وابستگی کودک به لباس خاص | 4 دلیل وابستگی به لباسی خاص

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

وابستگی کودک به لباس خاص معمولا در سن ۲ تا ۵ سالگی اتفاق می‌افتد. در این سن کودکان علاقه بسیار زیادی به لباس پوشیدن‌ های تکراری دارند. در برخی از شرایط به قدری وابستگی کودک به لباس خاص بیشتر می‌شود؛ که حتی مادرها توانایی شستن این لباس‌ها را ندارند. به همین دلیل باید تعویض لباس کودک را هنگامی که او خواب است انجام دهند. بنابراین والدین بايد لباس‌ های کودک را هنگام یک عملیات شبانه انجام دهند. و تا قبل از بیدار شدن او لباس ‌های تمیز و مرتب به تن کودک کنند. اين تعويض بايد به شیوه ‌ای باشد که کودک متوجه تعویض لباس نشود.

بر اساس تحقیقات از هر ده کودک ۴ نفر به وابستگی دچار هستند؛ و معمولا این کودکان به لباس‌ های خاصی مانند پرنسسی و مرد عنکبوتی و وابسته هستند. روش‌ های زیادی برای مقابله با وابستگی کودک به لباس ‌های خاص وجود دارد؛ که والدین می‌توانند انجام دهند. در این روش می‌توانید از روانشناس و مشاورین متخصص در حوزه کودک راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه وابستگی کودک به لباس خاص می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

وابستگی کودک به لباس خاص

برخی از رفتار های کودکان معمولا برای والدین تعجب آور است. و والدین با هر گونه عدم درک مواجه می‌شوند. يكى از این کار های تعجب آور و عجیب غریب والدین این است که فرزنداشان به وابستگی یک لباس خاص مبتلا است. این کودکان معمولا دوست دارند که یک لباس را هر روز بپوشند و با آن رفت و آمد کنند. این وابستگی کودک به لباس خاص معمولا برای لباس ‌های پرنسسی یا شخصیت ‌های کارتونی است.

مثلا لباس‌ های پرنسسی، مرد عنکبوتى، بتمن و … لباس‌ های مخصوص و خاص برای کودکان است؛ که نسبت به آنها وابسته می‌شوند. والدین معمولا کلافه و خسته از این وضعیت می‌شوند. اما راهکار هایی وجود دارد که می‌توانید وابستگی کودک و لباس خاص را برطرف کنید. راهکار ها و روش‌ های مقابله با وابستگی کودک به لباس‌ خاص را در این مقاله توضیح داده ‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دلیل وابستگی کودک به لباس پوشیدن خاص

وابستگی کودک به لباس خاص دلایل متفاوتی دارد. برخی از کودکان طبق نظر خاص خود به لباس وابسته می‌شوند. در این بخش مقاله دلیل اینکه کودک چرا چنین رفتاری را انجام می‌دهد توضیح داده ‌ایم.

? وابستگی شدید کودک

یکی از دلایل وابستگی کودک به لباس خاص، وابستگی روانی بسیار شدید می‌باشد. برخی از کودکان به وسایل خاص خود بسیار وابسته می‌شوند و در تمامی شرایط از این وسایل استفاده می‌کنند. والدینی که کودکان وابسته دارند؛ بسیار سخت ‌تر با این مسائل روبرو می‌شود. و معمواً نیز به دنبال راهکار های کنترل و مقابله با این رفتار هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پوشش کودکان کلیک کنید.

? راحتی داخل این لباس

راحتی داخل لباس یکی از دلایل وابستگی کودک به لباس خاص می‌باشد. برخی از لباس ‌ها به قدری پارچه نرم و بافت خوبی دارد که کودک به آن وابسته می‌شود. حتی در این شرایط افراد بزرگسال نیز معمولا به لباس ‌های نرم و خاص وابسته می‌شوند؛ و بیشتر مواقع آنها را بر تن می‌کنند.

? کودک اعتماد به نفس کسب می‌کند

یکی از دلایل وابستگی کودک به لباس خاص، این است که کودک حس اعتماد به نفس دریافت می‌کند. برخی از کودکان با پوشیدن لباس‌ های قهرمانان و خاص خود، اعتماد به نفس دریافت می‌کنند. و همیشه دوست دارند با پوشیدن این لباس‌ ها ابر قهرمان‌ های زندگی باشند.

? پوشیدن لباس برایشان راحت است

از دیگر دلایل وابستگی کودک به لباس خاص، این است که کودک پوشیدن برخی از لباس‌ ها را بسیار راحت می‌داند. برخی از لباس‌ ها پوشیدن راحت دارند و حتی شاید گشاد باشند. به همین دلیل است که کودک پوشیدن چنین لباس‌ هایی را به پوشیدن لباس ‌های تنگ ترجیح می‌دهد.

روش مقابله با وابستگی کودک به لباس‌ های خاص چگونه است؟

راه های از بین بردن وابستگی کودک به لباس خاص

? برای پوشیدن لباس‌ های کودک قانون برقرار کنید. مثلا با کودک هماهنگ کنید که لباس‌ هایش باید هفته‌ ای دو بار شسته شود. و لباس ‌های تکرارى خود را در بیاورد. آموزش دهید که هر چند وقت یکبار لباس ‌های کثیف خود را داخل سبد لباس‌ های کثیف بی‌اندازد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پوشک مناسب برای نوزاد و کودک کلیک کنید.

? برای کودک روز هایى مشخص کنید که لباس‌ های خاص خود را بپوشد. مثلا به او بگویید که این لباس خاص و مورد علاقه تو فقط باید روز های سه شنبه پوشیده شود و مخصوص این روز است.

? صبور باشید و با آرامش با کودک رفتار کنید. در این شرایط نباید با کودک بحث کنید. در غیر این صورت کودک رفتار لجباز گونه خواهد داشت. و مشکل را بزرگتر خواهد کرد. (حتما درباره نحوه برخورد با کودک لجباز را بخوانید).

? کودک را درک کنید و او را مجبور به پوشیدن لباس ‌های دیگر نکنید. شاید این مسئله برای کودک چنان بزرگ نباشد، اما باید اطلاع داشته باشد که چنین مسئله‌ ای برای والدینش بی‌ معنی نیست. پس با کودک صحبت کنید و بگویید که شما او را درک می‌کنید. و او نیز باید چنین درک متقابلی داشته باشد. اگر رفتار بر عکس انجام دهید، کودک لجبازی می‌کند و وضعیت را بدتر می‌کند.

? برای آماده کردن کودک باید زمان بیشتری در نظر بگیرید. به دلیل اینکه راضی کردن کودک برای پوشیدن لباس دیگر زمان زیادی را از شما می‌گیرد، بهتر است که کار ها و تعویض لباس کودک را به لحظه آخر موکول نکنید.

? به کودک حق انتخاب دهید. حتما باید برای انتخاب لباس به کودک حق دهید. زیرا او باید آن لباس‌ ها را بر تن کند. مثلا بهتر است که سه مدل لباس با طرح و نقش متفاوت انتخاب کنید و او را روبروی کودک قرار دهید؛ تا به خواست خود یکی از آنها را انتخاب کند و بر تن کند.

? از کودک سوال کنید که از چه چیز لباس ‌های دیگر متنفر است؟ شاید درز، زیپ و برش پارچه برای کودک آزار دهنده باشد. و شاید کودک از طرح روی لباس خوشش نیاید. بايد در این شرایط او را درک کنید و مسئله را با صحبت حل کنید.

? از یک روانشناس کودک راهنمایی بگیرید. در این شرایط معمولا روانشناس با بررسی علل وابستگی کودک به لباس خاص، راهکار های مناسب به والدین ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جنس لباس نوزاد کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد؛ وابستگی کودک به لباس خاص دلایل مختلفی دارد. و معمولا والدین از چنین شرایطی خسته می‌شوند. اما بهتر است که با کودک صحبت کنید و آرامش خود را حفظ کنید؛ تا لجبازی کودک شدت نگیرد. و از یک روانشناس متخصص در حوزه کودک راهنمایی بگیرید. تا با راهنمایی مشاوره کودک بهترین روش‌ های برخورد به شما ارائه شود. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه وابستگی کودک به لباس خاص می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره