دفعات شیر خوردن نوزاد یک، دو، سه و چهار ماهه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دفعات شیر خوردن نوزاد یکی از سؤالات شایع برای مادران است. شاید گاهی اوقات از اینکه فرزندتان بیش‌ازحد برای غذا خوردن تقاضا دارد خسته شوید؛ یا احساس کنید این رفتار عادی نیست. اما بهتر است بدانید اکثر نوزادان در طول شبانه‌روز به چیزی حدود 8 تا 12 بار تغذیه شدن نیاز دارند. شیر مادر در سنین پایین‌تر خیلی زود هضم می‌شود.

به‌علاوه قدرت مکش دهان کودکان هم ضعیف‌تر است. به همین خاطر است که آن‌ها به تعداد دفعات بیشتری برای تغذیه نیاز دارند. به‌ مرور که سن کودک افزایش پیدا می‌کند دفعات شیر خوردن نوزاد کمتر می‌شود. درعین‌حال آن‌ها می‌توانند در هر وعده شیر بیشتر بخورند. شیر تنها ماده غذایی است که کودک می‌تواند استفاده کند. شیر مادر علاوه بر رفع گرسنگی برای تقویت سیستم ایمنی کودک هم لازم است. برای آشنایی با علائم سیری نوزاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دفعات شیر خوردن نوزاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دفعات شیر خوردن نوزاد

دفعات شیر خوردن نوزاد چقدر است

بر اساس توصیه پزشکان، حداقل به مدت 1 سال باید به کودکان خود شیر بدهید. در 6 ماه اول تنها شیر مادر کافی است. اما برای 6 ماه دوم اغلب کودکان به خوردن غذاهای دیگر شروع می‌کنند. به طور کل دفعات شیر خوردن نوزاد متفاوت است. برخی دوست دارند تا بدون گرسنگی دائم شیر بخورند، اما عده ای نیز زمانی که گرسنه شدند شیر می‌خورند.

اما به نوزاد تازه متولد شده باید 8 تا 12 بار در روز شیر داد. در ماه دوم ممکن است که 8 یا 9 بار در روز و در ماه سوم حدود 7 تا 8 بار در روز شیر بخورد. همچنین در ماه چهارم به دفعات بیشتری شیر نیاز دارد. اما مدت کوتاهی شیر مصرف می‌کند.

دفعات شیر خوردن نوزاد تا 6 ماهگی در 24 ساعت حدود 5 یا 6 بار است. و تا پایان دوره شیردهی همین تعداد باقی خواهد ماند. در این مقاله راجع به شیردهی نوزاد صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دفعات شیر خوردن نوزاد

دفعات شیر خوردن نوزاد در هر کودک به شیوه متفاوتی است. در این بخش مقاله راجع به شیردهی نوزاد صحبت کرده ایم.

? مدت‌ زمان شیر خوردن نوزاد در هر وعده

دفعات شیر خوردن نوزاد در ماه های مختلف متفاوت است. همان‌طور که گفتیم کودکان در سنین پایین‌تر نیاز بیشتری به تغذیه دارند. این نیاز هم در دفعات و هم در مدت تغذیه دیده می‌شود. هر بار تغذیه در یک ماه اول تولد می‌تواند بین 25 تا 30 دقیقه طول بکشد. این زمان گاهی باعث می‌شود نوزاد شما نیاز داشته باشد از هر دو سینه شیر بخورد. اما به‌مرور و با افزایش سن کودک آن‌ها به‌دفعات کمتر و برای حدود 10 دقیقه نیاز به تغذیه دارند.

? دفعات شیر خوردن نوزاد | تغذیه در شب

دفعات شیر خوردن نوزاد کوچک‌تر شب‌ها هم ادامه پیدا می‌کند. گاهی اوقات نوزادتان با گریه کردن نشان می‌دهد که به شیر نیاز دارد. اما اگر هیچ علامتی از کودک دریافت نمی‌کنید بهتر است به فاصله هر 3 تا 4 ساعت یک‌بار به او شیر بدهید. بعضی از مادران به‌اشتباه فکر می‌کنند نوزاد شب‌ها نیازی به تغذیه ندارد. اما بهتر است بدانید تا زمانی که غذا خوردن نوزاد منظم نشده بهتر است شیر دادن به او را شب‌ها نیز ادامه بدهید.

? دفعات شیر خوردن نوزاد تا دوماهگی

نیاز به شیر خوردن در این دوره علاوه بر رشد بدن روی سیستم ایمنی و قدرت بدنی کودک هم تأثیر دارد. تمایل به دفعات شیر خوردن نوزادان متفاوت از دیگران است و مادران دیر یا زود عادات تغذیه فرزند خود را می‌شناسند. اما به‌طور میانگین کودکان در این سن به حدود 12 بار تغذیه نیاز دارند و فاصله هر وعده با وعده دیگر می‌تواند بین 2 تا 3 ساعت باشد.

? دفعات شیر خوردن نوزاد | ماه‌های دوم تا ششم نوزادی

همان‌طور که گفتیم به‌ تدریج که فرزندتان بزرگ‌ تر می‌شود، تعداد دفعات شیر خوردن نوزاد هم کمتر می‌شوند. نوزادان پس از یک‌ماهگی به‌تدریج نیازشان به تغذیه کمتر می‌شود؛ تا جایی که در 6 ماهگی فرزند شما نیاز دارد هر 4 ساعت یک‌بار و برای 6 وعده در روز تغذیه شود.

توجه: به نوزادان تا شش ماهگی نباید غذا داده شود، تغذیه آن ها تا شش ماهگی شیر و برخی غذاهای مکمل با توجه به توصیه های متخصص هست.

? ماه‌های ششم تا دوازدهم نوزادی

دفعات شیر خوردن نوزاد در 6 تا 12 ماهگی آهسته تر خواهد شد. از این زمان به بعد شما کم‌کم می‌توانید به وعده‌های غذایی فرزندتان نظم بدهید و یک برنامه غذایی مشخص برای او در نظر بگیرید. نوزادان تا رسیدن به یک‌سالگی نیاز دارند که بین 3 تا 4 بار در روز و بافاصله‌های 5 تا 6 ساعته تغذیه شوند. برای دریافت راهنمای شیر دادن به نوزاد کلیک کنید.

از کجا بفهمم فرزندم به غذا نیاز دارد؟

بهترین تعداد دفعات شیر خوردن نوزاد

یک نکته مهم برای دفعات شیر خوردن نوزاد این است که نشانه‌های گرسنگی کودک را درک کنید. این نشانه‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید ازنظر تغذیه ارتباط بهتری با فرزندتان برقرار کنید. بعضی از این نشانه‌ها عبارتند از.

? گریه کردن نوزاد

?لیسیدن لب‌ها

? مکیدن هر چیزی که در اطراف نوزاد است

? مکیدن دست‌ها

? حرکات بی قرار چشم ها

? تنفس سریع

? ناله کردن

? جیغ کشیدن

? بی قراری

نیاز نوزاد به شیر در وعده های غذایی

دفعات شیر خوردن نوزاد در ماه های مختلف را گفته ایم. در این بخش مقاله قصد توضیح در رابطه با مقدار شیر مصرفی را داریم. نوزاد در ماه اول زندگی در هر وعده به 74 تا 89 میلی لیتر شیر نیاز دارد. که در 24 ساعت حدود 591 تا 710 میلی لیتر می‌شود. و بعد از آن مقدار متوسط شیر مصرفی تا 6 ماهگی برابر با 769 تا 828 میلی لیتر است.

تنظیم دفعات شیر خوردن و وعده‌های غذایی نوزاد

عادت‌های غذایی هر نوزاد با دیگری متفاوت است. با این حال همان‌ طور که گفتیم این نیاز با بزرگ‌تر شدن نیاز کاهش پیدا می‌کند. اما یک نکته مهم در نظم دادن به دفعات شیر خوردن نوزاد این است که برای محاسبه فاصله بین دو وعده بهتر است ساعت شروع شیر دادن را ملاک قرار دهید. یعنی اگر فرزندتان از ساعت ده تا ده و نیم صبح مشغول شیر خوردن بوده، وعده بعدی را بر اساس ساعت ده تنظیم کنید.

آیا فرزندم به‌اندازه کافی شیر می‌خورد؟

یکی از دغدغه‌های مادران این است که آیا فرزندشان به‌ اندازه کافی شیر می‌خورد یا نه؟ چطور می‌توانیم به سؤال تعداد دفعات شیر خوردن نوزاد پاسخ بدهیم؟ واقعیت این است که نمی‌توانیم مقدار مشخصی از شیر را برای جواب به این سؤال در نظر بگیریم. نیاز بدنی هر کودک با دیگری متفاوت است. اما می‌توانید به بعضی نشانه‌ها برای فهمیدن این موضوع دقت کنید. برای مثال:

? آیا نشانه‌های سیری و انصراف از شیر خوردن را در کودک می‌بینید؟

? آیا پس از شیر دادن به نوزاد احساس می‌کنید که سینه‌هایتان سبک‌تر شده است؟

?آیا نوزاد سالم و سرحال و در حال وزن گرفتن است؟

? روزانه چند بار باید پوشک نوزادتان را عوض کنید؟

برای آشنایی بیشتر با نیازهای نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

نیاز کودک به شیر بعد از یک سالگی

دفعات شیر خوردن نوزاد معمولا تا 1 سالگی است. اما کودک بعد از 1 سالگی نیز به شیر نیاز دارد؟ زمانی که فرد به یک سالگی می‌رسد، با کمک پزشک می‌توانید به او شیر گاو بدهید. بهتر است که از شیشه شیر یا لیوان مخصوص نوزاد استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که نباید خیلی از شیر گاو استفاده کنید. مصرف بیش از اندازه شیر گاو می‌تواند باعث کم خونی و فقر آهن شود.

تعداد دفعات شیر خوردن نوزاد و نقش مشاور

شاید فکر کنید بین غذا خوردن نوزاد و نیازهای روانی او هیچ ارتباطی وجود ندارد؛ اما واقعیت این است که تغذیه و به‌ خصوص تغذیه کافی و به‌ موقع تأثیر بسیاری در سلامت روان کودک دارد. در حقیقت تغذیه اصلی‌ترین نیاز نوزادان است؛ روانشناسان معتقدند به میزانی که شما به این نیاز توجه داشته باشید احساس امنیت و آرامش را به کودک القا می‌کنید.

به همین ترتیب بی‌توجهی به این نیاز باعث می‌شود که آن‌ها در آینده با مشکلات روحی بسیاری مواجه شوند. به همین خاطر دقت در دفعات شیر خوردن نوزاد و تغذیه به‌موقع او موضوع بسیار مهمی است. اگر به هر دلیلی مثل جدایی مادر از فرزند، نداشتن شیر یا هر چیز دیگر نمی‌توانید این نیاز را در کودک برآورده کنید بهتر است برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها در آینده مشاوره کودک دریافت کنید.

کلام آخر

دفعات شیر خوردن نوزاد از همان روز به دنیا آمدن نوزاد آغاز می‌شود. مادر می‌تواند نوزاد را در همان موقع شیر دهد. اما اینکه چه مقدار به شیر نیاز دارد به خود کودک نیز بستگی دارد. برای همه نوزادان نمی‌توان عدد مشخصی از دفعات شیر دهی را مشخص کرد. اما اعداد و ارقام متنوعی را در این مقاله راجع به موضوع دفعات شیر خوردن نوزاد ذکر کرده ایم. در این راه حتی می‌توانید از روانشناس راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دفعات شیر خوردن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

نوزاد یک‌ماهه چند بار در طول روز نیاز به تغذیه دارد؟

نوزادان در یک ماه اول معمولاً بین 8 تا 12 بار نیاز به تغذیه دارند.

از کجا بفهمم موقع تغذیه نوزاد است؟

نشانه‌هایی مانند گریه کردن نوزاد، مکیدن دست‌ها یا لیسیدن لب‌ها خبر از گرسنگی کودک می‌دهند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره