حالت تهوع صبحگاهی | علل و رفع حالت تهوع صبحگاهی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

حالت تهوع صبحگاهی اگر با علائم شدید و همراه با اسهال، استفراغ و تعریق نباشد، موقتی است و مشکل خاصی در میان نخواهد بود. حتی برخی از افراد شکایت دارند که پرخوری ندارند و شام را با فاصله از خواب میل می‌کنند. اما هنگام بیدار شدن دچار حالت تهوع می‌شوند، حتی نمی‌توانند صبحانه مصرف کنند.

علت اصلی حات تهوع های صبحگاهی چیست؟ آیا دلیلی بر بیماری های خطرناک و عفونی است؟ یا چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟ پاسخ تمامی سوال را در مقاله زیر داده شده است. برای دریافت خدمات مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه حالت تهوع صبحگاهی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

حالت تهوع صبحگاهی

شاید بارها هنگام بیدارشدن حالت‌تهوع را تجربه کرده باشید. اما اگر حالت تهوع همراه با علائم دیگری همراه نبود، نگران نباشید. عوامل زیادی در حالت‌تهوع موثر هستند، مانند: بارداری، خستگی، گرسنگی، اضطراب، مشکلات معده و … . یکی از شایع ترین عوامل حالت‌تهوع‌های صبحگاهی اضطراب است.

اختلالت اضطرابی علائم فیزیکی و روانی شدیدی به همراه دارد که با احساس ترس، ضربان سریع قلب، سردرد و مشنج بودن اعصاب همراه است. در صورتی که عامل ایجادکننده حالت تهوع اضطراب و استرس بود، سریعا با روانشناس مشورت کنید تا حالات شدیدتری راتجربه نکنید.

روانشناسان برای رفع این حالات از تکنیک های مخصوص استفاده می‌کنند که به مرور اضطراب شما را از بین خواهد برد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

علت حالت تهوع صبحگاهی

حالت‌تهوع صبحگاهی در همه سنین، آقایان و خانم‌ها اتفاق می‌افتد و علل متفاوتی دارد. که به شرح زیر است.

1.‎‎ چرخه نامنظم خواب

بهم ریختن چرخه خواب در تمام سنین، صبح هنگام سبب حالت تهوع می‌شود. این تغییرات خواب پاسخ سلول هایی با ترکیبی از خصوصیات سلول های ترشح کننده هورمون و سلول های عصبی را در بدن تغییر می‌دهند. و همین امر سبب ایجاد حالت‌تهوع‌صبحگاهی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات خواب کلیک کنید.

2. حالت تهوع صبحگاهی ناشی از خستگی

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که هنگام خستگی باحالت تهوع از خواب بیدار شوید. یکی از عوامل حالت‌تهوع های صبحگاهی خستگی های فکری و جسمی می‌باشد.

3. بارداری

در هفته ششم بارداری حالت تهوع ظاهر می‌شود و در هفته های 16 تا 20 از بین می‌روند. علت حالت‌تهوع های صبحگاهی، تغییرات هورمونی در 3 ماه اول بارداری است.

حالت تهوع در زمان بارداری فقط صبح اتفاق نمی‌افتد و هر زمانی ممکن است رخ دهد. برای آشنایی با نشانه ها و علائم بارداری کلیک کنید.

4. حالت تهوع صبحگاهی ناشی از گشنگی

از زمانی که شام می‌خوریم تا صبح که از خواب بیدار می‌شویم، گرسنه می‌شویم. گرسنگی سبب پایین آمدن قند خون می‌شود. و پایین آمدن گلوکز شما را دچار سرگیجه و حالت‌تهوع صبحگاهی می‌کند.

5. اضطراب

یکی از دلایل حالت تهوع صبحگاهی، اضطراب و استرس است. شاید برای روزی که در پیش دارید اضطراب داشته باشید.

منظور از آغاز روز پر استرس عبارت است از: امتحان، مصاحبه کاری، ازدواج و … است. کسانی که مبتلا به اختلال اضطراب هستند، زمانی که احساس نگرانی دارند، دچار حالت تهوع می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با درمان اضطراب کلیک کنید.

6. حالت تهوع صبحگاهی ناشی از مشکلات معده

در ادامه به بیماری های معده که سبب حالت‌تهوع‌صبحگاهی می‌شود اشاره کرده ایم.

زخم معده: زخمی که پوشش داخلی معده و روده را تحت تاثیر قرار دهد، زخم معده نام دارد. این بیماری سبب درد و حالت تهوع می‌شود.

گاستروپارزی: یکی از مشکلات معده بیماری گاستروپارزی است. در این بیماری تخلیه معده بیش از حد زمان می‌برد. غذا به آرامی یا به حالت توقف در عضلات معده قراردارد و به سمت روده حرکت نمی‌کند.

رفلاکس اسید معده: زمانی که ورودی معده پس از خوردن یا نوشیدن غذا به درستی بسته نشود رفلاکس صورت می‌گیرد. طعم ترش واسیدی معده که به داخل حلق باز می‌گردد سبب حالت تهوع صبحگاهی می‌شود.

التهاب معده: یکی از عوامل حات تهوع صبحگاهی، التهاب معده است. التهاب معده یا گاستروانتریت متشکل از عفونت، ویروس، انگل و باکتری است که از طریق مدفوع آلوده، غذا یا آشامیدنی از افراد به یکدیگر انتقال می‌شود.

7. گرفتگی سینوسی

گرفتگی سینوسی به گوش داخلی تان فشار وارد می‌کند. زمانی که آبریزش از عقب بینی صورت می‌گیرد، مخاطی از سینوس به پشت حلق و به درون معده وارد می‌شود که موجب حالت تهوع صبگاهی خواهد شد.

8. حالت تهوع صبحگاهی ناشی از داروها

علائم برخی از داروهای تجویزی، غیر تجویزی و حتی کافئین ها حالت تهوع صبحگاهی است. افرادی که مواد مصرف می‌کنند در صبح هنگام به حالت تهوع دچار خواهند شد. هم چنین عوارض استفاده از مسکن ها حالت تهوع و استفراغ است.

9. رژیم غذایی

مواد غذایی که شب قبل وصبح مصرف می‌کنید ممکن است حالت تهوع صبحگاهی ایجاد کند. خوردن بیش از اندازه هنگام صبح نیز شما را دچار حالت تهوع می‌کند. مواد غذایی که موجب اذیت معده و روده می‌شوند را مصرف نکنید.

 10. حالت تهوع صبحگاهی ناشی از سنگ صفرا

سفت شدن موادی مانند کلسترول سبب بروز سنگ صفرا می‌شود. زمانی که سنگ ها در لوله بین صفرا و روده گیر می‌کندسبب حالت تهوع صبحگاهی خواهد شد.

11. شیمی درمانی

داروهای شیمی درمانی در بخشی از مغز یا سلول های پوشش معده اثر می‌گذار که سبب حالت تهوع صبحگاهی خواهد شد.

12. ضربه مغزی

یکی از عوامل حالت تهوع صبحگاهی، جراحی و ضربه مغزی است. افزایش فشارهایی که بر اثر ضربه بر مغزوارد می‌شود سبب بروز حالت تهوع خواهد شد. اگر آسیب به مغز وارد شده باشد و استفراغ صورت بگیر، باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

13. مسمومیت غذایی

حساسیت و مسمومیت غذایی و دارویی موجب حالت تهوع صبحگاهی می‌شود. زمانی که ماده غذایی یا آب آلوده مصرف می‌کنید، بدن برای رهایی از این ماده مسموم به سرعت فعال می‌شود. حالت تهوع‌صبحگاهی گاهی مربوط مربوط به غذایی است که شب گذشته مصرف کرده اید.

برای اطلاع از نشانه های مسمومیت دارویی و اقدامات اورژانسی کلیک کنید.

14. حالت تهوع صبحگاهی ناشی از دردهای بدن

تنش های عضلانی که سبب درد در ناحیه گردن، شانه و سر می‌شوند، یکی از عوامل ایجاد حالت تهوع های صبحگاهی است. خوابیدن‌های غیر معمول در طول خواب، روماتیسم ستون فقرات و فشار به دردی را ایجاد خواهد کرد که در اوایل صبح موجب حالت‌تهوع های صبحگاهی خواهید شد.

15. کمبود آب

کم آبی بدن یکی از عمده دلایل حالت‌تهوع‌صبحگاهی است. کمبود آب در صبح و پس از آنکه فرد چند ساعت آی مصرف نکرده است، او را دچار حالت تهوع صبحگاهی خواهد کرد.

16. سر درد

سر دردهای مزمن و شدید که میگرن نام دارد، افراد مبتلا را به حالت تهوع دچار خواهد کرد. زمانی که هنگام صبح در معرض محرک ها، نور و استرس قرار بگیرید، به همراه میگرن، حالت تهوع صبحگاهی را تجربه خواهید کرد.

17. عفونت گوش

وقتی که عفونت، داخل سیستم عصبی دهلیزی حلزونی گوش باشد تعادل را برهم خواهد زد. حالت‌تهوع صبحگاهی، بی تعادلی و گیجی نشانه های عفونت داخلی گوش است.

18. حالت تهوع صبحگاهی ناشی از پیام های ضد و نقیض مغز

زمانی که مغز پیام های ضد و نقیص حرکتی را دریافت می‌کند سبب حالت‌تهوع خواهید شد. برای مثال: صبح از خواب بیدار می‌شوید و سوار ماشین به حرکت در می‌آیید.

چشم و گوشتان به شما می‌گویند که در حرکت هستید، اما در گوش داخلی منطقه ای که مسئول حفظ تعادل است به مغز می‌گویند که در حال حرکت نیستید. این پیام های ضد و نقیص عاملی برای حالت تهوع صبحگاهی هستند.

کلام آخر

زمانی که حالت‌تهوع های صبحگاهی شما شدید نباشد، با مصرف دارو مشکل بر طرف خواهد شد. اما اولویت و بهترین راه درمان برای حالت تهوع ها بررسی بدن توسط متخصصین است. زمانی که علائم حالت‌تهوع‌های صبحگاهی درست نشد، باید به پزشک مراجعه کنید تا ریشه یابی علل صورت بگیرد. اما زمانی که علل حالت تهوع شما اضطراب و استرس بود از روانشناسان و مشاوران برای کاهش اضطراب کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه میدهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه حالت تهوع صبحگاهی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره