به هم خوردن ساعت خواب

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

به هم خوردن ساعت خواب به طور مستقیم بر روی سلامت جسم و روان انسان تاثیر منفی دارد. ساعت خواب و بیداری انسان‌ها به‌طورمعمول به‌وسیله الگوهایی مانند روشنایی و تاریکی هوا تنظیم می‌شود؛ اما گاهی، برخی از افراد دچار آشفتگی و بی‌نظمی‌هایی در چرخه خواب و بیداری خود می‌شوند. در این حال گفته می‌شود که شخص دچار به هم ریختگی خواب شبانه‌روزی شده است. درصورتی‌که این شرایط ادامه پیدا کند، می‌تواند باعث بروز مشکلات جسمی و روانی متنوعی در اشخاص شود؛ بنابراین لازم است با افزایش آگاهی در این زمینه و آشنایی با روش‌های درمانی، از بروز این مسائل جلوگیری کرد. برای آشنایی با انواع اختلالات خواب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه به هم خوردن ساعت خواب می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

چه زمانی به هم خوردن ساعت خواب مشکل ساز می‌شود؟

وظیفه تنظیم ساعات خواب و بیداری در بدن انسان به عهده غده‌ای در مغز به نام هیپوتالاموس است. هیپوتالاموس چرخه خواب و بیداری بدن را به‌صورت یک سیکل 24 ساعته ایجاد می‌کند. درصورتی‌که به دلایل مختلف این ریتم دچار به هم ریختگی شود، فرد دچار اختلالات خواب گشته و ممکن است تأثیرات ناخوشایندی روی فعالیت‌های معمول او مشاهده شود. علل بروز به هم خوردن ساعت خواب می‌تواند درونی یا بیرونی باشد که باید بررسی گردد. برای آشنایی با علت بی خوابی کلیک کنید.

انواع مشکلاتی که باعث به هم خوردن ساعت خواب می شود

معمولاً نوجوانان ترجیح می‌دهند تا دیرهنگام بیدار بمانند و در عوض روز بعد دیر از خواب بیدار شوند؛ اما اگر به هر علتی نتوانند کم‌خوابی شبانه خود را جبران کنند، به‌مرور از کیفیت عملکردشان کاسته می‌شود. همچنین در افراد مسن عکس این قضیه اتفاق می‌افتد؛ زودتر از خواب بیدار می‌شوند و درنتیجه زودتر و در ابتدای شب به خواب می‌روند؛ بنابراین به‌طورکلی می‌توان دلایل مختلفی برای به هم خوردن ساعت خواب عنوان کرد.

لازم به ذکر است که آنچه این مشکلات را تبدیل به اختلالی نیازمند به درمان می‌کند، ایجاد اختلال در عملکرد روزمره افراد است. در ادامه اصلی‌ترین دلایل به هم خوردن ساعت خواب که ناخودآگاه ایجاد می‌شوند را نام برده‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

◀اختلال خواب ناشی از زود بیدار شدن

افراد مبتلا به اختلال به هم خوردن ساعت خواب اوایل صبح از خواب بیدار می‌شوند و دیگر به خواب نمی‌روند. این حال معمولاً باعث می‌شود آن‌ها به‌مرور دچار خستگی و خواب‌آلودگی در طول مدت روز شده و کارایی خود را در فعالیت‌های روزمره خود از دست دهند. درنتیجه در همان اوایل شب به خواب می‌روند و این چرخه به‌طور مکرر برایشان ادامه می‌یابد.

◀اختلال خواب ناشی از دیر خوابیدن

عده‌ای از افراد، ساعاتی بعد از نیمه‌شب به خواب می‌روند؛ این در حالی است که صبح نیز مجبورند زود از خواب بیدار شوند. درنتیجه نمی‌توانند به میزان خواب و استراحت مورد نیاز خود دست پیدا کنند و کارایی روزانه خود را به‌مرور از دست می‌دهند.

برای آشنایی با راه های تغییر عادت و عوارض دیر خوابیدن کلیک کنید.

◀نامنظمی ریتم خواب و بیداری

برخی از افراد دچار آشفتگی‌هایی در ریتم شبانه‌روزی خود می‌شوند؛ به این صورت که ممکن است چند روز پیاپی بی‌خواب شود. به دنبال این موضوع دچار خستگی و خواب‌آلودگی در این مدت می‌گردد و درنتیجه چند روز بعد را به‌صورت مداوم به خواب‌آلودگی دچار می‌شود.

علل به هم ریختگی ساعت و چرخه خواب و بیداری

علل مختلفی می‌تواند در بروز اختلالات خواب و به هم خوردن ساعت خواب نقش داشته باشند. این علت‌ها می‌توانند درونی یا بیرونی باشند. به‌علاوه، بسته به اینکه در هر شخص چه دلیلی موجب مشکلات خواب شده، روش‌های درمانی متفاوتی کمک‌رسان خواهد بود؛ بنابراین آگاهی از دلایل این بی‌نظمی‌ها در افراد بسیار پراهمیت است. پاره‌ای از رایج‌ترین علل به‌هم‌ریختگی خواب شبانه‌روزی به شرح زیر است:

🔘قرارگیری بیش‌ازحد در برابر نور

قرار گرفتن در معرض نور به‌طور افراطی باعث می‌شود پیام‌هایی از طرف مغز برای بی‌خوابی صادر شود. منابع نوری به‌ویژه نور مستقیم تلفن همراه و تلویزیون ازجمله دلایلی هستند که در هنگام شب باعث بی‌خوابی افراد می‌گردند.

🔘به هم خوردن ساعت خواب به دلیل فعالیت‌های هورمونی

گاهی عدم وجود تعادل در ترشح و میزان هورمون‌های مسئول چرخه خواب و بیداری باعث به وجود آمدن به هم خوردن ساعت خواب می‌گردد. در این حالت باید احتمال اختلال در عملکرد غدد مربوطه و نیز آسیب مغزی مورد بررسی قرار گیرد.

🔘بارداری و فشار روانی ناشی از آن

بارداری در زنان پدیده‌ای است که علاوه بر تغییرات هورمونی، باعث ایجاد تنش‌هایی روانی و جسمی نیز در مادران می‌گردد. این موضوع می‌تواند باعث بر هم خوردن چرخه خواب و بیداری در این افراد گردد. برای آشنایی بیشتر با روش های تنظیم سیکل خواب کلیک کنید.

نتایج ناشی از به هم خوردن ساعت خواب

  • خواب‌آلودگی و کسل بودن در طول روز
  • خستگی و نداشتن تمرکز
  • مشکلات حافظه
  • کاهش توانایی حل مسئله
  • کاهش ظرفیت تحمل فشار روانی
  • افزایش حالت پرخاشگری و عصبانیت

درمان به هم ریختگی ساعت خواب و بیداری

درمان به هم ریختگی ساعت خواب و بیداری

برای درمان به هم خوردن ساعت خواب راه های مختلفی وجود دارد. افراد در ابتدا علت این موضوع را شناسایی کرده و در قدم بعدی با کمک متخصص بر آن غلبه کنند.

🔰مراجعه به متخصصان

بر اساس اینکه علت مشکلات خواب ناشی از بیماری‌های جسمی باشد یا مسائل روان‌شناختی و استرس، لازم است از راهنمایی‌های پزشکان یا روانشناسان متخصص در این حوزه استفاده کرد. جهت دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

🔰به هم خوردن ساعت خواب و استفاده از دارو

گاهی ممکن است برای درمان و بهبود عوارض ناشی از اختلالات خواب، از درمان دارویی استفاده کرد. در این شرایط، مصرف دارو باید حتماً زیر نظر متخصص انجام گیرد تا احتمال بروز اشکال در عملکردهای دیگر فرد به وجود نیاید.

🔰انجام حرکات تن آرامی قبل از خواب

با انجام تمرینات مربوط به تن آرامی، می‌توان خود را از تنش‌ها و فشارهای روانی روزمره رها کرد. این کار باعث می‌شود تا بدن نیز در حالت آرامش قرار گیرد و مغز کم‌کم دستور خواب را صادر کند.

🔰تعیین ساعت به رختخواب رفتن

یکی دیگر از راه های درمان به هم خوردن ساعت خواب ، داشتن برنامه ای منظم برای خواب و همچنین تعیین ساعت خواب و بیداری است. زمانی که خود را ملزم کنید تا در ساعتی معین به خواب رفته و بیدار شوید؛ کمتر احتمال دارد که خواب شما بهم بریزد.

🔰ایجاد تغییر به صورت اندک اندک

برای غلبه بر به هم خوردن ساعت خواب، باید تغییرات را به صورت تدریجی اعمال کنید. برای مثال هر شب نیم ساعت زودتر یا دیرتر به خواب بروید. در این شرایط کمتر هم احتمال دارد که در این زمینه دچار مشکل شوید.

🔰استراحت دادن به ذهن خود

همه افراد تصور می‌کنند که در حین خواب ذهن استراحت می‌کند. اما این باور اشتباهی است چرا که مغز در حین خواب نیز به فعالیت خود ادامه داده و گاها بیشتر از بیداری فعالیت می‌کند. پس قبل از به خواب رفتن باید ذهن را در حالت آرامش و سکون قرار داده و تنش دوری کرد.

🔰کاهش دادن نور محیط

کم کردن نور محیط نیز راه دیگری برای غلبه بر به هم خوردن ساعت خواب است. مغز به طور طبیعی تصور می‌کند که هوای تاریک برای خواب است. از این رو سعی کنید در اتاق خواب خود پرده های ضخیم نصب کرده و اجازه ورود نور را به اتاق ندهید.

🔰خوردن غذاهای سبک

یکی از عوامل موثر بر به هم خوردن ساعت خواب ، خوردن غذاهای چرب و سنگین در زمان نامناسب است. در این حالت بدن باید فعالیت بیشتری برای هضم این غذا بکند از این رو نمی‌تواند استراحت کند. افراد بهتر است قبل از خواب وعده ای سبک و کم چرب را میل نمایند.

نشانه های به هم خوردن ساعت خواب

معمولا به هم خوردن ساعت خواب با بروز نشانه هایی برای افراد همراه است. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند.

فرد در طول روز چند بار چرت زده و مدت زمان کوتاهی می‌خوابد

برای خواب و بیداری خود ساعت منظمی ندارد

به سختی به خواب رفته و در هنگام بیداری بسیار خواب آلوده است

مدت زمان خواب طبیعی متناسب با سن خود ندارد

تشخیص به هم خوردن ساعت خواب

برای درمان به هم خوردن ساعت خواب ، در ابتدا این وضعیت باید به درستی تشخیص داده شود. تشخیص این الگو با توجه به نشانه هایی که گفته شد؛ توسط خود فرد و متخصص امکانپذیر است. اگر فرد این نشانه ها را حداقل برای یک ماه و بدون وقفه داشته باشد؛ باید به فکر درمان باشد. از طرفی متخصص در ابتدا سابقه بیماری را چک کرده و در قدم بعدی از آزمایش های مختلفی برای اطمینان از سلامت بدنی استفاده می‎کند.

مدت زمان تنظیم به هم خوردن ساعت خواب

اگر افراد اقدامات مربوط به به هم خوردن ساعت خواب را به صورت اصولی و مداوم انجام دهند؛ برگشتن ریتم خواب به حالت اول تفریبا 10 روز تا دو هفته طول می‌کشد. در این دوران بهتر است حتما زیر نظر متخصص بوده و فرایند درمان را به طور کامل انجام دهید.

سخن پایانی

از آنجایی که خواب نقش بسزایی در سلامت جسمانی و روانی افراد دارد؛ بروز هرگونه تغییری در ریتم آن می‌تواند منجر به مشکلات زیادی گردد. از این رو افراد باید نسبت به این موضوع حساس بوده و حتما اقدامات لازم را در این مورد انجام دهند. همچنین از یک پزشک و روانشناس نیز کمک گرفته و فرایند درمان خود را به درستی انجام دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه به هم خوردن ساعت خواب می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره