تنبیه همسر با چه روشی باید انجام شود؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

در هر خانواده‌ای مشاجرات و مشکلات طبیعی است؛ اما گاهی زوجین برای اینکه به خواسته خود برسند و برنده این مشاجرات باشند، به فکر تنبیه همسر خود با روش‌های مختلف می‌افتند. شیوه‌های نامناسب تنبیه همسر که با هدف غلبه بر مشکل انجام می‌گیرند، می‌تواند به‌راحتی پایه‌های عاطفی زندگی مشترک را ضعیف کرده و از صمیمیت زوجین بکاهد. در ادامه با پیامدهای تنبیه نامناسب و روش‌های جایگزین تنبیه صحبت خواهیم کرد. در صورتی که با همسرتان اختلاف نظر دارید، حتما از خدمات مشاوره خانواده استفاده بفرمایید.

تنبیه همسر

ما به‌طور سنتی آموخته‌ایم که در پاسخ به انجام کاری اشتباه یا با پیامدهای ناخوشایند، باید فرد خاطی را تنبیه کرد. بر اساس این باور عمومی، تنبیه باعث می‌رود که شخص دست به تکرار دوباره آن کار نزند؛ اما طبق نظر روانشناسان، باوجوداین مزیت، تنبیه می‌تواند معایب زیادتری نیز به همراه داشته باشد. برخی از روش‌های معمول تنبیه همسر به شرح زیر هستند. برای آشنایی با علل دعوای زن و شوهر کلیک کنید.

قهر کردن

همیشه اولین و راحت‌ترین تنبیه همسر، قهر کردن با او است. اغلب اوقات وقتی شخص می‌خواهد همسرش را وادار به کاری کند از این روش استفاده می‌کند. این شیوه در موارد نادر در زندگی مشترک پاسخگوست؛ اما وقتی‌که تبدیل به یک عادت دائمی شود، نه‌تنها از اثربخشی‌اش می‌کاهد، بلکه به رابطه بین زوجین نیز صدمه می‌زند.

در این حالت همسرتان احساس می‌کند که حمایت و پشتیبانی شما را از دست‌ داده است؛ بنابراین به‌جای اینکه مشکل حل شود، با قهر کردن همسرتان به اشخاص یا راه‌های دیگری برای گرفتن این حمایت روی می‌آورد. همین امر زمینه‌ساز بسیاری از ناسازگاری‌ها و مشکلات زناشویی در آینده خواهد شد.

بیشتر بخوانید : اختلافات خانوادگی

بی‌اعتنایی کردن به همسر

گاهی زن و شوهر سعی می‌کنند با بی‌اعتنایی به همسر خود، او را متوجه رفتار اشتباه خود کنند. این شیوه نیز در برخی شرایط ممکن است مناسب باشد؛ اما افراط در به کار بردن آن نوعی باج‌گیری عاطفی از همسر به‌حساب خواهد آمد.

فروشگاه آرامیس

در این حالت به همسر خود نشان می‌دهید که درصورتی‌که خواسته موردپسند شمارا انجام ندهد، خیری از دوست داشتن و ابراز علاقه به او نیز نخواهد بود. درواقع محبت و عشق بین زوجین تبدیل به یک وسیله بهره‌کشی گشته و مشروط به اجابت درخواست‌های طرف مقابل می‌شود.

تحقیر و کوچک کردن همسر در مقابل دیگران

برخی از زوج‌ها سعی می‌کنند با تحقیر کردن همسرشان و بیان کردن اشتباهات او در حضور دیگران، به‌اشتباه او اعتراض کنند. همچنین با صحبت کردن پشت سر همسر خود در جمع او را تخریب می‌کنند.

در چنین مواردی فرد باید به خود یادآوری کند که کسی که اشتباه کرده باز هم جزء مهمی از خانواده خود اوست. با کوچک کردن او در مقابل دیگران نه‌تنها احترام او در بین اطرافیان از بین می‌رود، بلکه به فرزندان هم این‌گونه آموخته می‌شود که می‌توانند با والدین خود حرف‌های توهین‌آمیز بزنند. هرچند که این نوع یادگیری‌ها ممکن است به‌صورت نهفته بماند و تا زمان بزرگ‌سالی کودکان بروز پیدا نکند. همیشه باید در خاطر داشت که احترام به همسر یعنی احترام به خود و تصمیمی که برای شروع زندگی با او.

نکات مرتبط با تنبیه همسر

برخی نکات در رابطه با تنبیه همسر وجود دارد که آگاهی از آن‌ها باعث اثربخشی سرزنش فرد می‌شود. از مهم‌ترین موارد به شرح زیر می‌باشد. برای آشنایی با روش‌های جلوگیری از دعوا با همسر کلیک کنید.

علت تنبیه را مشخص و بیان کنید

همواره قبل از اینکه شروع به تنبیه همسر تان کنید، در مورد اشتباه او و دلیل خطا بودن رفتارش با وی صحبت کنید. خیلی موقع‌ها مشاجرات زناشویی به دلیل توجه نکردن به همین دلیل رخ می‌دهد. تصور کنید که همسرتان نمی‌داند چرا رفتار شما تغییر کرده است و آن را به خستگی، بی‌حوصلگی و… نسبت می‌دهد و این بی‌تفاوتی باعث می‌شود شما نیز بر شدت رفتار خود بیافزایید. این چرخه ادامه یافته و زمینه‌ساز بروز مشاجرات و دعواهای بسیاری می‌گردد.

 طولانی نکردن مدت قهر

قهر طولانی‌مدت باعث می‌شود بین زوجین فاصله و جدایی افتد. در این حالت یک مشکل ساده باعث می‌شود زن و شوهری که تا به الآن زندگی خوبی داشته‌اند، دچار نوعی سردی عاطفی در روابط‌شان شوند. این احساس سرد شدن و بی‌توجهی ناشی از غرور، خودخواهی، بی‌تجربگی و… می‌تواند باشد.

گاهی حتی بعد از آشتی هم اثر این قهرهای طولانی بر زندگی زناشویی سایه می‌افکند. در این حالت دلسردی ایجادشده بین طرفین هرگز به‌طور کامل از بین نمی‌برد. حتی گاهی، در صورت تکرار این شرایط ممکن است منجر به ازهم‌پاشیدگی خانواده گردد.

روش‌ها و اصول مناسب تنبیه همسر

  • قبل از هر چیز، در شروع صحبت خود با همسرتان درباره اشتباهش، نکات و ویژگی‌های مثبت او را بیان کنید. این کار باعث می‌شود طرف مقابل بتواند با روی گشاده‌تری به انتقاد و سرزنش شما گوش دهد و حالت دفاعی به خود نگیرد.
  • در تمام طول صحب از رابطه عاطفی خود و همسرتان در جهت رسیدن به هدف و درخواست شخصیتان استفاده نکنید. باید در نظر داشت که گرم بودن رابطه عاطفی ناشی از یک تعامل دوطرفه است و نمی‌توان برای آن منت گذاشت یا فرد را تهدید کرد.
  • به‌طور منطقی و معقول سخن بگویید و تا جای ممکن هیجانان و عصبانیت خود را وارد بحث نکنید.
  • همواره این نکته را نیز در نظر داشته باشید که شاید کسی که اشتباه برداشت کرده است، خود شما هستید؛ بنابراین به دفاعیات همسرتان نیز با دقت گوش کنید.
  • در هنگام گفتگو در مورد اشتباه، به‌دقت به سخنانتان توجه کنید و مراقب هر کلمه‌ای که انتخاب می‌کنید و اثری که بر شخص مقابل خواهد داشت باشید.
  • برای تنبیه‌ها نیز حدومرز مشخص کنید. لازم است این سرزنش‌ها تأثیری روی زندگی زناشویی و رابطه شما با همسرتان نگذارد. به یاد داشته باشید که تنها هدف شما از تنبیه کردن، کاهش احتمال تکرار خطا است.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسر و خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

  1. سلام
    همسر من تنبیه مراقبه انجام میده یعنی هر هفته حتی وقتی کار اشتباهی هم انجام ندادم تنبیهم میکنه تا بدونم که عواقب کار اشتباه چیه. البته خیلی سخت نمیگیره تو تنبیه کردنم اما خب به هرحال انجامش میده. و معتقده که تنبیه بدنی لازمه زندگیه. میگم خیلی دردناک و با خشونت نیست. و من هم کنار اومدم باهاش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره