دوران بارداری به چه نکاتی باید توجه کرد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دوران بارداری از ویژه‌ترین زمان‌های زندگی زنان محسوب می‌گردد. تغییرات جسمی و روانی این دوران در افراد مختلف، متفاوت است. این تغییرات می‌تواند در کنار برخی ویژگی‌ها و مشکلات زمینه‌ای مادران، منجر به بارداری‌های خطرناک و حتی سقط‌جنین گردد. لذا آگاهی از ویژگی‌های این دوره و آموزش مهارت‌های لازم در این دوران، برای داشتن زایمانی بی‌خطر و نیز تولد فرزندانی سالم بسیار اهمیت دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوران بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

دوران بارداری

یکی از خاص‌ترین برهه‌های زندگی زنان دوران‎‌بارداری آن‌ها است. در این دوره، مادران دچار تغییرات جسمی و روانی مختلفی می‌گردند. برای مادرانی که در انتظار تولد فرزند خود هستند، آگاهی از ویژگی‌های مربوط به هر دوره رشد جنین اهمیت دارد تا بتوانند وضعیت خود را درک کنند و بهتر با عوارض بارداری کنار بیایند. همچنین، در این زمان 9 ماهه ارتباط و پیوستگی زیادی بین مادر و جنین وجود دارد؛ بنابراین برای داشتن فرزندی سالم، لازم است به شرایط مادر، مشکلات او و حالاتی که تجربه می‌کند توجه زیادی داشت. در صورتی که در این دوران با مسائلی روبه‌رو شده‌اید، حتما از خدمات مشاوره کودک استفاده کنید.

تغییرات جسمی در دوران بارداری

آشکارترین تغییر جسمی، بزرگ‌تر شدن شکم است که درنتیجه رشد جنین رخ می‌دهد. به‌مرور اندازه شکم بیشتر می‌گردد تا جایی که انجام دادن برخی از فعالیت‌ها برای مادر تقریباً غیرممکن می‌شود؛ ازجمله: خم شدن، برداشتن چیزی از روی زمین، برخی حرکات نماز همچون سجده و رکوع و… .

این دوران به دلیل تغییرات هورمونی شدیدی که در بدن مادر بروز می‌کند، ممکن است شاهد برخی مشکلات ازجمله درد و سوزش در معده، کم‌کاری روده‌ها و نیز یبوست دوران بارداری باشیم. از طرف دیگر افزایش وزنی که ناشی از حمل جنین است، باعث می‌شود فشار زیادی به کمر، ستون فقرات و پاهای مادران وارد شود؛ درنتیجه گاهی ممکن است شاهد ورم کردن اندام‌های نیم‌تنه پایینی این بانوان باشیم.

ویارهای دوران بارداری یکی دیگر از معروف‌ترین ویژگی‌های این دوران است. علاوه بر آن در عده‌ای از بانوان حالت تهوع، حساسیت به بوهای مختلف ازجمله غذا و نیز تغییرات پوستی و ریزش شدید مو دیده می‌شود.

فروشگاه آرامیس
بیشتر بخوانید: مراحل رشد جنین

تغییرات روانی در دوران بارداری

اطلاع از خبر مادر شدن درعین‌حال که بسیار خوش‌حال کننده و شادی‌آور است، نگرانی‌های زیادی را نیز به همراه دارد. این نگرانی‌ها همراه با حساسیت‌های عاطفی که ناشی از تغییرات هورمونی زنان است، فشار روانی زیادی را به مادر و متعاقب آن، به جنین وارد می‌کند. موج پر نوسانی از احساسات مختلف و تغییرات خلقی ممکن است در مدت کوتاهی در مادر نمایان شود که ازجمله آن‌ها احساسات غم و ناراحتی است. لذا این دوره نیازمند توجه بسیار زیاد اطرافیان به نیازهای عاطفی بانوان باردار است.

عوارض شایع بارداری

همان‌طور که گفته شد، تغییرات خلقی و مشکلات روانی از اتفاقات معمول در دوران بارداری محسوب می‌گردد؛ اما زمانی که شدت این حالات چشمگیر شده و در زندگی اعضای خانواده و به‌خصوص مادر خللی ایجاد کنند، نیازمند تشخیص گذاری ازنظر بالینی خواهند گردید. ازجمله عوارض شایع دوران‌بارداری اختلالات افسردگی، اضطرابی و نیز اختلالات خواب است که باید هر چه سریع‌تر برای بهبود آن‌ها اقدام کرد.

آیا بارداری مخاطراتی هم دارد؟

مشکلات قبلی مادر به همراه برخی عوارض دوران بارداری می‌تواند زمینه‌ساز حاملگی‌های پرخطر و حتی سقط‌جنین و یا زایمان زودرس گردد. برای مثال فشارخون بالا در این دوران، خونریزی‌های دوران‌بارداری و همچنین برخی مشکلات زمینه‌ای همچون دیابت یا مشکلات تیروئیدی باید جدی گرفته شود.

مراقبت‌های دوران بارداری

مراقبت‌های دوران بارداری تضمین‌کننده وضعیت سلامتی مادر و جنین در این برهه است. انجام دادن آزمایش‌ها و معاینات لازم که بنا بر توصیه پزشک متخصص صورت می‌گیرد، نباید پشت گوش انداخته شود. باید آگاهی‌های لازم مربوط به خود مراقبتی مادران باردار به نحو احسن انجام گیرد تا از بروز هر خطری جلوگیری کرد. همچنین، توجه به وزن گیری مادر بسیار اهمیت دارد، زیرا وزن‌های مورد انتظار در هر دوره‌ای از حاملگی نشان‌دهنده رشد مناسب و طبیعی جنین است.

حتما برای تغذیه دوران بارداری ماه به ماه کلیک کنید.

اهمیت آگاهی از دوره های سه‌گانه بارداری

یکی از آموزش‌هایی که برای مادران باردار بسیار کمک‌کننده محسوب می‌گردد، آگاه شدن نسبت به ویژگی‌های دوره‌های سه‌گانه بارداری است. بر این اساس، دوران بارداری به سه دسته سه‌ماهه اول، دوم و سوم بارداری تقسیم می‌گردد. در هرکدام از این دسته‌ها، ویژگی‌های رشدی خاصی از فرزند شکل می‌گیرد.

بااطلاع از این ویژگی‌ها، مادران به‌خوبی از دوره‌های حساس رشدی فرزند خود و زمان شکل‌گیری اندام‌های مهم و حیاتی اطلاع می‌یابند. این امر موجب می‌شود تا مادران در این دوران مراقبت بیشتری از خود داشته و عوامل خطرسازی که می‌تواند باعث جهش و آسیب به رشد جنین گردد، دور بمانند.

در دوران بارداری چه چیزهایی باید خورد؟

از مهم‌ترین بخش‌های سبک زندگی سالم در دوران بارداری، همراهی مناسب تغذیه و ورزش مادران در این زمان است. با برخورداری از توصیه‌های متخصص می‌توان از مواد غذایی مختلفی موردنیاز مادر و فرزند اطلاع پیدا کرد، در صورت نیاز از مکمل‌های دوران بهره گرفت؛ به‌علاوه، می‌توان از پرهیزهای دوران بارداری نیز آگاهی پیدا کرد.

برای اطلاع از مناسب ترین ورزش در بارداری کلیک کنید.

وضعیت شغلی در دوران بارداری

همان‌طور که ذکر شد، بروز مشکلات جسمی و روانی دوران بارداری می‌تواند باعث ایجاد خستگی‌های سریع و نیز حساسیت‌های بیشتری در بانوان گردد. درصورتی‌که مادر شاغل باشد، این اتفاقات می‌تواند باعث مشکلات زیادی در محیط کار و وضعیت شغلی آن‌ها گردد. آگاهی از قوانین مربوط به دوران بارداری ازجمله مرخصی زایمان و شرایط آن در داشتن محیط کاری مناسب‌تر در این دوران بسیار اثربخش می‌باشد.

به‌علاوه، آموزش مهارت‌های لازم برای مدیریت سختی‌های محیط کار منجر به بهبود شرایط مادر و جنین و نیز ایجاد حسی بهتر در محل کار می‌گردد.

تغییر نحوه رابطه زناشویی در دوران بارداری

از نیازهای عاطفی و اساسی مادران باردار که در حفظ صمیمیت بین زوجین نیز بسیار تأثیرگذار است، داشتن رابطه جنسی است. در دوران بارداری زندگی جنسی ممکن است تغییراتی داشته باشد، اما هرگز حذف نخواهد شد. با افزایش آگاهی در مورد نحوه داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری و نیز موارد منع رابطه جنسی در این دوران می‌توان نگرانی‌های مربوط به این بعد از زندگی زناشویی را رفع کرد. برای اطلاع از نحوه نزدیکی در بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوران بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره