تاثیرات روانی جنگ | درمان اثرات منفی جنگ

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تاثیرات روانی جنگ طیف وسیعی از مشکلات روانی را در بر می‌گیرد که بیشتر آنها بعد از پایان جنگ و با برگشتن به زندگی عادی بروز می‌کنند. جنگ موضوعی که همه افراد جامعه را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات زیادی به بار می‌آورد. برخی تصور می‌کننتد که این حالت فقط گریبان گیر سربازانی است که در صحنه های نبرد حضور داشته اند. اما این حتی برای خانواده های آنان و افراد جامعه نیز صادق است. تبعات جنگ بسیار گسترده بوده و محدود به جراحت های جسمانی نیست. کشورهایی که درگیر جنگ می‌شوند؛ مدت زمان زیادی را باید صرف کنند تا به دوران قبل از جنگ خود برسند. به همین دلیل باید راجع به این موضوع اطلاعاتی را کسب کرده و همچنین آن را کنترل نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه از بین بردن تاثیرات روانی جنگ می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تاثیرات روانی جنگ

تاثیرات روانی جنگ به قدری موضوعی مهم و تاثیر گذار محسوب می‌شود که بسیاری از اختلالات روانی بر این اساس شناخته شده و حتی به این دلیل بروز می‌کنند. بسیاری از کشورهای درگیر جنگ جهانی دوم بعد از پایان جنگ با سیل عظیمی از خودکشی مواجهه شدند که همه آن مربوط به تاثیرات روانی جنگ بود.

در این شرایط افراد هم تحت تاثیر مسائل اجتماعی قرار گرفته و هم به دلیل عزیزانی که از دست داده اند و یا آسیب هایی که دیده اند؛ قرار می‌گیرند. این موضوع تا حدی طبیعی است. اما این غم نباید به حدی برسد که افراد را به فکر خودکشی بیاندازد. به همین دلیل مدیریت آن حائز اهمیت است.

برای آشنایی با راه های از بین بردن ترس از جنگ کلیک کنید.

انواع تاثیرات روانی جنگ

انواع تاثیرات روانی جنگ

تاثیرات روانی جنگ تنها به فشار روانی که به افراد وارد می‌کند محدود نمی‌شود. بلکه کاملا پیشرونده بوده و افراد را مبتلا به اختلالات روانی نیز می‌کند. این موضوع هم برای سربازان و هم مردم عادی اتفاق می‌افتد. مفهوم نوستالژی در ابتدا از همین شرایط شناخته شد. سربازان جنگ جهانی اول در سوئیس نشانه های جسمانی دردناکی را تجربه می‌کردند که هیچ توجیح بدنی برای آنها وجود نداشت.

بعد از مدتی پزشکان متوجه شدند که این علائم تنها به دلیل موضوعات روانی است که ناشی از دوری این افراد از خانواده هایشان و همچنین مسائل دیگر اتفاق می‌افتد و اسم این حالت را نوستالژی گذاشتند. برخی دیگر از حالات روانی که افراد در حین جنگ و یا بعد از تجربه می‌کنند؛ شامل موارد زیر می‌شود.

⭕افسردگی

افسردگی یکی از تاثیرات روانی جنگ است که به دلیل احساس بی ارزشی و گناه در افراد ظاهر می‌شود. این افراد بسیار ناامید بوده و در بیشتر موارد دچار اختلالات تغذیه ای می‌گردند. همچنین افسردگی در مواردی به خودکشی نیز منجر می‌شود.

⭕اضطراب | تاثیرات روانی جنگ

طبیعی است که افراد در حین جنگ و یا بعد از اضطراب را در خود تجربه کنند. البته هنوز به طور قطعی مشخص نشده است که این استرس دقیقا از چه موضوعی ناشی می‌شود. در واقع دانشمندان نمی‌دانند که افراد به فکر منافع شخصی خود بوده و یا به مسائل فراگیرتری فکر می‌کنند.

برای آشنایی با راه های از بین بردن علت کابوس دیدن کلیک کنید.

⭕اختلال استرس پس از سانحه

اختلال استرس پس از سانحه یکی از تاثیرات روانی جنگ است که کاملا بعد از پایان جنگ ظاهر می‌شود. مخصوصا سربازانی که که جنگ را پشت سر گذاشته حالات شدید روانی و جسمانی را تجربه کرده که علت آن دقیقا همین اختلال است. در این حالت فرد مدام به گذشته فکر کرده و خاطرات را برای خود مرور می‌کند. برای آشنایی با اختلال استرس از پس از سانحه کلیک کنید.

⭕ناتوانی در خوابیدن از تاثیرات روانی جنگ

یکی از شکایات رایج بازماندگان جنگی یا کهنه سربازان مشکلات خواب است. این افراد خیلی اوقات می‌توانند در طول روز به مصائب و حوادثی که طی جنگ برایشان رخ داده فکر نکنند. اما همچنان آن ها را در ناخودآگاه خود دارند. و وقتی به خواب می روند تمامی لایه های امنیتی روانی شان برداشته شده و این گونه تمام اضطراب ها و دردهایی که پنهان کرده بودند بیرون میریزند. این همان زمانی است که فرد با یک شوک شدید از خواب می پرد. ب=

راهکارهای کاهش تاثیرات روانی جنگ

کنترل تاثیرات روانی جنگ

از طرفی برای کاهش تاثیرات روانی جنگ نیز راهکارهای موثری وجود دارد. با اینکه به طور کلی پشت سر گذاشتن این دوران نیاز به زمان زیادی داشته و حتی گاهی برخی از افراد تا پایان عمر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما به طور کلی این روش ها می‌تواند تا حدی بروز احساسات بد را کاهش داده و یا کنترل کند. در این قسمت به بررسی این روش ها می‌پردازیم.

◀استراحت

یکی از اصلی ترین روش ها در مورد کاهش تاثیرات روانی جنگ، بعد از این دوران استراحت کردن است. افراد باید به اندازه خوابیده و حتی تفریحاتی برای خود داشته باشند. برخی از افراد تحت تاثیر دوران جنگ، دچار مشکلاتی در خواب خود می‌شوند. که همین موضوع مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد می‌کند. باید فکر کردن به کارهای عقب مانده و شرایط محیطی را برای مدتی متوقف کرده و با تمرکز بر حالت بدنی و تنفس خود، مدتی را استراحت کنند. فراموش نکنید که خواب یکی از حالاتی است که در آن مغز شروع به ترمیم خود می‌کند.

◀به چالش کشیدن خود

با اینکه بهتر است برای مواجهه با تاثیرات روانی جنگ فشار زیادی را به خود وارد نکنید. اما در برخی موارد باید درگیر چالش های جدید در زندگی روزمره شد. در چنین شرایطی افراد می‌توانند کمتر به گذشته فکر کنند. برای مثال پیاده روی، رقصیدن، و یا حتی نواختن ساز می‌تواند تا حد زیادی استرس را کاهش دهد.

◀ذهن آگاهی

ذهن آگاهی برای کاهش تاثیرات روانی جنگ، بدین معناست که افراد بتوانند در لحظه با جریان زندگی رابطه ای واقع گرایانه برقرار کنند. این موضوع مخصوصا بعد از دوران جنگ دشوار است. در واقع افراد دچار حواسپرتی شده و نمی‌توانند به خوبی تمرکز کنند. اما برای رسیدن به حالت باید کاملا در لحظه زندگی کرده، هدفمند باشند و همچنین از قضاوت کردن نیز پرهیز کنند. برای اطلاع از راه های کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی کلیک کنید.

◀اهمیت دادن به خود

برخی به اشتباه تصور می‌کنند که اهمیت دادن به خود برای کاهش تاثیرات روانی جنگ، کاری خودخواهانه است. اما اگر بتوانند سلامت روانی خود را مدیریت کنند و به یک حالت نسبتا پایدار برسند؛ می‌توانند گام های موثرتری در جهت کمک کردن به دیگران و یا حتی به کشور خود بردارند. اهمیت دادن به خود شامل استراحت کردن به اندازه کافی، مهربانی با خود و همچنین سازگاری و پذیرش شرایط جدید است.

◀دنبال نکردن اخبار

یکی از موضوعاتی تاثیرات روانی جنگ را به شدت افزایش می‌دهد؛ دنبال کردن اخبار است. برخی از افراد به اینکار اعتیاد پیدا کرده و از بی خبری دچار استرس می‌شوند. اما این اخبار کاملا منفی بوده و باعث تشدید فشارهای روانی می‌شود. به همین دلیل باید برای مدتی از اخبار دور بوده و به طور کلی ورودی های مغز را کنترل نمود.

◀وقت گذرانی با دیگران

شبکه های حمایتی در مورد تاثیرات روانی جنگ، نقش مهمی بازی می‌کنند. افراد باید در این شرایط با دیگران در ارتباط بوده و در جمع ها حضور یابد. وقت گذرانی با خانواده و دوستان به افراد در پشت سر گذراندن این دوران کمک بزرگی می‌کند.

◀مراجعه به روانشناس

همچنین بهتر است افراد در کنار همه روش های بالا از یک روانشناس نیز در زمینه تاثیرات روانی جنگ کمک بگیرند. در واقع درمان هریک از مشکلاتی که قبل تر به آنها اشاره شد؛ تنها با مراجعه به روانشناس امکانپذیر است.

◀ورزش کردن

یکی دیگر از اقدامات موثر در مورد تاثیرات روانی جنگ، ورزش کردن و فعالیت بدنی است. اینکار بسیار به بالابردن روحیه افراد کمک کرده و تنش های آنان را کاهش می‌دهد. بهتر است در ابتدا به گام های سبک تر شروع کرده و به مرور برنامه های طولانی مدت تر و فشرده تر داشته باشند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

سخن پایانی

جنگ موضوعی است که همه افراد جامعه و حتی در ابعاد گسترده تر یک کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل اگر هر یک از افراد نتوانند بر تاثرات روانی جنگ غلبه کنند؛ این موضوع روز به روز حاد تر می‌شود. در این مورد افراد باید به تنهایی اقداماتی را انجام داده و همچنین از یک روانشناس نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کاهش تاثیرات روانی جنگ می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره