علت بی خوابی چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

علت بی خوابی چیست؟ این سؤال حداقل در یک دوره‌ از زندگی برای همه ما پیش می‌آید. ناراحتی‌های روحی، دردهای جسمانی و استفاده از داروها می‌توانند علت بی‌خوابی باشند. بی‌خوابی مشکل آزاردهنده‌ای است که پیامدهای منفی زیادی به همراه دارد. به همین خاطر پیدا کردن علت و راهی برای درمان آن موضوعی حیاتی است و باید برایش جوابی پیدا کنیم.

گاهی اوقات می‌دانیم که اختلالات خواب به دلیل تغییر در شرایط زندگی ایجاد شده است؛ اما درعین‌حال علت بی‌خوابی می‌تواند بسیار پیچیده باشد؛ اگر احساس می‌کنید دلایل اختلال خواب خود را پیدا نمی‌کنید؛ یا راهی برای درمان آن ندارید بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت بی خوابی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات خواب کلیک کنید.

علت بی خوابی

علت بی خوابی چیست

 

به طور میانگین هر کسی باید 7 الی 8 ساعت خواب شبانه روز داشته باشد. بی خوابی به صورت حاد و مزمن وجود دارد. بی خوابی حاد معمولا به دلیل استرس یا حادثه آسیب زا به مدت چند روز یا چند هفته به وجود می‌آید. اما بی خوابی مزمن به دلیل عادات، حوادث زندگی و نتیجه استرس است و به مدت یک ماه یا بیشتر وجود دارد. علت بی خوابی نیز در دسته های مختلفی وجود دارد. که در این مقاله به تمامی موارد اشاره کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

رابطه علت بی خوابی با انواع آن

بی‌خوابی یکی از شایع‌ترین اختلالات خواب است. بسیاری از مردم جهان هر شب با این موضوع درگیر می‌شوند و زمان خواب برای آن‌ها تبدیل به مسئله‌ای زجرآوری شده است. درعین‌حال گروه دیگری هستند که شب‌ها به‌راحتی می‌خوابند اما صبح‌ چند ساعت زودتر بیدار می‌شوند و دیگر نمی‌توانند بخوابند. در کنار این دو گروه کسانی هم هستند که در ساعت خواب و بیداری مشکلی ندارند؛ اما در طول شب بارها از خواب بیدار می‌شوند.

تمام این شرایط باعث می‌شود که در طول روز احساس خستگی داشته باشید و نتوانید با تمرکز کافی به برنامه‌هایتان رسیدگی کنید. پیدا کردن علت بی خوابی شاید بتواند تا حد زیادی این مشکلات را برطرف کند. بعضی از مهم‌ترین دلایل اختلال در خواب را در ادامه با یکدیگر بررسی می‌کنیم. برای آشنایی با عوارض بی خوابی کلیک کنید.

علت بی خوابی برای گروه های مختلف

علت بی خوابی برای گروه های مختلف

 

گاهی اوقات علت بی خوابی پیچیده‌تر از آن هستند که به‌راحتی بتوانید تشخیص‌اش دهید. بعضی مواقع هم بیش از یک علت برای بی‌خوابی وجود دارد. برای مثال ممکن است به خاطر برنامه کاری‌تان برای مدتی نتوانید شب‌ها خواب کافی داشته باشید و کمبود خواب‌تان را در طول روز جبران کنید.

بعد از مدتی به شرایط جدید عادت خواهید کرد و حتی اگر زمان کاری‌تان به حالت عادی برگردد، بازهم شب‌ها دچار بی‌خوابی خواهید شد. تحقیقات روانشناسان نشان می‌دهد که مهم‌ترین دلایل بی‌خوابی عبارتند از:

? بیماری‌های روحی

بیماری های روانی یکی از دسته های علت بی خوابی است. بیماری‌های روحی مانند اضطراب و افسردگی تأثیر بسیاری در اختلالات خواب دارند. این مشکلات باعث می‌شوند شما به‌خصوص در هنگام به خواب رفتن یا نخستین ساعات پس از بیداری دچار افکار منفی و پراضطراب شوید. درگیری با این افکار طبیعتاً توانایی خواب راحت را از شما خواهد گرفت. به‌علاوه این بیماری‌ها باعث تغییر در نظم مواد شیمیایی که از مغز ترشح می‌شوند خواهد شد. این تغییرات بدن شما را از حالت آرامشی که برای خواب به آن نیاز دارد خارج می‌کند.

? مشکلات جسمانی

همه ما تجربه این موضوع را داریم که وقتی دچار درد و ناراحتی هستیم به‌راحتی خوابمان نمی‌برد. مشکلات تنفسی، احساس درد یا تب بالا تأثیر بسیاری روی کیفیت خواب ما خواهند گذاشت. بنابراین مشکلات جسمانی را نیز علت بی خوابی می‌دانیم.

? سبک زندگی نامناسب

بعضی از عادت‌های اشتباه زندگی می‌توانند خواب شما را تحت تأثیر قرار دهند و علت بی خوابی باشند. خوردن غذاهای چرب در آخرین ساعات شب، استفاده زیاد از نوشیدنی‌هایی مثل چای و قهوه یا نداشتن فعالیت بدنی باعث دشواری در خواب شبانه می‌شود.

استفاده از تلفن همراه پیش از خواب هم یکی دیگر از عادت‌های اشتباهی است که در دهه‌های اخیر اضافه رواج یافته. نور صفحه تلفن همراه یا تلویزیون باعث می‌شود مغز شما بیش‌ازحدی که باید نور دریافت کند و این کار ترشح ملاتونین یا هورمون خواب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. انجام فعالیت‌هایی مثل درس خواندن در آخرین ساعات شب میزان فعالیت مغز شما را افزایش می‌دهد و به همین خاطر نمی‌توانید خواب راحتی داشته باشید.

? علت بی خوابی | عادات خواب اشتباه

دیر وقت خوابیدن و دیرتر بیدار شدن در صبح (برای جبران کمبود خواب) یکی از علت بی خوابی است. به‌طور میانگین بدن ما به 8 ساعت خواب در طول شبانه‌روز نیاز دارد. گاهی اوقات دلیل بی‌خوابی این است که در زمان اشتباهی می‌خوابیم. عادت‌های اشتباهی مثل خوابیدن‌های طولانی‌مدت در میانه روز یا دیر بیدار شدن صبح باعث می‌شود که شب‌ها دچار بی‌خوابی باشیم.

هیچ چیز نمی‌تواند خواب شب را جبران کند. طبق تحقیقات مشخص شده بدن انسان از ساعت 10 شب تا 5 صبح بهترین کیفیت خواب را می‌تواند داشته باشد.

? نامناسب بودن محیط خواب

محیطی که برای خواب انتخاب می‌کنیم باید ازنظر نور، دما و سکوت در شرایط مناسبی باشد. وجود محرک‌های اضافی باعث می‌شود که نتوانید به‌ راحتی بخوابید. به همین خاطر خیلی موقع‌ها استفاده از وسایل تزئینی نامناسب در اتاق‌ خواب علت بی خوابی می‌شوند.

یک نکته دیگر راجع به محیط خواب این است که باید از این محیط صرفاً برای خوابیدن استفاده کنید. انجام کارهای دیگری مثل درس خواندن یا غذا خوردن در رختخواب باعث می‌شود نتوانید به‌خوبی در این مکان استراحت کنید. برای پیدا کردن سایر علت خواب آلودگی کلیک کنید.

? علت بی خوابی | برنامه کاری

برنامه های کاری در دسته علت بی خوابی قرار می‌گیرد. شیفت‌های کاری شبانه نظم خواب شما را به هم می‌ریزند. در این شرایط مجبور هستید در شب بیدار باشید و به همین خاطر احتمالاً در طول روز خواب‌آلود هستید یا زمانی را به خواب اختصاص می‌دهید. این موضوع به‌تدریج نظم خواب شما را به هم می‌زند و باعث خواهد شد تا حتی شب‌هایی که امکان استراحت دارید نتوانید به‌راحتی بخوابید. برای آشنایی با متدهای تنظیم سیکل خواب کلیک کنید.

? استفاده از داروها و مواد مخدر

بعضی از داروها به‌ خصوص داروهای ضد افسردگی مثل بوپروپیون باعث دشواری در خواب و حتی علت بی خوابی می‌شوند. درواقع این داروها به‌گونه‌ای ساخته شده که احساس سستی و کسالت را در بیماران افسرده از بین ببرد و به همین خاطر استفاده از آن‌ها قبل از خواب باعث دشواری در به خواب رفتن می‌شود. بعضی از مواد مخدر به‌خصوص شیشه نیز نیاز مصرف‌کننده به خواب را کاهش می‌دهند.

? علت بی خوابی | سفرهای بین‌قاره‌ای

سفر رفتن در شرایطی که اختلاف‌ زمانی بالایی بین مبدأ و مقصد وجود داشته باشد برای مدتی باعث اختلال در خواب می‌شود که طی چند روز از بین خواهد رفت. اختلاف ساعات برای کسانی که شغلشان ایجاب می‌کند که در سفر باشند تبدیل به معضل بزرگی می‌شود. با تنظیم برنامه‌های کاری می‌توان با این پدیده مقابله کرد. بنابراین سفرهای بین قاره ای را علت بی خوابی می‌شماریم.

? افزایش سن

افزایش سن از دیگر علت بی خوابی شمرده می‌شود. روانشناسان معتقدند به‌طورکلی با افزایش سن اختلالات خواب بیشتر می‌شوند. زیرا بدن در این دوره نیاز کمتری به خواب دارد. این موضوع به معنای آن نیست که همه آدم‌ها با رسیدن به سن خاصی اختلالات خواب را تجربه می‌کنند. بلکه زندگی شما در سالمندی تا حد زیادی به کیفیت زندگی‌تان در سال‌های جوانی بستگی دارد.

? مصرف وعده سنگین غذایی قبل از خواب

مصرف وعده غذایی سنگین در دسته علت بی خوابی قرار دارد. زمانی که وعده های سنگین غذایی مصرف کنید به معده شما فشار وارد می‌شود. و همین فشار معده از دلایل بی خوابی می‌شود. با مصرف زیاد غذا احساس ناراحتی خواهید کرد و این احساس شامل سوزش معده، برگشت اسید معده و … می‌شود.

? کمبود ویتامین

از علت بی خوابی می‌توان به کمبود ویتامین اشاره کرد. کمبود برخی از ویتامین ها باعث کم خوابی می‌شود و این ویتامین ها شامل موارد زیر است.

? ویتامین D

? ویتامین C

?ویتامین E

? ویتامین B6

بی‌خوابی شبانه منجر به چه مشکلاتی می‌شود؟

بدن در طول شبانه‌روز نیاز به 7 تا 9 ساعت خواب دارد. بیشتر این نیاز توسط خواب شبانه تأمین می‌شود. تنها فایده خواب شبانه به دست آوردن انرژی برای روز بعد نیست. کسانی که به هر دلیلی شب‌ها خواب راحتی ندارند بیش از دیگران درخطر بروز بیماری‌هایی مثل افسردگی، کاهش سطح ایمنی بدن و یا اختلالات حافظه هستند.

به همین خاطر اگر شما یا هر یک از اطرافیانتان درگیر اختلالات خواب شده بهتر است برای علت بی خوابی و درمان آن از یک متخصص کمک بگیرید. برای اشنایی با انواع روش‌های درمان بی خوابی کلیک کنید.

کلام آخر

در این مقاله راجع به علت بی خوابی اشاره کرده ایم. بی خوابی به دلایل مختلفی در افراد به وجود می‌آید که بستگی به شرایط زندگی فرد دارد. بی خوابی را جدی بگیرید و برای درمان به دنبال راهکار باشید. در اقدام اول باید از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید تا علت بی خوابی را تشخیص دهند و سپس برای درمان اقدام کنند.  مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت بی خوابی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

مهم‌ترین دلیل بی‌خوابی چیست؟

بی‌خوابی با توجه به شرایط و سبک زندگی شما می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سبک زندگی نامناسب، عادت‌های اشتباه در خواب‌وبیداری و همین‌طور بیماری‌های روحی مثل افسردگی و اضطراب اشاره کرد.

آیا دارویی برای درمان بی‌خوابی وجود دارد؟

بله؛ برای درمان اختلالات خواب به‌خصوص از داروهای ضد اضطراب استفاده می‌شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫3 دیدگاه ها

  1. از مطلبی که نوشته بودین خوشم اومد امیدوارم این اینترنت رو از ما نگیرن. من خودم به شخصه همه کارام رو اینترنتی انجام میدم. اینجا هر چیزی که میخوایم پیدا میشه و کسایی مثل شما با ارائه مطلبای بدردبخور دارن بهمون کمک میکنن که کارمون سریع تر راه بیفته. حتی دیدم واسه لوله بازکنی برچسب دیگه نیازی نمیشه و با دوتا کلیک ساده میشه چاه بازکن پیدا کرد! دم همگی شما صاحبای سایت های مختلف گرم که اینطوری کارمون رو راحت کردین.

  2. یکی از کاملترین مقاله هایی بود که خوندم، راجع به علت بی خوابی سرچ کردم و این مقاله ام توضیح اضافه نداشت. ممنون از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره