وابستگی کودک به عروسک | علت و درمان وابستگی به عروسک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

وابستگی کودک به عروسک یک روند طبیعی در رشد است. اما تا قبل از 8-9 سالگی باید برطرف شود. شاید اطراف خود کودکانی را مشاهده کرده باشید که همه جا همراه خود عروسک را می‌برند. یا مادرانی که گله و شکایت از وابستگی کودک به عروسک دارند. همراه بردن عروسک به اتاق، سرویس بهداشتی، مرکز خرید و … نشانه های وابستگی کودک به عروسک را نشان می‌دهد. اما مهم‌ترین علل این رویداد، تربیت والدین است. مهمترین نقش در رشد کودک را والدین دارند. آن‌ها با تنش و دعوا، بی توجهی، وقت نگذاشتن برای او و … موجب وابستگی کودک به عروسک می‌شوند. برای جلوگیری از این رفتار مخرب حتما با روانشناس کودک مشورت کنید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه وابستگی کودک به عروسک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

وابستگی کودک به عروسک

وابستگی کودک به عروسک جزو اتفاقات طبیعی در دوران خردسالی است، اما گاه تا سنین 8 -9 سالگی ادامه دارد. درصورتی که این نوع وابستگی بیشتر از این سن ادامه یافت باید کودک تحت نظر روانشناس قرار بگیرد.

کودکان (چه دختر و چه پسر) به دلیل شباهت عروسک ها به انسان موجب بروز انواع احساسات و هیجانات (همدردی، دلسوزی، شفقت، خشم، غم و…) در او می‌شوند. چنین رابطه ای با عروسک ها موجب شکل گیری وابستگی شدید کودک به آن ها خواهد شد. مخصوصا وقتی که والدین حضور کمرنگی در امور روزمره آن‌ها داشته باشند. به مرور زمان و به تدریج عروسک را با خود همه جا (خواب، بیرون، مهمونی، خرید و …) می‌برند. دختران نسبت به پسرها بیشتر به عروسک های خود وابستگی دارند. در واقع عروسک مونس و همدم کودک می‌شود.

برخی از کودکان با عروسک ها درد و دل می‌کنند، کودکان تک فرزند جزء عروسک های خود همبازی ندارند. یا پدر و مادری ندارند که آنها را سرگرم کند و عواملی دیگر که موجب وابستگی‌کودک به عروسک می‌شود.

علل وابستگی کودک به عروسک

وابستگی‌کودک به عروسک در طولانی مدت اثرات مخرب و منفی به همراه دارد. عدم توجه والدین به این پیامدها فرزندان را در دوران نوجوانی و بزرگسالی با مشکلات متعددی روبرو خواهد کرد. در ادامه به علت های بروز علاقه شدید و وابستگی کودک به عروسک ها اشاره کرده‌ایم.

1. استرس و عوامل غیر قابل پیش بینی

کودکان اگر تحت استرس زیادی باشند، احتمالا به عروسک های خود اعتماد بیشتری پیدا می‌کنند. و آن را موضوعی برای دریافت حس امنیت در نظر می‌گیرد. استرس‌برای کودکان از عوامل مختلفی شکل می‌گیرد که به برخی از مهم ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • ترس از تنبیه
  • دعوای والدین
  • مشکلات خانوادگی
  • افکار منفی نسبت به خود
  • دعوا با دوستان
  • تکالیف درسی زیاد
  • مورد آزار قرار گرفتن
  • خراب شدن وسایل
  • کمبود اعتماد به نفس
  • بیان نکردن خواسته ها
  • احساس تنهایی

حتما برای سلامت روان کودک خود از روانشناس کودک کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان استرس کودکان کلیک کنید.

2. تنش در خانه

یکی از مهمترین دلایل وابسته شدن کودک به عروسک ها، تنش در خانه و خانواده است. دعوا، بحث، ناسازگاری و تنش در خانه مورد آزار و اذیت کودک می‌شود. همین امر باعث پناه بردن به عروسک و بی اعتنایی به اعضای خانواده می‌شود.

3. ترس از تنهایی و تاریکی

دلیل عمده وابستگی کودک به عروسک، ترس از تنها خوابیدن است. کودک عروسک را با خود به تخت خواب حمل می‌کند تا احساس ترس را با بغل کردن عروسک از بین ببرد. معمولا عروسک هرچه لطیف تر و نرم تر باشد احساس آرامش بیشتری به کودکان می‌دهد. ترس از تنهایی و تاریکی کودک اگر درمان نشود به تدریج وابستگی به عروسک بیشتر می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر برای درمان ترس از تاریکی کودکان کلیک کنید.

4. بی توجهی والدین

مشغله های فکری و کاری در والدین سبب تنهایی کودک می‌شود. برخی از والدین صبح تا شب را سرکار به سر می‌برند و خستگی و بی حوصلگی را به خانه می‌آورند. کودکان نیاز به توجه و بازی با والدین دارند، اما این مشغله ها مانع رسیدگی به کودک می‌شود. به همین دلیل کودک خلاء پدر و مادر را با عروسک پر می‌کند. و به مرور وابستگی به عروسک پدیدار می‌شود. شما با مشاهده نوع بازی های کودک با عروسک ها گاه می‌توانید پی به جایگزینی حضور والدین با عروسک ها ببرید.

حتما پیشنهادمی‌کنیم درباره اشتباهات تربیتی والدین بخوانید.

5. تک فرزند بودن یا نبود دوست صمیمی

کودکان برای سرگرم شدن، نیاز به همبازی دارند. نداشتن دوست صمیمی یا تک‌فرزند بودن در صورتی که والدین با کودک خود بازی نکنند، در نهایت کودک به دنبال همبازی اول خود یعنی عروسک سوق پیدا می‌کند. این اتفاق سبب وابستگی کودک به عروسک می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ایجاد فضایی مناسب برای خانواده های تک فرزندی کلیک کنید.

نشانه های وابستگی کودک به عروسک

نشانه های وابستگی کودک به عروسک را بر اساس علل آن به ترتیب شرح می‌دهیم.

  1. استرس: کودکانی که استرس را تجربه می‌کنند با بغل کردن عروسک و گوشه نشینی، گریه، منزوی بودن و گاها حرف زدن با عروسک تلاش دارند استرس خود را کاهش دهند.
  2. تنش در خانه: کودکانی که به دلیل تنش های موجود در خانه به عروسک وابسته می‌شوند نشانه هایی از خود بروز می‌دهند که عبارتند از: فریاد زدن بر سر عروسک، کتک زدن عروسک، خشمگین شدن نسبت به عروسک
  3. ترس از تنهایی و تاریکی: نشانه کودکی که به دلیل ترس از تنهایی و تاریکی به عروسک وابسته شده، عبارت است از: هنگام رفتن به اتاق حتما عروسک باید همراهش باشد، بدون حضور عروسک به دستشویی و حمام نمی‌رود، با همراهی عروسک در اتاق می‌ماند و با آن بازی می‌کند. در صورت نبود عروسک هرگز تنهایی کاری را انجام نمی‌دهد. برای آشنایی با شرایط تنها ماندن کودک در خانه کلیک کنید.
  4. بی توجهی والدین: کودکی که بر اساس بی توجهی والدین به عروسک وابسته شده است از خود نشانه هایی بروز می‌دهد. مثلا: به پدر و مادر خود توجهی نمی‌کند و با عروسک بازی می‌کند یا طوری رفتار می‌کند که انگار والدین حضور ندارند و فقط عروسک کنار اوست.
  5. تک فرزند بودن کودک: هنگام حضور در جمع های خانوادگی و دوستانه ای که کودکان همسن وجود دارند، ترجیح می‌دهد که کنار عروسک خود بماند و با آن‌ها بازی نکند.

راهکار برای رفع وابستگی کودک به عروسک

وابستگی بیش از حد به هر چیزی موجب اعتیاد می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق همراه و همبازی کودکان شوید و از روانشناسان کودک کمک بگیرید. در ادامه راهکارهایی برای کنترل وابستگی کودک به عروسک نام برده ایم. اگر این روش ها تاثیر نداشت با متخصص کودک خود موضوع را در میان بگذارید.

  • روحیه و انرژی دادن به کودک
  • فعالیت هایی که سبب افزایش اعتماد به نفس می‌شود
  • در دسترس بودن کنسول بازی
  • بازی های خانوادگی
  • برقراری ارتباط با همسالان
  • پیدا کردن دوست صمیمی
  • خرید و انجام بازی فکری
  • انجام بازی چیدمانی: مانند پازل و لگو
  • تهیه کارتون و انیمیشن
  • ایده های متنوع برای سرگرمی
  • ثبت نام کلاس های مورد علاقه
  • رفت و امد با خانواده هایی که کودک همسال دارند
  • بر طرف کردن نیاز های کودک

برای کسب اطلاع از جدیدترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

کلام آخر

عروسک داشتن و علاقه به آن خطرناک نیست و یک امر طبیعی است. کودک شما به مرور زمان با بالا رفتن سن، عروسک را از خود دور می‌کند. اما دلبستگی بیش از حد مخصوصا در دختران به عروسک ها اثرات منفی و مخربی به همراه خواهد داشت. والدینی که به فکر سلامت روان کودک خود هستند لازم است روند رشدی و وابستگی کودک به عروسک را با روانشناس در جریان بگذارند. با برنامه ریزی درست و صحیح نیازهای کودک به کمک روانشناس برطرف خواهد شد. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک هایی زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه وابستگی کودک به عروسک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره