ترس از مهاجرت | دلایل و آمادگی روحی برای مهاجرت

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از مهاجرت احساسی است که باعث انصراف خیلی از علاقه مندان به مهاجرت می‌شود، این ترس به صورت هشیار و گاه پنهان آن‌ها را از حرکت وامی‌دارد. عوامل زیادی بر میزان این ترس و نحوه عملکرد آن‌ها تاثیر دارد، شاید شما نیز دلایل این ترس‌تان را می‌دانید اما نمی‌خواهید برای رفع آن راهی پیدا کنید؛ این در حالی است که با یک بررسی ساده می‌توانید تصمیمی بگیرید که شما را از وضعیت بلاتکلیفی رها کند. در عوامل ایجاد ترس و راه‌های واجهه با ترس از مهاجرت را بررسی کرده‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

ترس از مهاجرت

علت ترس از مهاجرت ، ذهنن نو

ترس از مهاجرت برای هر فردی که قصد تغییر مکان زندگی دارد می تواند پیش بیاید. این ترس ممکن است حتی مربوط به تغییر شهر باشد. برای برخی این فاصله جابجایی کمتر است، اما شدت ترس از مهاجرت به حدی است که او را به وضعیت کنونی اش وابسته تر می‌کند. ترس از مهاجرت باعث می شود که با وجود شرایط مناسب برای پیشرفت در زمینه های مختلف زندگی، فرد به وضعیت کنونی اش رضایت دهد. در حالی که با غلبه بر ترس و وابستگی هایش احتمال رسیدن به موفقیت و آسایش برای او و حتی فرزندانش بسیار زیاد است.

برای آشنایی کامل با انواع فوبیا خاص کلیک کنید.

دلایل ترس از مهاجرت

ترس از مهاجرت با توجه به شرایط زندگی شما و همین‌طور شخصیت منحصر به فرد هرکس می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. اما برخی از مهم‌ترین دلایل ترس از مهاجرت را در ادامه شرح داده‌ایم.

فروشگاه آرامیس

1- ترس از تنهایی و از دست دادن عزیزان

یکی از مهم‌ترین دلایل ترس از مهاجرت این است که احتمالاً شما می‌بایست از عزیزان خود دور شوید. به همین خاطر مهاجرت‌های انفرادی فشار بیشتری را برای فرد به همراه دارند و هرچقدر تعداد اعضای خانواده یا دوستانی که همراه شما مهاجرت می‌کنند بیشتر باشد، تحمل این فشار راحت‌تر خواهد شد. ترس از اینکه شاید تا مدت‌ها نتوانیم عزیزانمان را مجدد ببینیم و یا در شرایط سخت کنار آن‌ها باشیم یکی از دلایلی است که ما را از مهاجرت منصرف می‌کند. علاوه بر این تنها بودن نیز برای بعضی‌ها موضوع سختی است که نمی‌توانند آن را تحمل کنند و این موضوع می‌تواند برایشان نگران‌کننده باشد. برای مقابله با تنهایی و افسردگی مهاجرت کلیک کنید.

2- ترس از ناشناخته‌ها در مهاجرت

ورود به یک شهر یا کشور جدید به این معناست که شما با موجی از ناشناخته‌ها مواجه می‌شوید. ناآگاهی از زبان کشور مقصد، فرهنگ و باورهای مردم و بسیاری از مسائل دیگر یکی از موضوعاتی است که می‌تواند باعث نگرانی و ترس از مهاجرت باشد. به همین خاطر متخصصین معتقدند مهاجرت در سنین پایین‌تر فشار روانی کمتری به همراه دارد، زیرا قدرت انطباق در این سنین بیشتر است و شما سریع‌تر می‌توانید خود را با تغییرات موجود هماهنگ کنید.

3- از دست دادن موقعیت‌ها

بسیاری از مواقع مهاجرت به این معناست که باید داشته‌های خود را کنار گذاشته و زندگی جدیدی را در محیطی جدید ایجاد کنید. به همین خاطر ترس از مشکلات مالی یا تحصیلی ازجمله مسائلی هستند که می‌توانند باعث نگرانی برای مهاجرت شوند.

4- ترس از شکست در مهاجرت

مهاجرت یکی از جدی‌ترین تصمیمات در زندگی هر فرد است که می‌تواند به نقطه عطفی در زندگی وی تبدیل شود. تصمیم برای مهاجرت می‌تواند شما را در شرایط بهتری قرار دهد و باعث پیشرفت در زندگی‌تان باشد؛ اما از طرف دیگر گاهی نیز ممکن است مهاجرت باعث شود بسیاری از موقعیت‌های مطلوب زندگی خود را از دست بدهید. به همین خاطر تصمیم‌گیری سنجیده و با در نظر گرفتن تمامی مسائل یکی از مهم‌ترین نکاتی است که می‌بایست به آن توجه داشته باشید.

5- نداشتن اعتمادبه‌نفس یا وابستگی بیش‌ازحد

بعضی ویژگی‌های شخصیتی نیز ازجمله مسائلی است که می‌تواند در ترس از مهاجرت تأثیر داشته باشد. افرادی که اعتمادبه‌نفس کافی ندارند یا بیش‌ازحد به دیگران وابسته هستند، معمولاً از اینکه بخواهند به‌تنهایی زندگی کنند دچار وحشت می‌شوند. این افراد چون به توانایی‌های خود ایمان ندارند، معمولاً احساس می‌کنند به‌تنهایی از پس مشکلات زندگی برنمی‌آیند و ترس از شرایطی که قرار است با آن مواجه شوند ازجمله دلایلی است که انگیزه آن‌ها را برای مهاجرت از بین می‌برد.

بیشتر بخوانید : درمان قطعی فوبیا

راهکارهایی برای از بین بردن ترس از مهاجرت

غلبه بر ترس از مهاجرت ، ذهن نو

ترس از مهاجرت شاید باعث شود تا از تمامی مزایا و امکاناتی که می‌توانید به دست بیاورید صرف‌نظر کرده و هرگز این تصمیم را عملی نکنید. اگرچه این ترس می‌تواند در برخی افراد بسیار شدید باشد، اما راهکارهایی برای کاهش آن نیز وجود دارد که می‌توانید با توجه به شرایط خود و دلایلی که برای مهاجرت دارید از آن‌ها استفاده کنید. ازجمله این راهکارها می‌توان به این موارد اشاره کرد.

قدم اول: منطقی تصمیم بگیرید

تمامی مزایا و معایبی که مهاجرت از نظر شما دارد را یادداشت کنید و به هرکدام از آن‌ها از یک تا ده نمره‌ بدهید. در آخر نمرات مزایا و معایب را جمع بزنید و ببینید آیا مزایای مهاجرت برایتان بیشتر است یا معایب آن؟ اگر احساس می‌کنید در تصمیم‌گیری ضعف دارید و حتی با استفاده از این تکنیک نیز نمی‌توانید به نتیجه‌ برسید بهتر است با یک مشاور درباره این موضوع صحبت کنید.

قدم دوم: اطلاعات خود را افزایش دهید

اگر ترس از ناشناخته‌ها و محیط جدید یا از دست دادن موقعیت فعلی‌تان شما را از مهاجرت می‌ترساند، بهتر است سعی کنید تا جای ممکن اطلاعات خود را راجع به این موضوع افزایش دهید. به میزانی که شما با زبان، فرهنگ، شرایط کار و تحصیل در محیط جدید آشنا باشید و مطالب ناشناخته کمتری برایتان باقی بماند ترس از مهاجرت نیز کاهش می‌یابد.

قدم سوم: تغییر باورها

بعضی از باورهای منفی می‌تواند عامل ترس از مهاجرت باشد. برای مثال تصور اینکه شما به‌تنهایی از عهده زندگی برنخواهید آمد یا اینکه دیگر نمی‌توانید در کنار خانواده‌تان باشید افکار مخربی هستند که می‌بایست با آن‌ها مبارزه کنید. اگرچه خانواده و دوستان مهم‌ترین افراد در زندگی همه ما هستند، بااین‌حال شما باید توانایی مستقل شدن از آن‌ها را داشته باشید. علاوه بر این مهاجرت به این معنا نیست که شما هرگز قادر نخواهید بود عزیزان خود را ببینید.

دلایلی که برای ترس از مهاجرت دارید را روی یک کاغذ یادداشت کنید و سپس با خود به این سؤال پاسخ دهید که واقعاً باورهایتان تا چه حد صحیح هستند و تا چه حد افکار منفی مانع تصمیم‌گیری صحیح شما شده است. کمک گرفتن از مشاورین روانشناس نیز می‌تواند در این زمینه برایتان مفید باشد. برای دریافت مشاوره خارج از کشور کلیک کنید.

قدم چهارم: پیدا کردن افرادی با هدف یکسان

اگر بتوانید با افرادی که قصد مهاجرت دارند ارتباط برقرار کنید این کار می‌تواند تا حد زیادی باعث کاهش ترس شما از این مسئله شود. پیدا کردن افرادی که هدفی یکسان با شما دارند باعث می‌شود انگیزه بیشتری پیدا کنید و همین‌طور درباره بسیاری از ترس‌ها و مشکلات‌تان می‌توانید از تجربیات آن‌ها استفاده نمایید. علاوه بر این ترس از تنهایی در کشور مقصد نیز برای شما کاهش خواهد یافت.

غلبه بر ترس با ایجاد آمادگی روحی برای مهاجرت

آمادگی روحی برای مهاجرت ، ذهن نو

متخصصان بر این باروند که ترس از مهاجرت یک نوع ترس واقعی است. به این معنا که اگر شما آمادگی های لازم برای مهاجرت نداشته باشید و زمینه‌ای مناسب برای تغییر مکان و موقعیت زندگی فراهم نکرده باشید، آن وقت ترس هایتان تبدیل به واقعیت خواهد شد. بنابراین باید در قدم اول آمادگی روحی برای مهاجرت را داشته باشید. در ادامه به 5 راهکار کاربردی برای بالابردن روحیه مهاجرت اشاره کرده ایم.

1- ترسیم آینده ای روشن تر و بزرگ تر

یکی از راه های ایجاد آمادگی روحی فکر کردن به آینده ای است که برای آن قصد مهاجرت دارید. اگر در وضعیت کنونی خود آرامش، امنیت و راهی برای پیشرفت نمی بینید. پس مهاجرت انتخاب خوبی است. شما با مهاجرت شرایط زندگی بهتری خواهید داشت. آینده فرزندان تان و خوشحالی آن ها تامین خواهد شد. پس با ترسیم چنین آینده ای برای خود و خانواده تان آمادگی روحی خود را افزایش دهید. چنین نگرش مثبتی ترس از مهاجرت را هم کاهش می‌دهد.

برای آشنایی با راه های ساختن زندگی بهتر کلیک کنید.

2- روشن کردن موضوعات آزاردهنده

اگر به فکر مهاجرت هستید، پس حتما موضوعی برای آزار شما یا عزیزان تان وجود دارد. به این فکر کنید که بعد از مهاجرت این مسائل رفع می شود. شما بعد از مهاجرت دیگر با مشکلاتی مثل نبود شغل، عدم ثبات اقتصادی، تحصیلات، درآمد، امنیت، هوای آلوده و…. مواجه نیستید. بنابراین برای خود موضوعات آزاردهنده را روشن کنید. تا برای مهاجرت انگیزه بیشتری پیدا کنید. هرچه انگیزه شما بیشتر شود، ترس از مهاجرت نیز کمتر خواهد شد.

برای یافتن راه های غلبه بر علت نارضایتی از زندگی کلیک کنید.

3- در مورد فرهنگ و کشور مقصد اطلاعات کسب کنید

یکی از عوامل ایجاد ترس از مهاجرت ، نداشتن دیدی روشن از پیش آمدهایی است که انتظارتان را می‌کشد. هر چه بیشتر بتوانید از کشور و شهر مقصد اطلاعات بیشتری کسب کنید و در مورد شرایط آنجا دید روشن تری داشته باشید، آمادگی روحی شما برای مهاجرت بیشتر خواهد شد.

4- صحبت با کسانی که تجربه مهاجرت دارند

صحبت با کسانی که تجربه مهاجرت و سختی های آن را داشته اند به شما کمک می کند تا با استفاده از تجربیات شان آمادگی بیشتری برای چالش های پیش رو  داشته باشید. با آگاهی از تجربیات سایر مهاجران احتمال اینکه مساله ای برای شما زودتر حل شود، بیشتر خواهد شد. طبق تجربه صحبت های سایر مهاجران ترس از مهاجرت را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

5- موقعیت خود را بررسی کنید

با توجه به اطلاعاتی که به دست آوردید، حال وقت آن رسیده که شرایط و آمادگی خود را برای مهاجرت بسنجید. شما باید خودتان به طور قطعی در مورد مهاجرت تصمیم بگیرید. بنابراین براساس گفته های اطرافیان و اینکه موجی از مهاجرت در کشور رخ داده یا نه، به طور فردی آمادگی روحی برای مهاجرت را در خود ارزیابی نمایید. برای خیلی از ما مهاجرت جاده ای یک طرفه است. بنابراین قدم گذاشتن در این مسیر باید با احتیاط کامل صورت بگیرد. توصیه میشود در این مورد حتما با متخصصین روانشناسی صحبت نمایید.

سخن آخر

مهاجرت حقیقتا موضوعی استرس زا است. بنابراین هر انسانی با قرارگیری در چنین موقعیتی دچار ترس از مهاجرت خواهد شد. شما باید در این مورد به جوانب مختلف مساله نگاه بیاندازید. یکی از مهم ترین این جوانب روحیه و انگیزه خودتان برای مهاجرت است. شاید تمامی شرایط مادی برای مهاجرت شما فراهم باشد. اما چه فایده اگر شما بعد از مهاجرت دچار افسردگی و یاس بشوید. پس هر فردی و خانواده ای باید برای چنین تصمیم بزرگی از خدمات مشاوره روانشناسان استفاده کنند. شما با غلبه بر ترس از مهاجرت و ایجاد آمادگی روحی می توانید تمامی مشکلات را پشت سر بگذارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از مهاجرت می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

چطور می‌توان بر ترس از مهاجرت غلبه کرد؟

تصمیم‌گیری منطقی و داشتن هدفی مشخص، ایجاد تغییر در باورهای اشتباه، افزایش اطلاعات راجع به مهاجرت و کشور مقصد و همین‌طور پیدا کردن دوستانی که هدفی یکسان با شما داشته باشند ازجمله راهکارهای غلبه بر ترس از مهاجرت است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره