مسمومیت دارویی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مسمومیت دارویی ممکن است عمدی یا سهوی پیش بیاید. در حقیقت استفاده بیش از حد مجاز دارو و یا هر ماده دیگری می‌تواند منجر به این نوع مسمومیت شود. البته اگر فرد به دارو خاصی حساسیت داشته باشد، مصرف آن در مقدار کم نیز منجر به مسمومیت دارویی می‌گردد. این اتفاق می‌تواند در کودکان و یا بزرگ‌سالان به صورت عمدی یا سهوی رخ دهد. هرچند مسمومیت‌دارویی در کودکان اغلب تصادفی است. بزرگ‌سالان نیز معمولا به صورت عمدی و با قصد آسیب رساندن به خود دچار مسمومیت‌دارویی می‌گردند. توجه داشته باشید که بزرگ‌سالان ناتوان ذهنی، افراد مسن‌تر که روزانه مقدار زیادی دارو مصرف می‌کنند، معمولا سهوا دچار مسمومیت دارویی می‌شوند. برای جلوگیری از این مسائل حتما با درمانگر خود مشورت کرده واگر عمدا قصد این کار را دارید، مشاوره افسردگی بگیرید.

مسمومیت دارویی چیست؟

اغلب استفاده از یک دارو در مقادیر زیاد و بیش از حد مجاز موجب مسمومیت دارویی می‌شود. اما اگر فرد به دارو خاصی حساسیت داشته باشد، استفاده از آن دارو در مقدار کم و مجاز منجر به مسمومیت دارویی خواهد شد.

تجویز دارو توسط پزشک باید با دقت بالا انجام شود، بنابراین هنگام مراجعه به پزشک، بهتر است سوابق پزشکی، بیماری‌های زمینه‌ای، حساسیت‌ها و هر مشکل دیگری که دارید با پزشک در میان بگذارید. پزشک با دانستن این اطلاعات و با توجه به سن و بیماری فرد و نحوه دفع دارو از بدن، بهترین دارو را برای فرد تجویز می‌کند.

چگونگی دفع دارو از بدن از اهمیت بالایی برخوردار است. مثلا داروهایی که از طریق کلیه یا گوارش دفع می‌شوند را نمی‌توان در اختیار افرادی که مشکلات کلیوی یا گوارشی دارند، گذاشت. در صورت تجویز این داروها به چنین افرادی، دفع دارو با مشکل مواجه شده و به تدریج مقدار دارو در بدن بالا رفته و در نهایت موجب مسمومیت دارویی می‌گردد.

برای آشنایی با کسی که قصد خودکشی دارد کلیک کنید.

چگونگی ایجاد مسمومیت‌دارویی

علاوه بر مصرف بیش از اندازه، حساسیت به دارو، اشتباه در تجویز، روش‌های دیگری نیز وجود دارند که مسمومیت دارویی را به دنبال دارند. در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نزدیک بودن دوز درمانی به دوز مسمومیت: دیگوکسین یک دارو قلبی است که دوز درمانی و مسمومیت آن نزدیک به هم است، بنابراین هنگام استفاده از این دارو توجه لازم را به عمل آورید.

اشتباه در روش مصرف دارو: برای مثال اگر یک دارو که باید به روش عضلانی تزریق شود را به اشتباه به صورت وریدی و داخل عروق تزریق شود؛ با مشکلات و عوارض متعددی همراه خواهد بود.

برخی داروها وجود دارند که ظاهرا ایمن و کم‌خطرند. البته اگر در مصرف چنین داروهایی مانند استامینوفن زیاده‌روی شود، این دارو کم‌کم در بدن تجمع یافته و در آخر فرد را دچار مسمومیت دارویی می‌کند. پس در مصرف داروها نسبتا بی‌خطر نیز دقت کافی داشته باشید.

پیشنهاد می‌شود حتما درباره علائم خودکشی بخوانید.

علائم و نشانه های مسمومیت دارویی

طیف مختلفی از علائم در مسمومیت‌دارویی ممکن است ایجاد شود. با این حال بیشتر داروها علائم اختصاصی ایجاد نمی‌کنند و معمولا مسمومیت با انواع داروها علائم تقریبا مشابهی دارند.

نشانه‌های ایجاد شده به عوامل مختلفی از جمله نوع دارو، مقدار مصرف شده، روش مصرفی، سن فرد و بیماری‌های زمینه‌ای او بستگی دارد.

مصرف بیش از حد یک ماده دارویی یا همان مسمومیت دارویی با عوارض جانبی آن دارو همراه است. شدت عوارض جانبی در مسمومیت‌ها بیشتر و جدی‌تر است. علائم ایجاد شده در مسمومیت دارویی عبارتند از:

تغییرات علائم حیاتی: این تغییرات با توجه به نوع دارو ممکن است افزایش، کاهش و یا متوقف شوند.

درد قفسه‌سینه

تنگی نفس

مشکلات قلبی و ریوی

ورود استفراغ به ریه

گیجی و خواب‌آلودگی

اسهال و استفراغ (استفراغ خونی)

خون در مدفوع

از دست رفتن تعادل بدن در بعضی موارد

تاری دید

عرق سرد

پیشنهاد می‌شود حتما درباره پیشگیری از خودکشی بخوانید.

درمان مسمومیت دارویی

هنگامی که با فرد دچار مسمومیت‌دارویی روبرو شدید، آرامش و خونسردی خود را حفظ نموده و با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید. می‌توانید خودتان نیز فرد را به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها برسانید. اگر از نوع دارو مصرفی و مقدار آن اطلاع دارید، آن‌ها را در اختیار کادر درمان قرار دهید.

تا قبل از رسیدن نیروهای اورژانس بهتر است تنفس فرد را بررسی کرده و از دادن مایعات و سایر خوراکی‌ها به او خودداری کنید.

درمان‌های موجود معمولا استفاده از آنتی‌دوت داروها، زغال فعال، شستشوی معده و تشویق فرد به استفراغ کردن است. شستشوی معده و استفراغ جهت جلوگیری از جذب داروها انجام می‌شود.

بیمار هشیار را به استفراغ تشویق کنید و او را جهت انجام شستشوی معده سریعا به مراکز درمانی منتقل نمایید. زیرا اگر فرد به مرحله خواب‌آلودگی و عدم هشیاری برسد، دارو جذب و وارد خون وی شده است. هم‌چنین استفراغ کردن در این حالت موجب ورود محتویات معده به ریه و در نهایت خفگی فرد مسموم می‌شود.

زغال فعال یکی از موارد کاربردی در درمان مسمومیت دارویی است. این ماده به عاملی که موجب مسمومیت دارویی شده، متصل می‌شود تا آن را از بدن خارج کند. به طور معمول به همراه زغال فعال، یک ملین داده می‌شود که دفع دارو از طریق مدفوع را در فرد تسریع کند.

برای دریافت مشاوره تلفنی در زمینه مسمومیت و خودکشی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره