روابط بومرنگی یا اثر بازگشتی چیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

روابط بومرنگی امروزه در بسیاری از افراد شایع شده است. کسانی که در روابط عاطفی خود به طور مداوم از طرف مقابل خود دور شده و به او نزدیک می‌شوند و یا قادر به برقراری تعادل میان مسائل نیستند؛ چنین موضوعی را تجربه می‌کنند. حرکت بومرنگ به شکلی است که بعد از پرتاب در ابتدا از فرد دور شده و بعد از مدتی دوباره به او برمی‌گردد. برخی از افراد نیز در روابط خود به این شکل عمل می‌کنند. این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد اما می‌تواند تاثیرات بدی بر روند رابطه و همچنین طرف مقابل داشته باشد. از همین رو بهتر است افراد از نشانه های آن آگاه بوده و در مقابل این موضوع از خود محافظت کنند. حتی می‌توانند در این مورد از مشاور رابطه دختر و پسر نیز کمک گیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه روابط بومرنگی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

روابط بومرنگی

شاید شما هم در اطرافیان خود شاهد روابطی باشید که در آن یک نفر به صورت مداوم از رابطه خارج شده و دوباره به همان فرد برمی‌گردد. یا زوجینی که همواره با یکدیگر قهر و آشتی هایی دارند. حتی ممکن است خودتان درگیر چنین روابطی باشید. به این گونه روابط، روابط بومرنگی گفته می‌شود. با اینکه اختلاف‌ها در همه روابط وجود دارد. اما برخی در این مورد زیاده روی کرده و حتی به صورت ذاتی چنین خصلتی دارند.

این موضوع به رابطه حالت فرسایشی داده و افراد را دچار گیجی و سردرگمی می‌کند. بسیاری از زوجین چاره ای جز مدارا با این موضوع نداشته و یا به آن عادت کرده اند. اما دقیقا همین رفتار، دیگری را بیشتر تشویق به انجام اینکار می‌کند. برای آشنایی با نشانه های رابطه سمی کلیک کنید.

دلایل بروز روابط بومرنگی

دلایل روابط بومرنگی

اینکه چرا افراد درگیر این نوع روابط بومرنگی می‌شوند؛ به عوامل مختلفی بستگی دارد. در واقع اطلاع از این دلایل می‌تواند تا حد زیادی به افراد کمک کند تا در مقابل این موضوع چگونه رفتار کنند و یا حتی خود را در مقابل صدمات حاصل از آن حفظ کنند. برخی از این موضوعات شامل موارد زیر می‌شوند.

✨دوران کودکی

گرایش به روابط بومرنگی و یا رفتارکردن به این صورت در رابطه در بیشتر موارد به کودکی فرد برمی‌گردد. در واقع افرادی که در این دوران به اندازه کافی مورد محبت و توجه والدین خود نبوده اند؛ و یا والدین نیز دقیقا به همین صورت با آنها رفتار کرده اند؛ بیشتر احتمال دارد که در آینده بدین صورت رفتار کنند. چنین افرادی از تعهد ترسیده و بلافاصله بعد از اینکه متوجه احساسات جدی در خود و یا دیگری می‌شوند؛ فاصله می‌گیرند. حتی مشاهده چنین چیزی در روابط بین پدر و مادر نیز فرزند را در معرض اینگونه روابط می‌گذارد.

✨تجربیات گذشته

از طرفی در برخی از موارد، افراد به دلیل تجربه هایی که در روابط عاطفی گذشته خود داشته اند نیز از روابط بومرنگی به عنوان مکانیسمی برای دفاع از خود استفاده می‌کنند. در واقع چنین افرادی در گذشته در این گونه در روابط بوده اند و به دلیل اینکه سختی های زیادی را از جانب طرف مقابل تحمل کرده اند؛ حال خود از آنها استفاده می‌کنند.

بیشتر تصور می‌شود که مردان در رابطه به این شکل عمل کنند. اما این رفتار در زنان نیز دیده می‌شوند. مردان در رابطه مانند فنر بود که وقتی حالت فشردگی پیدا می‌کنند یعنی به طرف مقابل بسیار نزدیک می‌شوند؛ باید کمی از او فاصله گرفته و باز شده تا بتوانند تعادی را رعایت کنند. دقیقا اتفاقی که در روابط بومرنگی می‌افتد.

✨ویژگی های شخصیتی

یکی دیگر از دلایل گرایش به روابط بومرنگی، ویژگی های شخصیتی افراد است. افرادی که به طور کلی از لحاظ عاطفی سرد بوده، نمی‌توانند برای مدت زمان زیادی نزدیکی زیاد را تحمل کنند. ابتلا به برخی از اختلالات شخصیتی نیز باعث این موضوع می‌شود. برای مثال افراد خودشیفته نمی‌توانند کسی را به اندازه خودشان دوست داشته باشند. و در واقع احساسات آنها بسیار سطحی است.

نشانه های روابط بومرنگی

از طرفی روابط بومرنگی دارای نشانه های بسیار واضحی هستند که به راحتی می‌توان آنها را تشخیص داد. البته شاید فرد تلاش بسیاری کند تا  در ابتدا این موضوع را پنهان کند و یا حتی بتواند مدت زمان بیشتری را در ارتباط با طرف مقابل بماند. اما طولی نخواهید کشید که همه چیز مشخص می‌شود. در این قسمت به توضیح برخی از این نشانه های می‌پردازیم.

در این روابط همواره کار و مسائل حاشیه ای در اولویت هستند

همیشه فردی که اینگونه رفتار می‌کند؛ در حال فرافکنی است. یعنی این ویژگی را به طرف مقابل نسبت می‌دهند

احساسات و انگیزه طرف مقابل برای ادامه رابطه اهمیتی ندارد

برای همه چیز دلیل آورده و در واقع خود را توجیح می‌کنند

افراد بومرنگی خلق ناپایداری داشته اما این موضوع را نمی‌پذیرند

تحقیر و سرزنش دیگری در رابطه

چنین افرادی بسیار تلاش می‌کنند تا همه چیز را عادی جلوه داده و یا از شدت آن کم کنند

نحوه برخورد با روابط بومرنگی

برخورد با روابط بومرنگی

اما باید همه افراد از ویژگی های روابط بومرنگی آگاه بوده و در این مورد بسیار حساس باشند. چرا که این موضوع در دراز مدت می‌تواند بسیار آزار دهنده بوده و آسیب های زیادی را حداقل برای یک نفر ایجاد کند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

◀راستی آزمایی احساسات

در ابتدا بهتر است احساسات خود و دیگری را به درستی تشخیص دهید. حتی شدت علاقه نیز در روابط بومرنگی بسیار اهمیت دارد. باید بدانید که هدف از رابطه چه برای خودتان و چه برای دیگری چیست. در این حالت راحت تر می‌توانید با این موضوع برخورد کنید.

◀کمک گرفتن از مشاور

اگر شاهد نشانه های روابط بومرنگی در رابطه عاطفی خود هستید؛ بهتر است در این مورد حتما از یک روانشناس کمک گرفته و همه چیز را با او در میان بگذارید. در واقع افراد وقتی در رابطه هستند؛ به درستی نمی‌توانند مسائل را ببینند. به همین دلیل باید از یک متخصص کمک گرفته و با او مشورت کنند.

◀صحبت کردن با طرف مقابل به صورت مستقیم

اگر شرایط روابط بومرنگی، شما را اذیت می‌کند؛ بهتر است در این مورد با طرف مقابل به صورت مستقیم صحبت کنید. با اینکه شاید او در مقابل چنین چیزی مقاومت کرده و یا آن را نپذیرد و حتی شما را مقصر بداند؛ اما به هر حال باید او را مطلع کنید.

◀شخصی نکردن موضوعات

فراموش نکنید که افرادی که به روابط بومرنگی گرایش دارند و اینگونه عمل می‌کنند؛ به طور کلی در تمام جنبه های زندگی خود اینگونه هستند و این موضوع تنها منحصر به شما نیست. به همین دلیل نباید خود را مقصر دانسته و یا سعی کنید خود را تغییر دهید.

سخن پایانی

قرار گرفتن در روابط بومرنگی بسیار دشوار بوده و شما را در شرایط سختی قرار می‌دهد. به همین دلیل بهتر است یا از آن خارج شده و یا برای ادامه آن حتما از روانشناس کمک بگیرید. این موضوع شما را بسیار گیج و سردرگم می‌کند و احتمالا نمی‌دانید که روش برخورد درست کدام است. از همین رو برای بهبود شرایط رابطه و یا حتی حالت روحی خود با یک مشاور، صحبت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روابط بومرنگی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره