افتادن نوزاد | علائم خطر/ سقوط نوزاد / افتادن از تخت و بغل نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افتادن نوزاد مسئله ای است که بسیار در والدین ایجاد استرس می نماید و در برخی موارد برای نوزاد خطرناک است. در هر خانواده‌ای که نوزاد دارند ممکن است گاهی بر اثر یک لحظه غفلت، نوزاد از تخت، کاناپه یا حتی از  بغل بیفتد. در این هنگام والدین نگران می‌شوند و حتی احساس گناه می‌کنند. برای جلوگیری از افتادن نوزاد مراقبت صد در صدی وجود ندارد؛ هرچند می‌توان ایمنی‌های لازم را رعایت کرد ولی حتی در مراقب‌ترین والدین نیز افتادن نوزاد از تخت یا کودک هنگام راه رفتن به طور تصادفی اتفاق می‌افتد.

مهم این است که بدانیم بعد از آن چه باید کرد. طبیعی است که کودکان بسیار انعطاف‌پذیرند و زمین خوردن از ارتفاع کم زیاد پیش می آید. ولی اگر ضربه به سر نوزاد بخورد نگرانی بیشتر است. شما باید با حفظ آرامش محل را به خوبی بررسی کنید و نشانه‌های آسیب جدی را شناسایی کنید. ما در این نوشته به شرح نشانه‌های خطر و اقدامات ضروری بعد از افتاد نوزاد خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره در زمینه افتادن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

افتادن نوزاد از روی تخت

والدین در ماه‌های اول تولد نوزاد بسیار حساسند و استرس دارند، به ویژه اگر فرزند اولشان باشد. اکثر این نگرانی‌ها منطقی نیست و از حس محافظت پدر و مادر از نوزادشان ناشی می‌شود. در ماه‌های اول تولد، الگوی خواب نوزادان نامنظم است. ممکن است در طول روز کلا خواب و شب‌ها بیدار باشند و نیاز به مراقبت دارند. والدین ممکن است شب‌ها خواب بروند و نوزاد با حرکات و قل خورن از تخت بیفتد.

بعضی والدین نیز برای اینکه نوزاد شب راحت بخوابد او را در اتاق ساکت و تنها می‌خوابانند. تصور می‌کنند نوزاد توان قل خوردن یا خزیدن ندارد و نمی‌افتد. اما نوزاد لگد می‌زند و همیشه باید امکان افتادنش را جدی گرفت. البته با افتادن نوزاد، خودتان را سرزنش نکنید؛ زیرا برای هر کس ممکن است پیش آید و در اکثر موارد خطر جدی برای نوزاد ندارد. ولی برای اطمینان خاطر اقدامات پیشگیرانه و نشانه‌های خطر را بیاموزید.

حتما درباره پیامدهای ضربه به سر نوزاد کلیک کنید.

علائم خطر افتادن نوزاد

اگر نوزاد روی فرش بیفتد جای هیچ نگرانی نیست ولی اگر جای سفتی مانند روی سرامیک و سنگ افتاد، حتی اگر از ارتفاع کم باشد احتمال خطر وجود دارد. نوزادی که بلافاصله بعد از افتادن به روی زمین کاهش سطح هوشیاری،‌ استفراغ مکرر، سردرد و بی‌قراری داشت، احتمال آسیب به مغز و ربه مغزی شدن وجود دارد. با دیدن این علائم توصیه می‌کنیم سریعا نوزاد را به فوق تخصص مغز و اعصاب نوزادان نشان دهید تا در صورت لزوم از مغزش ام آر آی بگیرند و اطمینان حاصل شود.

انواع آسیب به سر نوزاد

مفهوم «آسیب به سر» می‌تواند طیف وسیعی از آسیب‌ها را شامل شود. از یک ورم کوچک در ناحیه‌ای از سر گرفته تا آسیب جدی مغزی. اما اغلب آسیب‌هایی که از افتادن نوزاد یا ضربه به سر او ناشی می‌شود، در گروه «آسیب خفیف» جای می گیرند.

صدمات خفیف به سر نوزاد

در صدمه خفیف هیچ‌گونه شکستگی در جمجمه یا آسیب مغزی نمی توان دید. صرفا سر نوزاد متورم می‌شود و ممکن است یک برجستگی یا کبودی روی پوست ظاهر شود. و هیچ‌ علائم ظاهری دیگری هم وجود ندارد.

در برخی موارد بدون آسیب مغزی هم امکان خونریزی هست، که در این حالت می‌توان آن را با بخیه یا چسب زخم فورا درمان نمود. آسیب خفیف هم باشد برای نوزاد ناخوشایند است و ممکن است بی‌تاب شود و در خواب گریه کند ، ولی در کل مشکل جدی وجود ندارد.

صدمات متوسط تا شدید به سر نوزاد

اگر ضربه متوسط تا شدید در نظر بگیریم، می‌توان مشکلات زیر را به دنبال آن پیش‌بینی کرد: شکستگی جمجمه، کانتیوژن (کبودی بافت مغز)، ضربه مغزی، خونریزی در مغز یا لایه‌های اطراف مغز.

کانتیوژن از شایع‌ترین و کم شدت‌ترین انواع ضربه مغزی می‌باشد. نشانه‌های ضربه مغزی در کودکان شامل موارد زیر است:

سردرد، تنفس غیرعادی، خونریزی از گوش یا بینی، تغییرات هوشیاری، تهوع و استفراغ بیش از یک بار پس از ضربه (3 بار استفراغ در 1 ساعت، خواب‌آلودگی یا بی‌تحرکی غیرمعمول، سخت بیدار شدن از خواب، از دست دادن هوشیاری بلافاصله پس از افتادن یا ضربه، تشنج، گریه کردن بیش از حد معمول و بی‌وقفه.

نکته مهم در موارد ضربه متوسط یا شدید این است که فورا به پزشک مراجعه کنید تا درمان لازم در اسرع وقت شروع شود. در این صورت می‌توانید از احتمال آسیب مغزی طولانی‌مدت و خدای نکرده از دست دادن عملکرد جسمی و شناختی جلوگیری کنید.

چگونه از افتادن نوزاد جلوگیری کنیم

اول از همه اگر کودک هیچ‌وقت از جایی نیفتد که خیلی بهتر است. ولی چنین نمی‌شود و نوزاد یا کودک غالبا بر اثر بی‌توجهی و یا خستگی والدین از روی تخت، میز تعویض پوشک یا از آغوش والدین خسته می‌افتد. گاهی والدین سرشان شلوغ می‌شود یا عجله دارند و خسته هستند، در این مواقع احتمال افتادن کودکان زیاد است. برای پیشگیری از افتادن کودک بهترین راه‌حل این می‌باشد که سعی کنیم هیچ‌وقت با کودک در آغوش، به‌خواب نرویم.

دکتر جین تراشتنبرگ، یکی از متخصصان اطفال و نویسنده کتاب راهنمای والدین هوشمند می‌باشد. او در این کتاب در مورد بررسی‌ها، بیماری‌ها و اتفاقات مربوط به کودک می‌نویسد: «اینکه هیچ‌نوع حادثه‌ای برای کودکمان رخ ندهد تقریبا غیر ممکن است».

همچنین می‌گوید «اغلب کسانی که برای بار اول صاحب فرزند می‌شوند، بسیار مضطرب و پر استرس هستند. نگرانند که باید همه نیازهای کودک را به بهترین شکل برآورده کنند. این استرس زیاد آنها را از پای درمی‌آورد. آنها می‌ترسند اگر اتفاقی برای فرزندشان بیفتد، والدین بدی هستند؛ ولی در واقع این‌طور نیست».

برای آشنایی با راه های جلوگیری از زمین خوردن کودک کلیک کنید.

اقدامات عملی وقتی نوزاد با سر از تخت می‌افتد

افتادن نوزاد از تخت دلهره‌آور است اما به این معنی نیست که آسیب‌دیدگی شدید باشد. کافیست شما از علائم خطر آسیب شدید مطلع باشید.

  • وقتی کودک از جایی افتاد و احتمال آسیب سر و جمجمه و یا نخاع وجود دارد، حرکت دادن او می‌تواند با عوارضی همراه باشد. اگر کودک در محلی افتاد که احتمال آسیب بیشتر است، او را به آرامی در فاصله‌ای کوتاه جابجا کنید.
  • با مشاهده تشنج یا استفراغ، سر او را به یک سمت بچرخانید و وضعیت سر و گردن او را طوری نگه دارید که خمیده نباشد.
  • اگر بعد از افتادن، کودک هشیار بود و ظاهرا عارضه‌ای نداشت، بغلش کنید تا آرام شود. سپس برای اطمینان خاطر او را به خوبی بررسی نمایید تا تورم موضعی، خون‌مردگی و هرگونه عارضه ظاهری جدی نباشد.
  • اگر هیچ عارضه‌ای ندیدید باز هم تا مدتی او را تحت نظر بگیرید و تا اطمینان خاطر مراقبش باشید.

ایمن‌سازی خانه برای جلوگیری از آسیب به کودک | افتادن نوزاد

برآمدگی‌ها و کبودی‌ها برای کسب مهارت‌های حرکتی و مستقل شدن کودک لازم است. آنها تا وقتی که تحت نظارت بزرگ‌ترها باشد و محل بازی‌شان دارای پله‌های گیت محافظ است، و فاقد لبه‌های تیز و عوامل خطرساز می‌باشد، اکثر سقوط‌ها آسیب جدی در پی ندارد.

هنگامی که فرزندتان می‌افتد یا یا سر می‌خورد، سعی کنید بیش از حد واکنش نشان ندهید. اگر هر بار بعد از زمین خوردنش فوری به سمتش بروید، هم خودتان را خسته می‌کند و هم او را بیش از حد محتاط. اگر دیدید کودک بعد از افتادن ناراحت است، آرامش کرده و تشویق کنید خودش دوباره سر پایش بایستد. ایمن‌سازی خانه از موارد مهمی است. آیا می‌دانید برای حفظ کودکان خود از خطر افتادن و سقوط چه کارهایی می‌توان انجام داد.

ضربه‌گیر زدن به گوشه‌های تیز وسایل خانه

از آنجا که میزهای کنار مبل یا عسلی‌ها کم‌ارتفاع می‌باشند، دلیل اصلی کبودی‌های بدن در دوران کودکی بچه‌هاست. به آنها ضربه‌گیر بزنید یا تا وقتی کودک با ثبات راه برود میز را کلاً از مسیرش بردارید.

ضد لغزش زیر فرش‌ها و پادری‌ها

اگر کودک را در وان بزرگ حمام می‌دهید، از پدهای لغزش‌گیر حمام در داخل و بیرون وان بگذارید.

گیت محافظ بالا و پایین پله‌ها

اولا که کودک را از ایوان‌ها و سکوهای پر ارتفاع دور نگه دارید. به جای گیت مدل آکاردئونی، گیت توری نصب کنید، زیرا انگشتان کودک ممکن است در گیت آکاردئونی گیر کند.

محافظ برای پنجره

اعتمادی به توری‌های پنجره‌ها نیست. زیرا طراحی آنها از افتادن بچه جلوگیری نمی‌کند. پس بهتر است محافظ بگذارید.

توصیه‌های دیگر در مورد افتادن نوزاد

جدی گرفتن میز تعویض پوشک، در مورد ایمن گذاشتن کودک روی آن بسیار دقت کنید و به هیچ عنوان کودک خود را روی آن رها نکنید. همچنین دور گذاشتن صندلی‌ها و دیگر مبلمان از پنجره‌ها، زیرا کودکان در چشم بر هم زدنی از هر چیزی بالا می‌روند. روی پله‌ها اشیا و وسایل تزئینی مثل گلدان و مجسمه‌ نگذارید. با شروع به ایستادن در گهواره یا تخت، باید ارتفاع تشکش را پایین آورد تا از سقوطش جلوگیری شود.

در فروشگاه‌های خرید، کودک را درون سبد خرید بدون محافظ نگذارید. بهتر است از سبد مخصوص حمل کودک استفاده کنید. وقتی کودک را در جایی چون کالسکه کودک، صندلی پایه‌بلند غذاخوری یا صندلی ماشین کودک می‌گذارید، حتما کمربندش را ببندید.

سخن آخر

حادثه خبر نمی‌کند و اغلب نوزادان در مقطعی از زندگی دچار آسیب خواهند شد. اگر چه در بیشتر موارد ضربه خودرن به سر نوزاد عوارض جدی ندارد و هیچ اتفاقی نمی‌افتد، اما نباید ریسک کرد. در صورت مشاهده علائم ناخوشایند و شک در سلامت نوزاد خود، فورا با پزشک تماس بگیرید. انجام اقدامات پیشگیرانه و لازم برای سلامت کودک شما را از پشیمانی نجات می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه افتادن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره