زندگی با والدین ناتنی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

زندگی با والدین ناتنی برای کودکانی که جدایی پدر و مادرشان را تجربه کرده‌اند و یا به تازگی آن‌ها را از دست داده‌اند، گاهی به یک مشکل بزرگ تبدیل می‌شود و سبب بروز رفتارهای نامناسب آن‌ها می‌گردد. دلیل اصلی رفتارهای نامناسب کودکان در ارتباط با والدین ناتنی این است که فکر می‌کنند، آن‌ها جای پدر و یا مادرشان را گرفته‌اند و همین موضوع موجب می‌شود احساس کنند تنها و بی‌کس هستند.

برای بسیاری از کودکان شرایط زندگی با والدین ناتنی گاهی آنقدر سخت و غیر قابل تحمل است که تمایل دارند از خانه و خانواده خود جدا شده و تنها زندگی کنند. در صورتی که درک و شناخت میان فرزندان و والدین ناتنی آن‌ها افزایش پیدا کند، می‌تواند باعث ایجاد سازگاری بیشتر در میانشان شود. دریافت کمک و مشاوره از روانشناسان به بهبود رابطه میان فرزندان با والد ناتنی‌شان کمک می‌کند. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زندگی با والدین ناتنی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

زندگی با والدین ناتنی

وقتی افراد به عنوان والدین ناتنی وارد یک زندگی می‌شوند، از چالش‌های پیش رو با فرزندان آن خانواده مطلع هستند ولی بدیهی است که در ابتدا انتظار ندارند از سوی فرزندان آن خانواده مورد پذیرش واقع شوند. در واقع هیچ انسانی دوست ندارد فردی نفرت انگیز باشد.

بهتر است به عنوان فرزند با دید دیگری به والدین ناتنی خود نگاه کنید و آن‌ها را از جنبه دیگری قضاوت کنید. معمولا در زندگی با والدین ناتنی مخصوصا اگر آن‌ها نیز فرزندی داشته باشند، سعی می‌کنند برای جلوگیری از هرگونه مشاجره و دعوا از بحث کردن دوری کنند.

همان‌گونه که شما به عنوان کودک خانواده سازگاری با شرایط جدید برایتان سخت است، سازگار شدن با این شرایط برای بزرگ‌ترها هم دشوار است. تا زمانی که نگاه شما به والدین‌تان نفرت انگیز باشد، راهی برای آن‌ها باقی نمی‌گذارید تا به شما محبت کنند. برای آشنایی بیشتر درباره چگونگی تعاملات خانواده ترکیبی کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

چگونه با والدین ناتنی رفتار کنیم ؟

بهتر است در ابتدا برای زندگی با والدین نانتی به این نکته توجه کنید که از دست دادن پدر و یا مادر سخت و کنار آمدن با جای خالی آن‌ها رنج‌آور است. اما حالا این شما هستید که باید با شرایط جدیدی که در زندگی‌تان رخ داده سازگار شوید.

کودکان متناسب با سنی که دارند در برابر جایگزین فرد دیگری به عنوان پدر و یا مادرشان رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند. برخی از آن‌ها به دلیل رسیدن به بلوغ فکری و ذهنی، راحت‌تر با این قضیه کنار می‌آیند اما برخی دیگر که در سنین پایین‌تر هستند، شرایط جدید را نتیجه بی‌علاقگی و بی‌محبت بودن پدر و یا مادر خود می‌دانند.

نمی‌توان از کودکان انتظار داشت که در همان ابتدا برای زندگی با والدین ناتنی به دنبال برقراری ارتباط عاطفی باشد. اما نباید برای آموزش این موضوع به کودک بی‌تفاوت نیز باشید. بهتر است در رابطه با پدر و یا مادر ناتنی خونسردی خود را حفظ کنید و سعی داشته باشید بدون در نظر گرفتن احساسات و هیجانات، تصمیم گیری کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

چرا دوست داشتن و زندگی با والدین ناتنی سخت است؟

برخی از کودکان احساس می‌کنند اگر پدر و یا مادر ناتنی خود را دوست داشته باشند، به پدر و یا مادر واقعی خود خیانت کرده‌اند. به همین دلیل سعی می‌کنند حتی از صحبت کردن با والدین ناتنی خود بپرهیزند و با برخی جملات کوتاه کینه و پرخاشگری خود را به او نشان دهند.

ابتدا بهتر است به این موضوع توجه کنید که مادر و یا پدر ناتنی‌تان به عنوان فرد مستقلی با شما در ارتباط می‌باشد و نباید به خاطر خشمی که از پدر و یا مادر واقعی‌تان به خاطر ازدواج با او دارید را در ارتباط با والدین ناتنی‌تان تلافی کنید.

مطمئن باشید که خواسته پدر و مادر واقعی شما که جای خالی‌شان را احساس می‌کنید نیز این است که شما به زندگی عادی خود برگردید و بدون اینکه مجبور به تحمل شرایط سختی در زندگی باشید، زندگی کنید.

زندگی آرام با والدین ناتنی

داشتن زندگی آرام و مسالمت آمیز با والدین ناتنی موضوعی سخت و غیر قابل باور نیست و می‌توانید با توجه به برخی نکات، با پدر و یا مادر ناتنی خود در یک خانواده سالم و شاد زندگی کنید. در ادامه این مقاله به برخی راهکارهای موثر در ایجاد یک زندگی آرام با والدین ناتنی اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

1. پذیرش احساسات خود

طبیعی است که ورود یک عضو جدید به زندگی شما احساسات‌تان را بهم بریزد و به دلیل جای خالی پدر و مادرتان ناراحت و غمگین باشید. حتی ممکن است به دلیل شرایط جدیدی که در زندگی‌تان ایجاد شده است، از پدر و یا مادرتان بغض داشته باشید و حتی احساس تنفر به شما دست دهد.

بنابراین بهتر است احساسات خود را بپذیرید و اگر ناراحتی و بغض دارید، بروز دهید. بروز احساسات و ناراحتی می‌تواند شما را آرام کند و سریع‌تر شما را به زندگی بازگرداند.

2. کنترل هیجانات خود

اشاره کردیم که بروز احساسات می‌تواند بازگشت شما را به زندگی راحت‌تر کند اما نباید در این مورد زیاده‌روی کنید. والد ناتنی شما نیز در ارتباط برقرار کردن با شما و نگرانی‌هایی که دارد پس رفتار با خشونت و عصبانیت‌تان می‌تواند باعث سخت‌تر شدن شرایطت خودتان شود.

3. ارتباط بیشتر با والدین

در صورتی که پدر و یا مادرتان فوت شده‌اند، می‌توانید مرتب بر سر مزارشان بروید و با آن‌ها درد و دل کنید و یا اگر جای خالی آن‌ها در زندگی‌تان باعث آزارتان شده، سعی کنید ارتباط بیشتری با پدر و یا مادر خود برقرار کنید، درد و دل کنید و از آن‌ها راهنمایی بگیرید.

4. زمان دادن به خود

زمان همیشه به حل شدن مسائل کمک می‌کند. بنابراین کمی به خودتان زمان بدهید تا بتوانید به شرایط جدیدی که در زندگی دارید عادت کنید و به سازگاری برسید.

شاید والدین ناتنی‌تان آنطور که احساس می‌کنید، نباشند و محبتشان به شما واقعی باشد. سعی نکنید با پس زدن محبت والد ناتنی‌تان شرایط را برای خود سخت‌تر کنید.

5. کمک از مادر بزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها

اگر گاهی تحمل شرایط و زندگی با والدین ناتنی برایتان دشوار می‌باشد، می‌توانید برای مدتی با پدربزرگ و مادربزرگتان زمان بگذارنید. با آن‌ها صحبت کنید و سعی کنید محبتی که در جستجوی آن هستید را در آغوش مادر و پدر بزرگتان پیدا کنید.

البته صحبت با پدربزرگ و مادربزرگ علاوه بر تخلیه روانی، مزیت دیگری به همراه دارد. آن‌ها دارای تجربیات زیادی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند و برای سازگاری با زندگی جدید راهنمایتان کنند.

6.نادیده گرفتن

یکی از مواردی که می‌تواند چالش‌های زندگی با والدین ناتنی را بیشتر کند، این است که برخی رفتارهای والد ناتنی‌تان سبب ایجاد احساس حسادت، چندش و نفرت شما شود.

در این موارد سعی کنید احساسات منفی خود را نادیده بگیرید و به خودتان زمان دهید تا به شناخت کاملی از والد ناتنی‌تان برسید. نادیده گرفتن برخی مشکلات و جزئیات بی‌اهمیت در رابطه با والدین ناتنی این امکان را به شما می‌دهد تا سریع‌تر با شرایط سازگار شوید.

7.صحبت با والد ناتنی

والدین ناتنی آنقدر که شما فکر می‌کنید، نفرت انگیز نیستند. شاید حرف زدن با والد ناتنی‌تان برای شما کاری سخت باشد، اما سعی کنید با پیامک زدن و یا نامه نوشتن با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

ایده نامه نوشتن در ابتدا مسخره به نظر می‌رسد اما واقعا می‌تواند شروع خوبی برای برقراری ارتباط باشد. تنها نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که در زمان مناسب اقدام به نوشتن نامه نمایید و سعی کنید با استفاده از واژگان درست، احساسات خود را به او منتقل کنید. اگر تمایل ندارید والد ناتنی‌تان پاسخ سوال شما را رو در رو به شما بگوید، می‌توانید از او بخواهید که پاسخ شما را در قالب یک نامه بدهد.

چرا مجبورم به زندگی با والدین ناتنی تن دهم؟

شاید از نظر شما به هیچ عنوان زندگی با والدین ناتنی مورد پذیرش تان نباشد. و یا اصلا علت تصمیم به ازدواج پدر یا مادرتان را درک نکنید. با خود می گویید “مگر چه در زندگی مان کم داریم که باید یک نفر دیگر به خانواده اضافه شود؟” یا “اصلا این فرد غریبه هیچ نسبتی با من ندارد و دلیلی ندارد که بخواهم به او احترام بزارم”. یا “هر کاری می کنم تا از ازدواج با پدر/مادرم پشیمان شود”. بله شاید این افکار شما درست یا شایدم غلط باشد. اما همه این ها دیدگاه شماست. فراموش نکنید که والد شما به عنوان یک فرد بالغ این حق را دارد که مجددا ازدواج بکند.

مرگ همسر یا شکست ازدواج پیشین نمی تواند دلیل موجهی برای مجرد ماندن پدر/مادر تان باشد. بهتر است ابتدا این حق را به او بدهید تا بتواند برای زندگی خود تصمیم بگیرد. شما نیز برای زندگی با والدین ناتنی خود اگر مساله ای هم دارید می توانید به والدتان ابراز کنید تا به یک نقطه نظر مشترک برسید.

حتما درباره نحوه صحیح رفتار با نامادری بخوانید.

برای زندگی با والدین ناتنی همسر پدرم چه فداکاری هایی می کند؟

همانقدر که برای شما پذیرش زندگی با والدین ناتنی سخت است؛ برای زن پدرتون هم مسائلی در میان است. شاید آگاهی از آن ها سختی زندگی با والدین ناتنی را کم کند. همسر پدرتون برای این ازدواج و ارتباط با شما سختی زیادی را باید تحمل کند. هیچ کس دوست ندارد جای کسی قرار بگیرد و یا مقایسه شود. جایگاه او در خانه خواه ناخواه مورد مقایسه قرار خواهد گرفت. پس این را بدانید که زندگی با والدین ناتنی نه فقط برای شما بله برای او هم سخت است.

برای آشنایی با شرایط ازدواج با مرد بچه دار کلیک کنید.

برای زندگی با والدین ناتنی شوهر مادرم چه کارهایی باید بکند؟

شما چه دختر باشید و چه پسر زندگی با والدین ناتنی آن هم شوهر مادرتان شاید سخت‌تر به نظر برسد. زندگی با والدین ناتنی در کنار تمام مصائب زندگی و سختی های دوران نوجوانی تنش های زیادی را می تواند برای تک تک اعضای خانواده به ارمغان بیاورد. حال اگر تلاش شما برای از بین بردن این خانواده باشد آن وقت دیگر مدیریت این خانه غیر ممکن خواهد شد. پس به زودی باید انتظار از هم پاشیدن آن را بکشید. آیا می توانید عواقب این مساله را به عهده بگیرید؟

برای آشنایی بیشتر با علل یک مرد برای ازدواج با زن بچه دار کلیک کنید.

سخن آخر

زندگی کردن با والد ناتنی در نگاه اول سخت است و گاهی غیر قابل تحمل می‌باشد. اما واقعیت این است که شرایط آنقدرها که فکر می‌کنید بد نیست.

فقط کافی است برای مدتی چشمان خود را ببیندید و به پدر و یا مادر خود فکر کنید، آن‌ها برای ادامه زندگی نیاز به یک همسر داشته‌اند و این نباید تاثیر زیادی بر روی زندگی شما بگذارد. اگر احساس می‌کنید برای کنترل شرایط به راهنمایی افراد دیگری نیاز دارید، می‌توانید از مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو مشاوره دریافت کنید. به والدین نیز پیشنهاد می‌شود مقالات زیر را بخوانید و قبل از تشکیل چنین خانواده‌ای حتما تامل بیشتری بکند.

برای دریافت مشاوره در زمینه زندگی با والدین ناتنی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. پونزده سالمه سه ساله مامان و بابام طلاق گرفتن من با بابام زندگی میکنم ولی مامانم داره ازدواج میکنه خیلی حالم بده نمیتونم قبول کنم ازش متنفر شدم حس میکنم از اول جدا شد که بره با یکی دیگه ازدواج کنه

    1. سلام همراه عزیز جدایی پدر و مادر تون دلایل مختلفی میتونه داشته باشه و ازدواج مادرتون دلیل به قطع این رابطه و از دست دادن اون نیست. شاید فکر کنید که به خاطر وضعیت خانوادگی تون اینده ای خوبی در انتظارتون نیست و یا احتمال داشتن یه خانواده رو برای همیشه از دست دادید. اما پیشنهاد می کنم برای این که از این افکار و وضعیت بیرون بیایید تلاش کنید نقاط مثبت و منفی شرایطتون رو بنویسید و به جای تمرکز روی نقاط منفی نیمه پر لیوان رو ببینید. اگر نتونستی وضع رو برای خودت تغییر بدی از خدمات مشاوره خانواده استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره