ریزش مو عصبی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ریزش مو عصبی به دلایل متفاوتی شامل فشارهای عصبی و ناراحتی‌های مختلف روحی و روانی ایجاد می‌گردد. ریزش مو ممکن است در طول زندگی هر فردی و به دلایل مختلفی ایجاد شود؛ اما از علت‌های اصلی آن استرس است. افراد باید با مراجعه به متخصص پوست و مو از علت ریزش موی خود مطلع شوند و در صورتی که ریزش موی آن‌ها عصبی و ناشی از استرس باشد، از روش درمانی مناسب بهره ببرند. در صورتی که علت اصلی ریزش مو استرس و فشارهای عصبی باشد، معمولا در اولین قدم درمانی فرد باید به کمک درمانگر و مشاوره، مشکلات روحی خود را حل کند و در قدم‌های بعدی اقدام به دریافت خدمات درمانی مو نماید. چراکه در صورتی که مشکلات روحی و ریشه استرس و اضطراب از بین نرود؛ ریزش مو پس از دریافت روش‌های درمانی نیز بهبود پیدا نمی‌کند. برای آشنایی با علائم استرس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ریزش مو عصبی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ریزش مو عصبی

ریزش مو در افراد مختلف وابسته به فاکتورها و عوامل متفاوتی همچون سن، رژیم غذایی نامناسب، استعمال دخانیات، هورمون‌ها، ژنتیک، سلامت روانی و … است. به همین دلیل در بسیاری از موارد درمان ریزش مو عصبی مسئله‌ای پیچیده و دشوار می‌شود.

ممکن است هر کس به دلایل متعددی همچون ناراحتی، ترس و نگرانی، مشکلات جسمی، بیماری، از دست دادن شغل و یا مشکل در تحصیل و … آن را تجربه کنند. کسانی که این نوع از استرس‌ها را به میزان بسیار زیادی تجربه می‌کنند، ممکن است دچار عوارض ناشی از آن همچون ریزش مو عصبی نیز شوند.

ریزش موی عصبی ناشی از عدم سلامت روانی در افراد می‌باشد و در صورتی که فرد نتواند استرس‌ها و اضطراب‌های خود را کنترل و مدیریت کند، ممکن است تاثیرات آن در موی او نمایان گردد و دچار ریزش مو شود.

ریزش مو ناشی از استرس

استرس از عوامل اصلی ریزش مو عصبی شناخته شده است اما این نوع از ریزش مو موقتی می‌باشد و در صورتی که استرس و اضطراب از بین برود، ریزش مو نیز قطع خواهد شد.

با تحت تاثیر قرار گرفتن بدن با استرس، فاز رشد در چرخه مو متوقف می‌گردد. با توقف فاز رشد در چرخه مو، فولیکول‌های مو نیز وارد فاز استراحت می‌شوند. چنانچه فاز استراحت فولیکول‌های مو طولانی شود، از رشد مو جلوگیری می‌کنند. به این معنی که ممکن است فرد حتی پس از چند ماه از گذشت یک حادثه پرتنش، دچار ریزش مو شود.

در صورتی که فرد بتواند از طریق روش‌های مختلف به استرس و اضطراب خود مسلط شود و آن را کنترل کند، چرخه رشد مو دوباره از سرگرفته می‌شود و فرآیند ریزش مو نیز متوقف می‌‌گردد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

عوامل ایجاد ریزش موی عصبی

ریزش موی ناشی از استرس می‌تواند در اثر قرار گرفتن در هر گونه موقعیت استرس‌زایی ایجاد گردد. از برخی موارد استرس‌زا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • بارداری یا زایمان
  • بیماری‌های مزمن
  • آسیب‌‌های روحی، روانی و جسمانی
  • قطع ناگهانی مصرف داروهای خوراکی پیشگیری از بارداری
  • مشکلات روابط
  • بیماری حاد همراه با تب
  • مشکلات مالی و مادی
  • تغذیه نامناسب
  • واکسن‌ زدن
  • عمل جراحی و تاثیر داروی بیهوشی
  • مصرف داروهای شیمیایی همچون داروهای ضد افسردگی
  • استرس عاطفی مزمن
  • سوء تغذیه به‌ دلیل رژیم غذایی ناسالم یا رژیم‌های خیلی سخت متدوال

ریزش موی ناشی از اضطراب

یکی از رایج‌ترین مسائل روانی، اضطراب می‌باشد. ریزش مو عصبی گاه ناشی از اضطراب کم است اما ممکن است در برخی از افراد ایجاد شود.

اضطراب و استرس دو موضوع کاملا جدا از هم می‌باشند اما در مقوله ریزش موی عصبی به یکدیگر ربط دارند. اضطراب داشتن به معنای تجربه یک استرس دائمی است که در طولانی مدت دارای تاثیرات منفی بر مو  است.

از طرفی دیگر اضطراب می‌تواند سبب به وجود آمدن اختلال تریکوتیلومانیا شود که طی آن فرد موهای خود را می‌کشد و در هر بار تعداد زیادی از موهای خود را از دست می‌دهد.

اضطراب ناشی از استرس، سبب ترشح هورمون‌های خاصی در بدن فرد می‌شود. این هورمون‌ها در خون پخش شده و به بافت‌های مختلف می‌روند و سبب ایجاد تغییرات فیزیکی، روحی و احساسی می‌شوند تا فرد را برای قرار گرفتن در شرایط و مقابله با استرس آماده کنند.

ترشح هورمون‌ها در بدن انسان، می‌تواند در دیگر جنبه‌های بدن او نیز تغییرات فراوانی را ایجاد کند. از طرفی دیگر ترشح هورمون‌ها دارای تاثیرات مستقیمی بر یکدیگر هستند، به طوری که ترشح یک هورمون می‌تواند سبب افزایش یا کاهش هورمون‌های دیگر شود.

در نهایت این تغییرات تاثیرات خود را در بدن انسان نشان می‌دهد. بنابراین فعالیت بیش از اندازه هورمون‌های آندروژنیک از غدد آدرنال که هورمون استرس را ترشح می‌کنند، می‌تواند سبب ریزش غیرمستقیم مو شود. برای آشنایی بیشتر با عوارض استرس و فشار عصبی کلیک کنید.

ریزش مو به دلیل شوک و فشارهای عصبی

یکی دیگر از دلایل ریزش مو عصبی در افراد مختلف شوک و فشارهای عصبی است. ممکن است برخی از افراد ناراحتی‌ها و یا شوک‌های شدیدی را به دلایل عاطفی و با ترس‌های ناگهانی تجربه کنند. به عنوان مثال عزیزی را در زندگی خود از دست بدهند و یا در یک موقعیت استرس‌زا همچون کنکور قرار بگیرند؛ ممکن است ریزش موی ناشی از فشار عصبی را تجربه کنند.

ریزش موی سکه‌ای به دلیل استرس

یکی از وضعیت های ریزش مو عصبی ، ریزش سکه ای است. در برخی از افراد حملات عصبی، نگرانی‌ها و شوک‌های شدید روحی سبب می‌شود که گلبول‌های سفید خون به اشتباه به فولیکول‌های مو حمله کنند و سبب ریزش مو به صورت ناحیه‌ای شوند. برای آشنایی با نشانه ها و راه های جلوگیری از ریزش سکه ای مو کلیک کنید.

از بین بردن استرس برای جلوگیری از ریزش موی عصبی

برای مقابله با ریزش موی عصبی باید سعی کنید بر استرس و اضطراب خود مدیریت داشته باشید و با استفاده از تکنیک‌های مختلف آن‌ها را کنترل کنید. در ادامه به برخی راهکارهای موثر در جهت کاهش استرس اشاره کرده‌ایم.

  • استفاده از تکنیک‌های آرامش‌بخش مثل تنفس عمیق، مدیتیشن و یوگا
  • ورزش روزانه و منظم همچون پیاده‌روی
  • وقت گذران با افراد مثبت اندیش
  • تغذیه سالم
  • مصرف مولتی ویتامین‌های مناسب مو
  • شرکت در جلسات مشاوره
  • گوش دادن به یک موسیقی آرام

در صورتی که فرد سعی کند با استفاده از راهکارهای مختلف از میزان استرس و اضطراب خود کم کند، به مرور موها نیز مجدد شروع به رشد کردن می‌کند و طی یک زمان مشخص به حالت اولیه برمی‌گردند. برای شروع درمان استرس کلیک کنید.

ویتامین‌ها و مکمل‌های ضروری برای جلوگیری از ریزش موی عصبی

داشتن یک رژیم غذایی متعادل که حاوی مواد مغذی باشد، می‌تواند از ریزش موی عصبی جلوگیری کند. بهتر است ویتامین‌های مختلف را از طریق یک رژیم غذایی سالم دریافت کنید. برخی از ویتامین‌ها که برای رشد مو لازم و حیاتی است را در ادامه آورده‌ایم.

  • ویتامین C : ویتامین C از ویتامین‌های لازم و ضروری برای ساخت کلاژن و بافت همبند پوست می‌باشد که در فولیکول‌های مو یافت می‌شود. این ویتامین در مرکبات، کلم بروکلی، فلفل دلمه‌ای و توت فرنگی وجود دارد.
  • ویتامین B : ویتامین‌های گروه B با ایجاد یک متابولیسم ساده، باعث سلامت پوست و مو می‌شود. این گروه از ویتامین‌ها در سبزیجات با برگ‌های تیره، انواع آجیل، لوبیا و آواکادو وجود دارد.
  • ویتامین E : ویتامین E دارای آنتی اکسیدان‌های قوی است که به سلامت پوست سر کمک می‌کند. برای دریافت ویتامین E می‌توانید مواد غذایی شامل دانه‌های آفتابگردان، اسفناج، روغن زیتون، کلم بروکلی و میگو را مصرف کنید.

در صورتی که این ویتامین‌ها را از طریق رژیم غذایی دریافت نمی‌کنید، می‌توانید پس از مشورت با پزشک از مکمل‌های دارویی استفاده نمایید.

سخن آخر

ریزش مو عصبی ناشی از استرس دائمی نیست و این نوع از ریزش باعث آسیب به فولیکول‌های مو نمی‌شود. بنابراین در صورتی که فرد بتواند با استفاده از راهکارها و تکنیک‌های موجود از میزان استرس و اضطراب خود بکاهد، ریزش مو عصبی او نیز قطع خواهد شد.

بنابراین سعی کنید برای درمان و از بین بردن استرس و اضطراب خود از یک روانشناس مشاوره بگیرید. مشاوران مرکز مشاوره ذهن نو آماده ارائه خدمات مشاوره به شما عزیزان می‌باشند. برای شروع مشاوره استرس و اضطراب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ریزش مو عصبی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره