انتخاب شغل مناسب و حل سردرگمی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

انتخاب شغل مناسب به هر کسی کمک می‌کند تا به واسطه استعداد ذاتی‌اش در آن زمینه به بالاترین مرتبه شغلی برسد. مشاغل زیادی وجود دارند که هر یک برای عده‌ای از افراد بسیار ایده آل محسوب می‌گردند؛ اما آنچه یک شغل را برای یک فرد مناسب و برای دیگری آزاردهنده و بی‌معنی می‌کند، تحت تأثیر معیارهایی خاص قرار دارد.

لذا آشنایی با این معیارها برای انتخاب هر چه صحیح‌تر شغل خود و درنتیجه، رسیدن به موفقیت‌های شغلی امری مفید و واجب به‌حساب می‌آید. برای انتخاب‌‍شغل به خصوص خود از خدمات مشاوره شغلی استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب شغل مناسب می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اهمیت انتخاب شغل مناسب

انتخاب شغل مناسب از مهم‌ترین مراحل زندگی افراد محسوب می‌گردد. شغل مناسب تأثیر بسیار زیادی بر شخصیت و نیز آینده هر فرد دارد؛ زیرا می‌تواند مشخص کند که شخص از زندگی لذت ببرد، باعلاقه کارهایش را دنبال کند و به فکر ترقی و موفقیت باشد، یا برعکس.

درصورتی‌که هر شخص، شغلی مناسب با ویژگی‌ها و توان خودش را برگزیند، طبیعتاً می‌تواند با انگیزه بالاتری در مسیر موفقیت گام بردارد. درصورتی‌که شغل یک فرد نتواند توانمندی‌ها و استعدادهای او را در برگیرد یا اینکه نیازها و انگیزه شغلی او را ارضا کند، به‌مرور از عملکرد وی کاسته می‌شود. همچنین، این حالت می‌تواند باعث به وجود آمدن فرسودگی روانی و ایجاد مشکلاتی همچون افسردگی یا اضطراب در افراد شود.

بنابراین بسیار مهم است که در ابتدای کار با معیارهای اساسی برای انتخاب شغلی مناسب آشنا شویم و عوامل دخیل در گزینش شغل را بشناسیم. در این خصوص بهتر است درباره روانشناسی پول هم بخوانید.

فروشگاه آرامیس

معیارهای انتخاب شغل مناسب

معیارهای انتخاب شغل مناسب

ویژگی‌هایی برای انتخاب شغل مناسب وجود دارد. آشنایی با این ویژگی‌ها می‌تواند در گزینش کاری متناسب با هر فرد سودرسان باشد. این ویژگی‌ها به شرح زیر هستند.

حتما برای جلوگیری از فرسودگی شغلی کلیک کنید.

💠هم‌راستا بودن باارزش‌های فردی

منظور از ارزش‌های زندگی هر فرد، خط قرمزهای زندگی او است که هم خودش و هم اطرافیان باید آن‌ها را مدنظر قرار دهند.

درصورتی‌که انتخاب شغل مناسب و وظایف کاری یک نفر، هم سو باارزش‌های او نبوده یا حتی مخالف با آن‌ها قرار داشته باشد، ممکن است فرد دچار دوسوگرایی‌هایی در شخصیت‌اش شود. در این حالت، هویتی که فرد برای خود در نظر گرفته است زیر سؤال می‌رود، رضایت از زندگی، انگیزه پیشرفت و عزت‌نفس او خدشه‌دار می‌شود. همچنین می‌توان انتظار بروز اختلال‌های خلقی یا در مواردی دیگر اختلال سایکوسوماتیک را داشت.

بنابراین در ابتدای امر، لازم است فرد ارزش‌های اساسی خود را بشناسد و آن‌ها را برای خود شفاف‌سازی کند.

برای آشنایی با مشاغل پر درآمد کلیک کنید.

💠انتخاب شغل مناسب بر اساس علایق واقعی

از دیگر اولویت‌های انتخاب شغل مناسب ، توجه به علایق فرد است. درصورتی‌که وظایف شغلی یک شخص متناسب با علایق او نباشد، هرلحظه از زمان کاری برای او بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد گذشت. بعد از مدتی فرد از شغل خود دل‌زده شده و نسبت به آن بی‌حوصله می‌گردد. درنتیجه این وضعیت بازهم در رضایت از زندگی او تأثیر خواهد گذاشت.

برای پیدا کردن علایق واقعی هر شخص، باید به نکات زیادی ازجمله ارزش‌های فرد، استعدادهای او، زمینه‌های آموزشی و… توجه کرد. این نکات همچنین به شناخت هر چه بیشتر فرد از خودش نیز کمک می‌کند.

برای آشنایی با اهمیت و راه های افزایش رضایت شغلی کلیک کنید.

💠مزاج بدن

مزاج افراد تعیین‌کننده بسیاری از ویژگی‌های آن‌ها است. افراد گرم‌مزاج بسیار فعال، پرانرژی و پرتلاش هستند و به‌طورکلی جنب‌وجوش زیادی را در کارها و فعالیت‌های خود می‌پسندند. برعکس، افراد با مزاج سرد خونسردتر هستند و تمایل زیادی به تحرک و صرف انرژی ندارند. این افراد مناسب مشاغلی دفتری‌اند که کار و وظایف یکنواختی را می‌طلبد. چنین مشاغلی برای افراد با مزاج گرم اصلاً خوشایند نخواهند بود. آن‌ها بیشتر به دنبال کارهایی مثل بازاریابی و فعالیت‌های ورزشی هستند.

باید در نظر داشت که هیچ‌یک از این مزاج‌ها در مورد انتخاب شغل مناسب بد یا اشتباه نیستند. فقط باید به تفاوت‌های فردی احترام گذاشت و مشاغلی مناسب با مزاج و خلق خود را انتخاب کرد.

💠انتخاب شغل مناسب با توجه به تیپ‌های شخصیتی

بر طبق مباحث روان‌شناختی، تیپ‌های شخصیتی متفاوتی بین مردم وجود دارد. هر یک از این شخصیت‌ها ویژگی‌های مثبت و منفی مخصوص به خود را دارد. بر اساس هر تیپ شخصیتی انتخاب شغل مناسب نیز تفاوت خواهد داشت. ازجمله معروف‌ترین تیپ بندی‌های شخصیتی می‌توان به نظریه هالند اشاره کرد که شامل تقسیمات زیر است:

  • واقع‌گرا
  • جستجوگر
  • هنری
  • اجتماعی
  • جسور و سازنده
  • قاعده‌مند

این تیپ‌های شخصیتی هرکدام با توجه به نقاط قوت و ضعف خود، نیازها و توانمندی‌های متفاوتی دارند. لذا باید هر فرد به شناخت خود از نوع شخصیت خود برسد و بر اساس آن دست به بهترین انتخاب‌ها بر طبق این ویژگی‌ها بزنند.

برای انجام استعدادیابی شغلی توسط متخصصین کلیک کنید.

عوامل مؤثر در انتخاب شغل مناسب

به‌طور معمول بیشترین عواملی که از آن‌ها در مورد انتخاب شغل مناسب تأثیر می‌پذیریم جزو یکی از گروه‌های زیر هستند:

  • والدین و اعضای خانواده
  • دوستان و آشنایان
  • افراد معروف
  • پارادایم غالب بر زمانه و جامعه
  • رسانه‌های ارتباطی مثل تلویزیون
  • شبکه‌های اجتماعی
  • مهارت
  • محدودیت ها

هر یک از این گروه‌ها بر طبق اولویت و اهمیتی که برای ما دارند، تأثیرگذاری متفاوتی دارند. بااین‌حال باید توجه داشته باشیم که هیچ‌کدام از این افراد به‌جای ما زندگی نخواهند کرد. برای انتخاب شغل مناسب توجه به نصیحت‌ها و پیشنهاد‌های دیگران لازم است، اما تصمیم‌گیرنده نهایی خود ما هستیم.

اطرافیان ما می‌توانند درروند انتخاب شغل مناسب به ما کمک کنند، اما مهم‌ترین معیارها شناختن هر چه بیشتر خود و استعدادها و علایقمان است.

مراحل انتخاب شغل مناسب

برای انتخاب شغل مناسب مراحل مختلفی وجود داردو فراموش نکنید که همیشه آن چیزی که مدنظر شماست؛ بهترین گزینه نیست. به همین دلیل بهتر است قبل از هر اقدامی به خوبی در این مورد فکر کرده و کارهایی را انجام دهید. در این قسمت به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم.

📌ارزیابی و خودشناسی

در اولین مرحله باید خود را شناخته و مورد ارزیابی قرار دهید. در واقع ارزیابی خود به معنی بررسی عملکردتان در شغل مورد نظر است. با اینکه این موضوع همیشه امکانپذیر نیست؛ اما می‌توانید از برخی از دوره های مرتبط و یا کارآموزی ها استفاده کنید. از طرفی با خودشناسی می‌توانید در انتخاب شغل مناسب بهتر عمل کرده و همچنین کمتر دچار شکست شوید.

📌شناسایی موارد ضروری

همچنین در زمینه انتخاب شغل مناسب ، موارد مهم و مورد نظر خود را در نظر داشته باشید. برای مثال آیا میزان حقوق برای شما مهم تر است و یا مزایای دیگر. در این شرایط با دقت بیشتری می‌توانید موقعیت های شغلی را بررسی کرده و سپس انتخاب کنید.

📌تحقیق کردن

برای انتخاب شغل مناسب باید زمان کافی به تحقیق و جست و جو نیز اختصاص دهید. برای مثال می‌توانید از افرادی که در آن شغل مشغول به کار هستند؛ کمک بگیرید. همچنین خودتان نیز مطالعه کرده و سپس اقدامات لازم را انجام دهید.

📌کمک گرفتن از دیگران

در زمینه انتخاب شغل مناسب باید حتما از دیگران کمک بگیرید. منظور از دیگران افرادی هستند که در این مورد تجربه داشته و یا حتی می‌توانند موقعیت های بیشتری را به شما معرفی کنند. دریافت مشاوره شغلی به همین دلیل اهمیت دارد. چرا که به افراد کمک می‌کند تا تصمیم درست تری در مورد شغل خود بگیرند.

فواید انتخاب شغل مناسب

فواید انتخاب شغل مناسب

زمانی که افراد بتوانند انتخاب شغل مناسب را انجام دهند؛ نه تنها در زندگی شخصی خود به اعتماد به نفس بیشتری دست پیدا می‌کنند؛ بلکه احتمال رشد و ترقی نیز بیشتر می‌شود. در واقع در این شرایط افراد انگیزه کافی برای فعالیت و کار دارند. به همین دلیل نهایت تلاش خود را کرده و از این موضوع لذت می‌برند. این موضوع نه تنها فواید فردی دارد؛ بلکه در بهره وری کسب و کار و شغل مورد نظر نیز موثر است.

سخن پایانی

از آنجایی که شغل افراد یکی از مهم ترین بخش های زندگی آنها محسوب می‌شود؛ انتخاب شغل مناسب فشار و استرس زیادی را به آنها وارد می‌کند. اما باید در ابتدا بر خود مسلط شد و سپس در این زمینه از متخصص کمک گرفت. افراد گاهی به قدری گیج و سردرگم می‌شوند که توانایی تصمیم گیری درست را ندارند. از این رو باید از مشاوره شغلی کمک گرفته و همچنین زمان و انرژی کافی را به این موضوع اختصاص دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب شغل مناسب می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره