مادر پرخاشگر | چگونه با مادر عصبانی برخورد کنیم ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مادر پرخاشگر همیشه در حال فریاد و اعلام نارضایتی است. اما پس از تنبیه و کتک زدن کودک عذاب وجدان دارد و ابراز پشیمانی می‌کند. مادارنی که آگاهی کامل از رفتار خود دارند به دنبال کنترل پرخاشگری دارند. اگر  به دنبال راهکار برای کنترل پرخاشگری می‌گردید، تبریک می‌گویم شما به دنبال تربیت و پرورش درست فرزندان خود هستید. اما بهترین راه برای کنترل پرخاشگری، مراجعه به یک روانشناس است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مادر پرخاشگر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره کودک تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مادر پرخاشگر

پرخاشگری مادر به تحصیلات و وضعیت اقتصادی عالی مرتبط نیست. امروزه مادرانی در طبقات اجتماعی بالا‌، آموزش کنترل خشم و حفظ آرامش را ندیده اند. به همین دلیل، خشونت و تنبیه کودک را چاشنی تربیت فرزند می‌کنند. مادران پرخاشگر و عصبی ویژگی هایی دارند که در ادامه به آن پرداخته ایم.

  • با کوچکترین کار بد فرزند عصبی می‌شوند.
  • هنگام عصبانیت، فرزند خود را داخل حمام یا کمد زندانی می‌کنند.
  • مادران پرخاشگر نسبت به دیگر مادران از فرزندان دروغ بیشتری می‌شوند.
  • مادران پرخاشگر فرزندان پنهان کار دارند.
  • در امور تحصیلی فرزندان به شدت استرسی و خشمگین هستند.
  • دائم در حال کتک زدن فرندان هستند.
  • از توهین، آه و نفرین فرزندانشان دست نمی‌کشند.
  • اگر زورشان به فرزندانشان برای تنبیه بدنی نرسد، نفرین می‌کنند.

راهکار برای مادر پرخاشگر

مادران همیشه به دنبال تربیت بی نقص برای فرزندان هستند. اما گاهی رفتارهای فرزندان آنها را ناراحت و پرخاشگر می‌کند. مادران پرخاشگر و عصبانی هم پس از خشمگینی پشیمان می‌شوند. به همین دلیل راهکارهایی برای کنترل پرخاشگری مادران در نظر گرفته ایم که در ادامه توضیح داده ایم.

1. حفظ خونسردی

زمانی که فرزند شما باعث بروز مشکلات و ناراحتی می‌شود، با حفظ خونسردی به او اشتباهاتش را بازگو کنید. حتی اگر هربار دوباره تکرار کرد سعی کنید داد و فریاد نزنید و با آرامش او را با اشتباهات و خطاها آشنا کنید. بدترین و بی‌تاثیرترین روش تربیت فرزند ، تنبیه بدنی کودک است. اما اگر اشتباه بارها تکرار شد، برای تنبیه به مدت چند ساعت اجازه تماشای تلویزیون یا بازی کامپیوتری را ندهید.

2. درک فرزند

کوکان به خواست خود وارد زندگی شما نشدند. هنگام اقدام به بچه دار شدن می‌دانستید که فرزند شما در تمام مراحل زندگی همراه شما است. بنابراین با در شرایط سنی و شیطنت های هر رده سنی، کودک خود را درک کنید. هنگام پرخاشگری با کودک به این موضوع فکر کنید که او مهم ترین عضو زندگی شماست. هنگام پرخاشگری به شدت علاقه ای که نسبت به فرزند خود دارید فکر کنید تا آرامش قلب شما را فرا بگیرد. با درک کودکتان در آینده به او کمک بزرگی کرده اید و عزت نفس بالا و روحیه آرامی خواهند داشت.

3. ریشه یابی خشونت

رفتارهای خشونت بار خود را یادداشت کنید. مثلا کدام رفتار کودکتان باعث پرخاشگری شما شده است. همه مراحل و شدت خشونت خود را یادداشت کنید. سپس با بررسی موضوعاتی که پرخاشگری کردید منطقی فکر کنید. سپس وقتی در آن شرایط قرار گرفتید از محل اتفاق فاصله بگیرید. زمانی که آرام شدید با کودک خود صحبت کنید و اشتباهش را بگویید.

4. آرام سازی

زمانی که عصبی و پرخاشگر شدید، راهکارهای مخصوص به خود برای آرام شدن را انجام دهید. با گوش دادن به موسیقی، فیلم دیدن، انجام کارهای هنری، ورزش کردن و یا درد و دل با کسی که دوست دارید می‌توانید آرامش را به خود برگدانید. روش های زیادی در زمینه آرام سازی و مدیتیشن وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تکنیک های آرام سازی خود کلیک کنید.

5. رسیدگی به خود

مادرانی که خواب و استراحت کافی ندارند در برابر رفتارهای کودک خود زودتر عصبی می‌شوند. مادر پرخاشگر باید دلیل رفتار خود را بررسی کند. گاهی خواب ناکافی، تضعیف روحیه، ضعیف شدن بدن، ضعف جسمانی، در خانه ماندن به مدت طولانی، نداشتن وقت کافی برای انجام علایق خود و فرصت معاشرت نداشتن عواملی است که باعث خستگی روحی و روانی می‌شود.

6. مراجعه به روانشناس

اگر از پس تمام مراحل بالا بر نیامدید و نتوانستید با حفظ خونسردی، درک فرزند و ریشه یابی در برابر پرخاشگری خود بایستید، حتما از یک روانشناس و مشاور کمک بگیرید. رفتار و حرکات شما، آینده فرزندانتان را شکل می‌دهد. بنابراین موضوع کنترل خشم و پرخاشگری را جدی بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره روانشناسی تلفنی کلیک کنید.

مادر پرخاشگر چه تاثیری بر رشد فرزندان دارد؟

شاید خوشتان بیاید که کودک شما با کوچک ترین داد و پرخاشگری از حرف شما پیروی می‌کند. اما پرخاشگری و بد رفتاری مادر بر رشد و شخصیت کودک چه در حال و چه در بزرگسالی اثر گذار است. پرخاشگری مادر تاثیراتی بر فرزند می‌گذارد که در ادامه به آن اشاره کرده ایم.

  • بهم خوردن روابط مادر و فرزندی
  • تربیت نشدن کودک
  • پنهان کاری کودک
  • دروغ گویی کودک
  • پرورش کودکی مضطرب
  • پرورش کودکی ترسو
  • تاثیر گذار نبودن حرف ها در طولانی مدت بر کودک

داستان واقعی از زبان فرزند یک مادر پرخاشگر

المیرا از مادر پرخاشگر خود گله و شکایت دارد و اینگونه تعریف می‌کند. از وقتی یادمه مادرم خیلی عصبی و پرخاشگره. با کوچکترین حرف و رفتار من و خواهر 10 ساله ام رو تنبیه می‌کنه. همیشه وقتی کوچکترین خطایی ازمون سر می‌زد مارو مینداخت داخل حمام و تا چند ساعت با چراغ خاموش زندانی می‌شدیم. هیچوقت نتونستیم حرفامونو به مادرمون بزنیم.

هرموقع هر درد و دل یا مشکلی داشتیم که با مادر صحبت کردیم، در آخر پشیمون شدیم. مادرمون تا به حال دوست و همدمی واسه من و خواهرم نبوده. حالا که زورش دیگه نمیرسه مارو بزنه یا تو اتاق و حمام حبس کنه، شروع به نفرین و توهین می‌کنه. بعد از اینکه آرام میشه ابراز پشیمانی می‌کنه. و زمانی ام که کسی خطایی نکرده باشه که مامان عصبی بشه داخل خونه همه چی عالی و آرامه.

بهش پیشنهاد روانشناس می‌دادم اما قبول نمی‌کرد و داد و بیداد راه می‌انداخت. اما خودش از رفتارش خسته شده و اینکه می‌بینه من و خواهرم باهاش دوست و صمیمی نیستیم ناراحت هستش. به همین خاطر ازمون خواست تا به روانشناس خانواده مراجعه کنیم. با توجه به آسیب های روحی و روانی که به من و خواهرم وارد شده، بهترین گزینه روانشناس خانواده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره خانواده کلیک کنید.

کلام آخر

در یک جمله: مادر پرخاشگر به کودک خود هیچ لطفی نمی‌کند. با پرخاشگری نه کودک شما تنبیه می‌شود و نه تربیت! با حفظ خونسردی و آرامش هم به روان خود و هم به رشد و روان کودکتان کمک بزرگی کرده اید. اگر به دنبال راهکار و راه درمان هستید، بزرگترین کمک به زندگی خود مراجعه با روانشناس است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به مراجعان عزیز خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر بر لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مادر پرخاشگر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره کودک تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره