رفتار با سالمندان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

برای بسیاری از خانواده‌ها نحوه رفتار با سالمندان به موضوعی چالش‌برانگیز تبدیل شده است؛ چراکه در نتیجه رفتار نادرست با سالمندان، با آن‌ها به مشکل خورده‌اند. فرزندان و اطرافیان سالمندان باید از چگونگی رفتار با آن‌ها اطلاع داشته باشند تا بتوانند به سازگاری با یکدیگر برسند. بسیاری از سالمندان در این سنین برگشت به دوران کودکی را تجربه می‌کنند و به همین دلیل برخی صفات همچون لجبازی، بهانه‌گیری و … در شخصیت آن‌ها به وجود می‌آید و همینطور در برابر مسائل پیرامون حساسیت بیشتری از خود نشان می‌دهند و زودرنج‌تر از گذشته هستند.

همین موارد می‌تواند سبب سردرگمی و ناتوانی فرزندان در نگهداری و مراقبت از والدین‌شان شود. در صورتی که در زمینه رفتار با سالمندان مشکل دارید، در ادامه راهکارهای موثر در این زمینه آورده‌ایم. برای دریافت مشاوره خانواده در ارتباط با سالمندان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با سالمندان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اهمیت رفتار صحیح با سالمندان

اهمیت رفتار با سالمندان

رفتار با سالمندان به شکل درست جزو وظایف فرزندان می‌باشد و علاوه بر ایجاد رابطه مناسب بین سالمند و فرزند، سبب افزایش سلامت روان فرزندان نیز می‌گردد. 

بسیاری از افراد در شرایطی از زندگی قرار دارند که باید از پدر و یا مادر سالمند خود مراقبت کنند. گاهی والدین سالمند در کنار مراقبت‌هایی که متناسب با سن‌شان نیاز دارند، به برخی بیماری‌های روحی و روانی نیز مبتلا می‌شوند که همین موضوع شرایط مراقبت از آن‌ها را سخت‌تر می‌کند.

شاهد تحلیل رفتن عزیزترین افراد در زندگی بودن، خود فشار روحی و روانی زیادی را برای فرزندان به همراه دارد که تغییرات رفتار سالمندان نیز می‌تواند آن را تشدید کند.

اگر فرزندان از نحوه رفتار صحیح با سالمندان اطلاع نداشته باشند، ضمن اینکه خود هر روزه تحت فشار روانی بالایی قرار می‌گیرند؛ در ارتباط با والدین‌شان نیز دچار مشکل می‌شوند. این در حالی است که اگر افراد سعی کنند میزان شناخت خود را از این دوران افزایش دهند، می‌توانند آرامش و رضایت روانی بیشتری تجربه کنند. برای آشنایی با معایب و مزایای خانه سالمندان کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

چگونگی رفتار با سالمندان

چگونگی رفتار با سالمندان

رفتار با سالمندان به روش درست ناشی از شناخت و درک متقابل است. در واقع افراد می‌توانند با پرورش احساس همدلی و افزایش آگاهی در مورد دوران سالمندی، رفتار درست را با سالمندی که مراقب آن هستند در پیش بگیرند. در ادامه به نکاتی در رابطه با رفتار درست با سالمندان اشاره کرده‌ایم.

💠داشتن صبر و همدلی 

فرزندان در وهله اول جهت داشتن رفتار با سالمندان باید صبر و همدلی را در خود تقویت کنند. با افزایش سن برخی ویژگی‌های شخصیتی در افراد سالمند پررنگ‌تر می‌شود و یا شکل می‌گیرد. این ویژگی‌ها گاهی می‌تواند صبر اطرافیان را لبریز کند و آن‌ها را به ستوه بیاورد. 

به طور مثال لجبازی، بهانه گیری، کندی حرکات، فراموشی، حواس‌پرتی، مشکلات جسمی و روحی و … همگی از مواردی است که نیازمند توجه بیشتر اطرافیان می‌باشد. بهتر است در چنین مواقعی سعی کنید خود را جای سالمند بگذارید، خواهید دید که این موارد خارج از کنترل اوست. در واقع شما برای درک بیشتر سالمندان باید مهارت همدلی را در خود تقویت کنید.

اگر رفتارهای سالمند سبب ایجاد هیجانات منفی در شما شده است، سعی کنید برای مدتی از او فاصله بگیرید و به خودتان زمان دهید تا بتوانید در شرایط آرام‌تری با او برخورد داشته باشید. 

فقط در نظر داشته باشید خلقیات و رفتارها در دوران پیری تثبیت می‌شوند و تغییر دادن آن‎‌ها آسان نیست. بنابراین نباید مربی تربیت سالمندان شوید چراکه تغییر خلق و خو در دوران پیری محال به نظر می‌رسد. 

برای آشنایی با نحوه برخورد با پرخاشگری در سالمندان کلیک کنید.

 💠رفتار با سالمندان | درخواست به جای دستور 

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که می‌توانند با سالمندان همانند کودکانشان رفتار کنند. به همین دلیل وقتی خواسته‌ای دارند؛ از لحن دستوری استفاده می‌کنند. دستور دادن به سالمندان تاثیرات منفی بر روی روحیه آن‌ها می‌گذارد و حس از دست دادن حرمت و جایگاه را در آن‌ها ایجاد می‌کند.

بنابراین لازم است رفتار با سالمندان توام با احترام باشد و به جای مطرح کردن خواسته با لحن دستوری، از آن‌ها درخواست شود. این موضوع ضمن اینکه سبب حفظ شخصیت و افزایش عزت نفس سالخوردگان می‎‌شود، رابطه میان آن‌ها با فرزندان را نیز بهبود می‌بخشد. 

 💠نداشتن دید بالا به پایین

برخی از افراد به دلیل اینکه از نیروی جوانی برخوردار هستند، در رفتار با سالمندان دارای دید بالا به پایین نسبت به افراد مسن می‌باشند. در واقع آن‌ها در جایگاهی بالاتر قرار می‌گیرند و به سالمندان امر و نهی می‌کنند.

این نوع از رفتارها سبب می‌شود که سالمندان احساس کنند که جایگاه آن‌ها به عنوان بزرگ‌تر زیر سوال رفته است و تبدیل به انسانی شده‌اند که دائما باید از فرزندشان اطاعت نمایند.

بنابراین فرزندان باید تلاش کنند زمانی که در حال صحبت با سالمندان هستند، به گونه‌ای رفتار کنند که نشان دهند که در کنار عزیزترین‌های زندگی خود باشند. 

 💠رفتار با سالمندان | حرکت در جهت توانمندسازی سالمندان

گاهی اطرافیان یک سالمند احساس می‌کنند هر چه از او بیشتر مراقبت کنند و کارهایش را تمام و کمال انجام دهند؛ لطف بزرگی به او کرده‌اند. در حالی که این نوع رفتار با سالمندان سبب می‌شود که آن‌ها روز به روز ضعیف‌تر و ناتوان‌تر از گذشته شوند و احساس کنند که در سنین ناتوانی و از کارافتادگی قرار گرفته‌اند.

رفتار درست با سالمندان این است که به گونه‌ای با آن‌ها برخورد شود که توانمندی‌شان را افزایش دهد. بسیاری از سالمند ها که مشکلات جسمی و روانی خاصی ندارند، می‌توانند به راحتی از عهده کارهای خود برآیند. 

بنابراین لازم است فرزندان این اجازه را به سالمندان بدهند که خودشان کارهای خود را انجام دهند. البته این موضوع به این معنی نیست که نباید به کارهای سالمندان رسیدگی شود بلکه باید در این جهت به او کمک شود تا آن‌ها بتوانند فعال بمانند و توانایی انجام کارهای خود را از دست ندهند.

برای جلوگیری از بدرفتاری با سالمندان کلیک کنید.

 💠رفتار مبتنی بر آگاهی با سالمندان

گاهی کمبود شناخت انسان‌ها از یکدیگر و نداشتن آگاهی، سبب می‌شود که با یکدیگر بدرفتاری‌هایی را داشته باشند. دوران سالمندی نیز دارای پیچیدگی‌هایی است که نیازمند افزایش آگاهی و شناخت نسبت به آن می‌باشد. دلیل این موضوع این است که زمانی افراد می‌توانند به سالمندان کمک کنند که نیازهای آن‌ها را بشناسند و درک کنند.

بسیاری از رفتارهای سالمندان می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری در آن‌ها باشد که نسبت به آن اطلاعی نداشته باشند؛ به طور مثال بیماری آلزایمر در ابتدا با تغییر رفتار فرد آغاز می‌شود. 

اغلب سالمندان در این دوره دچار بی‌تفاوتی عاطفی، بدبینی و … می‌شوند که همگی می‌تواند شروعی برای یک اختلال باشد. شناخت این علائم و آگاهی از آن‌ها می‌تواند از بسیاری از بدرفتاری‌هایی که صورت می‌گیرد، جلوگیری کند.

برای آگاهی بیشتر درباره نحوه صحیح رفتار با سالمندان حتما مقاله نیازهای سالمندان را بخوانید.

 💠رفتار با سالمندان | حفظ احترام به سالمندان

سالمندان به عنوان افرادی در زندگی ما هستند که باید حرمت و جایگاه آن‌ها حفظ شود. احترام گذاشتن به سالمندان حس ارزشمندی را در آن‌ها تقویت می‌کند؛ به طوری که آن‌ها احساس می‌کنند که شما قدردان زحمات‌شان طی سالیان گذشته در زندگی‌شان هستید.

در این سن ممکن است سالمندان بیش از گذشته زودرنج و احساسی باشند و یا بر روی موضوعات اطراف خود حساسیت بیشتری را نشان دهند. در چنین شرایطی فرزندان وظیفه دارند که بیش از گذشته به پدر و یا مادر سالمند خود توجه کنند تا احساس سربار بودن را از آن‌ها بگیرند. مشورت با سالمندان در تصمیمات مهم زندگی و گذراندن وقت با آن‌ها، احساس مفید بودن را برای‌شان ایجاد می‌کند. ضمن اینکه شما نیز می‌توانید از تجربیات‌شان برای ادامه زندگی استفاده کنید. 

بسیاری از افراد گمان می‌کنند با رسیدگی به مشکلات جسمی و مادی سالمندان لطف و خوبی را در حق آن‌ها تمام کرده‌اند؛ در حالی که این افراد علاوه بر این، نیازمند محبت و عشق عزیزان خود نیز می‌باشند. در صورتی که به نیازهای عاطفی سالمندان رسیدگی نگردد؛ ممکن است آن‌ها دچار افسردگی شوند که تا حد زیادی می‌تواند مشکلات دوران پیری را دو چندان نماید. شما عزیزان می‌توانید برای دریافت راهنمایی در خصوص نحوه رفتار با سالمندان و راهکارهایی برای جلوگیری از بروز مشکلات روانی در آن‌ها با مشاوران مرکز تخصصی ذهن نو تماس حاصل بفرمایید. برای جلوگیری از افسردگی سالمندان کلیک کنید.

💠تغییر موقعیت مکانی آنها

یکی دیگر از روش های رفتار با سالمندان تغییر موقعیت مکانی آنان است. آنان نیز مانند ما از مدت زمان طولانی یک جا ماندن خسته شده و نیاز به تنوع دارند. اما توانایی آن را به تنهایی ندارند. از این رو باید به آنها کمک کرد تا بر این موضوع غلبه کنند.

💠صحبت کردن

همچنین در رفتار با سالمندان بهتر است به طور مرتب با آنها صحبت کنید. البته گوش کردن به حرف های آنان مهارت مهم تری است. اما باید به حرف های آنها بازخورد داده و در مورد مسائل مختلفی با آنها صحبت کنید. برای مثال با آنها از اخبار حرف زده و نظر آنها را بپرسید.

💠استراحت دادن به آنها

برخی از افراد در رفتار با سالمندان و استفاده از روش های مختلف زیاده روی کرده و سالمند را خسته می‌کنند. فراموش نکنید که حتما مدت زمانی را به استراحت آنها اختصاص داده و فشار زیادی وارد نکنید. آنها بیشتر از هر زمانی در این دوران به استراحت نیاز دارند.

💠لمس فیزیکی آنها

از محبت کردن غیر کلامی و حتی لمس فیزیکی آنها غافل نشوید. در رفتار با سالمندان دست آنها را گرفته، و گاهی آنان را در آغوش بگیرید. اینکار نه تنها محبت شما را به آنان نشان می‌دهد بلکه روحیه آنان را نیز تقویت می‌کند.

💠کمک گرفتن از یک متخصص

در مورد رفتار با سالمندان بهتر است حتما از یک متخصص کمک بگیرید. چرا که در برخی موارد افراد عادی از نحوه صحیح رفتار کردن با سالمندان مطلع نبوده و به همین دلیل اشتباهاتی را در این زمینه انجام می‌دهند. برای آشنایی با مفهوم روانشناسی سالمندی کلیک کنید.

💠شناخت رفتارهای عجیب و خطرناک آنها

شناخت رفتارهای عجیب و گاها خطرناک آنها از دیگر راهکارهای رفتار با سالمندان است. در واقع زمانی که این رفتارهای را به درستی بشناسید دیگر تعجب نکرده و همچنین واکنش درستی نیز نسبت به آنها نشان می‌دهید. پرخاشگری آنان و یا حتی مقاومت کردن در مقابل رعایت بهداشت شخصی از رفتارهای عجیب آنان محسوب می‌شود.

💠برداشت شخصی نداشته باشید

فراموش نکنید گاهی رفتارهای عجیب سالمندان ممکن است شما را ناراحت و اذیت کند. اما نباید آنها را به صورت شخصی برداشت کنید. چرا که آنان در مواجهه با همه افراد چنین رفتاری را دارند. این موضوع باعث می‌شود تا آرامش خود را حفظ کرده و بتوانید ارتباط موثرتری با آنها داشته باشید.

💠ترحم نکردن به آنها

نباید در رفتار با سالمندان ترحم کرد. چرا که آنان متوجه این موضوع شده و ناراحت می‌شوند. بهتر است احساسات واقعی خود را در مواجهه با آنها نشان داده و گاها هیجانات را کنترل کنید. اما سعی کنید احساسی را که ندارید؛ بروز دهید.

سخن پایانی

رفتار با سالمندان با اینکه آسان نیست اما بعد از مدتی می‌توانید در آن مهارت کسب کرده و برخورد بهتری داشته باشید. فراموش نکنید که در این زمینه آرامش خود را حفظ کرده و حتما از یک متخصص کمک بگیرید. چرا که بعد از مدتی این موضوع برای شما فرسایشی شده و سختی های زیادی را به همراه دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با سالمندان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

بسیاری از سالمندان در این دوره دچار افسردگی می‌شوند؛ چه عواملی در بروز افسردگی در سالمندان موثر می‌باشد؟

به طور کلی عوامل بسیاری می‌تواند سبب بروز افسردگی در سالمندان شود؛ اما از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به درگیر شدن با یک بیماری جسمی، از دست دادن حلقه حمایت اجتماعی، عدم ارتباط اجتماعی با دوستان و همسن و سالان، تنها زندگی کردن، احساس عدم استقلال در خانه‌های سالمندان، سابقه افسردگی و … اشاره کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره