ترس از صدای بلند | 3 روش درمان ترس از صدای بلند

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از صدای بلند یا فونوفوبیا یکی از انواع فوبیا است. این فوبیا با نام های سونوفوبیا و لیگیروفوبیا نیز شناخته می‌شود. افراد مبتلا به این فوبیا از صدای بلند ترس دارند و از صدا متنفر هستند. حتی برخی از افراد از صدای انسان های دیگر و حتی خود هراس دارند. این ترس یک ترس نادر است که معمولا از علائم پر شنوایی می‌باشد.

این فوبیا می‌تواند بخشی از تشخیص میگرن و حساسیت بیمار به صدا باشد. اما به طور کلی صدای ویژه مخصوصا زمانی که غیر منتظره باشد؛ برای هر کسی ناخوشایند است. اما افرادی که به این فوبیا دچار هستند پس از صدای بلند وحشت کرده و اضطراب را تجربه می‌کنند. این اختلال قابل درمان است و فرد با کمک روانشناس می‌تواند تحت درمان قرار بگیرد. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از صدای بلند می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

ترس از صدای بلند چیست؟

ترس از صدای بلند چیست؟

ترس از صدای بلند یک فوبیای نادر است. افرادی که به این فوبیا دچار هستند؛ از صداهای بلند هراس دارند و به شدت وحشت می‌کنند. همچنین پس از شنیدن صدای بلند مضطرب می‌شوند. این فوبیا قابل درمان است و افراد با کمک روانشناس و مشاورین می‌توانند تحت درمان قرار بگیرند.

این فوبیا به دلیل کم شنوایی یا اختلالات شنوایی ایجاد نمی‌شود. افراد مبتلا به این فوبیا نشانه هایی مانند ترس، اضطراب، درد قفسه سینه، غش کردن، حالت تهوع و … را که در ادامه مقاله ذکر کرده ایم تجربه می‌کنند. برای درمان حتما از روانشناس کمک بگیرید تا از میزان استرس های شما کاسته شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترس از صدای بلند تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

نشانه های ترس از صدای بلند

ترس از صدای بلند ممکن است که فعالیت های روزانه شما را تحت تاثیر قرار دهد و زندگی روزمره شما را با مشکل روبرو کند. فونوفوبیا یا ترس از صدای بلند نشانه هایی را به همراه دارد؛ که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

? ترس

? اضطراب

?عرق ریختن

? تنگی نفس

? تپش قلب یا افزایش ضربان قلب

?سبکی سر

? گیجی

? غش کردن

?حالت تهوع

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم اضطراب کلیک کنید.

علت ترس از صدای بلند

ترس از صدای بلند یک بیماری روانی است که در هر سنی امکان بروز دارد. و مانند دیگر فوبیاها علت دقیق آن مشخص نشده است. اما عوامل دیگری مانند ژنتیک و سابقه خانوادگی در بروز این فوبیا دخیل هستند. همچنین این اختلال ممکن است که در اثر عوامل خارجی نیز ایجاد شود. که این عوامل خارجی شامل آسیب های دوران کودکی است. در کودکانی که به اوتیسم مبتلا هستند این ترس شدید تر به نظر می‌رسد.

تشخیص ترس از صدای بلند

ترس از صدای بلند در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می‌کند. برای تشخیص حتما به روانشناس مراجعه کنید. روانشناسان با کمک وسایل خود عوامل تحریک کننده ای را بررسی می‌کنند و در رابطه با سوابق پزشکی شما پرس و جو می‌کنند. و برای بررسی این که این ترس شما فوبیا است یا خیر متخصص نشانه های شما را بررسی می‌کند و بر اساس راهنمای DSM-5 تشخیص را اعلام می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع فوبیا کلیک کنید.

درمان ترس از صدای بلند

درمان ترس از صدای بلند

ترس از صدای بلند مانند تمامی فوبیاها قابل درمان است. که این ترس به کمک روانشناس رفع می‌شود. در این بخش مقاله راجع به روش های درمانی ترس از صدای بلند توضیح داده ایم.

? درمان شناختی رفتاری

یکی از روش های درمانی برای درمان ترس از صدای بلند، درمان شناختی رفتاری است. این نوع روان درمانی به افراد کمک می‌کند تا به بینش عمیقی از رفتارهای خود برسند و افکار منفی را به سوی مثبت سوق دهد. در این روش حتما باید روانشناس به شما کمک کند تا روند بهبودی به بهترین شکل پیش برود.

? مواجهه درمانی

حساسیت زدایی سیستماتیک یا مواجهه درمانی یکی از روش های درمانی برای درمان فونوفوبیا یا ترس از صدای بلند است. در این روش درمانی از مواجهه هدایت شده و مکرر با کمک منبع ترس استفاده می‌کنند. این روش درمانی ممکن است به صورت فردی یا گروهی انجام شود. و برای درمان های فوبی خاص استفاده می‌شود.

? تکنیک های آرام سازی

یکی از روش های درمانی برای درمان ترس از صدای بلند؛ استفاده از روش های آرام سازی است. در این شیوه درمانی فعالیت هایی مانند مدیتیشن به بیمار پیشنهاد می‌شود. و این شیوه درمانی با کمک روش های دیگر درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان فوبیا کلیک کنید.

آیا ترس از صدای بلند بخشی از بیماری های دیگر است؟

در برخی از موارد ترس از صدای بلند ممکن است که از نشانه های برخی بیماری ها مانند سر درد های میگرنی؛ آسیب و ضربه مغزی و سندرم کلاین- لوین باشد.

آیا ترس از صدای بلند به اوتیسم ارتباط دارد؟

ترس از صدای بلند در افراد اوتیسم نیز وجود دارد. اما این افراد ممکن است که اضطراب بیش از حد، حساسیت حسی یا هر دو را باهم تجربه کنند. افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است که با صدای بلند ترس را تجربه کنند. و افرادی که مشکلات حسی دارند؛ نسبت به صدا حساسیت بالایی دارند که باعث می‌شود صداها را با صدای بلند تری بشنوند. بر اساس تحقیقات، کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، صدای قطره باران را مانند گلوله حس می‌کنند.

چه زمانی ترس از صدای بلند فوبیا است؟

هیچ فردی وجود ندارد که از صدای آمبولانس و ترقه بازی لذت ببرد. اما با شنیدن چنین صداهایی نیز هرگز خوشحال نمی‌شوند. و استرس زیادی را تحمل نمی‌کنند. اما افراد مبتلا به فونوفوبیا یا ترس از صدای بلند با شنیدن صداهای بلند اضطراب و استرس بسیار زیادی را تجربه می‌کنند.

کلام آخر

ترس از صدای بلند یکی از انواع فوبی است. این فوبی نادر است اما در تمامی سنین رخ می‌دهد. افرادی که به ترس از صدای بلند مبتلا هستند؛ به دلیل هیاهوی شهر از فعالیت های روزمره خود باز می‌مانند. آنها حتما باید تحت درمان روانشناس قرار بگیرند تا در زندگی روزمره با مشکل مواجهه نشوند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس ها می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره