احساس پذیرفته شدن | چگونه پذیرفته شدن روی رفتار من تاثیر می‌گذارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

احساس پذیرفته شدن تاثیرات زیادی بر زندگی شخصی و اجتماعی ما دارد. در واقع برای بسیاری از سختی ها و مشکلات اصلا راه حلی به جز پذیرش وجود ندارد. این موضوع در مورد وجود ما نیز صدق می‌کند. در واقع اگر در مکان و شرایط احساس پذیرش و تعلق نکنیم؛ مشکلات زیادی را تجربه خواهیم کرد. همه افراد نیاز دارند تا این احساس را تجربه کرده تا بتوانند به طرز درستی عمل کنند. این احساس پیامدهای مثبت زیادی داشته و حتی مانع از بروز برخی از مسائل می‌گردد. بسیاری از دانشمندان و نظریه پردازان در حوزه روانشناسی در این مورد اظهار نظر کرده اند که به طور واضح اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه احساس پذیرفته شدن می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

احساس پذیرفته شدن

احساس پذیرفته شده تا حدی اکتسابی است و از طرف دیگر در درون ما وجود دارد. در واقع برای دریافت این احساس از طرف دیگران باید کارهایی را میز انجام دهیم. البته این به معنی راضی نگه داشتن دیگران و عمل کردن مطابق میل آنها نیست. افراد را باید همانطور که هستند بدون هیچ قید و شرطی پذیرفت تا احساس بهتری نسبت به خودشان و شرایط داشته باشند. شاید تصور کنید که این مورد همیشه امکانپذیر نیست. چرا که برخی از افراد رفتارهای نادرستی از خود بروز داده و یا حتی منجر به آسیب به دیگران می‌شوند. اما باید با داشتن روحیه پذیرش با چنین موضوعی مواجه شد و یا حتی مقابله کرد. برای اطلاع از دلایل احساس تعلق نداشتن کلیک کنید.

عوامل موثر بر احساس پذیرفته شدن

عوامل احساس پذیرفته شدن

برخی از موضوعات باعث می‌شوند تا بیشتر احساس پذیرفته شدن را تجربه کنیم و یا راحت تر مورد پذیرش قرار گیریم. از طرفی این موارد به کیفیت سلامت روان خودمان نیز کمک می‌کند. برخی از این موضوعات شامل موارد زیر می‌شوند. برای جلوگیری از بروز عقده حقارت کلیک کنید.

⭕خودآگاهی

در مرحله اول برای داشتن احساس پذیرفته شدن؛ افراد باید شناخت نسبی از داشته و تا حدی خودآگاهی داشته باشند. در واقع وقتی افراد به رفتارها و روحیات خود واقف باشند؛ بهتر می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کرده و به همین دلیل راحت تر نیز پذیرفته می‌شوند. برای اشنایی با مهارت های برقراری ارتباط با دیگران کلیک کنید.

⭕ذهن آگاهی

ذهن آگاهی نیز یکی دیگر از راه های رسیدن به احساس پذیرفته شدن است. گاهی افراد قادر به تشخیص احساسات و افکار واقعی خود نیستند و یا حتی نمی‌توانند به عوامل مختلف تعادل برقرار کنند. در چنین شرایطی ذهن آگاهی به کمک آنها آمده و باعث روبرو شدن با واقعیت می‌گردد.

⭕احساس شفقت

داشتن روحیه شفت و همچنین دلسوزی نسبت به دیگران نیز می‌تواند تا حد زیادی به احساس پذیرفته شدن منجر شود. در واقع افراد وقتی بتوانند نسبت به دیگران شفت نشان دهند و آنها را درک کنند؛ این اتفاق برای خودشان نیز می‌افتد.

چه مسائلی را باید پذیرفت تا مورد پذیرش باشیم؟

فراموش نکنید که داشتن روحیه پذیرش خود به احساس پذیرفته شدن می‌انجامد. موضوعاتی در زندگی همه افراد وجود دارد که چاره ای به جز پذیرفتن آنها وجود ندارد. البته داشتن این روحیه اصلا کار ساده ای نیست و نیاز به تلاش و تمرین زیادی دارد. اما به طور کلی می‌تواند به نتایج خوبی منجر گردد. برخی از این موارد را در قسمت پایین ذکر کرده ایم.

  • ناعدالتی
  • شرایط جامعه
  • از دست دادن عزیزان
  • رفتار دیگران
  • احساسات آزار دهنده
  • ناکامل بودن
  • قطعی نبودن

توصیه می کنیم برای خارج شدن از تله رودربایستی کلیک کنید.

چگونه پذیرفته شدن روی رفتار من تاثیر می‌گذارد؟

احساس پذیرفته شدن و به طور کلی پذیرش اگر به نحو درستی صورت گیرد؛ می‌تواند تاثیرات زیادی بر زندگی افراد داشته باشد. در واقع پذیرش در بیشتر موارد به دو شکل عمل می‌کند. یا به طور کلی افراد را از تلاش کردن منصرف کرده و بی خیال می‌کند. و یا فرد با وجود این روحیه تلاش بیشتری برای رویارویی با مشکلات و همچنین پذیرفته شدن می‌کند. از طرفی یکی دیگر از نتایج این موضوع، کم شدن توقع و انتظار از دیگران است. چرا که افراد همه چیز را به خود سپرده و دیگر از وقایع اطراف خود تعجب نمی‌کنند.

تفاوت احساس پذیرفته شدن با درماندگی آموخته شدن

همانطور که در قسمت قبلی هم به آن اشاره شد یکی از حالاتی که پذیرش برای افراد ایجاد می‌کند درماندگی آموخته شده است. این شرایط وقتی ایجاد می‌شود که افراد پذیرش را با ناامیدی اشتباه می‌گیرند. در واقع آنها تصور می‌کنند که به پذیرش رسیده اند اما این حالت پذیرش آسیب زننده است و نتایج خوبی در پی ندارد.

برای مثال حیوانی را در نظر بگیرید که در یک قابلمه گذاشته می‌شود تا پخته شود. در ابتدا او برای رهایی از این حالت تلاش زیادی می‌کند. اما بعد از گذشت مدتی آرام شده و این وضعیت منجر به از دست رفتن جانش می‌شود. برای آشنایی بیشتر با مفهوم درماندگی آموخته شده کلیک کنید.

تمرینات لازم برای احساس پذیرفته شدن

تمرینات احساس پذیرفته شدن

در مورد احساس پذیرفته شدن، تمریناتی وجود دارد که با استفاده از آنها افراد می‌توانند در زندگی آرامش بیشتری را تجربه کرده و همچنین در حین پذیرش ، تلاش نیز بکنند. در این قسمت به توضیح این تمرینات می‌پردازیم.

✅تمرکز بر آنچه داریم

برای داشتن احساس پذیرفته شدن در ابتدا باید بر آنچه داریم تمرکز کنیم. برخی از افراد به دلیل اینکه مدام در پی چیزهای بیشتری هستند نمی‌توانند آنچه را که دارند و یا شرایط فعلی شان را بپذیرند. این موضوع می‌تواند تا حد زیادی از حریص بودن افراد نشات بگیرد. اما افرادی که از داشته های خود راضی هستند؛ بهتر می‌توانند با این موضوع برخورد کنند.

✅احساس رضایت در کنار احساس پذیرفته شدن

تقویت احسای رضایت در خود نیز یکی دیگر از راه های داشتن احساس پذیرفته شدن است. در این حالت اعتماد به نفس افراد بیشتر شده و هر آنچه را که واقعا هستند و یا دارند را به راحتی می‌پذیرند.

✅بخشیدن خود

باید برای احساس پذیرفته شدن در ابتدا افراد باید خود را ببخشند. هیچکس کامل نیست و همه افراد دچار خطاهایی می‌شوند. به همین دلیل نباید به خود فشار زیادی آورد به خاطر همه چیز خود را مقصر دانست. اینکار باعث می‌شود تا افراد نسبت به خودشان احساس بدی داشته و نتوانند به راحتی مورد پذیرش قرار گیرند.

✅ احساس پذیرفته شدن با دوری نکردن از واقعیت

نباید از واقعیت و یا مشکلات زندگی فرار کرد. تمام این مسائل جزوی از شخصیت ما هستند که گاهی منجر به ارتقا و پیشرفت مان نیز می‌شوند. اینکار باعث احساس پذیرفته شدن شده و تاثیر زیادی بر شخصیت افراد دارد.

✅زندگی در اکنون

نگرانی برای آینده و همچنین فکر کردن به گذشته مانع از احساس پذیرفته شدن می‌شود. افراد باید بر زندگی حال تمرکز کرده و حتی از آن لذت ببرند. این موضوع بیشتر باعث می‌شود تا هم خود شرایط را بپذیرند و هم مورد پذیرش دیگران باشند.

برای ارتقای مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

سخن پایانی

فراموش نکنید که احساس پذیرفته شدن تاثیر زیادی بر شخصیت افراد و حتی سبک زندگی آنها دارد. بسیار مهم است که دیگران را همانطور که هستند دوست بداریم و قضاوت نکنیم. اینکار حتی برای خودمان نیز بهتر است و منجر به احساس آرامش می‌گردد. در این زمینه افراد می‌توانند با یک روانشناس نیز صحبت کرده و از او کمک بگیرند. مشاور به افراد کمک می‌کند تا بتوانند احساس پذیرفته شدن را هم از طرف خودشان و هم دیگران تجربه کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه احساس پذیرفته شدن می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره