جنس لباس نوزاد | بهترین پارچه برای لباس نوزاد و کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

جنس لباس نوزاد یکی از مواردی است که در زمان تهیه لوازم نوزادان باید مورد توجه قرار بگیرد. بسیاری از لباس‌های موجود در بازار در عین زیبایی می‌توانند برای پوست فرزند دلبندتان خطرناک باشند. باید لباسی انتخاب کنید که حساسیت‌زا نباشد، از جنس الیاف طبیعی باشد، هوا درون آن جریان پیدا کند، مقاوم باشد و به راحتی خراب نشود. با توجه به این موارد بهترین نوع پارچه برای بچه‌ها کتان، پنبه و نخ است اما خود این‌ها انواع متفاوتی دارند. اگر با پارچه های مناسب آشنایی چندانی ندارید، جای نگرانی نیست با خواندن این مقاله و دریافت مشاوره کودک می‌توانید بهترین‌ها را برای فرزندتان فراهم کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنس لباس نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

جنس لباس نوزاد | ویژگی های پارچه مناسب برای بچه ها

در بسیاری از فروشگاه‌های مربوطه لباس نوزاد در دسته جدا از سایر سنین طبقه بندی شده‌اند. به دلیل حساس بودن پوست بدن نوزاد اغلب پارچه‌های به کار رفته از کیفیت بالایی برخوردارند، با این حال به عنوان مادر لازمه بدانید که البسه فرزندتان باید چه ویژگی‌هایی را دارا باشد، تا بتوانید بهترین انتخاب را نمایید. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

1. نرمی و لطافت

روی گونه نوزاد یا کودکتان دست بکشید حتما متوجه نرمی آن خواهید شد. نوزادان و کودکان پوست نرمی دارند و به همین خاطر به لباس های نرم و لطیف نیاز دارند. لباس‌های نرم سبب خارش، حساسیت یا سایش پوست بچه نمی‌شوند. علاوه بر این لباس های نرم و تا حدودی گشاد بهترین انتخاب برای نوزادانی هستند که هنوز بند ناف آن‌ها نیفتاده است.

2. تنفس پذیری

لباس کودک باید تنفس پذیر باشد؛ یعنی هوا به راحتی درون آن جریان پیدا کند. این ویژگی سبب می‌شود که با عبور هوا از الیاف لباس دیگر کودک بیش از حد عرق نکند، در نتیجه نوزاد عرق سوز نمی‌شود و لباس مدام بوی عرق نمی گیرد.

فروشگاه آرامیس

3. مقاومت

بچه ها مراقب تمیزی لباس خود نیستند. ممکن است به هنگام بازی یا هنگام غذا خوردن غذا را روی لباس بریزند و حتی  لباس‌شان را نجس کنند. همه این‌ها باعث می شود لباس بچه‌ها بیشتر نیاز به شستشوی پیدا کند. هرچقدر شستشو بیشتر باشد، لباس هم بیشتر آسیب می‌بیند؛ پس باید برای بچه لباسی مقاوم تهیه کنید که به راحتی خراب نشود.

4. لباس هایی که زود خشک می شوند

لباس هایی که زود خشک می‌شوند بهترین انتخاب برای مادرانی است که نوزاد شیرخواره دارند. بچه‌های شیرخواره موقع آروغ زدن یا شیر خوردن معمولا کمی از محتویات معده خود را بیرون می‌ریزند، همین مسئله باعث کثیف شدن مداوم لباس‌هایشان خواهد شد. برخی از مادران مجبورند در طول یک روز بیشتر از 10 بار لباس کودکشان را عوض کنند و بشویند. برای همین نیازی به لباس هایی دارند که زود خشک شوند.

5. کشسانی

سعی کنید برای لباس خانه یا لباس بازی بچه‌ها جنس‌هایی انتخاب کنید که کشسانی بالایی داشته باشند. چرا که تحرک و رشد بچه ها زیاد است و اگر لباسشان مقاوم و کشسان نباشد به راحتی پاره می‌شود. از طرف دیگر لباسی که مدام پاره شود و دوخته شود دیگر لباس مناسبی برای فرزندتان نخواهد بود. کشسانی پارچه به خصوص برای شلوار بچه‌ها اهمیت زیادی برای روند رشد آنان دارد.

6.الیاف طبیعی به جای الیاف مصنوعی

با توجه به ویژگی‌هایی که ذکر شد، الیاف طبیعی مانند کتان، نخ و پنبه بهترین انتخاب برای لباس بچه‌ها است. لباس‌هایی که جنس غیرطبیعی و پلاستیکی دارند، بدترین انتخاب می‌باشند. لباس‌های پلاستیکی زود لکه می‌شوند، بوی عرق می‌گیرند، پس از شست و شو زبر و گلوله گلوله می‌شوند، آب می روند، حساسیت می‌دهند و اصلا برای بچه‌ها مناسب نیستند.

برای آشنایی با نیاز های اولیه و اساسی کودکان کلیک کنید.

جنس لباس نوزاد | پارچه های مناسب برای بچه ها

پارچه هایی از جنس نخ، کش باف، میکروفایبر، پنبه، کرک دار، پلی استر، کتان و … برای پوست بچه ها مناسبند. هرکدام از این پارچه ها برای یک نوع خاص لباس به کار می‌روند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

پارچه های نرم و لطیف

همانطور که پیشتر بیان شد لطافت و نرمی پارچه لباس کودک از اهمیت بالایی برخوردار است. خوشبختانه اکثر پارچه‌های پنبه‌ای خاصیت نرمی و لطافت را دارند، پس انتخاب خوبی برای کودکان هستند. در ادامه چند نمونه از پارچه‌های پنبه‌ای لطیف را معرفی می‌کنیم.

پارچه پنبه ای لاون یا نخ پنبه: این پارچه پنبه‌ای و شفاف است. نوعی حالت شکنندگی را داراست اما بسیار لطیف و نرم می باشد. یکی از خاصیت های پنبه لاون این است که زود خشک می‌شود.

پارچه پنبه ای باتیست: این پارچه جنسی شبیه به حریر دارد اما مثل حریر بدن نما و نازک نیست. گرچه این نوع پارچه درشت بافت است اما هم سبک و هم لطیف می‌باشد. نوع سوئیسی آن بین خیاطان حرفه‌ای بسیار پرطرفدار است.

پارچه پنبه ای ماهوت: پارچه ماهوت پنبه ای و سبک است که سطحی درخشنده دارد. از این نوع پارچه برای لباس‌های مهمانی کودک استفاده می‌شود. این پارچه اکثرا به شکل گلدوزی شده به فروش می‌رسد.

پارچه لنین: پارچه سبک لنین هم بسیار لطیف و نرم است. این پارچه یک دست و سبک است و همچنین حجم اضافه‌ای ندارد.

پارچه ریون بامبو: اگر از طرفداران محیط زیست هستید و می‌خواهید برای کودک خود لباسی نرم و لطیف پیدا کنید، این جنس پارچه مخصوص شماست. ریون بامبو علاوه بر لطافت و ارگانیک بودن مزایای دیگری چون ضد باکتری، ضد حساسیت و قابلیت تنظیم دمای بدن را دارد.

پارچه میکروفایبر: این نوع پارچه ضدحساسیت و لطیف است.

جنس لباس نوزاد | پارچه های تنفس پذیر

پارچه‌های تنفس پذیر که امکان عبور هوا از آن ها وجود دارد، بسیار مناسب نوزادان هستند. البته این نوع پارچه ها بیشتر برای دوخت لباس هایی که مستقیما با پوست کودک تماس دارند، استفاده می‌شوند. مثلا پارچه پنبه‌ای موسلین که انواع نازک و ضخیم آن در بازار موجود است، برای تهیه لباس زیر، آستر، زیرپوش، پوشک پارچه‌ای، قنداق و پیشبند مورد استفاده قرار می‌گیرد. یا پارچه ژرسه که پارچه‌ای تنفس پذیر و کشسان است برای دوخت جوراب شلواری به کار گرفته می‌شود.

پارچه ای برای دوخت پیراهن های دخترانه

دختربچه‌ها عاشق پیراهن های بلند، لباس های مجلسی توری و لباس عروس هستند. اگر شما هم دختردار شده‌اید احتمالا دوست دارید برایش یکی از همین لباس‌ها بدوزید یا بخرید، اما در انتخاب جنس آن تردید دارید. بهترین جنس برای پیراهن های کودکانه وال یا حریر است. پارچه حریر سبک، نازک و خنک است. توصیه می شود از این نوع پارچه برای لباس زیر کودکان استفاده نکنید.

آیلت پنبه‌ای یا گل‌دوزی انگلیسی نیز برای دوخت پیراهن دخترانه مناسب است. این پارچه را هم به عنوان پارچه اصلی و هم به عنوان پارچه تزئینی می‌توان استفاده کرد، چون خودش گلدوزی دارد.

جنس لباس نوزاد | پارچه های جاذب

پارچه‌هایی که جاذب آب باشند، بهترین انتخاب برای دوخت پوشک پارچه‌ای یا همان کهنه، تن پوش حوله ای، زیرتشکی جاذب آب، حوله و زیرانداز تعویض پوشک بچه هستند. از انواع پارچه‌های جاذب آب می‌توان به این موراد اشاره کرد: پارچه های کرک دار، پارچه کبریتی، پارچه ولور، مخمل  ابریشمی، دنیم و فلانل.

پلی‌استر پلی‌اورتان نیز پارچه‌ای ضد آب است که برای موارد ذکر شده به دردتان می خورد.

پارچه هایی با کشسانی بالا

بچه‌ها از زمانی که چهار دست و پا راه رفتن را یاد می‌گیرند، تحرک‌شان بالا می‌رود، برای بچه‌های فعال که تحرک بالایی دارند باید لباس هایی تهیه کنید که به راحتی پاره نشوند یعنی کشسانی بالایی داشته باشند. کشسانی هم برای تحریک بچه ها خوب است هم در زمان رشد آن ها انتخاب مناسبی است، چون دیرتر کوچک می شود.

پارچه‌های مناسب کودک با کشسانی بالا مثل ژرسه کش باف، اسپندکس پنبه ای ساده، کش باف دوتایی را می‌توان نام برد.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنس لباس نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

چطور می توان جنس یک لباس را متوجه شد؟

در درجه اول می توانید از فروشنده بپرسید اما ممکن است فروشنده حقیقت را به شما نگوید پس بهتر است به مارک دوخته شده به لباس توجه کنید و روی آن را بخوانید. به کمک یک دیکشنری آنلاین می توانید جنس نوشته شده روی آن را ترجمه نمایید.

چطور می شود مواد شیمیایی پارچه را از بین برد؟

پارچه را قبل از دوخت بشویید. این کار تا حدودی مواد شیمیایی را کاهش می دهد.

چه جنس لباس هایی را برای بچه ها نباید تهیه کرد؟

لباس های پشمی،پلاستیکی، کشمیری، پارچه های لاکرا و نایلونی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره