ضربه به سر نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ضربه به سر نوزاد یکی از نگران‌کننده‌ترین اتفاقات برای والدین است که در صورت غفلت یا علت‌های دیگر ممکن است اتفاق بیفتد. با توجه به ضعیف بودن جمجمه نوزادان و آسیب‌پذیر بودن بسیار زیاد، هرگونه ضربه کوچک یا بزرگی می‌تواند به استخوان جمجمه آسیب برساند. در برخی مواقع ممکن است ضربه مشکلات بسیار جدی را با خود به همراه داشته باشد که در صورت عدم درمان به موقع، این مشکلات جدی‌تر نیز خواهند شد. به همین دلیل ضروری است که والدین از علائم ضربه به سر نوزاد آگاهی داشته باشند تا در صورت مشاهده، هرچه‌ سریع‌تر برای درمان اقدام نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

ضربه به سر نوزاد

یکی از حساس ترین نقاط سر نوزاد می‌باشد. هر گونه آسیب و ضربه به این ناحیه می‌تواند منجر به انواع اختلالات مثل یادگیری، حرکتی، گفتاری، فکری، رشد جسمی و… شود. بنابراین شما هنگام بلند کردن و در آغوش گرفتن نوزاد باید به عوامل مختلف توجه کرده و عوامل خطر را از بین ببرید. چه بسا اتفاق خبر نمی‌کند و ممکن است ناخواسته به سر نوزاد شما ضربه ای وارد شود. در چنین مواردی نیز برای نگران شدن باید به علائم ضربه و شدت آن توجه کنید و در صورت وجود هر نوع عارضه ای اقدامات لازم را صورت دهید.

علائم ضربه به سر نوزاد

برخی علائم پس از ضربه خوردن به سر نوزاد نشان‌دهنده مشکل جدی هستند و لازم است که با دیدن آن‌ها هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایید. این علائم عبارتند از:

1. تغییر الگوی خواب

زمانی که سر نوزاد به هر دلیلی ضربه می‌خورد، به عنوان یک والد بهتر است بیست و چهار ساعت اول را کاملا به علائم و رفتارهای نوزادتان توجه کنید. اولین مسئله‌ای که پیش می‌آید این است که نوزاد میل زیادی به خوابیدن پیدا کند. به طور کلی نوازادن 85 درصد از زمان شبانه روز را می‌خوابند، اما اگر الگوی خواب نوزاد بعد از ضربه تغییر پیدا کرد حتما برای بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر به بیمارستان مراجعه کنید.

2. ضربه به سر نوزاد | بیهوش شدن نوزاد

ضربه به سر چه برای نوزاد و چه برای بزرگسالان با خطراتی همراه است. بیهوش شدن نوزاد پس از ضربه، نشان دهنده مسئله مهمی است. در مواردی ممکن است نوزاد ابتدا شدیدا گریه کند و سپس بیهوش شود. به طور کلی هرقدر که نوزاد دیرتر به هوش بیاید خطرناک‌تر است. در مواردی بیهوشی تا یک الی دو دقیقه می‌تواند امری طبیعی باشد اما اگر بیهوشی بیشتر از این زمان طول کشید فوراً به بیمارستان مراجعه کنید.

فروشگاه آرامیس

3. تشنج نوزاد

در مواردی ضربه به سر نوزاد می‌تواند باعث تشنج شود. تشنج کردن نشانه‌های مختلفی دارد اما مهم‌ترین نشانه برای تشخیص تشنج قفل شدن دهان و لرزش دست و پا و یا کل بدن نوزاد است. مهمترین نکته‌ای که در ارتباط با تشنج وجود دارد این است که امکان دارد در 24 ساعت اول و یا حتی در طول هفته اول یا هر زمان دیگر رخ دهد. گاهی ممکن است علت تشنج در دوسالگی به دلیل ضربه‌ای بوده باشد که در هنگام نوزادی به سر وارد شده است.

4. حالت تهوع

یکی از نشانه‌هایی که بعد از وارد شدن ضربه به سر برای نوزادان پیش می‌آید، حالت تهوع و استفراغ است. اگر این حالت تهوع و استفراغ به صورت مکرر انجام شود، نشان دهنده یک مسئله خطرناک مانند افزایش فشار داخل جمجمه است که نیاز سریع به اقدامات پزشکی دارد.

5. ضربه به سر نوزاد | انحراف چشم نوزاد

اگر پس از ضربه نوزاد دچار انحراف چشم یا هرگونه تغییرات جسمانی دیگر شود، نشان دهنده وجود یک مشکل جدی می‌باشد که در این وضعیت باید سریع به پزشک مراجعه نمایید تا وضعیت را به طور دقیق بررسی نماید.

6. خروج مایع مغزی نخاعی از گوش و بینی نوزاد

ممکن است پس از وارد شدن ضربه به سر نوزاد مایع مغزی نخاعی که به صورت آبکی است، از گوش و یا بینی نوزاد خارج شود. این مسئله نشان دهنده یک موضوع جدی است و امکان مبتلا شدن به عفونت و یا مننژیت مغزی وجود دارد. چراکه وظیفه مایع مغزی نخاعی محافظت از مغز است و در صورت خروج این مایع اتفاقات ناخوشایندی رخ می‌دهد.

7. کبودی در نواحی بدن

اگر ضربه وارد شده به سر نوزاد شدید باشد ممکن است برخی از نواحی بدن نوزاد مانند پشت گوش یا پشت چشم کبود شود، این کبودی می‌تواند نشان دهنده خونریزی داخلی و شکستگی جمجمه باشد.

برای آشنایی کانل با نیازهای نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

چه زمانی باید برای ضربه به سر نوزاد به اورژانس مراجعه کرد؟

به طور کلی پس از وارد شدن یک ضربه سنگین و یا سبک به سر نوزاد بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اما مواردی وجود دارد که مراجعه به بیمارستان یا پزشک را ضروری می‌کند؛ هنگامی که نوزاد دچار خونریزی، تشنج، حالت تهوع مکرر، شکستگی استخوان، عدم پاسخگویی به محرک‌ها و بیهوشی شد، بهتر است هرچه سریع‌تر به اورژانس بیمارستان مراجعه نمایید.

مراقبت و راه‌های پیشگیرانه از ضربه سر به نوزاد

راهکارهایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند از ضربه خوردن سر نوزاد پیشگیری نمایید و یا در صورت این اتفاق بهترین مراقبت را در پیش بگیرید. این راهکارها عبارتند از: 

1. کاهش تورم سر پس از وارد شدن ضربه به سر

وارد شدن ضربه به سر نوزاد یک اتفاق دلهره‌آور و اضطراب آور است اما همیشه نشان دهنده یک آسیب جدی و غیر قابل جبران نیست. در برخی موارد پس از وارد شدن ضربه فقط قسمت بیرونی سر و جمجمه آسیب می‌بیند. در چنین شرایطی ممکن است همان ناحیه از سر که ضربه خورده است متورم شود.

برای کاهش ورم سر پس از ضربه، می‌توان از یک تکه یخ و پارچه یا حوله استفاده کرد. بهتر است یخ را درون حوله و یا پارچه نازک قرار دهید و به مدت 2 الی 5 دقیقه روی ناحیه مورد نظر بگذارید. در این وضعیت حواس کودک یا نوزاد را پرت کنید؛ می‌توانید کارتون مورد علاقه‌اش را پخش نمایید، تلفن همراه در اختیارش بگذارید، برایش کتاب یا قصه بخوانید و… تا به درد ناشی از ضربه توجه کمتری داشته باشد. همچنین برای تسکین درد می‌توانید از مسکن‌های مختلف مخصوص دوره سنی نوزاد یا کودکتان استفاده کنید.

2. شکستگی سر و استخوان جمجمه

اگر سر نوزاد یا کودکتان دچار شکستگی و خونریزی شد، وقت را هدر ندهید و در اولین فرصت به بیمارستان مراجعه کنید.

3. ضربه به سر نوزاد | ایمن سازی محیط

بهترین کار این است که اقدامات پیشگیرانه را همیشه در نظر بگیرید. وسایلی که روی بلندی و ارتفاع قرار دارد را در نزدیکی نوزاد یا کودک قرار ندهید. همیشه برای بازی کردن کودک مکان جدا و ایمنی را در نظر بگیرید که امکان دسترسی به اشیای مختلف در آن وجود نداشته باشد.

همچنین بهتر است در هنگام رانندگی حتما از صندلی و کمربند مخصوص نوزاد استفاده کنید. توصیه می‌شود تمام محیط خانه فرش یا موکت باشد که اگر نوزاد و یا کودک به هر دلیلی به زمین خورد سرش آسیب جدی نبیند. پوشاندن وسایل و اشیاهای نوک تیز با ابر یا پنبه و… در هنگام برخورد به سر می‌تواند باعث کاهش آسیب به سر نوزاد شود. برای جلوگیری از حوادث مقاله مراقبت از نوزاد را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا ضربه به سر نوزاد همیشه باعث وجود یک مشکل جدی می‌شود؟

در عمده موارد آسیب به سر نوزاد منجر به آسیب دیدگی بیرونی جمجمه و نهایتا تورم سر می‌شود. با این حال اگر ضربه وارد شده به سر سنگین باشد و یا ناحیه خاصی از سر ضربه بخورد، امکان وجود یک آسیب جدی وجود دارد. پیشنهاد می‌شود برای کسب اطمینان بیشتر پس از وارد شدن ضربه به سر نوزاد، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫35 دیدگاه ها

  1. سلام میگم کودک من با اسباب بازی هاش خشن برخورد میکنه پرتشون میکنه
    این ایرادی نداره
    بیش فعال نیست؟
    میترسم تو روخدا جواب بدید
    این نابودم نکنه در اینده

    1. سلام مریم عزیز ، پرخاشگری فرزندتون نسبت به اسباب بازی هاش میتونه ناشی از نوعی نارضایتی و یا الگویی باشه که با اون رفتار شده. بهتره توجه بیشتری به رفتارهای او در موقعیت های دیگه مخصوصا با همبازی هاش بکنید. اگر این نوع رفتارها در ارتباط با والدین ویا سایر موقعیت ها هم بود بهتره از مشاوره تلفنی کودک برای ارزیابی استفاده نمایید.

  2. سلام نوزاد من وقتی تو حالت دراز کش خوابیده بودمنمکنارش خوابیده بودم که گوشی از دستم افتاد رو سر نوزاد و گوشی اتفاد زمین . بچم ترسید و خیلی گریه کرد بعدش شیر خورد و خوابید واقعا میترسم خدای نکرده آسیب جدی داشته باشه

  3. سلام اگه در هنگام پوشاندن لباس به سر نوزاد فشار وارد شود و اندکی فرو رفتی ایجاد شود ایا خطرناک است؟
    هیچگونه علایم حتی تورم در ناحیه فشار ندارد.

    1. سلام در قسمت فوقانی سر نوزاد (که اصلاحا ملاج گفته میشود) نباید تا زمان سفت شدن فشاری وارد شود. ملاج بعد از تولد نرم است و مدتی طول میکشد که جمجمه سفت شود. سعی کنید از لباس هایی با یقه آزاد تر برای پوشاندن استفاده کنید.

  4. سلام من داشتم باتلفن بیسیم خونه صحبت میکردم گوشی روگذاشته بودم لبه ی مبل خودم پایین مبل داشتم بچه شیرمیدادم یدفعه گوشی ازبالاافتادروسربچه فاصله ی زیادی هم نبود ولی سرش تورفتگی پیداکرده چندثانیه گریه کردبعدخوابید ایا ممکنه خطرجدی واردشده باشه به مغزش؟؟؟

    1. سلام مریم عزیز ، قسمت های مختلف جمجمه نوزاد نرمی متفاوتی داره میزان آسیب پذیری به ناحیه و سن نوزادتان بستگی دارد. جهت اطمینان بهتره به متخصص کودک مراجعه کنید.

  5. سلام کودک هشت ماهه من چند بار زمانی ک نشسته با پشت سر زمین خورده و خیلی گریه میکرد جوری ک نمیتونست شیر بخوره علائمی مثل کبودی و… نداشت اما من نگرانم این ضربه ها روی هوش و حافظه اثر نذاره یا مشکلاتی مثل بینایی و چیزای دیگه براش پیش نیاد نگرانم میخوام بدونم چ اتفاقی براش میوفته، این ضربه ها آیا آسیبی بهش رسونده؟

    1. سلام مامان گل، بهتره فضایی امن ایجاد بکنید که کودک هشت ماهه شما بتونه نشستن و سینه خیز رفتن را به راحتی تمرین بکنه. این سنین کودک نیاز به مراقبت بیشتری داره پس بیشتر هواستان را برای این ضربه ها جمع کنید. ضربه های شدید مسلما آسیب زا هستند و در صورت قطع نشدن گریه های کودک باید به متخصص اطفال مراجعه کنید.

  6. سلام من بچه هشت ماه دارم خواستم بغل کنم متوجه لوستر بالای سرم نشدم سر پسرم محکم باهاش برخورد کرد ضربه به طور نقطه ای بود لوستر ها خیلی سنگین ونوک تیز هستن.هیچ حالت خاصی نداره ولی سرش چند نقطه ورم و کبود شده،خیلی میترسم کمک کنید.تقریبا نزدیک به پشت سرش میشه

    1. سلام مامان گل ، اگر ضربه شدید بوده و گریه کودک بند نمیامد و یا متوجه بی قراری در کودک تان شدید حتما به متخصص اطفال مراجعه کنید.

  7. سلام من صبح نوزاد دوماهه رو وقتی پوشکشو عوض میکردم موقع بلند شدن سرش خورد به زانوم. الان خیلی میترسم اتفاقی براش افتاده باشه چون عصر هر چی شیر خورده بود استفراغ کرد . البته اینم بگم اصلا عاروق نزده بود . ممکنه خطرناک باشه برای پسرم اتفاقی افتاده باشه؟

  8. سلام
    ببخشید فرزند من 40دقیقه پیش روی پای من بود که روی مبل نشسته بودم ک یهو افتاد زمین و از صدای گریش من ب خودم اومدم و یهو بغلش کردم و اروم شد و چنددقیقه بعداز اروم شدن خوابید یعنی زمان زیادی طول نکشید تا بخوابه بیزحمت بگین چیکار کنم خیلی نگرانم بابت این قضیه که مشکلی پیش نیاد انشاالله

    1. سلام مامان گل ، این اتفاق برای هر کسی ممکنه پیش بیاد پس خودتونو ناراحت نکنید ، اما بهتره همیشه نسبت به خطرات هشیار باشید و امنیت نوزاد رو در نظر بگیرید. برای مثال اگر خسته هستید و یا انرژی کافی برای بغل کردن نوزاد ندارید، او را روی یک سطح صاف بگذارید. در مورد افتادن نوزاد هم بهتره سر و بدن نوزاد تون رو بررسی کنید اگر کبودی و یا زخم شدیدی در ناحیه سر ایجاد شده بود و یا گریه های او قطع نشد حتما به متخصص کودک مراجعه نمایید.

  9. سلام پسرمن یک سالشه از نوزادیش هزاربار سرش محکم خورده به زمین از پیشانی و پشت سر ضربه خورده یه بارم باپیشانی روصورتش ازروتخت افتاد روفرش این زمین خوردناش خطرناک نیست؟

    1. سلام مامان گل، این ضربه ها برای بچه ها تو هر سنی خطرناکه و میتونه آسیب های جدی بزنه. بهتره برای مراقبت انرژی بیشتری بزارید. میدونم 24 ساعته نمیشه بالا سرش بود دائم نظارت کرد اما با راهکارهایی میتونید این کار رو راحت کنید و حدالامکان از این حوادث جلوگیری کنید. برای مثال با اون در مورد خطرات صحبت کنید و به او آموزش های لازم را بدهید. فضایی امن برای بازی و سرگرمی او ایجاد کنید که بتواند به اندازه کافی انرژی اش را تخلیه کند. در صورتی که این موضوع براتون قابل حل نبود حتما مشاوره کودک بگیرید.

  10. دخترم امروز از روشویی که حدود ۱ متره با صورت خورد زمین تو حمام. چند دقیقه گریه کرد و بعد اروم شد و مثل قبل رفت سراغ بازی هاش
    علائمی ندیدم
    ولی نگرانم چیزیش نشده باشه.

    1. مامان گل اگر سرگیجه ، حالت تهوع یا هر نشانه نامتعارفی داشته حتما به درمانگاه مراجعه کنید. کبودی و زحم ممکنه ایجاد بشه اما علائمی که نام بردیم خطرناک هستند و باید اقدام کنید.

    2. سلام بچه ی هیجده ماهه من امروز از روی صندلی با پیشانی محکم به زمین خورد بعد از افتادن گریه کرد بهش شیر دادم بی حال شد بعدش خوابید میشه لطفا زود تر جواب بدید خیلی نگرانم

  11. سلام بچه من که ۲ماهش هست متاسفانه از کالسکه افتاد با صورت رو زمین ولی اصلا گریه نکرد الان تقریبا ۲ساعت میگذره هیچ علائمی نداره به نظرتون همه چی خوبه،تو کامنتا خوندم ضربه به سر احتمال داره چند سال بعد باعث تشنج بشه خیلی نگرانم لطفا پاسخ بدید

    1. سلام سمیرای عزیز شدت ضربه و ارتفاعی که نوزادتان افتاده خیلی مهمه. اگر نوزاد واکنشی نشان نداده احتمالا ضربه یواش بوده. با این حال اگر حس میکنید ضربه به صورت یا سر نوزاد وارد شده حتما علائم نوزادتان را بررسی کنید. ایا مثل قبل شیر میخورد؟ ایا مثل قبل به خواب می رود یا سخت به خواب میرود؟ یابرعکس؟ ایا جای کبودی یا زخم روی بدن او میبینید؟ ایا مهارت هایش برگشت داشته. برای مثال شیشه شیرش را میتوانسته بگیره اما دیگر نمی تواند؟ ایا به شما و اطرافیان واکنش نشان می دهد؟ برای بررسی های بیشتر حتما به متخصص مراجعه کنید.

  12. سلام.یکی از بچه های اقوام اومد پسرم رو بوس کنه دستش رو گذاشت رو سر پسرم من سریع دستش رو برداشتم نمی دونم چه قدر فشار داد پسرم سه ماهه هست البته کلاه سرس بود حالا به سرش فشار اومده؟

  13. سلام من حواسم نبود گوشی توی پتو بود من ندیدم پتو رو برداشتم گوشی خورد روی سر نوزاد ۵ ماهه ام یکم سرش کبود شد آیا ببرمش دکتر؟؟؟؟؟؟
    توروخدا جواب بدید خیلی نگرانم

    1. سلام آیسان عزیز چقدر از این مساله گذشته؟ آیا گریه و یا خواب نوزاد تغییری داشته؟ شیر خوردن او چطور؟ باید وضعیت کودک بررسی بشه. می تونید با شماره های درج شده تماس بگیرید و یا به اورژانس مراجعه نمایید.

  14. سلام بچه ی هیجده ماهه من امروز از روی صندلی با پیشانی محکم به زمین خورد بعد از افتادن گریه کرد بهش شیر دادم بی حال شد بعدش خوابید میشه لطفا زود تر جواب بدید خیلی نگرانم

    1. سلام وقت به خیر اگر بی حالی و یا گریه های کودک ادامه پیدا کرد به متخصص اطفال مراجعه کنید.

      1. سلام بچم ۴ ماهشه دیشب وقتی خواب بودم آرنجم به ملاج سر پسرم خورد با ضربه پنج دقیقه ای گریه کرد بعد خوابید ایا مشکلی داره

        1. سلام اگر تا چند روز آینده تغییراتی در میزان اشتها، خواب، توجه، حرکات دست ها و یا چشم مشاهد کردید حتما به متخصص مراجعه کنید. در غیر این صورت جای نگرانی نیست.

  15. سلام بچه ی هیجده ماهه ی من امروز از صندلی با پیشانی محکم به زمین خوردبعد از افتادن گریه کرد بهش شیر دادم بی حال شدبعدش خوابید میشه لطفا زود تر جواب بدید خیلی نگرانم

    1. گاهی نگرانی های بیش از حد والدین باعث میشه که در مورد نشانه ها حساسیب بیش از حد نشان دهند. پس برای اطمینان کافیه به متخصص کودک مراجعه کنید.

    1. سلام و درود ملاج نوزادان نرم هست و شما باید مراقب این قسمت سر نوزاد باشید. اگر آسیب یا ضربه ای خورده حتما سریعا به متخصص مراجعه کنید. برای تغییر صدا هم نیاز به ارزیابی هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره