بی حسی دست و پا در بارداری | خواب رفتن دست و پا

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بی حسی دست و پا در بارداری برای بسیاری از خانم‌ها اتفاق می‌افتد. در واقع تغییرات زیادی در این دوران در بدن رخ می‌دهد که البته در همه افراد یکسان نیست و یا حتی شدت آن‌ها متفاوت است. از همین رو بهتر است در صورت مشاهده هرگونه نشانه غیرطبیعی و یا شدت یافتن برخی از عوامل از متخصص زنان و ماما کمک بگیرید. از طرفی این موضوع، یکی از نشانه های شایع در زنان باردار است که تنها مختص دست و پا نیست. در شرایط مختلف دست و پای زنان باردار دچار گزگز و بی حسی شده و اعضای بدن خود را برای دقایقی احساس نمی‌کنند. در این مورد جای نگرانی وجد نداشته، اما افراد می‌توانند از مشاور نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی حسی دست و پا در بارداری می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

بی حسی دست و پا در بارداری

از آنجایی که در این دوران بدن مادر باید به فرد دیگری نیز مواد مغذی برساند و او را تامین کند؛ به همین دلیل گاهی مشکلاتی مثل بی حسی دست و پا در بارداری را تجربه می‌کند. در واقع وقتی خون کافی به این نواحی نمی‌رسد؛ مادر چنین چیزی را تجربه می‌کند. اما در سه ماه آخر بارداری این موضوع کاهش یافته و یا به طور کلی برطرف می‌شود.

از طرفی اضافه وزن و تورم اعضای بدن زن نیز چنین حالتی را ایجاد می‌کند. مادران با استفاده از روش هایی، می‌توانند این موضوع را تا حد زیادی کنترل کرده و بر آن غلبه کنند. در این مقاله به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم. برای اطلاع از تغذیه دوران بارداری ماه به ماه کلیک کنید.

علت بی حسی دست و پا در بارداری

علت بی حسی دست و پا در بارداری

همانطور که گفته شد این موضوع کاملا شایع بوده و در بیشتر زنان باردار مشاهده می‌شود. اما برخی از عوامل بی حسی دست و پا در بارداری را تشدید می‌کنند. این بیماری ها یا در دوران بارداری ایجاد شده و یا بارداری آنها را تشدید می‌کند. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با شرایط دوران بارداری کلیک نمایید.

◀ابتلا به سندروم تونل کارپ

یکی از دلایل بی حسی دست و پا در بارداری، ابتلا به سندروم تونل کارپ است.  این سندروم در اثر افزایش حجم مایع در بدن و فشار آوردن به مفصل ها ایجاد می‌شود. در واقع این مایع ها به دلیل محافظت بیشتر از جنین در بدن مادر جمع می‌شوند. اما مادر را دچار مشکلاتی می‌کند.

◀کم خونی در دوران بارداری

کم خونی نیز یکی دیگر از دلایل بی حسی دست و پا در بارداری است. در واقع نرسیدن خون به اعضای مختلف بدن مانند دست و پا این حالت را باعث می‌شود. مادران علاوه بر بی حسی دست و پا، با وجود کم خونی، علائم دیگری را نیز مانند سرگیجه، خستگی و… را نیز تجربه می‌کنند.

◀رگ سیاتیک

اگر مادر در دوران بارداری دچار گرفتگی رگ سیاتیک شود و یا از قبل از دوران بارداری، این مشکل را داشته باشد؛ نیز بی حسی دست و پا در بارداری را نیز تجربه خواهد کرد. در سه ماهه دوم بارداری در دلیل رشد جنین و فشار آمدن به این رگ، افراد علاوه بر درد، مشکلات دیگری را نیز تجربه می‌کنند.

◀دیابت در بارداری

دیابت نیز یکی دیگر از دلایلی است که در دوران بارداری باعث بی حس شدن دست و پا می‌گردد. بسیاری از زنان تنها در دوران بارداری خود مبتلا به افزایش قند خون و دیابت می‌شوند. که بعد از زایمان این مشکل تا حدی برطرف می‌شود. بهتر است در صورت ابتلا به دیابت قبل از دوران بارداری، حتما در این مورد با متخصص مشورت نمایید و از بروز علائمی مانند بی حس شدن دست و پا در بارداری جلوگیری نمایید.

◀ابتلا به پره اکلامپسی

پره اکلامپسی نیز یکی دیگر از بیماری های دوران بارداری است که در آن زنان دچار تورم شدید شده و تحت تاثیر آن بی حسی دست و پا در بارداری را تجربه می‌کنند. این بیماری همچنین باعث بروز نشانه هایی مانند اختلال در بینایی، سردردهای شدید، کم شدن حجم ادرار، درد در ناحیه شکم، تشنج و… همراه است.

نشانه های بی حسی دست و پا در بارداری

از طرفی این بی حسی دست و پا در بارداری نیز در ابتدا با بروز نشانه هایی در زنان همراه است. این نشانه ها معمولا در هنگام خواب تشدید شده و همچنین حسی مانند گرفتگی عضلات را نیز برای زنان ایجاد می‌کند. آنها حتی احتمال دارد که گرگرفتگی را نیز تجربه کنند. این نشانه ها در بیشتر موارد جای نگرانی نداشته؛ اما در صورت لزوم باید از متخصص کمک گرفته شود. برای اطلاع از دلایل خستگی و بی حالی در بارداری کلیک کنید.

بی حسی دست و پا در بارداری در خواب

گاهی بی حسی دست و پا در بارداری در خواب تشدید می‌شود و یا تنها در همین حین بروز می‌کند. در حالت خواب با کاهش ریتم ضربان قلب، فشار خون نیز پایین آمده و به همین دلیل زنان خواب رفتن در نواحی مختلف را تجربه می‌کنند. این موضوع در افراد عادی نیز ایجاد شده و تا حدی طبیعی است. مادران می‌توانند با رعایت نکاتی این مشکل را برطرف کنند.

جلوگیری از بی حسی دست و پا در بارداری

جلوگیری از بی حسی دست و پا در بارداری

همچنین برای کنترل بی حسی دست و پا در بارداری نیز راه های مختلفی وجود دارد. در واقع زنان تنها می‌توانند نشانه های این مشکل را تا حدی کاهش دهند؛ اما از بین بردن آن به طور کلی ممکن نیست. استفاده از این روش ها می‌تواند به مادران کمک کند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

?داشتن استراحت به اندازه کافی

مادران باید برای غلبه بر بی حسی دست و پا در بارداری، در این دوران به اندازه کافی استراحت کرده و به خود فشار وارد نکنند. مخصوصا اگر این مشکل ناشی از گرفتگی رگ سیاتیک در آنان باشد.

?استفاده از یخ

قرار دادن یخ نیز بر روی دست و پا نیز می‌تواند به اعضای بدن شوک وارد کرده و سبب گردش خون سریع تر می‌شود. اینکار همچنین التهاب را نیز به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. مادران می‌توانند از این روش روزی سه بار و هر بار به مدت پنج دقیقه استفاده کنند.

?بالا قرار دادن دست

یکی دیگر از راه های کنترل بی حسی دست و پا در بارداری بالاتر قرار دادن دست و پا از سطح بدن در هنگام خواب است. در این شرایط در نوحی مایع کمتری جمع شده و زنان کمتر دچار تورم می‌شوند.

?استفاده از آتل ها

برخی از متخصصین آتل هایی را تجویز می‌کنند که از جمع شدن مایع در دست و پا جلوگیری می‌کند. در این حالت خون بیشتری به اعضا رسیده و مادر بی حسی دست و پا در بارداری را تجربه می‌کنند.

?کمک گرفتن از متخصص

مادران باید از روش های گفته شده؛ تحت نظر متخصص استفاده کرده و از انجام هر اقدام خودسرانه ای پرهیز کنند. همچنین گاهی پزشک برای رفع این حال داروها و یا تمریناتی را نیز پیشنهاد می‌کند.

بی حسی نواحی دیگر بدن در بارداری

بی حسی دست و پا در بارداری تنها به این عضوها محدود نشده و همچنین نواحی دیگر مانند باسن و یا انگشتان را نیز درگیر می‌کند. افراد برای کاهش بروز این نشانه ها در این نواحی نیز می‌توانند از روش های یاد شده استفاده کنند. همچنین از این بابت دچار اضطراب نشده و آن را کنترل نمایند.

سخن پایانی

بارداری پر از اتفاقات ناگهانی و جدیدی است که باید برای آنها آماده بود. همچنین در بیشتر موارد جای نگرانی وجود ندارد. اما بهتر است در این شرایط حتما از متخصص کمک گرفته و با او مشورت کنند. همچنین خود نیز در این زمینه روش هایی را انجام داده و مواردی را رعایت کنند. داشتن تغذیه سالم و مقدار کافی تحرک بدنی و استراحت بسیار در این مورد موثر است. این موضوع در ماه های آخر بارداری به صورت خودجوش برطرف شده؛ اما باید حتما قبل از این دوران با کمک متخصص آن را کنترل کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی حسی دست و پا در بارداری می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره