مخالفت فرزند با ازدواج مادر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مخالفت فرزند با ازدواج مادر از جمله چالش‌هایی است که برای زنانی که قصد ازدواج مجدد دارند، پیش می‌آید. این مخالفت‌ها در صورت متارکه فرد از همسر سابق خود نیز شدت بیشتری پیدا می‌کند. آنچه که بعد از جدایی برای یک زن اتفاق می‌افتد بر هیچ کسی پوشیده نیست. تاثیرات روانی، جسمانی و اجتماعی طلاق سبب بروز مشکلات و بیماری‌هایی همچون افسردگی، اختلالات اضطراب، مشکلات مالی، مشکلات موجود در اجتماع و … می‌شود. البته فرقی ندارد؛ جدایی و یا از دست دادن همسر تا یک اندازه برای یک زن سخت است. در این میان داشتن فرزند و از طرفی توجه به مسائل تربیتی و مشکلات او نیز می‌تواند بار تمامی این موارد را دو چندان کند. درادامه راهکارهایی برای جلب رضایت و مقابله با مخالفت‌های فرزند با ازدواج مادر شرح داده‌‌ایم. در صورتی که راهی برای مساله پیدا نکردید حتما مشاوره تلفنی خانواده دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مخالفت فرزند با ازدواج مادر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مخالفت فرزند با ازدواج مادر

از دست دادن همسر و یا جدایی، می‌تواند تا حد زیادی زندگی یک زن را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از زنان که فرزند و یا فرزندانی دارند، در چنین شرایطی سعی می‌کنند با توجه به مخالفت‌های فرزندشان، خود را نادیده بگیرند و از ازدواج مجدد منصرف می‌شوند.

اما واقعیت این است مخالفت فرزند با ازدواج مادر ، خودخواهی است و مادر نباید به دلیل واکنش‌ها و مخالفت‌های فرزندانش، از ازدواج مجدد منصرف شود و حق داشتن همسر و زندگی کردن را از خود بگیرد. البته این موضوع به این معنی نیست که مادر نباید به حساسیت‌های فرزندان خود در این موقعیت هم بی‌توجه باشد، پس باید تلاش کند تا کم‌ترین آسیب از ازدواج دوم او به فرزندانش برسد.

اگر از ازدواج مادر خود نگرانید و نمی خواهید او ازدواج کند؛ بهتر است ابتدا علت این تصمیم او را بجویید. با او صحبت کنید و موضوع را مسکوت نگذارید. اگر نتوانستید یکدیگر را قانع کنید، حتما از او بخواهید در این باره از خدمات مشاوره ازدواج و خانواده استفاده کند.

تاثیر سن فرزندان در مخالفت با ازدواج مادر

هر چه فرزندان دارای سن بیشتری باشند و یا به عبارت دقیق‌تر سن حساس نوجوانی را پشت سر گذاشته باشند، راحت‌تر می‌توانند با ازدواج مجدد مادرشان کنار بیایند. چراکه فرزندان در سنین بالاتر با توجه به عقل و منطق خود تصمیم‌گیری می‌کنند و می‌توانند عقلانی تصمیم بگیرند.

هر چه سن فرزندان کم‌تر باشد، مخالفت‌های‌شان با ازدواج مجدد مادر نیز بیشتر می‌گردد. به خصوص اگر در سنین نوجوانی باشند، به دلیل تغییرات زیادی که در این سنین تجربه می‌کنند، مشکلات و موانع بیشتری پیش روی مادر خواهد بود.

فروشگاه آرامیس

البته در سنین کم‌تر و کودکی مخالفت‌ها برای ازدواج مجدد مادر نیز وجود دارد، ولی معمولا اگر مادر بتواند با فرزند خود رفتار درستی داشته باشد؛ کودک به تدریج با شرایط جدید سازگار خواهد شد و همسر مادرش را خواهد پذیرفت. برای اطلاعات بیشتر حتما مقاله ازدواج با زن بچه دار را بخوانید.

5 سالگی فرصتی مناسب برای ازدواج مجدد مادر

تنها شدن پس از فوت همسر و یا جدایی، زمینه ساز مشکلات بسیاری برای یک زن می‌باشد. از جمله مواردی که پس از تنهایی یک زن برای او وجود دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • مشکلات مالی
  • سرکوب نیاز عاطفی
  • پرهیز از حضور اجتماعی
  • تحمل حرف‌ها و نگاه‌های آزاردهنده مردم
  • افسردگی
  • ناامیدی
  • حسرت و تنهایی

تمامی این موارد سبب می‌شود که خانم به ازدواج مجدد فکر کند اما به دلیل داشتن فرزند و یا فرزندان و واکنش و مخالفت آنان، از این تصمیم خود منصرف شود. مادر باید تلاش کند که با در نظر گرفتن حساسیت‌هایی که فرزندان در این زمینه دارند، به گونه‌ای تصمیم گیری کنند که کم‎‌ترین آسیب متوجه فرزندان شود.

مطابق با گفته‌های روانشناسان، کودکان تا قبل از سن پنج سالگی سریع‌تر می‌توانند با شرایط جدید در زندگی سازگار شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود مادر در صورتی که قصد ازدواج مجدد دارد، زمانی که فرزند او تا قبل از سن 5 سالگی است؛ اقدام نماید. البته باید بدانید که در این زمان نیز کودک پدر و مادر خود را می‌شناسد و شرایط را درک می‌کند؛ اما سرعت سازگاری در او بیشتر است.

بر اساس عقیده روانشناسان، بحرانی‌ترین سن فرزند برای پذیرش ازدواج مجدد مادر سن یازده تا دوازده سالگی و هجده تا نوزده سالگی می‌باشد. برای درک بهتر حتما درباره زندگی با والدین ناتنی بخوانید.

چطور مخالفت فرزند با ازدواج مادر را از بین ببریم؟

جلب رضایت فرزندان به روش‌های عقلانی و توام با درایت برای ازدواج مجدد مادر، بسیار ضروری است. در ادامه سعی کرده‌ایم به راهکارهایی برای جلب رضایت فرزندان به ازدواج مجدد اشاره کنیم. اما قبل از هر چیز درباره خانواده ترکیبی بخوانید.

1.به فرزندان خود زمان بدهید

انتظار نداشته باشید که فرزندان شما در هر سنی که هستند، به سرعت با ازدواج مجددتان موافقت کنند. البته بهتر است شما نیز آن‌ها را تحت فشار قرار ندهید تا به سرعت نظر خود را اعلام کنند و به فرزندان خود زمان بدهید تا کمی فکر کنند.

پذیرش ازدواج مجدد مادر برای فرزند به صورت تدریجی امکان پذیر می‌باشد. در نظر داشته باشید که جلب رضایت او را مرحله به مرحله انجام دهید و هیچ‌گاه او را به زور، وادار به پذیرش شرایط و یا قرار گرفتن در یک موقعیت خاص نکنید.

2. به فرزندتان توضیح دهید که قصد جایگزین کردن ندارید

دلیل مخالفت بسیاری از فرزندان با ازدواج مجدد مادرشان این است که احساس می‌کنند اگر شخص جدیدی وارد زندگی مادرشان شود، ممکن است میان آن‌ها و مادرشان فاصله ایجاد گردد و عشق بین مادر و فرزندی‌شان کم رنگ شود.

به همین دلیل بهتر است به عنوان مادر با فرزندتان صحبت کنید و به او بفهمانید که شما با ازدواج مجدد قصد ندارید شخصی را جایگزین او کنید و عشق شما به فرزندتان همیشگی می‌باشد.

3.بگذارید فرزندتان حرف‌هایش را بزند و احساسات خود را بروز دهد

سعی کنید زمان‌هایی که در مورد ازدواج مجددتان با فرزند خود صحبت می‌کنید، اجازه دهید او حرف‌هایش را بزند و احساساتی که دارد را به زبان بیاورد.

تعجب نکنید اگر فرزند شما در لابه‌لای حرف‌هایش شروع به بدگویی از خواستگارتان می‌کند و یا شما را فردی خودخواه می‌خواند. تمامی این حرف‌ها به این دلیل است که او احساس خطر می‌کند. او یک بار پدرش را از دست داده است و احساس می‌کند با ازدواج مجدد شما ممکن است مادرش را نیز از دست بدهد.

یا اگر فرزند طلاق است، تمایل قلبی او این است که پدر و مادرش را در کنار یکدیگر داشته باشند و پذیرش فرد جدیدی به عنوان همسر مادرش برای او سخت می‌باشد. بنابراین اجازه دهید آن‌ها احساساتی که در دل دارند را بروز دهند تا کم‌کم و به تدریج با شرایط جدید سازگار شوند.

4.فرزند خود را با خواستگارتان آشنا کنید

همانطور که در ازدواج، آشنایی طرفین با یکدیگر بسیار مهم می‌باشد؛ در ازدواج دوم نیز بهتر است اگر فرزندی دارید، او را با خواستگارتان آشنا نمایید تا بتوانند نسبت به یکدیگر شناخت پیدا کنند.

اگر با مخالفت‌ها و واکنش‌های شدید فرزندتان مواجهید، به او پیشنهاد دهید زمانی را برای صحبت کردن با خواستگارتان اختصاص دهد. این راهکار کمک می‌کند فرزند شما به تدریج با شرایط جدید سازگار شود. حتی ممکن است این جلسات آشنایی سبب ایجاد رابطه دوستانه میان آن‌‌ها گردد.

5.از خواستگار خود زمان بگیرید

اگر فرزندان‌تان مخالفتی با ازدواج مجدد شما دارند، سعی کنید این موضوع را با خواستگار خود در میان بگذارید. البته این حق او نیز می‌باشد که بداند پس از ازدواج رفتار فرزندان شما با او چه خواهد بود و او در چه موقعیتی قرار خواهد گرفت.

با این روش می‌توانید از دیدگاه خواستگارتان نسبت به فرزند و یا فرزندان‌تان نیز مطلع گردید. چراکه در برخی از موارد حتی ممکن است همسر آینده شما توان پذیرش شرایط زندگی‌تان را نداشته باشد که بهتر است قبل از جدی شدن رابطه‌تان، راجب آن‌ها صحبت کنید.

6. دریافت مشاوره از روانشناس

سعی کنید در مراحل بعدی از یک روانشناس کمک بگیرید تا فرزندتان را از تمامی جهات برای پذیرش ازدواج مجدد شما آماده نماید. حتما درباره ملاک های خانواده سالم نیز مطالعه داشته باشید.

البته بهتر است در زمان تصمیم‌گیری برای ازدواج مجدد تمامی جوانب را بسنجید. چراکه تجربه ازدواج ناموفق برای بار دوم نه تنها آینده شما بلکه آینده فرزندانتان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. برای اطمینان از این موضوع می‌توانید از مشاوره پیش از ازدواج بهره ببرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مخالفت فرزند با ازدواج مادر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره