ماکیاولیسم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ماکیاولیسم یک مکتب بوده و ماکیاولیست فردی است که حیله گری و فریب دادن دیگران توانایی دستکاری احساسات و باورهای دیگران را دارند. چنین افرادی برای رسیدن به قدرت، دست به هرکاری می‌زنند. قطعا این افراد از سلامت روانی برخوردار نبوده و از خود ویژگی های خودشیفتگی و روان پریشی را نشان می‌دهند. همچنین معمولا بروز چنین رفتارهایی در مردان شایع تر از زنان است.

شاید شما هم در اطرافیان خود شاهد افرادی بوده اید که برای رسیدن به اهداف و منفعت شخصی خود، دست به هر کاری می‌زنند. آنها به اصطلاح هدف وسیله را توجیه می‌کند؛ بسیار معتقد هستند و تصور می‌کنند که کائنات حور محور خواسته های آنان می‌چرخد. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ماکیاولیسم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

ماکیاولیسم چیست؟

ماکیاولیسم در روانشناسی امروزی تحت عنوان سه گانه تاریک یاد می‌شود. قطعا آنها هیچ اعتقادی به از خودگذشتگی و ایثار نداشته و عمیقا مستعد دروغگویی و بدبینی هستند. این مکتب برای اولین بار توسط نیکولو ماکیاولی در قرن پانزدهم، پایه گذاری شد. او در کتاب خود که شهریار نام داشت؛ از عدم لزوم اجرای هیچگونه حکم اخلاقی در سیاست، صحبت کرد.

او با اینکار برای اولین بار اساس شکل گیری شخصیت ها و جوامع سلطه گر و منفعت طلب را، در پیش گرفت. متاسفانه عده زیادی تحت تاثیر افکار او قرار گرفتند و تا امروز شاهد آثار آن در فرهنگ های مختلف هستیم. برای آشنایی با انواع اختلالات شخصیتی کلیک کنید.

نشانه های افرادی که ویژگی های ماکیاولیسم دارند

نشانه های ماکیاولیسم

شدت رفتارها و عقاید این افراد به قدری است که در مکان های مختلف می‌توان متوجه حضور آنها شد. با اینکه ماکیاولیسم به طور رسمی یک اختلال روانی یا شخصیت محسوب نمی‌شود؛ اما نشانه های آن با برخی از اختلالات یکسان است. برخی از علائم شامل موارد زیر می‌شود. برای آشنایی بیشتر با ویژگی های برتری طلبی کلیک کنید.

همواره بر منافع شخصی متمرکز هستند

ثروت و قدرت را به رابطه با دیگران ترجیح می‌‌دهند

از دیگران برای پیشرفت استفاده می‌کنند

دروغگویی و فریبکاری

میزان پایین همدلی

در تعاملات اجتماعی به گرمی رفتار نمی‌کنند

بروز آزارجنسی

بدبین نسبت به خوبی های دیگران

معمولا منزوی هستند و نمی‌توان به راحتی به آنها نزدیک شد

شناسایی افراد ماکیاولیسم در محل کار

وجود افراد ماکیاولیسم در محل کار می‌تواند تا حد زیادی برای دیگران و حتی فرایند کار، آسیب زننده باشد. چرا که معمولا کار خوب خوب نتیجه کار گروهی و کمک به یکدیگراست. اما این افراد هیچ علاقه ای به این موضوع ندارند. برای آنها تنها پیشرفت خودشان مهم است. بهتر است که این افراد را شناسایی کرده و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کرد. اینگونه افراد معمولا در محیط های کاری که دارای قوانین مبهم هستند؛ عملکرد بهتری دارند.

همچنین آنها معمولا نمی‌توانند طیف وسیعی از احساسات را از خود نشان دهند. آنها از تماشای احساسات منفی دیگران لذت برده و یا حتی خود باعث این موضوع می‌شوند. آنها در ابتدا جذاب و مهربان به نظر رسیده و بعد از مدتی شخصیت واقعی خود را برای رسیدن به هدف شان نشان می‌دهند. آنها معمولا در محیط های رقابتی عملکرد خوبی داشته و تلاش می‌کنند تا بهترین باشند. برای آشنایی با اختلال شخصیت خودشیفته کلیک کنید.

در برخورد با ماکیاولیسم چه کنیم؟

برخورد با ماکیاولیسم

باید نحوه برخورد با افراد ماکیاولیسم را بدانیم و در برخورد با آنها به شکل موثر عمل کنیم. این افراد می‌توانند آسیب های زیادی را به ما و یا دیگران وارد کنند. به همین دلیل بهتر است همیشه راهکارهایی در این مورد داشته باشیم. در این قسمت به توضیح برخی از این روش ها خواهیم پرداخت.

⭕برای تغییر دادن آنها تلاش نکنید

طبیعی است که از رفتارهای افراد ماکیاولیسم ناراحت شوید و آسیب ببینید. اما باید آنها را پذیرفته و برای تغییر آنها تلاش نکنید. تغییر دادن آنها تقریبا کاری غیرممکن است. آنها تصور می‌کنند که حق همیشه با آنها است. به همین دلیل از عقاید خود دست بر نمی‌دارند. بهتر است به جای تغییر آنها بر حفظ سلامت روان خود تمرکز کنید و اجازه ندهید تا رفتارهای آنها بر شما تاثیر بگذارد. کمک گرفتن از روانشناس در این شرایط بسیار موثر خواهد بود.

⭕خودمراقبتی کنید

فراموش نکنید که با وجود مهربانی و بروز شفقت به آنها، می‌توانید طمعه آسانی برایشان باشید. آنها اغلب به افراد دلسوز و کمک کننده نزدیک می‌شوند. به همین دلیل در مواجهه با چنین افرادی سعی کنید هوشمندانه عمل کرده و گول آنها نخورید. خودمراقبتی در اینجا به معنی محافظت از خو در مقابل چنین افرادی است. در واقع نباید اجازه دهید که رفتارهای آنان بر شما هم تاثیر بگذارد. اگر با چنین افرادی درگیر شدید؛ بهتر است به جای سرزنش خود، بر بالا بردن روحیه و اعتماد به نفس، تمرکز کنید.

⭕استفاده از استراژی ذهنی و پیشی گرفتن از آنها

همانطور که گفته شد؛ این افراد همواره به دنبال برنده بودن هستند. به همین دلیل احتمالا از نقشه ها و برنامه های مختلفی در این زمینه استفاده می‌کنند. در چنین شرایطی شما باید از آنها جلوتر بوده و اهداف بلندمدت تری داشته باشید. همچنین  بر شرایط کاری خود تمرکز کرده و اجازه دخالت های فرد ماکیاولیسم را ندهید. به جای شکست بر تلاش بیشتر تمرکز کرده از این افراد تا حد امکان دوری کنید.

⭕بر رفتارهای آنها تمرکز کنید

یکی از ترفند های آنان برای جلب اعتماد شما استفاده از وعده های وسوسه انگیز است. اما بهتر است فریب ماکیاولیسم را نخورده و رفتارهای آنان را به دقت زیر نظر داشته باشید. به غریزه و احساس درونی خود اعتماد کرده و رفتارهای غیراخلاقی آنان را شناسایی کنید. با توجه به ویژگی های اخلاقی آنها، به راحتی می‌توان آنها را پیدا کرد و از انگیزه آنان باخبر شد. شما برعکس آنان از روش های اخلاقی و درست استفاده کنید.

احکام مکتب ماکیاولیسم

این مکتب یک سری قوانین و همچنین احکام مشخص دارد که افراد به مرور زمان به آنها دست می‌یابند. در واقع ناهنجاری و آسیب زدن به دیگران جزو اصول آنها بوده و در این زمینه تمام تلاش خود را می‌کنند. برخی از این قواعد به شرح زیر هستند.

1️⃣همیشه در پی سود خود باش

2️⃣به جزخویش، هیچکس را محترم مدار

3️⃣بدی کن اما وانمود به نیکی کردن کن

4️⃣حرص باش و آنچه را می‌توانی تصاحب کن

5️⃣از هر فرصتی برای فریب دادن دیگران استفاده کن

6️⃣دشمانت را از بین ببر و در صورت لزوم دوستانت را

7️⃣در رفتار با دیگران از زور استفاده کن و نه مهربانی

8️⃣همه قوای خود را بر جنگ متمرکز کن

سخن پایانی

برای افراد ماکیاولیسم تنها بردن اهمیت دارد. از طرفی آنها می‌توانند برنامه ریزان بلند مدت بسیار خوبی باشند. به همین دلیل با کنترل رفتار و عقاید آنها، به صورت اصولی، می‌توان از چنین شخصیت هایی در زمینه های مختلفی استفاده کرد.

شروع یک رابطه عاطفی با آنها کار درستی نیست و حتی در زمینه همکاری با آنان نیز، باید دقت کرد. در ارتباط با چنین افرادی باید بر سلامت روان خود تمرکز کرد؛ چرا که آنان را نمی‌توان تغییر داد. بهتر است در این زمینه حتما با یک روانشناس مشورت کرده و از او کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ماکیاولیسم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره