لباس پوشاندن نوزاد در هوای گرم و سرد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

لباس پوشاندن نوزاد و انتخاب جنس و نوع لباس از جمله مواردی است در حفظ سلامت فرزندتان حائز اهمیت است. انتخاب پوشش نوزاد براساس اینکه خودتان چقدر احساس سرما یا گرما کنید، روش درستی نیست؛ چرا که ادراک انسان‌ها از دما با هم تفاوت دارد و علاوه بر این بدن نوزادان با بدن بزرگسالان متفاوت است.

برخی از مادران گمان می‌کنند که هرچقدر بیشتر به نوزادشان لباس بپوشانند بهتر است. اما همانقدر که سرما برای نوزادان خطرناک است، گرما نیز برای نوزاد خطر دارد. حفظ تعادل در لباس‌پوشاندن نوزاد بسیار مهم است؛ یعنی در این کار نباید افراط و تفریط به خرج دهید. در ادامه توضیحاتی برای نحوه لباس پوشاندن نوزاد ارائه شده تا بتوانید آگاهانه‌تر از فرزند خود مراقبت کنید. در صورت نیاز به مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360  ویا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

لباس پوشاندن نوزاد

لباس پوشاندن نوزاد

لباس پوشاندن نوزاد شاید کار سخت و حساسی به نظر برسد؛ اما اینطور نیست. شاید به دلیل ظرافت اعضای بدن نوزاد در روزهای اول تولد اندکی ترس در وجود شما رخنه کند. اما اگر از یک فرد با تجربه کمک بگیرید؛ قلق این کار را به شما آموزش می‌دهد تا دلهره از بین برود. اما نحوه و جنس لباس‌نوزاد در هر فصلی باید با فصل بعدی متفاوت باشد.

فرض کنید در فصل گرما هستید و به کودک لباس بافت می‌پوشانید. یا در فصل سرما هستید و به نوزاد رکابی می‌پوشانید. در هر دو شرایط کودک خود را مریض خواهید کرد. به همین جهت حتما به نحوه لباس‌پوشیدن، جنس و فصل باید دقت کنید. در این مقاله تمامی موارد مهم لباس پوشاندن نوزاد را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

آموزش لباس پوشاندن نوزاد 

برای اینکه لباس پوشاندن نوزاد برای شما به چالش تبدیل نشود؛ در این مقاله آموزش این شرایط را توضیح داده ایم.

✔️ یک لایه پایه انتخاب کنید

اولین کاری که برای لباس پوشاندن نوزاد باید انجام دهید، انتخاب لایه پایه است. در هوای سرد از آستین بلند و شلوار استفاده کنید و در هوای گرم از شلوار و سرهمی نازک استفاده کنید. 

✔️ لایه دوم انتخاب کنید

دومین قدم برای لباس پوشاندن نوزاد، انتخاب لایه دوم است. در واقعه روی لایه اول باید لباس‌دیگری به کودک بپوشانید. مثلا در این لایه برای اینکه بدن کودک به تعادل برسد، از تیشرت و شلوار استفاده می‌شود. یا سرهمی جنس نرم به کودک می‌پوشانند تا کودک دوباره گرم یا سردش نشود. 

✔️ انتخاب تجهیزات جانبی

برای لباس پوشاندن نوزاد باید تجهیزات جانبی نیز در نظر بگیرید. می‌توانید کلاه، جوراب و دستکش را برای کودک در نظر بگیرید تا به دلیل گردش خون ضعیف، کودک دست و پای سرد نداشته باشد. 

لباس پوشاندن به نوزاد در تابستان

لباس پوشاندن نوزاد در تابستان نیز اصول خود را دارد. همان طور که گفتیم برخی مادران گمان می‌کنند در فصول گرم سال نیز باید به نوزاد لباس گرم پوشاند و با پتو دورتادور بچه را احاطه کنند. اما در حقیقت گرمای زیاد هم مانند سرما برای نوزادان خطرناک است. گرمای زیاد می‌تواند برای نوزادان مشکلات تنفسی ایجاد کند، سبب خفگی آن‌ها شود و حتی به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد بیانجامد.

از طرف دیگر وقتی نوزاد گرمش می‌شود شروع به عرق کردن می‌کند و آب بدن خود را از این طریق از دست می‌دهد. کمبود آب در بدن نوزاد می‌تواند اثرات خطرناکی برجا بگذارد. پس مهم‌ترین اصل در لباس پوشاندن به نوزاد به هنگام فصول گرم این است که لباس‌های خنک و راحت به بچه بپوشانید تا دمای بدن او حفظ شود. در ادامه به برخی نکات کلیدی در خصوص پوشاندن لباس تابستانی به نوزاد می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با نکات مراقبت از نوزاد کلیک کنید.

✅ پوشاندن یک لایه لباس با جنس مناسب برای نوزاد

وقتی دمای محیط بالاتر از 25 درجه سانتی گراد است دیگر لازم نیست چند لایه لباس به کودک خود بپوشانید. در هوای گرم پوشاندن یک لایه لباس به نوزاد کافی است. در فصول گرم لباس‌هایی را برای کودکتان انتخاب کنید که جنس آن‌ها از الیاف طبیعی، پنبه و نخ باشد. این نوع لباس‌ها اگر با سایز مناسب انتخاب شوند از عرق سوز شدن و بالا رفتن دمای بدن نوزاد جلوگیری می‌کنند. بنابراین در لباس پوشاندن نوزاد جنس و حجم را حتما در نظر بگیرید.

✅ لباس پوشاندن نوزاد | استفاده از کلاه، دستکش و جوراب

لباس پوشاندن نوزاد به استفاده از کلاه، دستکش و جوراب نیز مرتبط است. نه تنها در پاییز و زمستان بلکه حتی در فصول گرم سال هم بهتر است از کلاه، دستکش و جوراب برای نوزادان استفاده کنید تا پوست آن‌ها در برابر نیش حشرات سالم بماند و به خودشان چنگ نزنند. البته در فصول گرم از کلاه، دستکش و جوراب نازک و پنبه‌ای استفاده کنید تا دمای بدن نوزاد خیلی بالا نرود.

برای آشنایی با نشانه ها و راه های جلوگیری از گرمازدگی نوزاد کلیک کنید.

✅ نوزاد را در برابر آفتاب قرار ندهید

قرار دادن نوزاد در برابر آفتاب سوزان و داغ تابستان خطرناک است. اما اگر مجبور شدید نوزاد خود را در هوای آفتابی تابستان بیرون ببرید در لباس پوشاندن نوزاد این نکات را رعایت نمایید: برای کودکان زیر 6 ماه از کرم ضد آفتاب استفاده نکنید، عینک آفتابی مناسبی برای کودک خود تهیه کنید تا چشم‌هایش آسیب نبیند، هرگز نگذارید آفتاب مستقیما به سر نوزاد بخورد و از یک کلاه مناسب و نخی بهره بگیرید.

✅ علائمی که نشان می دهند نوزاد شما گرمش شده

لباس پوشاندن نوزاد در فصل تابستان را گفتیم. حال زمان آن رسیده که علائم گرم شدن نوزاد را بدانید. این علائم نشان می دهند دمای بدن نوزاد بالا رفته و دچار گرمازدگی شده است:

  • سرخ شدن پوست
  •  تعریق
  • نفس نفس زدن
  •  بی قراری

در صورت مشاهده این علائم به شکل خفیف کلاه و جوراب نوزاد را در بیاورید و سر و پای او را خنک کنید چون دمای بدن نوزاد از این دو نقطه تغییر می‌کند. در صورت مشاهده این علائم به شکل شدید و بهبود نیافتنی فورا به پزشک مراجعه نمایید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

لباس پوشاندن به نوزاد در زمستان

برای لباس پوشاندن نوزاد باید به اصول و برخی شرایط با دقت توجه کنید. پایین آمدن دمای بدن نوزاد سبب سرمازدگی یا هیپوتر می‌شود. این عارضه خطرناک است و باعث اختلال در عملکرد تمام اندام‌های بدن می‌شود. پس در زمستان پوشاندن لباس گرم به نوزادان ضروری است. در زمستان باید از سرتا پای کودک خود را بپوشانید و از چند لایه لباس برای بچه استفاده کنید. اما لازم به ذکر است که افراط در این کار هم می‌تواند خطرناک باشد.

گفتیم که بالا رفتن دمای بدن نوزاد می‌تواند مشکلات تنفسی، سندروم مرگ ناگهانی و کمبود آب ایجاد کند.لباس پوشاندن نوزاد به صورت اضافی و خیلی گرم در فصل زمستان علاوه بر ایجاد مشکلات ذکر شده، سبب می‌شود تا نوزاد مقاومت بدن خود را در برابر سرما از دست بدهد و در آینده به راحتی دچار سرماخوردگی شود. در ادامه چند نکته کلیدی درباره لباس پوشاندن به نوزاد در فصول سرد را برای‌تان شرح می‌دهیم.

➰ استفاده از چند لایه لباس

لباس پوشاندن نوزاد در زمستان باید چند لایه باشد. به جای استفاده از لباس های کلفت و ضخیم که برای تنفس نوزاد خطرناک است، از چند لایه لباس راحت استفاده کنید. ابتدا یک سرهمی پنبه ای به نوزاد بپوشانید و سپس یک لباس گرم‌تر مانند یک پلیور تن او کنید. از شلوارهای پشمی نیز برای پایین تنه استفاده کنید. کلاه، دستکش و جوراب را هم فراموش نکنید. برخی طبق قاعده‌ای می‌گوید به بچه ها فقط باید یک لایه بیشتر از خودتان لباس بپوشانید. 

➰ لباس پوشاندن نوزاد | استفاده از پتو

لباس پوشاندن نوزاد در زمستان، بهتر است که همراه با پتو باشد. گر کودک در فضای باز قرار گرفته می‌توانید یک لایه پتو دورش بپیچید تا سرما نخورد. اما اگر کودک خواب است و درون تخت یا کالسکه اش قرار دارد از پتوی سنگین برای او استفاده نکنید. چرا که ممکن است به هنگام خواب سبب خفگی و مرگ نوزاد شود. کیسه خواب به هنگام زمستان می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد.

➰ پوشش نوزاد در ماشین

لباس پوشاندن نوزاد در ماشین نیز مهم است. وقتی که از هوای سرد نوزاد را به داخل ماشین که محفظه بسته‌ای است می‌آورید؛ بهتر است کاپشن او را از تنش دربیاورید و اگر پتویی دورش پیچیده بودید آن را کنار بگذارید. استفاده از پتو و کاپشن درون ماشین می‌تواند دمای بدن نوزاد را بسیار بالا ببرد و در زمان پیاده شدن اختلاف دمای ناگهانی باعث سرماخوردگی شود.

➰ علائمی که نشان می دهند نوزاد سردش شده

عدم توجه به لباس پوشاندن نوزاد می‌تواند او را دچار کاهش دمای شدید بکند. این کاهش دما بسیار خطرناک است. در صورت مشاهده علائم زیر دمای بدن نوزاد شما پایین آمده و نوزاد دچار هیپوترمی یا همان سرمازدگی شده است.

_رنگ پریدگی

_سفید شدن لب ها

_ کاهش پاسخ های حسی

برای جلوگیری از سرمازدگی نوزاد و کودک کلیک کنید.

مراحل لباس پوشاندن نوزاد

بیشتر مادران برای درآوردن لباس نوزاد سختی ندارند، اما برای لباس‌پوشاندن نوزاد هم نگران آسیب به بدن کوچک شان هستند و هم به خاطر بی قراری نوزاد نمی‌توانند آرامش خود را به طور کامل حفظ کنند. برای اینکه این کار راحت تر انجام بشه به مراحلی که در ادامه گفتیم توجه کنید. برای آشنایی با نحوه نگهداری از نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

⭕ قدم اول لباس پوشاندن نوزاد انتخاب لباس مناسب

لباس پوشاندن نوزاد را بر اساس دمای هوا انتخاب کنید. لباس نوزاد بهتر است از جنس پنبه و راحت باشد. لباس‌هایی بخرید که دوختشان طوری باشد که بتوانید راحت تن نوزاد کنید. مثل سرهمی هایی که از جلو تا تا قسمت بین پاهای نوزاد دکمه های قابلمه ای دوخته شده.

⭕ نوزاد را روی سطحی صاف بگذارید

برای اینکه تسلط بیشتری داشته باشید نوزاد را روی سطحی صاف و نرم قرار دهید. اگر چنین شرایطی محیا نبود بر روی یک صندلی بنشینید و نوزاد را روی ران پایتان قرار دهید. در این حالت برای لباس پوشاندن نوزاد بهتر است حواستان را بیشتر جمع کنید.

⭕ ترتیب لباس پوشاندن نوزاد

ترتیب لباس‌پوشاندن نوزاد بسیار مهم است. اگر لباسی که انتخاب کرده‌ید جلو بسته است، ابتدا از قسمت یقه (یقه را شل کنید) سر نوزاد را رد کنید. سپس با جمع کردن آستین انگشتانتان را از قسمت بیرونی آستین وارد کنید و با دست دیگرتان مچ نوزاد را به طرف آستین ببرید، حال با دستی که از آستین رد کرده بودید مچ دست نوزاد را بگیرید و وارد آستین لباس بکنید.

اگر لباس سرهمی است، ابتدا دکمه های لباس را باز کنید و روی سطح صاف قرار دهید، نوزاد را روی لباس بگذارید و ابتدا پاهایش را با احتیاط بپوشانید سپس مانند قسمت قبل دستان نوزاد را از آستین ها رد کنید و در آخر دکمه های لباس را ببندید.

نکات مهم در لباس پوشاندن نوزاد

برای لباس‌پوشاندن نوزاد باید به نکات مهمی توجه کنید. در این بخش مقاله به این نکات توجه کرده ایم.

1️⃣پوشاندن شلوار

  • دست های خود را بشورید.
  • زیرانداز تمیز آماده کنید و کودک را روی آن بخوابانید. 
  • پاچه های شلوار را با دست باز و گشاد کنید. 
  • دست خود را وارد کنید و پای نوزاد را وارد شلوار کنید. 

2️⃣ پوشاندن بالا تنه آستین دار

  • دست های خود را تمییز کنید. 
  • جای گرم و نرم انتخاب کنید. 
  • پتو، حوله یا زیراندازه تمیز برای خواباندن نوزاد انتخاب کنید. 
  • با دست یقه لباس را باز کنید و به آرامی وارد سر نوزاد کنید. 
  • از انگشتان برای جلوگیری از تماس لباس با صورت استفاده کنید. 
  • آستین لباس نوزاد را باز کنید و وارد دستان کودک کنید. 

3️⃣ پوشاندن سرهمی

  • دستان خود را تمیز کنید. 
  • زیر انداز پهن کنید. 
  • دکمه سرهمی را باز کنید و روی زیر انداز بگذارید. 
  • کودک را روی سرهمی بگذارید. 
  • ابتدا شلوار و جوراب ها را پای کودک کنید و سپس تن او را بپوشانید.
  • حالا زمان بستن دکمه ها فرا رسیده است. 

درآوردن لباس نوزاد

لباس پوشاندن نوزاد و درآوردن آن

در بخش های قبلی، لباس پوشاندن نوزاد را توضیح داده ایم. در این قسمت قصد داریم راجع به درآوردن لباس نوزاد صحبت کنیم.

  • زیرانداز بگذارید و کودک را روی آن قرار دهید. 
  • آستین ها را در بیاورید. 
  • یقه لباس را باز کنید و از سر خارج کنید. 
  • این کار را با بازی انجام دهید تا کودک متوجه درآوردن لباس نشود. 

کلام آخر

برای لباس پوشاندن نوزاد حتما به دمای خانه توجه داشته باشید. با او بازی کنید؛ آهنگ بخوانید و با روی باز برخورد کنید تا کودک گریه نکند. بهتر است که از پارچه های نخی استفاده کنید و هرگز پارچه های مصنوعی نخرید. اگر در این زمینه دچار شک و تردید هستید؛ از متخصصان سلامت راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

دمای طبیعی بدن نوزاد چقدر است؟

دمای طبیعی بدن نوزادان بین 36 تا 37 درجه سانتی گراد است. البته گاهی نیم درجه بالاتر از این محدوده هم جزو دمای طبیعی بدن بچه محسوب می‌شود. لباس پوشاندن نوزاد با توجه به دمای بدن باید انجام شود.

دمای مناسب برای اتاق نوزاد چقدر است؟

دمای مناسب اتاق نوزاد 20 تا 22 درجه است. متخصصان کودک توصیه می‌کنند در اتاق نوزاد خود یک دماسنج دقیق قرار دهید تا بتوانید دمای مناسب را در اتاق دلبندتان حفظ نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره