رشته مهندسی عمران | 3 گرایش رشته مهندسی عمران

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رشته مهندسی عمران یکی از پر طرفدار ترین رشته ها در کنکور ریاضی و فیزیک است. به دلیل اهمیت مسکن در ذهن مردم، خیلی از افراد این رشته ها به نام ساختمان سازی می‌شناسند. اما این رشته هم سازه های ساختمانی و هم غیر ساختمانی را در بر دارد. مهندس عمران کارهایی مانند سد سازی، ساختمان سازی، مجاری انتقال آب و کارهای جاده را انجام می‌دهد. در رشته مهندسی عمران گرایش آب و نقشه برداری از مهم ترین گرایشات هستند. در این مقاله سعی کرده ایم راجع به گرایشات، درآمد و دروس این رشته صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات تا ادامه همراه ما باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

رشته مهندسی عمران چیست؟

رشته مهندسی عمران چیست؟

هر چیزی که مربوط به نوسازی باشد، در زمینه فعالیت مهندسی عمران قرار دارد. رشته مهندسی عمران یکی از پرطرفدار ترین رشته ها در کنکور است. که به کاربرد علم برای عمران و سازندگی کشور مربوط است. در رشته مهندسی عمران، فرد به ساخت سد، فرودگاه، جاده، تونل، برج، دکل مخابرات، ساختمان های مقاوم در مقابل زلزله، آتش، نیروگاه های برق و … می‌پردازند. اگر علاقه به کارهای ساخت و ساز، فنی و اجرایی دارید؛ رشته مهندسی عمران برای شما مناسب است. مهندسین عمران از لحاظ اقتصادی نیز بسیار دقیق هستند. در واقع یکی از اهداف مهندسی عمران، اقتصادی بودن است. 

اگر علاقه به رشته مهندسی عمران دارید؛ حتما باید ساخت و ساز نیز مورد علاقه شما باشد. مهندسین عمران باید در طراحی، نقشه کشی، برنامه ریزی، هندسی، زیر سازی و روسازی اطلاعات خوبی داشته باشند و هم چنین به این موضوعات علاقه نشان دهند. 

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

گرایش رشته مهندسی عمران

گرایش رشته مهندسی عمران

رشته مهندسی عمران گرایش های متفاوتی در مقطع کارشناسی ارشد دارد. برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی عمران باید گرایشات این رشته را بررسی کنید و بر اساس علاقه و توانایی های خود گرایشتان را انتخاب کنید. در این بخش مقاله راجع به گرایشات رشته مهندسی عمران توضیح داده ایم.

? گرایش عمران-عمران

?گرایش عمران-نقشه برداری

? گرایش عمران-آب

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شغل مناسب من کلیک کنید.

توانایی های مورد نیاز برای مهندس عمران شدن چیست؟ 

برای رشته مهندسی عمران باید افراد یک سری توانمندی ها و علایق از خود نشان دهند. زمانی که علاقه و توانمندی نباشد؛ شرکت در این رشته اشتباه است. در این بخش به توانایی های مورد نیاز رشته مهندسی عمران اشاره کرده ایم. توانایی های خود را با نکات زیر بررسی کنید و با مهارت های خود تطبیق دهید. 

? کارهای نقشه کشی معماری و طراحی

? انجام کارهای نقشه برداری مانند سد سازی، راه سازی و …

?طراحی، محاسبه و ساخت شبکه های جمع آوری و دفع آب های سطحی ناشی از نزولات جوی در خیابان ها و سایر منطقه های شهرها

? طراحی، ساخت و محاسبه شبکه های آب رسانی به منطقه های شهری و روستایی جهت تامین آب آشامیدنی

? اجرای کارهای مربوط به ساماندهی رودخانه ها

?ساخت تصفیه خانه های آب و فاضلاب

? محاسبه، ساخت و طراحی خطوط انتقال آب

? اجرای سدهای مختلف خاکی و بتنی و نیز بندهای انحرافی و سایر تاسیسات وابسته مثل تونل یا کانال انحراف آب رودخانه جهت اجرای عملیات کارگاهی در ضمن ساخت

?ساخت، طراحی، اجرا و محاسبه انواع پل های بتنی، فلزی با اشکال مختلف

? محاسبه، ساخت، اجرا و طراحی ساختمان های مسکونی، صنعتی و اداری

? محاسبه، طراحی و اجرای راه ها با جاده های مختلف ارتباطی خارج و داخل روستا و شهر

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب شغل مناسب و حل سردرگمی ها کلیک کنید.

بازار کار مهندسین عمران چگونه است؟ 

هر سازمان و موسسه فعالیت های متفاوتی با یکدیگر دارد. به همین دلیل مهندسین عمران می‌توانند به صورت مستقیم و غیر مستقیم در سازمان های مختلفی مشغول به کار شوند. افراد تحصیل کرده در رشته مهندسی عمران می‌توانند در وزارت خانه های آموزش و پرورش، فرهنگ و آموزش عالی، بانک ها، کشاورزی، طرح محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا کار کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره شغلی کلیک کنید.

بازار کار رشته مهندسی عمران در ایران زیاد است. که می‌توانید بر اساس علاقه یکی از شغل ها را انتخاب کنید. تحصیل در رشته مهندسی عمران، نیازمند علاقه و توانایی های مربوط است. زمانی که صبر و حوصله ساخت سازه های مختلف را ندارید، هرگز برای قبولی در این رشته تلاش نکنید. اما اگر با تمام مهارت های مورد نیاز در این رشته یکسان هستید، بازار کار خوبی می‌توانید داشته باشید. هم چنین زمینه های کاری رشته مهندسی عمران بر 3 بخش تقسیم می‌شود. که شامل نظارت، پیمانکاری-اجرا، طراحی و مشاوره می‌شود. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه هوش ریاضی و منطقی کلیک کنید.

درآمد و حقوق رشته مهندسی عمران چقدر است؟

در جامعه امروزی تمامی رشته ها درآمد یکسانی ندارند. بسته به مهارت ها و توانایی های شما، درآمدتان متفاوت نیز خواهد بود. بر اساس آخرین اطلاعات، حقوق دریافتی مهندسین عمران با توجه به کار در سازمان ها و شرکت های مختلف؛ متفاوت است. مهندسین عمران هم می‌توانند به عنوان کارآفرین کار کنند و هم برای خود دفتر تاسیس کنند. و بر اساس پشتکاری که دارند، حقوق و درآمد متفاوتی نیز دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استعدادیابی شغلی کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد؛ رشته مهندسی عمران مناسب افرادی است که مهارت و توانایی های سازه و فنی داشته باشد. به طور کلی برای انتخاب رشته و شغل باید توانایی های خود با رشته را بررسی کنید. تا اگر این رشته بر اساس توانایی های شما بود، برای تحصیل اقدام کنید. استعدادیابی شغلی و سنجش هوش را برای انتخاب شغل جدی بگیرید. تا در آینده تحصیلات نامتناسب با شغلتان نداشته باشید. برای استعدادیابی شغلی و سنجش هوش حتما از روانشناس و متخصص کمک بگیرید. 

 مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته مهندسی عمران می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

گرایش رشته مهندسی عمران چیست؟

رشته مهندسی عمران سه گرایش دارد که در دسته های عمران-عمران، عمران-نقشه برداری و عمران_آب وجود دارد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره