنید امکان خوابیدن برای شما وجود ندارد.

? اختلالات خواب

اختلالات خواب یکی از دلایل خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح می‌باشد. انواع اختلالات خواب هم می‌توانند مشکلاتی را برای کیفیت خواب شما ایجاد کنند و باعث شوند که فردا صبح با خستگی از خواب بیدار شوید. بعضی از این مشکلات در زمان خواب و بعضی از آن‌ها در کیفیت خواب اثر می‌گذارند. برای مثال کابوس‌ها یا راه رفتن در خواب باعث می‌شوند خواب با آرامشی نداشته باشید و این می‌تواند شرایط شما را تحت تأثیر قرار دهد.

? گرسنگی شبانه

خواب با شکم خالی همراه با خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح است. احساس ضعف و گرسنگی افراد را آشفته می‌کند و خواب را بر هم می‌زند. بنابراین با شکم خوابی نخوابید. اما اگر رفلاکس معده دارید؛ مصرف غذا را به عصر منتقل کنید تا دردی تحمل نکنید.

? مصرف الکل

یکی از دلایل خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح، مصرف الکل است. این ماده آرام بخش به قدری عضلات بدن فرد را شل می‌کند که با خواب طولانی باز هم نشانه هایی از خود بر جا می‌گذارد. برای خواب راحت، از مصرف الکل پرهیز کنید.

درمان خستگی صبحگاهی و بعد از خواب

خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح درمان دارد. و خستگی صبحگاهی هر دلیلی که داشته باشد؛ نشان‌دهنده این است که در جسم یا شرایط روحی خود دچار مشکل هستید. پس بهتر است این شرایط را جدی بگیرید. در بسیاری از مواقع خستگی صبحگاهی به دلیل مشکلات روحی یا عادت‌های خوابیدن غلط اتفاق می‌افتد. به همین خاطر بهتر است در اولین قدم برای درمان این شرایط با یک مشاور صحبت کنید. برای آشنایی با بهترین حالت خوابیدن کلیک کنید

مشاورین به شما کمک می‌کنند راهکارها و الگوهای مناسبی را برای بهبود شرایط خوابتان پیدا کنید؛ و از خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح در امان بمانید. اما اگر این راهکارها نتوانستند مشکل شما را حل کنند بهتر است به وجود مشکلات جسمانی شک کنید و برای درمان آن‌ها از یک متخصص کمک بگیرید. برای آشنایی با بهترین روش های درمان بی خوابی کلیک کنید.

کلام آخر

خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح دلایل مختلفی دارد و افرادی که به این رفتار مبتلا هستند از خود نشان هایی را بروز می‌دهند. برای جلوگیری از این موضوع حتما باید با روانشناس مشورت کنید. روانشناس با بررسی علل خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح روش های درمانی مناسبی را به شما آموزش می‌دهد. مرکز ذهن نو شرایطی را فراهم کرده است که بدون مراجعه حضوری و در کم‌ترین زمان، می‌توانید از خدمات روانشناسی کودک مرکز مشاوره ذهن نو بهره ببرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح مربوط به آن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چه دلایلی برای خستگی صبحگاهی وجود دارد؟

مشکلات روحی مثل افسردگی، بیماری‌های جسمانی، مشکلات تنفسی و همین‌طور عادت‌های نامناسب خواب و تغذیه می‌توانند از دلایل خستگی صبحگاهی باشند.

چطور می‌توانم خستگی صبحگاهی را کمتر کنم؟

سعی کنید برنامه منظمی برای خواب یا خوراکتان داشته باشید؛ از یک مشاور کمک بگیرید و اگر این روش‌ها به شما کمک نکرد برای بررسی مشکلات جسمانی با یک متخصص مشورت نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره