حوصله ندارم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

” حوصله ندارم ، حوصله هیچ کس رو ندارم ، دلم می خواد فقط بخوابم، دوست ندارم کاری بکنم…” این‌ها افکاری است که هراز گاهی به فکرتان ممکن است خطور کند، اما وقتی این افکار ادامه پیدا کنند دردسرساز می‌شود. کسانی که به‌دفعات زیاد دچار این وضعیت می‌شوند، معمولاً مشکلات متنوعی را درزمینهٔ های مختلف زندگی خود تجربه می‌کنند. به همین دلیل، آشنایی با علل بی‌حوصلگی و تلاش برای رفع آن، یکی از بهترین اقدامات برای جلوگیری از بروز مسائل دشوار آینده برای این دسته از مردم است. اگر فکر می کنی دچار افسردگی شده اید، حتما برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

من اصلا حوصله ندارم

تقریباً همه ما روزهایی را با بی‌حوصلگی نسبت به امور روزمره گذرانده‌ایم. بااین‌وجود، بعد از مدتی به حالت هیجانی همیشگی خود بازگشته‌ایم. برای همین این موضوع ممکن است چندان برای‌مان مهم و مسئله‌ساز نبوده باشد.

اما کسانی در جامعه هستند که این خلق پایین را به‌طور مداوم تجربه می‌کنند. لذا بی‌حوصلگی برای‌شان تبدیل به‌نوعی سبک زندگی و یا با عنوانی بهتر، ویژگی شخصیتی آن‌ها شده است. این گروه از افراد معمولاً توان و انرژی کافی برای شروع کارهای جدید را در خود نمی‌بینند. مشکلاتی در زمینهٔ ارتباط برقرار کردن با دیگران داشته و نیز حتی ممکن است از پس انجام کارهای روزانه خود در طول دوره‌های بی‌حوصلگی‌شان، برنیایند.

بیشتر بخوانید : درمان ناامیدی

عوارض گفتن حوصله ندارم

برحسب شدت و درجه بی‌حوصلگی و همچنین علت زیربنایی آن، مشکلاتی که افراد گزارش کرده‌اند متفاوت بوده است. برخی از رایج‌ترین شکایات این اشخاص به شرح زیر می‌باشد.

  • مشکل در برقراری یا حفظ روابط نزدیک و صمیمی
  • عدم پیشرفت شغلی
  • مشکلات و ضعف جدی در کار و تحصیل
  • افزایش مسائل و نارضایتی‌های زناشویی
  • بی‌انگیزه بودن
  • نادیده گرفتن استعدادها و توانمندی‌های خود
  • بی‌علاقه بودن نسبت به موفقیت و پیشرفت

چرا حوصله هیچ کس و هیچ چیز را ندارم ؟

گاهی ممکن است علت این فقدان انرژی و رخوت، برای خود فرد مشخص باشد. ممکن است مسائلی همچون، پسرفت‌های تحصیلی، سوگ، از دست دادن موقعیت یا شئ موردعلاقه و… دلیل مشخص بی‌حوصلگی چند روز یک نفر باشد؛ اما به‌طورمعمول علل بی‌حوصلگی برای بسیاری از افراد مبهم است. این نامشخص بودن اشاره به این موضوع دارد که بی‌حوصلگی شخص احتمالاً به خاطر رخ دادن یک حادثه گذرا نبوده است. احتمالاً اتفاقات و تجارب مختلفی برای فرد به وجود آمده است که به‌مرور باعث ایجاد این نوع بی‌انگیزگی در وی شده است.

فروشگاه آرامیس

ازجمله شایع‌ترین مسائلی که باعث به وجود آمدن حس بی‌حوصلگی در افراد می‌شود، به شرح زیر است.

مشکلات سخت و ناخوشایند زندگی

بروز مسائلی همچون اخراج شدن از شغل خود، از دست دادن افراد مهم و عزیز در زندگی، بیماری‌های صعب‌العلاج یا لاعلاج، بحران‌های اقتصادی، مواجه‌شدن با جنگ، طلاق و غیره همواره برای هر انسانی بحران‌زا به شمار می‌آید. بااین‌حال ظرفیت تحمل و سازگاری هر فرد منحصر به خود او است. لذا هر کس زمان خاصی برای سازش با این اتفاق‌ها را نیاز دارد.

اما گاهی شرایطی پیش می‌آید که برخی از افراد قبل از اینکه مشکل قبلی خود به‌طور کامل پشت سر بگذارند، وارد دردسر جدیدی می‌شوند. در این حالت، درصورتی‌که مهارت مدیریت بحران و حل مسئله در این عده به‌خوبی پرورش نیافته باشد با مشکلات متعددی ازجمله بی‌حوصلگی روبرو خواهند شد.

احساس بی‌معنا بودن زندگی

دسته‌ای از مردم توانسته‌اند برای زندگی و وجود خود معنای باارزشی پیدا کنند. این عده دچار حس پوچی و تهی بودن می‌شوند و درنتیجه دلیلی برای انجام امور مختلف، جلو بردن برنامه های خود، موفقیت تحصیلی و مواردی از این قبیل ندارند. احساس پوچ بودن و بی‌معنایی زندگی، یکی از نشانه‌های افسردگی است که درصورتی‌که ادامه یابد ممکن است آسیب‌های روانی بیشتری را به بار آورد.

کمال طلب بودن

زندگی صفر و صدی افراد کمال‌گرا یکی از رایج‌ترین علل بی‌حوصله بودن این اشخاص برای انجام امور روزمره زندگی است. کسانی که در این گروه قرار می‌گیرند، نتایج اعمال خود را تنها در بهترین حالت خود می‌پذیرند. لذا درصورتی‌که احساس کنند کاری از همان ابتدا ممکن است عالی پیش نرود، اصلا حاضر به شروع و انجام آن نخواهند شد.

لازم به ذکر است که بنا بر نظر برخی از متخصصان حوزه سلامت روان، کمال‌گرایی افراد ممکن است دفاع و مقابله‌ای برای پوشاندن اضطراب خوب نبودن، بهترین نبودن یا دوست‌داشتنی نبود باشد. به همین منظور توصیه می‌شود درصورتی‌که این افراد به خاطر ویژگی‌های کمال خواهی‌شان دچار مشکل شدند، به روانشناسان یا مشاوران مجرب رجوع کنند.

ناراحتی‌های روحی و روانی

مشکلات روحی ازجمله اضطراب، انواع فوبیا، افسردگی و… معمولاً بیشترین تأثیر را روی عملکرد فرد در بخش های مختلف زندگی می‌گذارد. این یعنی مشکلات شخص چندین حوزه از زندگی فردی و اجتماعی او را دربرمی‌گیرد. درنتیجه، اکثر انرژی فرد صرف دست‌وپنجه نرم کردن با آن مشکل و ناراحتی‌های ناشی از آن می‌شود. لذا دیگر توانی برای انجام کارهای دیگر نمی‌ماند و فرد نسبت به آن‌ها بی‌حوصله می‌شود. پس برای کسب اطلاع بیشتر حتما مقاله نشانه های افسردگی را بخوانید.

حوصله ندارم | پیشنهادهایی برای سرحال آمدن تان

آرام ولی پیوسته جلو بروید

کسانی که نسبت به گذشته احساس بی‌حوصلگی می‌کنند، معمولاً سعی دارد از یک روز خاص (مثلاً شنبه)، دوباره به روال سابق خود بازگردند. آن‌ها توقع دارند که از همان ابتدا بتوانند به‌اندازه قبل کار کنند؛ اما شکست می‌خورند. برای همین دوباره احساس شکست کرده و چرخه بی‌حوصلگی خود را به همین منوال ادامه می‌دهند.

لازم است توجه داشت که برای رسیدن به عملکرد سابق، باید با گام‌های کوچک ولی پیوسته شروع کرد تا کم‌کم به هدف رسید.

خودتان را تشویق کنید

به یاد داشته باشید که قرار نیست موفقیت‌های کوچک را در انتظار صعود به قله نادیده بگیرید. هرروز هنگامی‌که توانستید به میزان مطلوبی از کارهای مشخص شده رسیدگی کنید برای خود جایزه تعیین کنید. این تشویق می‌تواند یک شی کوچک دوست‌داشتنی یا زمانی برای گذراندن با عزیزان و یا حتی کمی استراحت باشد. البته در دادن این هدیه‌های کوچک نیز باید احتیاط به خرج دهید.

نیمه پر لیوان را هم ببینید

در پایان هر روز سعی کنید یک لیست با حداقل دو یا سه اتفاق خوشایند امروز را برای خودتان یادداشت کنید. این امر به شما در دیدن زاویه جدیدی از دنیا کمک می‌کند و باعث دقیق‌تر شدن شما به جزئیاتی می‌گردد که قبلاً توجه نمی‌کردید. لازم نیست موضوع خیلی خاصی باشد تا یادداشت کنید؛ برای مثال دیدن شکوفه‌های کوچک یک درخت، لبخند یا نگاه محبت‌آمیز مادر یا همسر و از این قبیل رخ‌داده‌ای معمول می‌تواند به شما در یادآوری زیبایی‌های پیش روی‌تان کمک‌کننده باشد.

تغییراتی در زندگی خود ایجاد کنید

شاید لازم باشد تغییراتی در ساعت خواب‌وبیداری، سبک زندگی و یا عادات غذایی خود بدهید. عده‌ای از مردم از این نوع تغییرات به‌شدت گریزان هستند؛ اما باید توجه کنید که درصورتی‌که این کار باعث بهبود روحیه و عوض شدن شرایط‌تان گردد، بسیار مفید خواهد بود.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره