خیره شدن نوزاد | 3 روش جلوگیری از خیره شدن نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خیره شدن نوزاد به نقاط مختلف اغلب به منظور جلب توجه است. اما در برخی از موارد تشخیص اوتیسم به کودک داده می‌شود. به دلیل اینکه والدین تمام حرکات فرزندان خود را زیر نظر می‌گیرند؛ شاید خیره شدن کودک برای والدین یک موضوع نگران کننده باشد. اما نوزاد به دلیل اینکه به تازگی با محیط اطراف خود آشنا می‌شود؛ وسایل مختلف جلب توجه می‌کنند که همین موضوع باعث خیره شدن او می‌شود.

مثلا اغلب کودکان به لوستر و لامپ با دقت بالایی توجه می‌کنند. یا به وسایلی که از خود صدا تولید می‌کنند و … . شاید بابت این موضوع بترسید؛ اما اصلا نگران نشوید! زیرا این رفتار در همه انسان ها نشان دهنده حالت طبیعی است. و بینایی کودک شما به نحو کامل تکامل یافته است. اگر در این زمینه نگران تشخیص موضوعات و اختلالات مختلف هستید؛ حتما از روانشناس جهت ریشه یابی راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خیره شدن نوزاد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

خیره شدن نوزاد چیست؟

خیره شدن نوزاد چیست؟

همه ما خیره شدن نوزاد را مشاهده کرده ایم. به دلیل اینکه بینایی نوزاد به طور کامل رشد نکرده است؛ بیشتر از دیگران جذب چیزهایی مانند نور و حرکات اشیا می‌شوند. احتمالا شما نیز مشاهده کرده اید که کودکان بیشتر مواقع به لوستر روشن و پنکه در حال حرکت خیره می‌شوند. این موضوع اصلا جای نگرانی ندارد و نباید به شما تنش وارد کند. اما اگر این روند بیشتر از 4 ماهگی ادامه داشت؛ حتما به پزشک مراجعه کنید. در این مقاله تمامی جوانب خیره شدن نوزاد را سنجیده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دلیل خیره شدن نوزاد

خیره شدن نوزاد به یک نقطه نگران کننده نیست. دوران نوزادی کودک به طور کامل رشد نکرده است و نسبت به نور، صدا و حرکات بیشتر جلب می‌شود. اما به مرور زمان با تکامل کودک این موضوع کمتر پیش خواهد آمد. کودکان در بازه سنی 6 تا 8 ماهگی، نسبت به قبل بینایی خیلی بهتری دارند و به همین دلیل شاید بر چهره افراد بیشتر متمرکز شوند.

در واقع خیره شدن نوزاد نشان از فرآیند رشد کودک است. اما در برخی از شرایط نیز این موضوع حاکی از اختلال اوتیسم است. به همین جهت با گذشت زمان اگر این رفتار همچنان وجود داشت؛ از روانشناس راهنمایی بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تشنج نوزاد کلیک کنید.

خیره شدن نوزاد و ارتباط آن با اوتیسم چیست؟

خیره شدن نوزاد در برخی از شرایط نشان از اختلال اوتیسم است. بر اساس مطالعات، کودکانی که به چیزهای خاصی خیره می‌شوند اما در بین نوزادان دیگر رایج نیست، احتمالا به اختلال اوتیسم مبتلا هستند. این بیماری در سن 2 سالگی تشخیص داده می‌شود؛ اما با برخی از نشانه ها در سن کمتر نیز قابل تشخیص هستند.

برای تشخیص خیره شدن نوزاد به دلیل اوتیسم؛ پزشک از روش ارتباط چشمی کمک می‌گیرد. کودکان روابط اجتماعی را از طریق نگاه کردن آموزش می‌بینند. اگر این خیره شدن به چشمان شما باشد؛ جای نگرانی ندارد. اما در صورتی که کودک به چشمان شما نگاه نکند، باید به دنبال ریشه یابی عمیق تر باشید.

اگر خیره شدن نوزاد تا یک سالگی کاهش نباید؛ پزشک به اختلال اوتیسم شک خواهد کرد. اما همچنان به صورت قطع نمی‌توان خیره شدن نوزاد را اوتیسم نامید. اما بر اساس تحقیقات؛ کودکانی که به دفعات به یک نقطه خیره می‌شوند و از ارتباط چشمی فاصله می‌گیرند، بیشتر از دیگران به اوتیسم تشخیص داده می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بینایی نوزاد کلیک کنید.

خیره شدن نوزاد بیشتر به چه چیزهایی است؟

خیره شدن نوزاد اغلب به چیزهایی است که برای آنها تازگی دارد؛ صدا، نور و یا تحریک دارد. در این بخش مقاله به چیزهایی که کودک خیره می‌شود؛ اشاره کرده ایم.

?چهره های جذاب

خیره شدن نوزاد اغلب به چهره های جذاب نیز وجود دارد. این موضوع بیشتر در کودکانی است که در بازه سنی 3 تا 4 ماهگی قرار دارند. البته که درک جذابیت برای کودکان متفاوت است و هر کودکی ممکن است از یک چهره خوشش بیاید.

? ویژگی های متفاوت

خیره شدن نوزاد اغلب به ویژگی های متفاوت نیز صورت می‌گیرد. این اجسام و ویژگی های منحصر به فرد شامل عینک آفتابی، مو های بلند، رنگ مو، ماشین، چراغ ماشین، عینک طبی، طلا و … می‌شود.

? پنکه های سقفی در حال حرکت

یکی از چیزهایی که خیره شدن نوزاد را تشدید می‌کند؛ پنکه های سقفی است. حرکات اجسام مغز کودک را تشدید می‌کند و همین موضوع باعث توجه بیشتر کودک به سقف می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش تمرکز در کودکان کلیک کنید.

? اجسام متفاوت

زمانی که یکی از دیوار های خانه به شکل دیگری وجود داشته باشد، خیره شدن نوزاد بیشتر اتفاق می‌افتد. کودکان علاقه دارند که به طور همزمان به دو چیز متفاوت خیره شوند.

در چه شرایطی به دلیل خیره شدن نوزاد باید به پزشک مراجعه کرد؟

گاهی خیره شدن نوزاد نشان دهنده مراجعه به پزشک است. در این مقاله نکاتی را اشاره کرده ایم که نشان دهنده مراجعه فوری به پزشک است.

? به حرکات و اتفاقات بیرونی دیگر واکنش نشان می‌دهد و بی قرار است.

? چشمان کودک حالت طبیعی ندارد و سرگردان است.

?در صورتی که کودک این عادت را بعد از 4 ماهگی با شدت بالایی داشت.

? کودک در 2 ماهگی توجهی به چهره ها ندارد.

? مردمک چشم او سفید می‌شود و حالت ابری پیدا می‌کند.

?چشمان کودک هنگام خیره شدن اندکی منحرف و چپ است.

? کودک حرکات اجسام را در سن 4 ماهگی دنبال نمی‌کند.

برای آشنایی با میزان رشد شناختی کودک کلیک کنید.

برای جلوگیری از خیره شدن نوزاد چه کاری باید انجام داد؟

برای جلوگیری از خیره شدن نوزاد چه کاری باید انجام داد؟

خیره شدن نوزاد گاهی انقدر طولانی می‌شود که والدین را نگران می‌کند و در برخی شرایط حتی باعث آزار آنها می‌شود. به همین جهت به دنبال راهکارهای مناسبی برای جلوگیری از این رفتار هستند. در این بخش مقاله راجع به راه های جلوگیری از خیره شدن نوزاد صحبت کرده ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر با میزان رشد کودک یکساله کلیک کنید.

➰ کنتراست ایجاد کنید

یکی از دلایلی که خیره شدن نوزاد را کاهش می‌دهد؛ ایجاد کنتراست. برای این کار باید دکور خانه را تغییر دهید و در منزل بین وسایل تضاد رنگ ایجاد کنید. در این شرایط کودک توجه اش جلب می‌شود. بهترین گزینه برای ایجاد کنتراست؛ استفاده از رنگ های روشن است.

➰ چیزی را مقابل کودک تکان دهید

برای رفع خیره شدن نوزاد، برخی از وسایل را تکان دهید. برای اینکه هم رشد کودک صورت بگیرد و هم خیره شدن از بین برود؛ یک وسیله در مقابل چشمان کودک قرار دهید و آن را به حرکت در بیاورید. با این روش بینایی کودک نیز تحریک می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

➰ چیزهای مختلف را تغییر دهید

برای کاهش خیره شدن نوزاد، باید چیزهای مختلف را تغییر دهید. مثلا اکسسوری های مورد استفاده خود مانند عینک، کلاه، رنگ مو ،ساعت و … را تغییر دهید. با این روش می‌توانید نظر نوزاد را به چیز های جدید جلب کنید.

کلام آخر

در این مقاله راجع به خیره شدن نوزاد صحبت کرده ایم. کودکان به دلیل عدم تجربه کافی به چیزهای جدید واکنش نشان می‌دهند. حتی به اشیا و یا افرادی که در حال حرکت هستند یا صدا تولید می‌کنند، واکنش نشان می‌دهند. به همین جهت جای نگرانی در این شرایط وجود ندارد. اما اگر این خیره شدن با شدت بالایی باشد؛ بهتر است که از پزشک و روانشناس راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خیره شدن نوزاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره