تغذیه دوران بارداری ماه به ماه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تغذیه دوران بارداری ماه به ماه از آنجا اهمیت زیادی دارد که هر آنچه میل می‌کنید مستقیما به جنین کوچکی که در حال رشد است، منتقل می‌شود. از همین رو تغذیه سالم در دوران بارداری ماه به ماه از اهمیت زیادی برخوردار است. در این دوران بیشتر از کمیت غذا باید به کیفیت آن توجه کنید. احتمال خیلی زیاد بارداری اشتهای شما را زیاد کرده اما نباید این اشتهای زیاد باعث شود مواد غذایی مضر را بیش از اندازه مصرف کنید. توصیه می کنیم مقاله علائم بارداری را مطالعه نمایید. 

مصرف مواد غذایی سرشار از کلسیبم، پروتئین، آهن، ویتامین و … در این دوران ضروری است. از طرف دیگر برخی مواد غذایی را باید محدود کنید و برخی دیگر مانند الکل و کافئین را باید به طور کلی حذف نمایید. اگر برای سلامتی خود و مهمان کوچک‌تان ارزش قائل هستید اطلاعات خود را در زمینه تغذیه دوران بارداری ماه به ماه افزایش دهید. برای دریافت اطلاعات بیشتر مشاوره بارداری دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تغذیه دوران بارداری ماه به ماه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

تغذیه دوران بارداری ماه به ماه

در دوران بارداری لازم نیست غذای خاصی مصرف کنید یا حجم غذایی خود را دو سه برابر کنید! تنها لازم است مواد غذایی مفید را در رژیم غذایی خود اضافه کنید. تغذیه دوران بارداری ماه به ماه با پرخوری متفاوت است.

اگر هوس خوراکی‌های ناسالم مانند چیپس و لواشک و .. را داشتید خودتان را محروم نکنید اما زیاده روی هم نکنید. تغذیه دوران بارداری ماه به ماه باید متنوع، سالم و دارای کالری مناسب باشد. توصیه می کنی مقاله ورزش در بارداری را مطالعه نمایید. 

غذاهایی که در طول روز مصرف می‌کنید باید این پنج گروه غذایی را شامل شوند.

فروشگاه آرامیس
  1.  غلات
  2. سبزیجات
  3. میوه ها
  4. گوشت
  5. لبنیات.

غلات در تغذیه دوران بارداری ماه به ماه بسیار اهمیت دارند. چرا که غلات مفیدند و به شما کمک می‌کنند احساس سیری کنید بهتر است در دوران بارداری از نوع سبوسدار غلات استفاده نمایید. سبزیجات علاوه بر این که مزایای زیادی برای بدن دارند، به رفع یبوست دوران بارداری کمک می‌کنند. میوه‌ها سرشار از ویتامین هستند و برای زیبایی و سلامت بچه توصیه می‌شوند. توصیه می کنیم مقاله تعیین جنسیت جنین را مطالعه نمایید. 

گوشت مرغ، ماهی و گوشت چهارپایان خون سازند و برای رشد بچه و تامین سلامت مادر ضروری‌اند، پس حتما باید در تغذیه دوران بارداری ماه به ماه گنجانده شوند. کلسیم یکی از مفیدترین مواد معدنی برای زنان باردار است و لبنیات منابع خوبی برای تامین کلسیم بدن می‌باشند.

اگر قبل از بارداری عادت به خوردن میان وعده نداشتید این عادت را در خود ایجاد کنید. خوردن 4 میان وعده در طول روز هم انرژی شما را تامین می‌کند و هم از خوردن یکباره حجم زیادی از غذا که قاتل سیستم گوارشی شماست، جلوگیری به عمل می‌آورد. مغزها و میوه‌ها بهترین میان وعده برای بانوان باردار هستند. پیشنهاد می‌شود مقاله دوران بارداری را مطالعه نمایید. در ادامه تغذیه دوران بارداری ماه به ماه به طور اختصاصی شرح داده ایم.

تغذیه دوران بارداری ماه به ماه

در تمام ماه‌های بارداری خوردن غذاهای خون ساز، سرشار از کلسیم و ویتامین ضروری است. در هر ماه از بارداری به تناسب این که کدام قسمت بدن جنین در حال شکل‌گیری است، باید یک ماده غذایی خاص را مصرف نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

تغذیه دوران بارداری در ماه اول

آغاز فعالیت قلب: در ماه اول بارداری قلب جنین کوچک شما شکل می‌گیرد و شروع به تپیدن می‌کند. برای کمک به عملکرد قلب او بهتر است غذاهای خون ساز مصرف کنید. مثلا انار یک میوه خون ساز است و مصرف آن به زنان باردار توصیه می‌شود.

انرژی: شما برای به دنیا آوردن کوچولوی‌تان به انرژی زیادی احتیاج دارید. خرما یک ماده غذایی انرژی بخش و مفید است. طبع گرم این ماده به افزایش انرژی و جلوگیری از سستی کمک می‌کند. علاوه بر تمام این‌ها خرما سوخت مغز است و سوخت و ساز بدن را نیز بالا می‌برد.

یبوست: یکی از مشکلاتی که اکثر زنان در دوران بارداری به آن دچار می‌شوند یبوست است. برای رفع یبوست غذاهای فیبردار و سبزیجات مصرف کنید. انجیر خشک و تازه نیز در رفع یبوست به شما کمک می‌کند.

غذاهای مفید دیگری که بهتر است درماه اول مصرف شوند عبارتند از؛ نخود، مغزها به خصوص گردو، لبنیاتی مانند ماست، شیر، پنیر و کشک.

تغذیه ماه دوم بارداری

آیا دوست دارید فرزند شما پس از تولد استخوان‌های قوی و محکم داشته باشد و در سنین بالا دچار پوکی استخوان نشود؟ اگر جواب شما مثبت است باید از همین دوران جنینی استخوان‌های او را تقویت کنید.

متخصصان به زنان باردار توصیه می‌کنند که در ماه دوم بارداری بادام مصرف کنید. بادام حاوی کلسیم فراوان است و به تقویت مغز استخوان انسان کمک می‌کند. بهتر است بادام را همراه با شربت عسل و به صورت پودر شده مصرف نمایید.

برای آشنایی با مواد غذایی سرشار از آهن کلیک کنید.

تغذیه دوران بارداری در ماه سوم

در این ماه قرار است تارهای صوتی و اعضای حسی جنین کوچک شما شکل بگیرد. برای رشد بهتر جنین در این ماه بهتر است این غذاها را مصرف نمایید:

گندم: گندم سرشار از ویتامین E است. این ویتامین کمک می‌کند کوچولوی شما زیباتر شود. گندم را به صورت حلیم یا جوانه می‌توانید مصرف کنید.

سیب: خوردن سیب در ماه سوم بارداری توصیه می‌شود. این میوه کامل و خوشمزه سبب گرم شدن معده و هضم بهتر غذا می‌شود. اگر مدام حالت تهوع دارید سیب بخورید چرا که بسیار به رفع تهوع کمک می‌کند.

شیر: شیر ماده‌ای مفید و سرشار از ویتامین و کلسیم است اما طبع سرد دارد. بهتر است در ماه سوم شیر را به همراه چند عدد خرما مصرف کنید. خوردن شیر قبل از خواب، به خواب راحت شما کمک می‌کند.

گوشت کباب شده: جنین شما در تمام این 9 ماه به غذاهای خون ساز نیاز دارد. در ماه سوم بهتر است گوشت کبابی شده مصرف کنید تا هم از خاصیت خون سازی آن بهره بگیرید و هم از ویتامین ب موجود در آن استفاده کنید.

توصیه می کنیم مقاله سه ماه اول بارداری را مطالعه نمایید. 

تغذیه ماه چهارم بارداری

در این ماه موهای جنین کوچک شما در می‌آیند و رشد می‌کنند. خوردن این مواد غذایی در ماه چهارم به شما کمک خواهد کرد:

-انجیر (حاوی کلسیم و خون ساز)

-سیب درختی (ضد تهوع و کمک کننده هضم غذا)

-روغن زیتون (بهترین روغن در دوران بارداری)

-انار (خون ساز)

تغذیه دوران بارداری در ماه پنجم

در این ماه کم کم می‌توانید تکان‌های فرزندتان را حس کنید. به همین دلیل ماه پنجم بارداری ماه حرکت نامیده می‌شود.

بهترین مواد غذایی در این ماه خرما و تخم مرغ است. خرما همانطور که پیش‌ترهم گفته شد یک قند طبیعی مفید و انرژی زاست. تخم مرغ نیز یک ماده غذایی سرشار از فایده است. تخم مرغ حاوی پروتئین و ب12 است. وجود ویتامین ب12 در این ماده غذایی باعث می‌شود تخم مرغ داروی اعصاب نامیده شود.

مصرف غذاهای خون ساز و سرشار از کلسیم که پیش‌تر به شما معرفی شد را در این ماه فراموش نکنید. پیشنهاد می‌شود مقاله ورزش در بارداری کلیک کنید.

تغذیه ماه ششم بارداری

ماه بعد قرار است سیستم عصبی کودک شما فعال شود و شروع به کار کردن کند. برای کمک به فعالیت سیستم عصبی فرزندتان زیتون مصرف کنید. زیتون را هم به صورت ساده و هم به صورت پرورده می توانید میل کنید. زیتون پرورده ای که با گردوی تازه و رب انار طبیعی تهیه شده باشد یک غذای بسیار مفید برای مادر باردار است.

خوردن انجیر در این ماه هم توصیه می‌شود چرا که هم یک قند طبیعی و مفید است، هم به رفع یبوست کمک می‌کند و هم سرشار از کلسیم می‌باشد.

توصیه می کنیم مقاله سه ماه دوم بارداری را مطالعه نمایید. 

تغذیه دوران بارداری در ماه هفتم

در این ماه دستگاه عصبی کودک شما راه می‌افتد و سیستم اعصاب او فعال می‌شود. اگر می‌خواهید در آینده فرزندی خوش اخلاق داشته باشید، در این ماه کدو مسمائی و کدو حلوایی مصرف کنید. این دو ماده بر سیستم عصبی جنین تاثیر گذاشته و فرزند شما را خوش اخلاق می‌کند.

همانند ماه‌های گذشته غذاهای خون ساز و سرشار از کلسیم مصرف کنید مانند انار و بادام.

خوردن بِه در این ماه کودک‌تان را زیبا می‌کند و خوردن خربزه که طبع گرم دارد به بدن شما برای حفظ سلامتی کمک خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات کامل درباره نحوه برنامه ریزی غذایی برای زنان باردار کلیک کنید.

تغذیه ماه هشتم بارداری

ماه هشتم بارداری ماه زیبایی جنین است. اگر می‌خواهید یک نوزاد زیبا به دنیا بیاورید این ماه آخرین و بهترین فرصت شماست. خوردن این مواد غذایی در ماه هشتم بارداری به زیبایی کودک شما کمک خواهد کرد:

  • به
  • گلابی
  • هلو
  • خربزه
  • سیب
  • عناب
  • انار
  • عسل

خوردن سرکه سیب نیز در این ماه توصیه می‌شود. سرکه ماده‌ای گرم است و به بالا رفتن دمای بدن کمک می‌کند. لیمو ترش به همراه شربت عسل می‌تواند جایگزین مناسب سرکه باشد.

برای آشنایی با چگونگی تغذیه مادران شیرده کلیک کنید.

تغذیه دوران بارداری در ماه نهم

خب رسیدیم به ماه آخر. زمانی که قرار است 9 ماه انتظار به پایان برسد و فرزند شما متولد شود.

  • در این ماه بهتر است بیشتر به خودتان برسید و برای زایمان آماده شوید.
  • اگر مادری هستید که طبع سرد یا دموی دارید کباب گوشت شتر میل کنید.
  • اگر مادری هستید که طبع سرد و خشک دارید ماهی کبابی میل کنید.

توصیه می کنیم مقاله سه ماه سوم بارداری را مطالعه نمایید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه تغذیه دوران بارداری ماه به ماه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

تغذیه دوران بارداری باید حاوی چقدر کالری باشد؟

پزشکان می گویند زنان باردار فقط به 300 کالری بیشتر از دیگران نیاز دارد. یعنی مثلا اگر شما با وزن 70 کیلو به 2000 کالری در طول روز احتیاج دارید، در دوران بارداری باید 2300 کالری مصرف کنید.

از نظر طب سنتی طبع غذاها و تغذیه دوران بارداری ماه به ماه باید چگونه باشند؟

بستگی به مزاج مادر دارد اما به طور کلی غذاهای طبع گرم و تر مفیدترند.

چه غذاهایی در تغذیه دوران بارداری ماه به ماه ممنوع است؟

کافئین، سدیم یا نمک، روغن جامد، چربی، غذاهای کنسروی، غذاهای سرخ شده قبل خواب، ساخارین با قند مصنوعی، الکل

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره