ترس از موفقیت چه نشانه هایی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از موفقیت یا عقده یونس چیست؟ شاید برای بسیاری از ما کمی عجیب به نظر برسد که یک نفر از موفق شدن بترسد. بااین‌حال اگر خوب به دوروبر خود نگاه کنید متوجه خواهید شد که تعداد کسانی که با این موضوع درگیرند کم نیست. ترس از موفقیت تا حد زیادی با سایر ترس‌های ما متفاوت است. اما درست مانند آن‌ها می‌تواند زندگی شما را تحت‌تأثیر خودش قرار بدهد. درواقع این ترس باعث خواهد شد که نتوانید به بسیاری از موفقیت‌های زندگی‌تان دست پیدا کنید. به همین خاطر باید اطلاعات‌مان را راجع به این موضوع افزایش بدهیم. اگر شما یا هریک از اطرافیان‌تان درگیر نشانه‌های این مشکل هستید بهتر است برای درمان آن از یک روان‌شناس مشاوره تلفنی دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از موفقیت می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ترس از موفقیت چیست؟

ترس از موفقیت یا عقده یونس یکی از مشکلاتی است که برای برخی افراد پیش می‌آید. نکته مهم در این ترس این است که بیمار از خود موفق بودن نمی‌ترسد. یا این‌طور نیست که احساس کند نمی‌تواند موفق باشد. بلکه درواقع ترس اصلی بیمار ناشی از تغییری است که به دلیل موفقیت در شرایط زندگی وی اتفاق خواهد افتاد. ترس از تغییر گاهی اوقات باعث می‌شود که فرد احساس کند تمایلی برای تغییر جایگاهش ندارد. برای مثال آن‌ها ممکن است احساس کنند قدرتمند شدن باعث بی ایمانی خواهد شد یا آن‌ها را تنها و منزوی خواهد کرد.

ترس از موفقیت به دلیل شباهت با زندگی حضرت یونس به این نام خوانده می‌شود. حضرت‌یونس”ع” نیز مدت‌های طولانی برای دعوت مردم به یکتاپرستی تلاش کرد. اما درست در زمانی که به موفقیت نزدیک شده بود از قوم خود فاصله گرفت. در حقیقت داستان حضرت یونس نشان‌دهنده کسانی است که برخلاف تلاش‌هایی که کرده‌اند درست در چند قدمی رسیدن به نتیجه دست از تلاش می‌کشند. برای آشنایی بیشتر با اختلالات اضطرابی کلیک نمایید.

نشانه های ترس از موفقیت

سؤال اصلی اینجاست که چطور می‌توانیم افراد دارای ترس از موفقیت را شناسایی کنیم. باید گفت که آن‌ها نشانه‌های مشخصی دارند. با دقت‌کردن به این نشانه‌ها می‌توانید متوجه ترس آن‌ها بشوید:

  1. این افراد اهداف کوچکی برای خود در نظر می‌گیرند تا مجبور نشوند با چالش موفقیت‌های بزرگ درگیر شوند.
  2. اهمال‌کاری: آن‌ها دائماً کارها را پشت‌گوش می‌اندازند. تا زمانی که فرصت‌ها برای موفقیت از بین بروند. به همین خاطر شما معمولاً آن‌ها را آدم‌هایی می‌بینید که کارهای ناتمام بسیاری دارند.
  3. کمال‌گرایی: کسانی که درگیر کمال‌گرایی هستند وقتی یک بخش کوچک از کار را هم به‌درستی انجام نمی‌دهند به‌طورکلی آن موضوع را کنار می‌گذارند. یکی دیگر از نشانه‌های کمال‌گرایی این است که آن‌ها هرگز احساس نمی‌کنند کارهای‌شان را به‌خوبی انجام می‌دهند و درواقع هرگز از خودشان راضی نیستند.
  4. درست زمانی که در راه رسیدن به هدف هستند دلیلی برای ادامه ندادن مسیر پیدا می‌کنند.
  5. رفتارهای خودتخریبی مثل سوءمصرف مواد مخدر یا حتی انتقاد دائمی از خود
  6. صحبت‌های آن‌ها بیشتر راجع به کارهایی است که قرار است در آینده انجام بدهند.
  7. به‌جای تمرکز برای انجام‌دادن دقیق یک کار روی انجام هم‌زمان چندین کار باهم تمرکز می‌کنند.

دلایل ترس از موفقیت

دلایل ترس از موفقیت

فروشگاه آرامیس

🔘نیروی ناخودآگاه

یک نیرو یا غریزه ناخودآگاه درون ما وجود دارد که تمایل به حفظ ثبات و آرامش دارد. این نیرو از نظر تکاملی به فرد کمک می‌کند تا شرایط زندگی خود را حفظ کند. هنگامی که این غریزه در یک نفر فعال می‌شود او را از تصمیم‌گیری برای ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی منصرف می‌کند. در حقیقت تغییرات بزرگ تا حدودی اضطراب‌آور هستند. این اضطراب توسط توجه کردن به غریزه سکون و آرامش از بین می‌رود. به همین دلیل است که افراد ترس از موفقیت را تجربه می‌کنند.

🔘نداشتن اعتمادبه‌نفس

همان‌طور که گفتیم یکی از مشکلات کسانی که دچار ترس از موفقیت هستند باور نداشتن توانایی‌های خودشان است. در حقیقت آن‌ها از این می‌ترسند که وقتی به موفقیت می‌رسند هم، توانایی حفظ آن را نداشته باشند.

🔘ازبین‌رفتن شرایط فعلی

یکی دیگر از دلایل ترس از موفقیت از بین رفتن شرایط فعلی و بروز تغییراتی ناگهانی است. موفقیت به معنای تغییر کردن شرایط فرد است. این تغییرات هرچه که باشد به‌هرحال وضعیت فعلی زندگی شما را تغییر خواهد داد. به همین خاطر بعضی از افراد از این تغییر می‌ترسند. آن‌ها احساس می‌کنند شرایط جدید ناشناخته است و معلوم نیست چه اتفاقاتی در انتظار آن‌ها است. به همین خاطر ترجیح می‌دهند شرایط فعلی را حفظ کنند.

🔘تجربه‌های دوران کودکی

اگر در کودکی شما برای موفقیت‌هایی که به دست آورده‌اید تشویق نشده‌اید یا حتی سرزنش شده‌اید، از شما خواسته‌اند موفقیت خود را به رخ دیگران نکشید یا هر رفتار نامناسب دیگری در مقابل موفقیت شما شده است این موضوع تبدیل به یک الگو در ذهن‌تان می‌شود. این الگو تا بزرگسالی با فرد باقی خواهد ماند.

ترس از موفقیت چطور بروز می‌کند؟

یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که ترس از موفقیت چطور بروز می‌کند. در بیشتر موارد این احساس خود را به شکل های زیر بروز می‌دهد.

خرابکاری

داشتن باورهای منفی

اجتناب کردن

اهمال کاری

کمالگرا بودن

فرار کردن

خودویرانگری

راهکارهایی برای درمان ترس از موفقیت

درمان ترس از موفقیت

خوشبختانه برای غلبه بر ترس از موفقیت راهکارهای زیادی وجود دارد که با تلاش کردن در این مورد می‌توان بر این ترس غلبه کرد.

✅دلایل ترس از موفقیت را پیدا کنید

همیشه پیداکردن دلایل به این معنا است که شما نصف مسیر موفقیت را پشت سر گذاشته‌اید. کمی با خودتان خلوت کنید و ببینید چه چیزی باعث این می‌شود که از موفق شدن نگران باشید. این دلایل را روی کاغذ بنویسید. وقتی شما نسبت به علت مشکلات خود بینش پیدا کنید با احتمال بیشتری می‌توانید آن‌ها را از بین ببرید.

✅نشانه‌ها را بشناسید

کدام یک از نشانه‌هایی که در بالا در مورد ترس از موفقیت گفتیم در شما وجود دارند؟ وقتی این نشانه‌ها را پیدا کنید به‌خوبی متوجه می‌شوید که چه زمان‌هایی دارید از موفق شدن فرار می‌کنید؛ سعی کنید با این رفتارها در خودتان مبارزه کنید و برای موفق شدن برنامه مشخصی داشته باشید.

✅اضطراب و استرس را مدیریت کنید

همان‌طور که گفتیم ترس از موفقیت یکی از بیماری‌های اضطرابی است. به همین خاطر اینکه شما بتوانید اضطراب و فشارهای روانی خودتان را کنترل کنید به این معنی است که تا حد زیادی می‌توانید از نگرانی‌های خود کم کنید. استفاده از سبک زندگی سالم، روش‌های آرام‌سازی و همین‌طور کمک‌گرفتن از یک مشاور راهکارهایی هستند که برای کاهش اضطراب می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای آشنایی با جدیدترین روش‌های درمان اضطراب کلیک کنید.

✅روی تغییر تمرکز کنید

سعی کنید در ذهن‌تان تصویری از موفقیت و تغییراتی که همراه با آن ایجاد می‌شود داشته باشید. همان‌طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین دلایل ترس از موفقیت، ترس از تغییر کردن است. به همین خاطر بهتر است از قبل این تصویرسازی موفقیت را در ذهن خود انجام دهید. بااین‌حال به‌خاطر داشته باشید که هیچ‌چیز خوب یا بد مطلق نیست. سعی کنید شرایطی که قرار است به آن برسید را با تمام ویژگی‌های مثبت و منفی تجسم کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا آمادگی بیشتری برای مواجهه با شرایط جدید داشته باشید.

✅شما همه چیز را نخواهید داشت

به‌خاطر داشته باشید که هیچ‌وقت نمی‌توانید رضایت همه اطرافیان و همین‌طور همه چیزهای خوب را در کنار هم داشته باشید. پس سعی کنید ترس ازدست‌دادن اطرافیان، ناراحتی آن‌ها یا حتی کمال‌گرایی برای خوب بودن همه چیز را کنار بگذارید و شروع به فعالیت کنید.

✅روی اعتماد به نفس‌تان کار کنید

همان‌طور که گفتیم بسیاری از کسانی که ترس از موفقیت دارند درگیر این باور هستند که آن‌ها ارزش رسیدن به موفقیت را ندارند؛ یا در واقع در شرایط جدید خیلی خوب نخواهند بود. به همین خاطر یکی از راهکارها برای کاهش ترس از موفقیت این است که روی اعتماد به نفستان کار کنید. به این باور برسید که شما نیز مانند هر انسان دیگری توانایی و شایستگی این را دارید که به موفقیت دست پیدا کنید. فقط کافی است توانایی‌های خودتان را ببینید.

✅اهمیت مشاوره

ترس از موفقیت مانند سایر ترس‌ها شما را دچار اضطراب‌های ناگهانی نمی‌کند. به همین خاطر شاید کمتر کسی به سراغ درمان آن برود. بااین‌حال کسانی که درگیر این مشکل هستند باور دارند که این ترس می‌تواند زندگی شما را فلج کند. در واقع ترس از موفقیت باعث می‌شود فرد برخلاف توانایی‌هایی که دارد هیچ تلاشی برای تغییر شرایط انجام ندهد. علاوه بر تأثیری که این ترس روی زندگی فرد دارد گاهی اوقات باورهای مربوط به آن چنان در ذهن فرد عمیق هستند که به‌سادگی و با استفاده از چند راهکار نمی‌توانیم آنها را تغییر بدهیم. به همین خاطر توصیه می‌شود برای درمان ترس از موفقیت از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. برای آشنایی با متدهای درمان فوبیا کلیک کنید.

✅کاهش استرس

یکی از دلایل اصلی ترس از موفقیت ، استرس و اضطراب بیش از حد افراد در این مورد است. از این رو بهتر است افراد در این زمینه احساسات منفی خود را کاهش داده و بر خود مسلط شوند. طبیعی است که شرایط جدید برای ما ایجاد استرس کند. همچنین کاهش دادن استرس نیز کار ساده ای نیست. از این رو بهتر است افراد در این مورد حتما از یک روانشناس کمک بگیرند.

✅تجسم کردن موفقیت

یکی دیگر از راهکارهایی که افراد می‌توانند در مورد ترس از موفقیت از آن استفاده نمایند؛ تجسم کردن موفقیت است. در واقع زمانی که افراد به یک موفقیت یا پیشرفت در زندگی به طور مداوم فکر می‌کنند؛ تلاش بیشتری نیز در زمینه رسیدن به آن انجام می‌دهند. اینکار آنان را ترغیب کرده و موانع راه را هموارتر جلوه می‌دهد.

✅استفاده از تکنیک ای اف تی

در برخی موارد برای غلبه بر ترس از موفقیت از تکنیک ای اف تی استفاده می‌کنند. در این روش به آرامی به برخی نقاط بدن ضربه زده می‌شود که منجر به کاهش استرس و هیجانات منفی می‌گردد. البته این روش بسیار حساس و تخصصی است. از این رو باید در مورد آن با یک روانشناس مشورت نمایید.

پیامدهای ترس از موفقیت در زندگی

ترس از موفقیت در زندگی منجر به بروز بسیاری از مشکلات و مسائل نیز می‌گردد. در واقع این ترس مانع از پیشرفت افراد شده و همچنین سلامت روان آنان را نیز به مخاطره می‌اندازد. از این درمان و یا پیشگیری از آن حائز اهمیت است. برخی از پیامدهای جانبی این موضوع شامل موارد زیر می‌شود.

نارضایتی از زندگی

اختلال در پیگیری اهداف

کاهش عزت نفس

انتظارات کم

سخن پایانی

از آنجایی که ترس از موفقیت می‌تواند فرصت های زیادی را در زندگی از شما بگیرد؛ به همین دلیل غلبه و یا پیشگیری از آن از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از افراد این موضوع را رفتار محتاطانه می‌دانند. اما در موارد شدیدتر است این مانعی بزرگ در ذهن افراد بوده که مشکلات مختلفی برایشان ایجاد می‌کند. از همین رو مراجعه به روانشناس در این زمینه و کمک گرفتن از متخصص از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از موفقیت می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

ترس از موفقیت چیست؟

بعضی افراد همه تلاش خود را برای موفق شدن انجام می‌دهند اما درست در مراحل پایانی از این تلاش دست می‌کشند. این شرایط معمولاً به این خاطر پیش می‌آید که آنها احساس می‌کنند برای موفق شدن به حد کافی خوب نیستند.

ترس از موفقیت چه دلایلی دارد؟

ترس از اینکه در موقعیت جدید خیلی خوب نباشیم؛ ترس ازدست‌دادن اطرافیان و همین‌طور باورهای منفی کودکی از جمله دلایلی هستند که باعث ترس از موفقیت می‌شوند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره