علائم اضطراب

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

علائم اضطراب را می‌شناسید؟ اضطراب پاسخ طبیعی بدن نسبت به ترس و نگرانی است. همه افراد در طول زندگی خود بارها علائم اضطراب را تجربه می‌کنند. اضطراب معمولی احساسی است که می‌آید و می‌رود اما در زندگی روزمره شما تداخلی ایجاد نمی‌کند. اما برای کسانی که از اختلال اضطرابی رنج می‌برند، این احساس بیش از حد طبیعی است و می‌تواند شخص را دچار ناتوانی کند. این اضطراب در طولانی مدت می‌تواند تاثیرات بسیار منفی بر فرد و کیفیت زندگی او بگذارد به همین دلیل ضروری است که از علائم اضطراب آگاهی داشته باشید تا در صورت لزوم برای درمان اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم اضطراب می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

علائم اضطراب چیست؟

علائم اضطراب چیست

هر فردی در زندگی خود طی موقعیت های مختلف علائم اضطراب را تجربه می‌کند. استرس قبل از امتحان، مشکلات مالی، خانوادگی و … همگی در بروز اضطراب دخیل هستند. اما زمانی که این اضطراب و ناراحتی ادامه دار باشد؛ فرد با مشکلات و البته اختلال اضطراب روبرو خواهد شد. نشانه های این اضطراب ها به چند دسته جسمانی، رفتاری، احساسی و روانی طبقه بندی می‌شود. برای درمان حتما از روانشناس و متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علائم اضطراب چه چیزهایی هستند؟

علادم اضطراب در هر شخص نسبت به شخص دیگر متفاوت است. این علائم می‌تواند در زندگی عادی فرد مشکل ایجاد کند. از مهم‌ترین و رایج‌‌ترین علائم اضطراب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

?علائم جسمانی یا فیزیکی

علائم اضطراب شامل علائم جسمانی نیز می‌باشد. شاید دستتان عرق کرده یا پاهایتان بلرزد و یا ضربان قلب تندتر شود. همچنین ممکن است در معده خود احساس ناراحتی کنید. از دیگر علائم جسمانی اضطراب می‌توان به درد معده، حالت تهوع یا مشکل گوارشی، احساس خفگی، سردرد، بی خوابی یا سایر مشکلات خواب، ضعف یا خستگی، تنفس سریع یا تنگی نفس، افزایش ضربان قلب، تعریق، لرزیدن دست و پا و دردهای عضلانی اشاره کرد. برای آشنایی با نشانه های تپش قلب و دلشوره ناشی از اضطراب کلیک کنید.

? علائم روانی

از علائم اضطراب می‌توان به علائم روحی و روانی نیز اشاره کرد. از جمله عوامل روانی اضطراب احساس بی قراری، داشتن احساس خطر، نگرانی دائمی، پرش افکار، فراموشی، قضاوت نادرست، بد بینی، نداشتن تمرکز، ترس و دلهره، عصبی شدن بیش از حد و احساس ترس نسبت به اتفاقی قریب الوقوع می‌باشد. برای اطلاع از روش های کاهش اضطراب و احساس بی قراری کلیک کنید.

? علائم احساسی

علائم اضطراب در دسته احساسی نیز بروز می‌کند. این بخش مقاله را راجع به علائم احساسی اضطراب اختصاص داده ایم.

? از اطرافیان فاصله می‌گیرند.

? به راحتی آرام نمی‌شوند.

? بسیار راحت آشفته، بد خلق و نا امید می‌شوند.

? در هم شکسته می‌شوند، زیرا کنترل موقعیت در دست آنها نیست.

? نسبت به خود احساس بد دارند.

? احساس تنهایی

? احساس بی ارزشی

? احساس افسردگی

? علائم رفتاری

از دیگر علائم اضطراب، علائم رفتاری است. این افراد نشانه هایی در رفتار خود نشان می‌دهند که در ادامه ذکر کرده ایم.

? مصرف زیاد الکل، سیگار یا مواد

? تغییر در رژیم غذایی

? عقب انداختن کارها

? بروز رفتارهای عصبی

? عدم مسئولیت پذیری

عوامل ایجاد اضطراب

در بخش قبلی راجع به 2 نوع علائم اضطراب توضیح داده ایم. اما همیشه به دنبال این هستیم که چه چیزی باعث بروز این مشکل می‌شود. و چه عواملی اضطراب را ایجاد می‌کند. از عوامل موثر در ایجاد اضطراب می‌توان به این بخش مقاله اشاره کرد.

✨ عوامل زیست شناختی و شخصیتی

یکی ازعواملی که باعث بروز علائم اضطراب می‌شود؛ عوامل زیست شناختی و شخصیتی است. افرادی که دارای ویژگی‌های شخصیتی خاصی هستند بیشتر دچار اضطراب می‌شوند. به عنوان مثال افرادی که ترسو، سرخورده، دارای روابط اجتماعی کم، منزوی و دارای اعتماد به نفس پایین هستند در دوران کودکی، نوجوانی یا بزرگسالی دچار اضطراب می‌شوند.

✨ عوامل محیطی و اجتماعی

عوامل اجتماعی و محیطی یکی از عوامل مهم در بروز علائم اضطراب است. شرایط اضطراب ممکن است به دلیل یک یا چند اتفاق استرس‌زا در زندگی ایجاد شوند. به عنوان مثال استرس کاری یا تغییر شغل، تغییر در ترتیب زندگی، بارداری و زایمان، مشکلات خانوادگی و رابطه‌ای، شوک عاطفی بزرگ بعداز یک اتفاق آسیب‌زا، مرگ یا از دست دادن یک عزیز و… می‌تواند باعث ایجاد اضطراب شود.

✨ عوامل ژنتیکی و ارثی

یکی از عوامل بروز علائم اضطراب، عوامل بیولوژیک است. بعضی از افرادی که شرایط اضطرابی را تجربه می‌کنند امکان دارد استعداد ژنتیکی نسبت به اضطراب داشته باشند (اصطلاحا اضطراب ارثی دارند). این شرایط ممکن است گاهی در یک خانواده ایجاد شود. داشتن والدین دارای تجربه اضطراب یا شرایط بهداشت روان دیگر به این معنی نیست که فرد به طور خودکار دچار اضطراب می‌شود اما شرایط استرس‌زا تاثیر بسیار زیادی نسبت به سایر افراد بر او می‌گذارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

مشکلات ناشی از علائم اضطراب

اختلالات اضطرابی باعث ایجاد مشکلات زیادی در جسم و روان فرد می‌شود. فرد دارای اختلالات اضطرابی می‌تواند به افسردگی یا اختلالات روانی دیگر نیز دچار شود. اختلالات اضطرابی باعث ایجاد مشکل خواب یا بی خوابی، مشکلات گوارشی یا روده، سردرد و دردهای مزمن، مشکلات عملکردی در مدرسه یا محل کار، کیفیت پایین زندگی، عدم انجام فعالیت‌های روزانه و ناتوانی در برقراری روابط اجتماعی می‌شود. با دریافت مشاوره تلفنی در هر زمان و هر مکان می‌توانید با متخصصین خبره در زمینه مشکلات ناشی از علائم اضطراب ارتباط برقرار کنید. در ادامه به این مشکلات اشاره کرده ایم.

? مشکلات قلبی عروقی

? مشکلات ذهنی (ضعف حافظه، افسردگی و تغییرات شخصیتی)

? مشکلات تغذیه ای و چاقی

? عارضه جنسی در زنان و مردان

? مشکلات گوارشی

? مشکلات مو و پوست

برای آشنایی با راه های غلبه بر اضطراب و احساس بی قراری کلیک کنید.

علائم اضطراب در کودکان و نوجوانان

دوران کودکی و نوجوانی مرحله اصلی خطر ابتلا به علائم و سندرم اضطراب است که امکان دارد از علائم خفیف تا اختلالات اضطرابی کامل را شامل شود. اضطراب ممکن است ترس یا نگرانی باشد اما می‌تواند کودکان را تحریک پذیر و عصبانی کند. علائم اضطراب همچنین می‌تواند شامل اختلال در خواب و علائم جسمی مانند خستگی، سردرد یا معده درد باشد. اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان باید تا حد امکان زود تشخیص داده شود تا پیشگیری و درمان در همان سن انجام گیرد تا از مشکلات اضطرابی شدید در بزرگسالی جلوگیری شود.

علائم اضطراب در بارداری

در زمان بارداری با تغییر در وضعیت جسمانی، در وضعیت روانی نیز تغییراتی ایجاد می‌شود. داشتن اضطراب و استرس در بارداری طبیعی است. به عنوان مثال در دوران بارداری امکان دارد که مادر دائما در مورد سلامتی کودک خود احساس نگرانی کند اما اگر علائم اضطراب دارای سطح بالایی باشد باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

راه های غلبه بر علائم اضطراب

غلبه بر علائم اضطراب

درمان های زیادی برای کاهش و مدیریت علائم اضطراب وجود دارد. نوع درمان بستگی به مواردی مانند شدت و میزان اختلالات اضطرابی دارد. معمولا اختلالات اضطرابی اگر در مرحله خفیف و اولیه باشد، با مراجعه به روانشناس برطرف می‌شود اما اگر افراد دارای اختلالات اضطرابی شدید و در مرحله پیشرفته باشند از شیوه دارو درمانی استفاده قرار می‌شود. برای دریافت خدمات درمان اضطراب کلیک کنید.

? برنامه ریزی

یکی از روش های درمان علائم اضطراب، برنامه ریزی است. در این روش اگر قصد کاهش اضطراب را دارید؛ حتما باید کارهای خود را اولویت بندی کنید. زمانی که برنامه ریزی اصولی داشته باشید و همه کارها به خوبی پیش برود؛ اضطراب نخواهید گرفت.

? در موقعیت استرس زا قرار نگیرید | علائم اضطراب

برای درمان علائم اضطراب باید در موقعیت های استرس زا قرار نگیرید. سعی کنید برای آرامش خود محیط های مناسبی را انتخاب کنید و از موقعیت های سمی دور شوید.

? ریلکسیشن

با کمک ریلکسیشن می‌توانید علائم اضطراب را کاهش دهید. این روش در زمینه ها و ورزش های گوناگونی وجود دارد که می‌توانید به خوبی از آن استفاده کنید.

? روان درمانی | علائم اضطراب

روان درمانی بهترین روش درمانی برای کاهش علائم اضطراب است. در این روش درمانی درمانگر با توجه به رویکردی که دارد به درمان فرد بیمار می‌پردازد. ممکن است که این درمان بیشتر با شناختی رفتاری درمان شود. اما بنا بر شرایط و دلیل این اضطراب، نحوه درمانی متفاوت با یکدیگر خواهد بود.

? دارو درمانی

در مواقعی که علائم اضطراب بسیار شدید است و تنها با روان درمانی قابل درمان نیست. حتما باید کنار روان درمانی، از دارو درمانی کمک گرفت. این روش باید با تجویز پزشک باشد و با کمک او از داروهای ضد اضطراب استفاده کرد. 

کلام آخر

علائم اضطراب در موقعیت های استرس زا و ترسناک بروز می‌کند. بسیاری از ما حداقل یک بار تجربه اضطراب را داشته ایم. در زندگی روزمره، محل کار، مدرسه و … این شرایط را سپری کرده ایم. اما اگر علائم اضطراب شدید باشد و کل زندگی فرد را مختل کرده باشد، باید از درمانگر کمک گرفت. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم اضطراب می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

علائم جسمانی اضطراب به چه صورتی بروز می‌کند؟

از علائم جسمانی اضطراب می‌توان به درد معده، حالت تهوع یا مشکل گوارشی، سردرد، بی خوابی و افزایش ضربان قلب اشاره کرد.

رابطه دلهره و اضطراب چیست؟

اضطراب ممکن است به دلیل اتفاقات استرس زا در زندگی، عوامل ژنتیکی و عوامل شخصیتی فرد ایجاد شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره