روانشناسی مهاجرت | 2 کاربرد روانشناسی مهاجرت 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

روانشناسی مهاجرت جهت رفع مشکلات افراد هنگام مهاجرت است. مشکلات و چالش های بسیاری بر سر مهاجران وجود داد که برای رفع این مشکلات افراد نیازمند کمک یک متخصص در این حوزه هستند. مشاوره مهاجرت فرصتی مناسبی برای مهاجران است که مشکلات خود را با یک کاربلد مطرح کنند و راه چاره ای پیدا کنند. تمامی مهاجران تجربه هایی مانند تنهایی، غم، اضطراب و فشار زیاد دارند.

مهاجرت هرگز کار ساده ای نیست و ریسک ابتلا به بیماری های روحی و روانی در این افراد بسیار بالا است. افرادی که در راه مهاجرت قدم بر می‌دارند؛ بسیار جسور و شجاع هستند. مهاجرت کار هر کسی نیست. زیرا انسان ها از سختی های آن با خبرند. برای جلوگیری از بروز هر نوع مشکل حتما از روانشناس و مشاورین در این حوزه راهنمایی بگیرید. مهاجرین عزیز، روانشناسی مهاجرت را جدی بگیرید!

روانشناسی مهاجرت چیست؟

مشاوره و راهنمایی برای افرادی که با مشکلاتی از قبیل مهاجرت روبرو هستند، کم نیست. روانشناسی مهاجرت نیز برای افراد مهاجری در نظر گرفته شده است تا مسائل احساسی و هیجانی خود را مطرح کند تا راهنمایی های درست صورت بگیرد. تا در نهایت تصمیم درست تری بگیرند. تقریبا همه مهاجران با مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی درگیر هستند. و این مشکلات ناشی از غم دوری، فرهنگ متفاوت، زبان متفاوت و… می‌باشد.

روانشناسی مهاجرت به مسائل روانی، فرهنگی، احساسی، کاهش فشار روی فرد، فراگیری مهارت های مقابله ای، تخلیه روانی و … می‌پردازد. تا کیفیت زندگی مهاجرین افزایش پیدا کند. در این مقاله تمامی موضوعات روانشناسی مهاجرت را بررسی کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

بیماری های روانی بین مهاجرین چند درصد است؟

بیماری روانی مانند افسردگی و اضطراب بین تمامی افراد دنیا شایع است. تخمین داده می‌شود که حدودا 25 درصد از جمعیت دنیال این دو اختلال روانی را تجربه کرده اند. که 30 درصد به ایرانیان اختصاص یافته است. مشکلات مهاجرت در گروه های مختلف با شیوع و شدت متفاوتی مشاهده می‌شود. به طور کلی مهاجرین یکی از آسیب پذیر ترین قشر های جامعه هستند. به همین دلیل روانشناسی مهاجرت را باید جدی بگیرید.

اگر قصد مهاجرت به کشور های مختلف را دارید باید بدانید که عدم مراجعه به روانشناسی مهاجرت، مساوی با مشکلات روحی و روانی فراوان است. تفاوت های فرهنگی، تبعیض و مشکلات مالی از بارز ترین مشکلات در زمینه مهاجرت هستند. تمامی این عوامل میزان آسیب پذیری مهاجرین را افزایش می‌دهد. اما با کمک روانشناس می‌توانید از میزان آن کم کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی مهاجرت کلیک کنید.

دلیل بالا بودن ریسک بیماری های روانی در مهاجرین چیست؟

با توجه به تمام مشکلاتی که برای مهاجرین پیش می‌آید؛ احتمال بروز آسیب های روانی نیز بیشتر است. اما ابتلا به بیماری های روانی به عواملی مانند جنسیت، سن، گذشته، نحوه مهاجرت، شرایط اقتصادی و … بستگی دارد. اما با تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که شش عامل در سلامت روان موثر است. این عوامل شامل بیکاری، تسلط بر زبان، احساس تبعیض، فقدان حمایت اجتماعی، دلبستگی شدید و تیعیض می‌شوند.

مهاجرت در کشور سرد سیر ریسک ابتلا به اختلالات خلقی فصلی را افزایش می‌دهد. مخصوصا مهاجرینی که از کشور های چهار فصل و آفتابی مهاجرت می‌کنند بسیار با این مشکل درگیر هستند. به خاطر داشته باشید که روانشناسی مهاجرت برای افزایش اطلاعات مهاجرین و راهنمایی برای تصمیم گیری مناسب تر است. به جای خجالت از دریافت خدمات درمانی؛ حتما از روانشناس کمک بگیرید.

نحوه کاهش استرس ناشی از مهاجرت

در کاهش استرس نوع مهاجرت افراد بسیار دخیل می‌باشد. مثلا افرادی که با پناهندگی به کشور های مختلف می‌روند با افرادی که به صورت قانونی مهاجرت کرده اند، میزان استرس بیشتری را تجربه می‌کنند. مهاجرین غیر قانونی با مشکلات فراوانی مانند استرس، افسردگی و اضطراب روبرو هستند. اما مهاجرینی که به صورت قانونی با خانواده مهاجرت کرده اند، برای خروج از کشور برنامه های دقیق را چیده اند و برنامه ریزی های بهتری را انجام داده اند. در نهایت این افراد با استرس کمتری روبرو هستند.

جدا از این موضوع استرس و آسیب های روانی فرد به توانایی های خویش نیز مرتبط است. روانشناسی مهاجرت بر این موضوع تاکید دارد که مسافران باید خودشان را با فرهنگ، آداب و رسوم کشور مقصد تطبیق دهند. تا از میزان استرس آنها کم شود. به یاد داشته باشید که استرس و نگرانی دائم، بی حوصلگی، اختلال در خواب، کابوس، انزوا و تعریق نشانه های اخطار هستند. در صورت مشاهده حتما از روانشناس و متخصص راهنمایی بگیرید.

مشاوره روانشناسی مهاجرت خوب کیست؟

برای انتخاب مشاوره روانشناسی مهاجرت حتما به عوامل مختلفی باید دقت کنید. یک مشاور خوب باید به مواردی که در ادامه ذکر کرده ایم به خوبی آگاه باشد.

? وضعیت حقوقی

? تعصب

?ساختار خانواده

? دلیل مهاجرت

? مشکلات مهاجرت

?وضعیت فرهنگی کشور مقصد

? آموزش

? کار

?اشتغال

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دوری از خانواده کلیک کنید.

عوامل فروپاشی روانی در مهاجرت

دلایلی برای فروپاشی روانی مهاجرین وجود داد. که تنها با روانشناسی مهاجرت می‌توان آنها را کنترل کرد. در این بخش مقاله راجع به عوامل موثر توضیح داده ایم.

? ترس از دست دادن سرمایه ای که با خود برده ایم

? تحمل فشار خانواده و همسر به دلیل انتظارات بیش از حد

?ترس از روبرویی با زبان جدید و اجبار به تسلط فوری در کوتاه مدت

? ترس از ناسازگاری فرزندان با محیط جدید

? فشار ناشی از بدبینی های همسر، فامیل و دوستان

?واهمه از درخواست شغل مطلوب و دستیابی به جایگاه بالاتر

? اضطراب ناشی از اشتباه بودن تصورات کشور مقصد

? اضطراب برخواسته از شهروند درجه دو بودن

?استرس ناشی از کنار گذاشتن عادت های خود

? دلتنگی برای دلبستگی های خود

? قرارگیری در چالش آزادی در برابر امنیت

?سردرگمی ناشی از مواجهه با زبان و فرهنگ جدید

? اضطراب جدایی از گروهی که به آن تعلق داریم

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دلایل مهاجرت کلیک کنید.

کاربرد روانشناسی مهاجرت

کاربرد روانشناسی مهاجرت

روانشناسی مهاجرت کاربرد هایی دارد که در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده ایم.

? شوک فرهنگی

یکی از کاربردهای روانشناسی مهاجرت، شوک فرهنگی است. زمانی که مهاجرین به یک کشور وارد می‌شوند؛ با فرهنگ، روتین روزمره و رفتار افراد آشنا نیستند. به همین دلیل روند شناخت، سازگاری و درک آنها شوک فرهنگی نامیده می‌شود. تصور کنید که وارد کشور غریبی شدید و از حرف های افراد چیزی متوجه نمی‌شوید. علاوه بر آن شما نیز خواسته خود را نمی‌توانید به راحتی اعلام کنید. بنابراین طبیعی است که تفاوت های فرهنگی، باعث ایجاد شوک فرهنگی می‌شوند. شوک فرهنگی مراحل مختلفی دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

? مرحله ماه عسل (آرمان شهر اولیه)

? مرحله مذاکره (ناراحتی و خصومت)

?مرحله سازش (درک تدریجی)

? مرحله تسلط (پذیرش و یا دو فرهنگی)

برای عبور از این مراحل نیازمند روانشناسی مهاجرت هستید. تا با سلامت روان به زندگی خود ادامه دهید.

? غم غربت

یکی از بزرگ ترین مشکلات مهاجرت، غم غربت است. دلتنگی برای وطن را همه مهاجرین تجربه می‌کنند. به همین دلیل روانشناسی مهاجرت کابرد خوبی در غم غربت دارد. هیچ فردی به اندازه مهاجرین در رابطه با غم غربت نمی‌تواند اظهار نظر کند. غم غربت را مهاجرین از بدو ورود تا چند ماه پس از مهاجرت تجربه می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترس از مهاجرت کلیک کنید.

کلام آخر

روانشناسی مهاجرت برای کاهش آسیب ها و مشکلاتی است که مهاجرین عزیز تجربه می‌کنند. توصیه می‌کنیم که حتما در پروسه مهاجرت از روانشناس و متخصصین در حوزه مهاجرت راهنمایی بگیرید. تا با مشکلات کمتری روبرو شوید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی مهاجرت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خارج از کشور با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره